Elinor

Babytegn

46 indlæg i dette emne

Hej :) jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med babytegn? jeg overvejer nemlig selv at prøve det men kender ikke nogen der bruger det, men synes det lyder rigtig spændende.

Håber at høre fra jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg bruger enkelte tegn, men vil dog ikke sige, at jeg har den store erfaring endnu. Jeg har brugt dem siden Liv var ca. 7 måneder tror jeg. Det er først i sidste uge (knap 11 måneder), hun er begyndt at "sige" et enkelt tegn - tegnet for tak for mad. Det tegn har jeg brugt i godt 1½ måned. Jeg er ret sikker på, hun godt ved, hvad det betyder, selvom hun dog også viser det på andre tidspunkter, men det er nok bare fordi det er en ny og "sjov" bevægelse, hun har lært :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger det også selvom vigga kun er 2,5 måned. Bruger tegnet "sove". Hun kan jo slet ikke forstå det eller bruge det endnu, men tænker det er ok at hun forbinder det med søvn allerede så tidlig som muligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger det også selvom vigga kun er 2,5 måned. Bruger tegnet "sove". Hun kan jo slet ikke forstå det eller bruge det endnu, men tænker det er ok at hun forbinder det med søvn allerede så tidlig som muligt.

Ha ha ha, det virker vidst allerede lidt for godt, aldrig har en baby da sovet så meget :lol Måske skulle du lære tegnet for "vågen" :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte babytegn til Silke Elia fra 6 mdr - 12 mdr ca., men hun gad det simpelthen ikke. Hun er meget tydeligt i sit kropssprog og lyde, så vi har aldrig været i tvivl om, hvad hun ville, og jeg tror derfor, at hun selv ikke har kunne se fidusen i det. Så til sidst stoppede jeg, fordi der slet ingen respons har været...

Til gengæld har min søster brugt det med stor succes til min niece på nu 17 mdr., og jeg har også selv haft stor gavn af det i den vuggestue, jeg var i praktik. Derfor huer det mig heller ikke, at Silke Elia ikke gider <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha ha, det virker vidst allerede lidt for godt, aldrig har en baby da sovet så meget :lol Måske skulle du lære tegnet for "vågen" :D

Haha ja! Men kender ikke tegnet for vågen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt det lidt, men ikk meget. Dog prøvede vi med tegnet 'færdig' i forbindelse med 'er du færdig med at spise?' Og i løbet af 3 uger begyndte Lasse selv at vise tegnet, når han blev spurgt.

Men vi vil ikke gøre voldsom meget brug af babytegn, måske nogle enkle. Men han er jo i gang med at lære at snakke nu, så det er det vi fokusere mere på pt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :) rigtig spændende at høre om jeres oplevelser/erfaringer med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte det til Camille.. Dog kun tegnene for skifte ble, mad og vand... I dag, laver hun selv tegnet for mad(spise), når hun er sulten eller hvis vi spiser noget hun vil smage. Hun siger "aaaah" (lyden vi altid har sgat når hun var færdig med at drikke), og tegnet kommer først på, hvis vi ikke har fattet hendes ahhh (Så skriger hun nærmest ahh mens hun laver tegn!) Pusle tegnet slog aldrig igennem, nok fordi hun var jævnt ligeglad ;) de to tegn for spise og drikke, fandt jeg i øvrigt selv på.. Ved ikke om der er nogen rigtige? :) Vi samler fingrene og kommer dem op til munden for "spise", og vi knytte/vinker hånden for drikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger tegnene for "sulten", "tørstig", "mere" og "færdig". Vi bruger dem ikke hver gang, men alligevel er han ved at have lidt styr på mere og færdig. "Mere" bliver dog mest brugt på puslepuden, hvor han gerne vil høre et ekstranummer fra mor (altså sanglege) :) Meget sødt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte det til Camille.. Dog kun tegnene for skifte ble, mad og vand... I dag, laver hun selv tegnet for mad(spise), når hun er sulten eller hvis vi spiser noget hun vil smage. Hun siger "aaaah" (lyden vi altid har sgat når hun var færdig med at drikke), og tegnet kommer først på, hvis vi ikke har fattet hendes ahhh (Så skriger hun nærmest ahh mens hun laver tegn!) Pusle tegnet slog aldrig igennem, nok fordi hun var jævnt ligeglad ;) de to tegn for spise og drikke, fandt jeg i øvrigt selv på.. Ved ikke om der er nogen rigtige? :) Vi samler fingrene og kommer dem op til munden for "spise", og vi knytte/vinker hånden for drikke...

Det lyder som de samme tegn, jeg bruger. Men om der er nogle rigtige? Jeg tror det ikke. Jeg googlede meget, da jeg ville starte med babytegn, for ligesom at finde en "ordbog". Men hver side, jeg kom ind på, havde nærmest sine egne tegn ... Jeg troede faktisk det var rimelig universelt ligesom med tegnsprog til døve, men åbenbart ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som de samme tegn, jeg bruger. Men om der er nogle rigtige? Jeg tror det ikke. Jeg googlede meget, da jeg ville starte med babytegn, for ligesom at finde en "ordbog". Men hver side, jeg kom ind på, havde nærmest sine egne tegn ... Jeg troede faktisk det var rimelig universelt ligesom med tegnsprog til døve, men åbenbart ikke.

Jeg har downloades en app med babytegn, de første er vidst gratis... Der er tegn for drikke og spise osv. Men tænker, det er vel egentlig ligemeget om det er "de rigtige" så længe i og baby forstår dem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har downloades en app med babytegn, de første er vidst gratis... Der er tegn for drikke og spise osv. Men tænker, det er vel egentlig ligemeget om det er "de rigtige" så længe i og baby forstår dem...

Jeg har også selv hentet en app. :) Jeg havde bare fundet nogle tegn på nettet først og var startet på dem, men kunne så ikke finde en app. med de samme tegn. Altså jeg kender dem jo, så ja, det er ligemeget, men derfor undrer det mig bare alligevel, at det ikke er mere universelt.

Min dagplejemor bruger også enkelte babytegn, og nogle er de samme, men f.eks. tak for mad er ikke. Det ændrede jeg så herhjemme allerede efter 1. indledende besøg hos hende, fordi "mit" tegn ikke var indkørt endnu, så nu kan Liv det, men det ville jo være dumt, hvis hun havde lært vores tegn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte babytegn til min datter med stor succes frem til hun var 1 1/2 år. Er overbevist om, at det har hjulpet hende til en stor sprogforståelse og veltalenhed. Hun har altid været langt foran sine jævnaldrende på det sproglige og det tilskriver jeg fuldstændigt vores brug af babytegn.

Min baggrund skal siges at jeg er uddannet tegnsprogstolk og derfor har tegn og visuel tankegang godt under huden :) (note til Winky: tegnsprog er ikke internationalt. Det er en udbredt misforståelse. Hvert land har sit eget tegnsprog. Jeg er således uddannet i dansk tegnsprog) :)

Tilbage til babytegn:

Det er ikke det samme som tegnsprog, som er et fuldt sprog med egen grammatik. Ved babytegn udnytter man, at helt små børns grovmotorik (fx håndbevægelser) er tidligere på plads sammenlignet med finmotorikken (fx mundbevægelser). De små forstår meget tidligt i deres liv, men kan endnu ikke udtrykke det verbalt og det kan ofte ende i frustrationer. Men lærer man dem at udtrykke sig visuelt kan det give mere ro hos de små, da de vil føle sig forstået og set/hørt.

Babytegn kan man "låne" fra dansk tegnsprog men nogle kan man vælge at lave om på/justere for at tilpasse tegnene til børnenes motorik eller simpelthen opfinde nye tegn selv. Der er ingen regler i babytegn :) Det handler om at give børnene et redskab til at udtrykke sig og hurtigt danne forbindelsen imellem det talte ord og tegnet. Man skal altid tale samtidig med at man laver tegn hvis det er et normalthørende barn. Når barnet begynder at tale selv udfases tegnene.

De mest anvendte babytegn er:

Sove: en flad hånd på siden af hovedet + hovedet på skrå

Spise: samlede fingerspidser ført op til munden

Drikke/mælk: malkehånd (hånden åbner og lukker)

Mere: højre hånds pegefinger ned i venstre flade hånd

Skifte ble: klappe på numsen

Mor: pegefinger henover panden fra venstre mod højre (hvis du er højrehåndet)

Far: pegefinger oppefra og ned på kinden

Andre tegn som kan bruges ved 8-10 mdr's alderen:

Bog: hænderne holdes flat sammen og åbner sig som en bog

Bil: hænderne holder om et rat og laver bevægelsen side til side

Dukke/baby: vuggende arme

Fugl: tommel og pegefinger åbner og lukker foran munden

Hund: knyttede hænder banker mod hinanden (boksehænder vendt ind mod hinanden)

Kat: tommel og pegefinger stryger knurhår på kinden

Lege: åbne hænder kører rundt om hinanden (ligesom "hjulene på bussen")

Stop: flad hånd vendt ud mod personen (klassisk stop signal)

Jeg kan varmt anbefale videoerne her:

Håber I kunne bruge al den info til noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min baggrund skal siges at jeg er uddannet tegnsprogstolk og derfor har tegn og visuel tankegang godt under huden :) (note til Winky: tegnsprog er ikke internationalt. Det er en udbredt misforståelse. Hvert land har sit eget tegnsprog. Jeg er således uddannet i dansk tegnsprog) :)

Tak, så lærte jeg det :) Troede virkelig ikke det var sådan - og det virker da en smule dumt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt babytegn til Lise, mest fordi de bruger det i vuggestuen og derfor bad os om at starte på det hjemme inden hun startede der. Det er mest i forbindelse med spisesituationer at vi bruger dem, såsom tegnet for færdig, mere og drikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte babytegn til min datter med stor succes frem til hun var 1 1/2 år. Er overbevist om, at det har hjulpet hende til en stor sprogforståelse og veltalenhed. Hun har altid været langt foran sine jævnaldrende på det sproglige og det tilskriver jeg fuldstændigt vores brug af babytegn.

Min baggrund skal siges at jeg er uddannet tegnsprogstolk og derfor har tegn og visuel tankegang godt under huden :) (note til Winky: tegnsprog er ikke internationalt. Det er en udbredt misforståelse. Hvert land har sit eget tegnsprog. Jeg er således uddannet i dansk tegnsprog) :)

Tilbage til babytegn:

Det er ikke det samme som tegnsprog, som er et fuldt sprog med egen grammatik. Ved babytegn udnytter man, at helt små børns grovmotorik (fx håndbevægelser) er tidligere på plads sammenlignet med finmotorikken (fx mundbevægelser). De små forstår meget tidligt i deres liv, men kan endnu ikke udtrykke det verbalt og det kan ofte ende i frustrationer. Men lærer man dem at udtrykke sig visuelt kan det give mere ro hos de små, da de vil føle sig forstået og set/hørt.

Babytegn kan man "låne" fra dansk tegnsprog men nogle kan man vælge at lave om på/justere for at tilpasse tegnene til børnenes motorik eller simpelthen opfinde nye tegn selv. Der er ingen regler i babytegn :) Det handler om at give børnene et redskab til at udtrykke sig og hurtigt danne forbindelsen imellem det talte ord og tegnet. Man skal altid tale samtidig med at man laver tegn hvis det er et normalthørende barn. Når barnet begynder at tale selv udfases tegnene.

De mest anvendte babytegn er:

Sove: en flad hånd på siden af hovedet + hovedet på skrå

Spise: samlede fingerspidser ført op til munden

Drikke/mælk: malkehånd (hånden åbner og lukker)

Mere: højre hånds pegefinger ned i venstre flade hånd

Skifte ble: klappe på numsen

Mor: pegefinger henover panden fra venstre mod højre (hvis du er højrehåndet)

Far: pegefinger oppefra og ned på kinden

Andre tegn som kan bruges ved 8-10 mdr's alderen:

Bog: hænderne holdes flat sammen og åbner sig som en bog

Bil: hænderne holder om et rat og laver bevægelsen side til side

Dukke/baby: vuggende arme

Fugl: tommel og pegefinger åbner og lukker foran munden

Hund: knyttede hænder banker mod hinanden (boksehænder vendt ind mod hinanden)

Kat: tommel og pegefinger stryger knurhår på kinden

Lege: åbne hænder kører rundt om hinanden (ligesom "hjulene på bussen")

Stop: flad hånd vendt ud mod personen (klassisk stop signal)

Jeg kan varmt anbefale videoerne her:

Håber I kunne bruge al den info til noget :)

 

Super fedt indlæg - vi går snart i gang herhjemme så rart med lidt info :)

 

Er der andre, der i mellemtiden har gode erfaringer, de vil dele?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er tegnet for "færdig"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er tegnet for "færdig"?

At man ryster hænderne, altså sådan ligesom "drala"-sangen :) hmm, nu ved majestætisk vinken :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er tegnet for "færdig"?

 

I den øverste video er det vist ved at man tager hænderne op ved siden af ørene-agtigt og ryster dem. Jeg kan nemt forestille mig selv gøre den bevægelse i mens jeg siger nej-nej-nej-stop-stop-stop ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er vidst forskellige tegn man kan bruge :)

I vores vuggestue er tegnet for færdig, at man holder venstre hånd vandret foran sig med håndfladen opad, og stryger højre hånd henover. Det er det tegn vi har lært Naya, og hun bruger det flittigt - også når hun mener at hun ikk skal sove :D

http://m.samvirke.dk/sundhed/gallerier/forstaa-baby-tegn-tale.html

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må prøve mig frem og se om de virker for C :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nææ, vi brugte ikke babytegn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger tegn for vand, mere og færdig. Og det er vist stort set det. C har længe brugt tegnet for vand og inden for de sidste par uger (nu er hun 11 måneder) er hun også begyndt at bruge mere og færdig selv :)

Vi bruger i øvrigt set samme for færdig som Sofiee skriver

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger kun to tegn lige nu og det er ''tak for mad'', så hun kan markerer, når hun er færdig og så bruger vi tørstig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER