Guest

Job og uddannelse smalltalk

1,705 indlæg i dette emne

Hvad ville I vælge:

1. Ny afdeling, hvor der er rig mulighed for at skabe drømmejobbet. MEN medarbejderne har lige været igennem den 3. Organisationsændring på 2,5år, hvilket i den grad præger stemningen, så den generelle snak er meget af brokkeri og surhed.

2. En vel etablerert afdeling, med rigtig gode kollegaer, som man svinger fantastisk sammen med både professionelt og privat. Men jobbet ikke særlig attraktiv og to kollegaer har allerede droppet de arbejdsopgaver du vil få pga kedsomhed. Dog er redskaberne udviklet væsentlig det sidste halve år.

Hvad er vigtigst arbejdsmiljø eller spændende job?

Arbejdsmiljøet har helt klart haft den største betydning for mig. En kedelig opgave kan løftes af et godt arbejdsmiljø mens en interessant opgave kan blive trukket ned af et dårligt arbejdsmiljø.

Derudover er der intet værre end at gå og være nervøs for ændringer hele tiden. Ændringer betyder jo, at man skal bryde med sine vaner og det skaber bare usikkerhed.

Er der ellers andre faktorer der kan have en betydning for hvad du vælger? Fx afstand til jobbet? Eller hvor meget tid du skal bruge på det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad ville I vælge:

1. Ny afdeling, hvor der er rig mulighed for at skabe drømmejobbet. MEN medarbejderne har lige været igennem den 3. Organisationsændring på 2,5år, hvilket i den grad præger stemningen, så den generelle snak er meget af brokkeri og surhed.

2. En vel etablerert afdeling, med rigtig gode kollegaer, som man svinger fantastisk sammen med både professionelt og privat. Men jobbet ikke særlig attraktiv og to kollegaer har allerede droppet de arbejdsopgaver du vil få pga kedsomhed. Dog er redskaberne udviklet væsentlig det sidste halve år.

Hvad er vigtigst arbejdsmiljø eller spændende job?

Efter at have været gået ned med stress pga blandt andet virkelig dårligt arbejdsmiljø, så er jeg ikke i tvivl. Så for mig er det helt klart arbejdsmiljø. Og så ville jeg gøre hvad jeg kunne for at gøre mit job spændende - jeg tror meget af det kan ændres i en selv ved hjælp af indstilling til tingene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arbejdsmiljøet har helt klart haft den største betydning for mig. En kedelig opgave kan løftes af et godt arbejdsmiljø mens en interessant opgave kan blive trukket ned af et dårligt arbejdsmiljø.

Derudover er der intet værre end at gå og være nervøs for ændringer hele tiden. Ændringer betyder jo, at man skal bryde med sine vaner og det skaber bare usikkerhed.

Er der ellers andre faktorer der kan have en betydning for hvad du vælger? Fx afstand til jobbet? Eller hvor meget tid du skal bruge på det?

Altså begge stillinger er i samme virksomhed.

Den første stilling er min nuværende, den seneste organisationsændring er sket mens jeg har været på barsel. Det er i driftsdelen af organisationen.

Den anden stilling er i projekt-delen af organisationen og er et analytiker job, ikke noget jeg har prøvet før og som jeg ikke ved om jeg egner mig til. Det vil nok blive lidt mere arbejde i denne del.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal mærke efter heeeeelt nede i maven. Med et par bitre erfaringer i bagagen er det min påstand, at man godt selv ved, om det er et godt sted at arbejde, når man går ind ad døren første gang. Man skal bare turde lytte efter sin intuition.

IMO: Klart arbejdsmiljø frem for arbejdsopgaver, særligt når man har et familieliv derhjemme. Men vi trives jo også i forskellige miljøer som mennesker. Nogen kan abstrahere fra det sociale, hvis der et et særligt mål med arbejdet, og det er jo fair nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, alt inden for rimelighedens grænser - men som udgangspunkt vil jeg nok gå mod strømmen og prioritere opgaver og udviklingsmuligheder over flinke mennesker. Jeg får spat, hvis der er for lidt at rive i...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, alt inden for rimelighedens grænser - men som udgangspunkt vil jeg nok gå mod strømmen og prioritere opgaver og udviklingsmuligheder over flinke mennesker. Jeg får spat, hvis der er for lidt at rive i...

Det gør (gjorde) jeg også, men så har man overskuddet til at søge efter/bede om noget arbejde der giver mening.

I virkeligheden mener jeg nok at den nærmeste chef er den afgørende faktor... Hvis han/hun er en lort blir det bare noget skidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør (gjorde) jeg også, men så har man overskuddet til at søge efter/bede om noget arbejde der giver mening.

I virkeligheden mener jeg nok at den nærmeste chef er den afgørende faktor... Hvis han/hun er en lort blir det bare noget skidt.

Word to the wise :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør (gjorde) jeg også, men så har man overskuddet til at søge efter/bede om noget arbejde der giver mening.

I virkeligheden mener jeg nok at den nærmeste chef er den afgørende faktor... Hvis han/hun er en lort blir det bare noget skidt.

Det er jo nok i sidste ende det der kan bekymre mig. Det er en helt ny chef eksternt rekrutteret. Og hun skal så skabe glæde blandt de sure gamle tanter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjælp!

Jeg er vikar i en virksomhed gennem et vikarbureau og jeg skal på barsel om ca. 4,5 måneder. Nu er der så en af de faste i min afdeling der har sagt op. Og jeg er blevet opfordret af en af de andre i afdelingen og af min mand til at søge stillingen. Jeg havde slet ikke skænket det en tanke, bare tænkt dårlig timing pga. snarlig barsel.

Hvordan søger man lige sådan en stilling i en afdeling hvor man allerede er - bare som løs vikar????

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe det an.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som en hvilken som helst anden stilling, bortset fra at du går ind til din chef og oplyser om at du gerne vil søge stillingen, og om der i den forbindelse er noget særligt han foretrækker du gør. Jeg mener, nogle steder vil de helst at de får ansøgningen på papir, og så kan du jo passende give chefen den i hånden, andre vil at du stadig søger via elektroniske systemer etc.

Og så skriver du selvfølgelig i din ansøgning at det er dig. Altså noget a la 'som vikar igennem den sidste perioder har jeg god indsigt i arbejdsopgaverne' eller noget i den stil.

Din helt store styrke er jo at du ingen oplæring kræver overhovedet.

Det er vist så smukt og præcist angivet, som det kan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må godt spørge dumt her, ikke :blush

Jeg har siddet og kigget lidt på noget diplomuddannelse i ledelse, som bl.a. udbydes på UC Syddanmark. Men jeg kan for min død ikke lure de diplomuddannelser, de udbyder... Søger man, melder sig til, betaler for det....? :blush

Nogen der kan hjælpe ammehjernen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må godt spørge dumt her, ikke :blush

Jeg har siddet og kigget lidt på noget diplomuddannelse i ledelse, som bl.a. udbydes på UC Syddanmark. Men jeg kan for min død ikke lure de diplomuddannelser, de udbyder... Søger man, melder sig til, betaler for det....? :blush

Nogen der kan hjælpe ammehjernen?

 

Man ansøger om optagelse, det står her om hvem der bliver optaget: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=172841#id3236bf2f-ea61-4091-acc9-addb6f481307

 

Hvis man så bliver optaget (og det bliver man sandsynligvis ;) ), så betaler man for hvert modul man tager. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man ansøger om optagelse, det står her om hvem der bliver optaget: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=172841#id3236bf2f-ea61-4091-acc9-addb6f481307

 

Hvis man så bliver optaget (og det bliver man sandsynligvis ;) ), så betaler man for hvert modul man tager.

Ah, og nu fandt jeg vist prisen på UG.dk :super Er mest til, hvis jeg får en følelse af at gå i frø i det nye arbejde - så vil heg stile efter noget mere uddannelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan fanden kan man indkalde til mundtlig reeksamen med kun 22 timers varsel? Da jeg meldte mig syg til første eksamen fik jeg oplyst at jeg i stedet skulle lave en skriftlig opgave. Det fik jeg 27 timer til at gøre og dermed burde den skid jo være slået. I dag har jeg så fået en mail om at møde til eksamen i morgen middag. Det kan man da ikke?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan fanden kan man indkalde til mundtlig reeksamen med kun 22 timers varsel? Da jeg meldte mig syg til første eksamen fik jeg oplyst at jeg i stedet skulle lave en skriftlig opgave. Det fik jeg 27 timer til at gøre og dermed burde den skid jo være slået. I dag har jeg så fået en mail om at møde til eksamen i morgen middag. Det kan man da ikke?!

Tænker at det da vil være rart at få overstået, men ved ihvertfald med min specialeeksamen skulle jeg have besked om datoen minimum 7 dage før. 

 

Når det er så kort før har de så ringet og spurgt om du kunne eller hvad? Hvis de bare har sendt en mail er det jo ikke en gang sikkert at du ville ha' nået at læse den. :S

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker at det da vil være rart at få overstået, men ved ihvertfald med min specialeeksamen skulle jeg have besked om datoen minimum 7 dage før. 

 

Når det er så kort før har de så ringet og spurgt om du kunne eller hvad? Hvis de bare har sendt en mail er det jo ikke en gang sikkert at du ville ha' nået at læse den. :S

 

Nej, jeg har kun fået mails fra pågældende underviser.

 

Mit problem er lidt at jeg lider af en frygtelig eksamensangst og den er virkelig gået amok efter jeg fik den mail. Det er en uge siden at hun fik erstatningsopgaven, så hun kunne i det mindste have sendt en besked ud bare et par dage før, så jeg havde tid til at forberede mig bedst muligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, jeg har kun fået mails fra pågældende underviser.

Mit problem er lidt at jeg lider af en frygtelig eksamensangst og den er virkelig gået amok efter jeg fik den mail. Det er en uge siden at hun fik erstatningsopgaven, så hun kunne i det mindste have sendt en besked ud bare et par dage før, så jeg havde tid til at forberede mig bedst muligt.

Hvis det virkelig er helt galt må du jo skrive at det ikke er muligt med så kort varsel.

Men prøv i stedet at se det positivt :) du har jo afleveret en opgave, så er jo ud fra den og nu har du kun 1 dag at være nervøs/stresse i og så er det overstået :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan fanden kan man indkalde til mundtlig reeksamen med kun 22 timers varsel? Da jeg meldte mig syg til første eksamen fik jeg oplyst at jeg i stedet skulle lave en skriftlig opgave. Det fik jeg 27 timer til at gøre og dermed burde den skid jo være slået. I dag har jeg så fået en mail om at møde til eksamen i morgen middag. Det kan man da ikke?!

 

Reeksamen kan være virkelig svære at planlægge, og nogle gange kan man kun finde en censor med kort varsel. Vi flyttede i år rundt på nogle omeksamensdage med en dags varsel.. 

 

Men når det er sagt, så lyder det lidt underlig. Kan det tænkes at det har været et opslag på jeres studie-intra eller en besked et sted, som din underviser tænker du måske ikke har set? For normalt er det ikke undervisere der skriver ud ang. eksamen, men jeg kunne godt finde på at gøre det hvis jeg var i tvivl om vedkommende havde fået korrekt besked... 

 

Held og lykke, det skal nok gå fint  :kiss Sandsynligvis vil de bare sikre sig at du har skrevet opgaven selv, så spørgsmålene kan godt komme til at dreje sig om den, og den burde du jo kende :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øøøøv, har netop fået besked om 2 forskellige spændende jobs som faktisk er relevante for mig og jeg føler mig rimelig kvalificeret til (og føler jeg ville have en reel chance for at få!). Og det sker ellers aldrig! Tror det kan tælles på en hånd hvor tit jeg har set et jobopslag som jeg synes passede godt. Men de er begge lige lidt for langt væk og med start lidt for tidligt til at det ville kunne hænge sammen :( 

Må bare håbe på der sker et mirakel og det rigtige job kommer til sommer! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øøøøv, har netop fået besked om 2 forskellige spændende jobs som faktisk er relevante for mig og jeg føler mig rimelig kvalificeret til (og føler jeg ville have en reel chance for at få!). Og det sker ellers aldrig! Tror det kan tælles på en hånd hvor tit jeg har set et jobopslag som jeg synes passede godt. Men de er begge lige lidt for langt væk og med start lidt for tidligt til at det ville kunne hænge sammen :(

Må bare håbe på der sker et mirakel og det rigtige job kommer til sommer! :)

Afstanden er øv. Men jobstart er da værd at udfordre. Er du den rette, så venter de måske gerne en måned eller to på dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Reeksamen kan være virkelig svære at planlægge, og nogle gange kan man kun finde en censor med kort varsel. Vi flyttede i år rundt på nogle omeksamensdage med en dags varsel.. 

 

Men når det er sagt, så lyder det lidt underlig. Kan det tænkes at det har været et opslag på jeres studie-intra eller en besked et sted, som din underviser tænker du måske ikke har set? For normalt er det ikke undervisere der skriver ud ang. eksamen, men jeg kunne godt finde på at gøre det hvis jeg var i tvivl om vedkommende havde fået korrekt besked... 

 

Held og lykke, det skal nok gå fint  :kiss Sandsynligvis vil de bare sikre sig at du har skrevet opgaven selv, så spørgsmålene kan godt komme til at dreje sig om den, og den burde du jo kende :)

 

 

Hvis det virkelig er helt galt må du jo skrive at det ikke er muligt med så kort varsel.

Men prøv i stedet at se det positivt :) du har jo afleveret en opgave, så er jo ud fra den og nu har du kun 1 dag at være nervøs/stresse i og så er det overstået :)

 

Hvad der gik galt ved jeg ikke, men det vigtigste er vel at jeg kom igennem og fik 10.

Alligevel føler jeg mig ikke rigtig glas. Synes ikke at jeg fortjener et 10-tal, når man som jeg startede ud med ikke at kunne sige et ord.

 

Dog har jeg nu en aftale med skolen om en coach i forbindelse med eksamener. Håber det kan lette på problemet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad der gik galt ved jeg ikke, men det vigtigste er vel at jeg kom igennem og fik 10.

Alligevel føler jeg mig ikke rigtig glas. Synes ikke at jeg fortjener et 10-tal, når man som jeg startede ud med ikke at kunne sige et ord.

 

Dog har jeg nu en aftale med skolen om en coach i forbindelse med eksamener. Håber det kan lette på problemet.

 

Tillykke med resultatet:)  og dejligt at kunne få arbejdet med din eksamensskræk, hvilket jeg tror vil komme dig til stor gavn. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad der gik galt ved jeg ikke, men det vigtigste er vel at jeg kom igennem og fik 10.

Alligevel føler jeg mig ikke rigtig glas. Synes ikke at jeg fortjener et 10-tal, når man som jeg startede ud med ikke at kunne sige et ord.

 

Dog har jeg nu en aftale med skolen om en coach i forbindelse med eksamener. Håber det kan lette på problemet.

 

Både eksaminator og censor er som regel trænede i at se igennem angst (og også spotte skuespil, hvis der er nogen der prøver det...), så det er klart de ikke holder det imod dig at du ikke kunne sige noget til at starte med. Hvis du har fået 10, så har det faglige været heeeelt i top, så det skal du være tilfreds med - og bare rolig, du har fortjent karakteren!

 

Tillykke med 10-tallet og tillykke med at du kom igennem en eksamen med kort varsel :) Og det lyder som en rigtig god service at du kan få snakke med en coach og få noget hjælp, håber at det bliver godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Afstanden er øv. Men jobstart er da værd at udfordre. Er du den rette, så venter de måske gerne en måned eller to på dig :)

Jeg tror faktisk jeg overvejer at søge det ene. Eller er det helt hen i vejret når jeg ved at jeg ikke kan tage jobbet som det er slået op nu? De skriver senest 1/5 og jeg kan først (tidligst) fra 1/7 og helst en måned senere. Og jeg kan ikke køre til Århus hver dag (måske en gang om ugen) men jeg ved de også har andre afdelinger tættere på mig.

Det skal siges at jeg har arbejdet hos dem før bare i en stilling som jeg ikke var vild med. Så jeg vil bare så gerne vise at jeg er meget interesseret i at arbejde for dem bare med andre opgaver (som denne nyopslåede stilling).

Jeg håber jo de enten kan lave nogle løsninger med denne stilling eller måske kan finde noget andet til mig senere.

Men hvis man sidder og skal ansætte, vil man så være glad for en der viser interesse på den måde, som man måske kan bruge på en anden måde, eller er det bare irriterende og spild af tid ift den konkrete stilling?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, og jeg ser så at der er ansøgningsfrist på søndag, så det giver mig jo ikke vildt meget tid. Bom bom..  :chin:

Jeg kan bare slet ikke lige slippe det igen.. Men måske er det bedre at vente et par måneder og så sende en uopfordret ansøgning.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER