fynboen

søger virkelig råd ang dreng på 6 som laver stort i bukserne...

18 indlæg i dette emne

Vi har en dreng som er 6 år gammel og som bliver ved med at lave stort i bukserne...Han laver ikke det hele men han er fuldt bevidst om at han gør det, for hvis vi spørg ham om han har gjort går han selv ud og finder nogle rene underbukser... Vi har prøvet med forskellige måder... 1. givet ham 1 kr hver gang han gik på toilet(skal lige siges at det var da han var mindre, vi stoppede med det for 2-3 år siden) 2. sat ham til at skylle lo.... af selv når det skete... 3. har vist ham de bukser som vi har været nødt til at smide ud fordi han gør det... 4. fortalt ham at hvis han bliver ved med det begynder de altså at drille ham i skolen... det meste trælse ved det er faktisk at han kan sidde ved computeren og ikke gøre den mindste mine til at han gør det... Har virkelig ondt af ham, men forstår ham heller ikke rigtig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at det ville være en god idé, at tale med lægen.

Men ellers slår det mig, at jeres løsningsforsøg 2-4 IMO involverer straf og skam, mens løsningsforsøg 1 indebærer en belønning, men ikke en der sådan er direkte relateret til den gode gerning (altså han kunne også få den 1 krone for at tømme opvaskeren eller være heldig at finde den på gaden).

Nu ved jeg jo ikke, hvor meget I har prøvet, som ikke lige kommer til orde her, og måske er I allerede obs på at være positive og opmuntrende, men sådan lige ud fra dit indlæg kan jeg godt få lidt en øv-fornemmelse af pres og skældud. :unsure

Hvad med at tage ham med en tur i boghandlen/på biblioteket og få fat i nogle bøger om det at gå på toilettet/på potte eller simpelthen om lort (f.eks. den der om Muldvarpen), og hygge jer med at læse dem og den vej igennem få en stille og rolig snak om at lort hører til i toilettet og ikke i bukserne (eller på Muldvarpens hoved). :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine ældste børn havde "renlighedsproblemer" forholdsvis sent. Måske dels fordi de var lidt stressede pga de var skilsmissebørn. Men med min søn vi var til samtale med en børneekspert af en slags som anbefalede at vi skulle se det som en slags umodenhed, altså at han simpelthen var dårlig til at mærke at han skulle det ene eller det andet. Så vi flere gange om dagen skulle spørge ind til om hvordan han havde det, om han havde ondt i maven og måske skulle på toilet, eller skulle tisse, eller frøs eller havde det varmt eller var sulten osv, så han blev trænet i opmærksomhed på deres krop. Og måske også fik lidt mere positiv opmærksomhed fra os forældre. Nogen gange havde han simpelthen for travlt med at ville lege til at huske at gå på toilet, det så vi også på den måde at det var meget ofte når vi kaldte fordi det var spisetid, så skulle han forresten lige på toilet først. Så vi måtte lave aftaler om fx at når man lige kommer hjem, og før man kan bruge computeren eller se tv eller lege skal man lige prøve at gå på toilet osv.

Det er klart at det kan skyldes et fysisk problem, og så skal det selvfølgelig undersøges ved læge, men jeg tænker som du beskriver det kunne det være han simpelthen har for travlt med andre ting til at mærke om han skal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama : kan godt forstå hvad du mener... Løsning 4, ser jeg ikke som en straf, for det er en realitet, for sådan er nogle børn i dag, de mopper børn som ikke kan styre sådan noget... altså vi har ikke prøvet andet end det vi har skrevet her...eller vi har selvfølgelig spurgt ham hvorfor og sådan...Den med muldvarpen lavede de faktisk som afslutning i børnehaven og viste som et lille skuespil til os forældre... Saga74, Han er faktisk skilsmisse barn, jeg betegner ham bare som min, så der er ingen tvivl om at han kan være stresset...Han har været flyttet en del gange sammen med sin mor, og hun har været flyttet fra en fyr frem og tilbage(altså sammen og ikke sammen 3-4 gange) har sagt til min kæreste flere gange at han skal snakke med knægtens mor om det også sker hjemme ved hende, men han har ikke gjort noget ved det endnu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ser heller ikke pkt 4 som straf og jeg er enig i, at det er en realitet, min pointe var bare, at det stadig var sådan en "Hvis du ikke...., så sker der skidt og møg" i stedet for "Hvis du...., så sker der gode ting". :)

Jeg synes i øvrigt at Sagas tilgang lyder supergod :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bor han henne?

Altså fordelingen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde en dreng på 5,5 i den institution hvor jeg arbejdede under mit studie.. Han fik toilettider, hvor han havde en kasse med bøger med på toilettet og skulle sidde der i 15 min! Hans problem var netop, at han kunne gå på toilet, men ikke enten blive færdig eller skulle noget! Men når han sad der på toilettet og læste i sine bøger, så hjalp det.. Og især at han ikke blev forstyrret af de andre børn..

Så måske kunne man indføre det? Find noget der kan fange ham i længere tid - han kan have en kuffert til nogle ting som kan beskæftige ham.. Og så tænk over at lægge tiderne ca. ½ time efter måltiderne! Der skal de som oftest af med noget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har har nogle venner, deres dreng er 7. Han har spillet rigtig meget pc, iPad mm og har ikke haft tid til at mærke sin krop. Han har været så optaget af spil, at han glemmer, og slet ikke får det gjort. Det har resulteret i uheld og forstoppelse.

Knægten her får noget afførings middel af art og skal efterfølgende sidde på toilet 10 min. to gange i døgnet.

Dette afhjælper selvfølgelig ikke stress eller lignende. Men hvis der er et fysisk problem, så er det da en start. Jeg ville ringe til lægen og tage en snak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår forresten godt lidt, at han ikke mærker det, når han sidder ved computeren. Jeg er heller ikke altid obs på mine behov, hvis jeg sidder grebet bag en skærm. Ok, jeg husker da at gå på toilettet, men jeg kan til gengæld glemme at spise eller undgå at mærke, at jeg er træt, og det er jo også fysiske signaler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bor han henne?

Altså fordelingen

vi har ham en uge af gangen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu spurgte jeg knægten i dag om han også gør der hjemme ved hans mor og det gjorde han sagde...jeg var nemlig bange for at det kun var her hos os, for så var det jo os som gjorde noget forkert...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der fndes sygdomme/lidelser, hvor man ikke kan mærke ringmusklen eller har kontrol over afføringen.

Jeg ville afgjort tale med lægen, og insistere på at få det undersøgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er han også lige startet i skole

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg har arbejdet med voksende som var senhjerneskadet, og hvor nogle af dem også havde problemstillinger med at mærke, hvornår de skulle på wc. Der satte vi simpelthen toilettider på, for at træne kroppen til at komme af med det. Fordi ens urinblærer, kan udvides osv så den faktisk kan indeholde mange liter væske.

Så scannede vi inden og efter, for at tjekke, hvor meget er er kommet af med.

Derfor tænker jeg også noget i faste toilettider og længde på, hvor længe han skal sidde der. Hvilket jo nok ikke bliver det nemmeste i skole tiden, men man kunne jo starte op i en ferie, og så tænker jeg, at det er rigtig vigtig at i arbejder sammen med moren om dette, for i kan gøre nok så meget, når han er hos jer, hvis hun så ikke følger op på det falder det jo helt til jorden - det sammen også hvis det er omvendt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er han også lige startet i skole

ja det er han... det har jo været glat de sidste par år, hvor det er kommet engang imellem...det var ikke hver dag, men ofte... nu i weekenden lavede han sig faktisk færdig i bukserne... og jeg kunne mærke på ham at han var virkelig ked af det... så valgte bare at spørge ham hvorfor han ikke var gået på toilettet, uden at være sur...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg har arbejdet med voksende som var senhjerneskadet, og hvor nogle af dem også havde problemstillinger med at mærke, hvornår de skulle på wc. Der satte vi simpelthen toilettider på, for at træne kroppen til at komme af med det. Fordi ens urinblærer, kan udvides osv så den faktisk kan indeholde mange liter væske.

Så scannede vi inden og efter, for at tjekke, hvor meget er er kommet af med.

Derfor tænker jeg også noget i faste toilettider og længde på, hvor længe han skal sidde der. Hvilket jo nok ikke bliver det nemmeste i skole tiden, men man kunne jo starte op i en ferie, og så tænker jeg, at det er rigtig vigtig at i arbejder sammen med moren om dette, for i kan gøre nok så meget, når han er hos jer, hvis hun så ikke følger op på det falder det jo helt til jorden - det sammen også hvis det er omvendt.

kunne faktisk godt ske vi skulle vælge at gøre det, for det er helt sikkert en mulighed...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Få fat i lægen lige med det samme! Jeg har passet en dreng der gjorde det bevidst, det her lyder IKKE bevidst - hvis det ikke er fysisk er det psykisk pg så skal lægen henvise til en børnepsykolog.

IMO kan i ikke løse problemet uden professionel hjælp. Tænk hvis han har en fysisk lidelse og han skammer sig så forfærdeligt, er flov og bare ikke KAN gøre noget ved det! Får helt ondt i maven :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn har også haft problemet og det var forstoppelse. Vi har fået afføringsmedicin til ham som han tager 1 gang dagligt. Det har hjulpet meget.

Han har også faste toilettider, da han også bliver grebet af leg og så glemmer/udskyder eller ikke mærker at han skal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER