Rocco

Gravid første gang og lavt stofskifte

10 indlæg i dette emne

Hej alle sammen

I fredags fandt jeg ud af at jeg er gravid en meget glædelig nyhed. Vi har prøvet i ca 6 måneder, og jeg har taget ægløsningstest hver dag en hel måned hvor intet viste positivt, så jeg var helt ved at miste modet, men så pludselig kom min mens ikke. :) jeg er overvægtig og har for lavt stofskifte, og nu kommer næste bekymring bare, jeg har hørt når man har lavt stofskifte ( er på medicin), så er der større risiko for abort. Er der andre her der har lavt stofskifte og hvordan har jeres graviditet været? Jeg er i 6 uge og har stadig den der "maverumlen" som om man er ved at få sin mens, er det normalt? Glæder mig til at få en masse gode snakke herinde :)

Mvh tina

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik konstateret for lavt stofskifte efter, jeg blev gravid - dog ikke så slemt, at jeg skulle medicineres. Lægerne mente, at det var medvirkende til, at jeg fik hyperemesis (ekstrem graviditetskvalme). Ellers har jeg ikke så meget erfaring at dele ud af.

Tilgengæld vil jeg sige, at den der murren i maven er meget normal! Den er vi rigtig mange, der har haft. Jeg havde den i hvert fald, og stadig ind i mellem. Og mine små tvillinger sidder stadig fint fast her i uge 26 :)

Og selvfølgelig kæmpe stort tillykke med graviditeten!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sensibelt stofskifte og har haft Graves, men fik saa for lavt stofskifte, da jeg blev gravid. Jeg er normalvaegtig og det vigtige i forhold til stofskifte og graviditet, er at vaere velreguleret, fordi baby i foerste trimester ikke selv danner stofskiftehormon og derfor er afhaengig af moderens. Der er muligvis en stoerre risiko for abort, men mit bedste raad er at nyde din graviditet og forsoege at udngaa den bekymring. Du kan hverken goere fra eller til, hvis du ellers spiser sundt, ikke ryger og drikker og undlader at stresse. Og vel at maerke er velreguleret.

Tillykke - du er gravid :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak vi er også rigtig glade :) det er en spændende tid at gå i møde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv haft problemer med stofskiftet, men mange i min familie har. Så vidt jeg har forstået er det heldigt du har for lavt, da medicinen mod for højt kan skade fosteret, hvorimod medicinen mod for lavt bare er hormoner kroppen ikke selv får dannet. Der er vist øget risiko for abort, men ikke hvis det er korrekt medicineret, så det er godt du er opmærksom på det. Man skal vist bare have taget en masse ekstra blodprøver i løbet af graviditeten, så det er ikke så slemt :)

Stort tillykke med graviditeten :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man får vidst også et par ekstra scanninger så det er jo rart der blir holdt ekstra øje :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har for lavt stofskifte - hashimoto. Jeg fik det konstarteret da jeg var 12 år.

Der er en forhøjet risiko for spontan abort, men du kan sagtens gå glat igennem en graviditet. Jeg selv har 2 børn og har aldrig aborteret.

Jeg har haft dårlige graviditeter, hvor jeg fik hjerteproblemer. Det startede i slutningen af graviditeten med den første og var der fra start af med nr. 2. Jeg havde tarkyardi, hvor man ud af det blå får tårnhøj hvilepuls, og fik også konstarteret arytmi ved nr. 2.

Lægerne ved ikke 100 % hvorfor, men mistænker at det er pga. stofskiftet. De fleste går dog igennem en graviditet uden problemer og det var også det jeg fik at vide fra min endokrinolog, at der umiddelbart ikke skulle være nogle komplikationer pga stofskfitet.

Der er risiko for lav vækst ved barnet og du bliver derfor tilbudt 2 ekstra vægtskanninger for at holde øje med væksten. Begge mine har været gennemsnitlige med vægt. Derudover skal du have foretaget blodprøver hver mdr. og du kan umiddelbart forvente at gå op i medicin, jeg gjorde det ikke, men de fleste gør.

Tillykke med graviditeten, jeg håber du får en super graviditet uden problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har for lavt stofskifte efter at jeg har fået opereret halvdelen af min skjoldbruskkirtel væk. Under min seneste graviditet har jeg fået medicin fra jeg var 8 uger henne og indtil min datter var 8 uger gammel :) jeg blev fulgt ret tæt med blodprøver hver 3.uge fra jeg var halvvejs, tre ekstra scanninger samt 3 ekstra lægekontroller på sygehuset.

Jeg oplevede ikke de store komplikationer, men var utroligt træt og forkvalmet indtil jeg var omkring 5 måneder henne. Risikoen for spontan abort er forhøjet, men ikke når du er velreguleret med medicin.

Tillykke med graviditeten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også for lavt stofskifte, og er 10 uger henne nu. Jeg tager medicin hver dag men det har jeg gjort i flere år. Jeg skal have taget blodprøve hver 4. Uge for at tjekke at det ligger som det skal, hvilket det heldigvis gør indtil videre. Og så fik jeg også at vide ved min egen læge at jeg sikkert kom til en ekstra scanning også, men vi satser da på at alt går som det skal. Jeg har ovenikøbet også pco som også giver en øget abortrisiko.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah er foedt lille, saa det haenger maaske sammen med, at jeg havde lavt stofskifte... :unsure Men han har det godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER