TakForDenneGang

Hjælp mig med at "lave fløde"

71 indlæg i dette emne

Så har jeg fået svar fra Anette fra æblebørn og hun er af en helt anden holdning end min SP :) Sætter lige hendes svar ind her, da det er lettest for mig..

"Når børn ikke følger vores vægtkurver, så kan det godt give anledning til bekymring.

Men vi skal altid huske at kigge på hele billedet.

Som du beskriver din pige, så er der mange ting, der går rigtig godt. Hun trives og udvikler sig. Hun ammes hyppigt og du er opmærksom på at gøre mælken så fed og lækker som mulig.

Når hun alligevel ikke tager helt så meget på, som vi godt kunne tænke os, er det selvfølgelig værd at se på, hvad man ellers kan optimere med.

Det er en rigtig god ide at tage et tilskud af probiotika (gavnlige tarmbakterier) for både dig og din datter. Probiotika styrker fordøjelsen, og dermed optagelsen. Forsøg med grise, der har et tarmsystem meget lig menenskers, har vist at søerne producerede mere mælk, når de fik probiotika.

Til din datter kan du bruge Semper dråber (tidligere BioGaia) og til dig selv f.eks. Udo´s Probiotics.

Derudover er det også vigtigt at optimere vitaminer og mineraler, da det jo har en betydning for 1000 vis af processor i kroppen. Tag f.eks. selv 2 stk. Spektro hver dag. Og tag ekstra D-vitamin derudover.

Ud over at spise meget fedt, så sørg for at holde igen med ”næringsløs mad” som hvidt mel, sukker, hvide rid og hvis pasta.

Nogle madvarer har det med at give problemer til fordøjelsen. Især mejeriprodukter og hvedemel. Så det synes jeg du skal holde dig fra i en periode.

Det er også en god idé at drikke ammete.

Husk selvfølgelig generelt at få væske nok. Og undgå kaffe.

Jeg synes ikke du skal supplere med MME nu. MME er ikke optimal mad for babyer, når amningen faktisk kører. Hjernen tager ikke skade, når hun spiser så ofte som hun gør. Og hun trods alt ikke taber sig.

Hold selvfølgelig øje med, at hun fortsat trives – at hun tisser godt og er veltilpas.

Jeg synes du skal gøre de ting, som jeg har foreslået. Og så kan du evt. starte med lidt skemad om en måned eller 2.

God fornøjelse."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

SE!!!! :loveshower

Tjek ogsaa din PM - jeg har snakket med nr. 2 fra listen, som er soed og stoetter dig - hun er der for dig i aften!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SE!!!! :loveshower

Tjek ogsaa din PM - jeg har snakket med nr. 2 fra listen, som er soed og stoetter dig - hun er der for dig i aften!

Har snakket med hende og gud hvor var hun sød :) Har fået fornyet energi til, at holde fast i, at amning er vejen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har snakket med hende og gud hvor var hun sød :) Har fået fornyet energi til, at holde fast i, at amning er vejen!

Aah, fantastisk! Jeg maerkede med det samme, at hun ville vaere den, du havde brug for :loveshower Der var en anden paa linjen foerst, som ikke havde tid, hun var ikke din ;)

Nu har du opbakning fra flere professionelle sider, saa du maa endelig holde fast i den gode foelelse, du har nu, saa du altid kan finde tilbage til den :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, fantastisk! Jeg maerkede med det samme, at hun ville vaere den, du havde brug for :loveshower Der var en anden paa linjen foerst, som ikke havde tid, hun var ikke din ;)

Nu har du opbakning fra flere professionelle sider, saa du maa endelig holde fast i den gode foelelse, du har nu, saa du altid kan finde tilbage til den :kiss

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte også nr 2 fra listen under min brystbetændelse med infektion.. Hun var super sød, og det var dejligt med opbakning under en svær tid.

Håber alle de gode råd hjælper dig :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er det skøn læsning herinde. Silke Elia faldt også på kurven periodevis, men jeg havde heldigvis en støttende SP og læge, som netop lagde vægt på trivsel i stedet. Så hæng i søde pige, er sikker på du gør det helt rigtige for Bella Gry :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte også nr 2 fra listen under min brystbetændelse med infektion.. Hun var super sød, og det var dejligt med opbakning under en svær tid.

Håber alle de gode råd hjælper dig :kram2

Åh hvor er det skøn læsning herinde. Silke Elia faldt også på kurven periodevis, men jeg havde heldigvis en støttende SP og læge, som netop lagde vægt på trivsel i stedet. Så hæng i søde pige, er sikker på du gør det helt rigtige for Bella Gry :kram

Tusind tak hvor er I skønne, piger! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer lige med en lille Update da sp har været her idag.. Bella Gry vejer nu 5240g og er 65 cm lang, så hun har taget 380 g på siden sidste vejning :) Har fået lov til, at der går 2 måneder inden sp skal veje igen ( men det er nok mere fordi vi skal til 5 måneders undersøgelse og lægen så vejer hende der) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare gode nyheder :) tillykke med den fine vægtøgning :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt hun tager på :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamne, altsaa, sikke fint, hun tager paa, din pige  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan noget tis! Nu bruger jeg lige denne tråd til, at ynke lidt... Vi har i dag været til  5 mdr undersøgelse og vægten sagde 5200g, altså 40g mindre end, da SP vejede hende d. 31 okt.. Så nu skal vi komme til kontrol hos lægen igen i Januar... ØV BØV  :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, vaegten er jo en anden! Det kan betyde flere gram end man tror! 

 

Uden at vide det med gram og vaegt, hvad siger din egen fornemmelse af din datters vaegt saa? Maerker du forskel paa toej, bleer, laengde, droejde etc. ?

 

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, vaegten er jo en anden! Det kan betyde flere gram end man tror!

Uden at vide det med gram og vaegt, hvad siger din egen fornemmelse af din datters vaegt saa? Maerker du forskel paa toej, bleer, laengde, droejde etc. ?

:kiss

Vi snakkede om, at det var en anden vægt, men lægen mente, at der max ville være 150g forskel på hendes vægt og SP's.. Så selv hvis Bella Gry har taget på og ikke tabt sig, som hendes vægt viste, mente hun stadig, at det ikke var meget.. Så hun ville gerne se hende igen..

Min egen fornemmelse er, at Bella ikke kan have taget meget på heller, hendes tøj m.m. Virker til, at sidde på samme måde.. Det har jeg tænkt allerede inden vi var hos lægen... Stofbleen skal lukkes med velcroen helt over hinanden, som den gjorde fra start af.. Men er ikke dybt bekymret, hin har jo stadig tunge bleet - syntes bare det er lidt underlig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart tænker jeg også sult. Synes der er stor sammenhæng mellem babyers mæthed og søvn som oftest. Og hvis vigga kun vejede 5,2 kg ved 5 mdr undersøgelsen ville jeg gøre alt hvad jeg kunne for at være sikker på hun konstant er stopmæt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi snakkede om, at det var en anden vægt, men lægen mente, at der max ville være 150g forskel på hendes vægt og SP's.. Så selv hvis Bella Gry har taget på og ikke tabt sig, som hendes vægt viste, mente hun stadig, at det ikke var meget.. Så hun ville gerne se hende igen..

Min egen fornemmelse er, at Bella ikke kan have taget meget på heller, hendes tøj m.m. Virker til, at sidde på samme måde.. Det har jeg tænkt allerede inden vi var hos lægen... Stofbleen skal lukkes med velcroen helt over hinanden, som den gjorde fra start af.. Men er ikke dybt bekymret, hin har jo stadig tunge bleet - syntes bare det er lidt underlig..

 

Ok, det lyder underligt, ja.... Oev, for pokker! 

 

Naa, men taget derfra, kan du saa forestille dig at indfoere en flaske eller to i doegnet? Altsaa saadan helt kontrolleret, saa du stadig ammer resten af tiden og det dermed ikke vil gaa ud over din maelkeproduktion? Saa evt. goere det som en del af det med nattesoevnen/putning. Det kan ev.t vaere far, der giver den, saa du stadig er hendes ammemamma. 

 

Min laege siger 200 g forskel paa vaegte, men ja, det er maaske stadig ikke nok til vaegtpolitiet. Naar du saa siger, at du selv fornemmer, at hun godt kunne tage mere paa, saa ville jeg overveje det med en godnatflaske eller en flaske som droemmemaaltid. Hvsi hun overhovedet vil tage flaske...Noah ville jo ikke, ej heller med min maelk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er muligt det SLET ikke er det du vil høre, og så kan jeg godt slette igen, men jeg sidder lige og kommer til at tænke på dine beskrivelser af Bella Grys søvn - eller mangel på samme. 

 

Jeg har en niece på nu 4 år. Da hun var baby sov hun helt elendigt, skreg hele tiden, var meget urolig og sådan. Hun havde masser af tunge bleer, og virkede som sådan til at få nok at spise - hun tog også sådan ok på. Da hun var - mener det var 4 mdr - anbefalede SP at de prøvede noget vælling til nat, og kort efter begyndte hun på grød - og SÅ tog hun på og åd og blev en helt anden pige.

 

Selvom hendes mor havde mælk nok, så var der simpelthen ikke næring nok i mælken. Hendes første datter var ellers blevet fuld-ammet indtil 6 mdr, og hun stoppede først med at amme den store da hun var 13 mdr. 

 

Det minder bare lidt om min niece i dine beskrivelser. Ved ikke om det ville passe på Bella Gry på nogen måde???

 

Håber dog at hun kan begynde at tage mere på, og sove bedre.

 

 

Umiddelbart tænker jeg også sult. Synes der er stor sammenhæng mellem babyers mæthed og søvn som oftest. Og hvis vigga kun vejede 5,2 kg ved 5 mdr undersøgelsen ville jeg gøre alt hvad jeg kunne for at være sikker på hun konstant er stopmæt :)

 

JustMe: Du behøver slet ikke slette nogen som helst :) Jeg bliver hverken ked af det, sur eller noget i den dur.. Jeg ved at det bliver skrevet som en hjælp til mig :)

 

Bella Gry vil overhoved ikke tage flasken, lige meget om det er mig eller min mand, som tilbyder hende den.. Hun vrider sig, drejer hoved væk og bliver virkelig sur på flasken. Det samme gør hun ved brystet hvis hun ikke vil have mere.. Hun banker på brystet og napper, hvis det er tomt og hun vil have mere.. :) Så jeg tror ikke det er sult, men kan jo aldrig vide det 100%. Grød/mos er hun slet ikke interesseret i endnu.. Men både Sp og lægen håber på, at maden kan hjælpe med at øge vægten, når hun bliver interesseret i det :)      

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, det lyder underligt, ja.... Oev, for pokker! 

 

Naa, men taget derfra, kan du saa forestille dig at indfoere en flaske eller to i doegnet? Altsaa saadan helt kontrolleret, saa du stadig ammer resten af tiden og det dermed ikke vil gaa ud over din maelkeproduktion? Saa evt. goere det som en del af det med nattesoevnen/putning. Det kan ev.t vaere far, der giver den, saa du stadig er hendes ammemamma. 

 

Min laege siger 200 g forskel paa vaegte, men ja, det er maaske stadig ikke nok til vaegtpolitiet. Naar du saa siger, at du selv fornemmer, at hun godt kunne tage mere paa, saa ville jeg overveje det med en godnatflaske eller en flaske som droemmemaaltid. Hvsi hun overhovedet vil tage flaske...Noah ville jo ikke, ej heller med min maelk...

 

Hun vil slet ikke tage flaske, det er ligemeget om der er mm eller mme i og jeg vil ikke tvinge hende.. Men hvis hun ville tage den, ville jeg have det ok med, at give den for natten, hvis det betød bedre søvn for hende.. Syntes det er synd for hende, at hun sover så dårligt..  Der er vel ikke andet for end, at se hvordan det ser ud når hun begynder, at blive interesseret i maden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er det bare rigtig ærgerlig for jer at i skal gå og bekymre jer over hendes vægt. :kram2, jeg var selv ved at gå op i spåner da William ikke tog på i starten - og det gik jo hurtigt over! Og herhjemme kender jeg ALT til flaskenægteri, men hvis hun alligevel ikke vil ammes mere, så virker det da ikke som sult. Jeg håber at det hjælper på vægten når hun begynder på grød/mos - så må du bare virkelig spæde til med massere af god mælk (altså mm/mme) og massere af fedtstof.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun vil slet ikke tage flaske, det er ligemeget om der er mm eller mme i og jeg vil ikke tvinge hende.. Men hvis hun ville tage den, ville jeg have det ok med, at give den for natten, hvis det betød bedre søvn for hende.. Syntes det er synd for hende, at hun sover så dårligt..  Der er vel ikke andet for end, at se hvordan det ser ud når hun begynder, at blive interesseret i maden :)

 

100 % ligesom Noah. Han ville dog gerne drikke af kop, men det ved jeg ikke, om I er begyndt paa at introducere. Ikke tudkop, men rigtig kop. Ellers kan I jo ogsaa begynde med lidt tidlig BLW, hvis hun er interesseret i at sutte paa mad.. Arghh, jeg ved det ikke, men hun kunne jo godt lyde som en hel eller delvis BLW-baby, ligesom min :) 

 

Og godt, du ikke tvinger hende - det kommer der jo ikke en pind godt ud af! Vi har proevet flere forskellige flasker og flere huller i sutten osv, men nej... Han vil saa heller ikke have andet end vand og kold urtete i kop, ikke nogen former for maelk. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER