Guest

Børnenavne

70 indlæg i dette emne

Orla vil jeg heller ikke, fordi i Irland er det et pigenavn og her et drengenavn

Vi har en i familien der Orla.. sådan langt ude, ser dem sjældent.. deres navne var begge specielle og jeg har aldrig kunne huske om det var manden eller damen der hed Orla

Det hedder min far. Behøver jeg sige, at mine børn ville aldrig have været blevet opkaldt efter ham ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har kun Mette og Susanne, og det har intet med navnene at gøre, men min mands eks hed Susanne, og jeg havde en veninde der hed Mette som røvrendte mig så grusomt, derfor ;)

Jeg har det sådan med navne, at nogle kræver lige lidt tid før man kan se det søde i dem, men det kommer helt an på hvordan navnene udtales, og hvordan ungerne er ;) Min far kom over en dag ( min farmor hed Ragnhild ) så kigger han på Jessie og siger den her er til lille Ragnhild, og pegede på Jessie, sorry men jeg var solgt, hold op det gav navnet Ragnhild noget helt effekt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lidt komisk for vi synes jo egentlig også om ideen at opkalde efter familie.. og manden var rigtig tæt med sin farfar og savner ham.. han hedder Jens.. og egentlig har jeg ikke noget imod navnet til en baby... min x hed det bare så det ligesom no go... Ligeledes har jeg sagt hans x'er deres navne vil jeg heller ikke have mit barn skal hedde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville aldrig bruge et navn, der var meget populært, medmindre jeg havde tænkt på det længe, inden det blev populært. Ikke at det er jordens undergang, hvis andre skulle hedde det samme - selvom det med at slippe for at gå i klasse med 3, der hedder det samme, da bestemt også er én af vores grunde til at undgå for populære navne - men først og fremmest er det, fordi det at have hørt navnene brugt så meget ligesom fjerner fornemmelsen af, at "det her navn kunne betegne vores barn". Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan, men det er det nu engang for mig :) Den fornemmelse er også grunden til, at jeg måske ville gøre en undtagelse for navne, jeg havde tænkt på, inden de blev populære, for så er der vel en vis chance for, at det allerede ville føles så meget som noget, mit eget barn kunne hedde, at det ville blive ved med det.

Så ville jeg også altid undgå navne på folk, jeg kender godt, inlusive familie. Jeg synes, både min mors og fars navne er virkelig gode navne, som jeg ville have overvejet, hvis ikke mine forældre hed det, men jeg kan ikke forlige mig med tanken om at opkalde mit barn efter dem, når nu de hedder det. Det føles for meget som deres navne, så det igen ikke rigtigt kan føles som noget, mit barn ville kunne hedde. Som mellemnavn ville det til gengæld være helt i orden - men så er der problemet med, at hvis jeg skulle bruge forældres eller bedsteforældres navne, ville jeg helst kunne bruge dem alle sammen, så der ikke var nogen,d er blev snydt :) Men vi bruger så faktisk alligevel det med at opkalde efter én af vores forældre til mellemnavn - min mands far er nemlig død, og det giver ham ligesom en særlig status i den forbindelse. De andre kommende bedsteforældre er her jo og kan være med i vores barns liv; det kan han ikke, og så kan vi til gengæld have ham lidt med på den måde. Til fremtidige børn kunne jeg godt finde på igen at bruge en afdød slægtning til barnets mellemnavn.

Vi vil også generelt undgå enstavelsesnavne, fordi vi synes, det lyder bedre med flere stavelser, når det skal sættes sammen med vores efternavn (som er på én staveelse).

Og så er der selvfølgelig navne, jeg bare ikke kan lide uden at kunne sige hvorfor - men det bliver vist mest til en opremsning, hvis jeg skal skrive om dem, og jeg kan alligevel ikke huske dem alle. Og der er en endnu større bunke af navne, jeg ikke har det mindste imod, men som jeg bare ikke kan forestille mig at kalde mit eget barn. Helt almindelige navne som Christian eller Marie, som jeg synes er glimrende navne, men der dukker bare ikke den der "jo, det kunne være mit barn, der hed det"-følelse op. Faktisk så vi lister over godkendte navne igennem for at finde mulige navne, og ved kun at tage dem med, hvor jeg var 100% sikker på, at det kunne jeg helt sikkert se som et navn til mit barn, var vi nede på under 10 drengenavne og under 20 pigenavne - så den følelse dukker åbenbart ikke op hos mig særligt let. Til gengæld har min mand og jeg nogenlunde samme smag, så eftersom vi ikke får udryddet navnene igen ved at være uenige (kun meget få, i hvert fald), giver det jo så til gengæld færre navne at vælge mellem til den endelige beslutning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har det faktisk fint med alle navne.

Hælder mest til de skæve - og mine egne hedder Ronja, Buster og Wilma. vi har mødt rigtig mange dyr med de navne :-)

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Navne jeg ikke vil bruge til mine børn:

Gerda, Gertrud, Isabella, Helle, Susanne, Marianne, Inger, Filippa, Dorthe, Gitte, Josefine, Laila.

Kaj, Linus, Søren, Niles, Jørgen, Erik, Jan, Anton, Silas, Felix, Ludvig, Patrick, Oskar.

Nogle af navnene bryder jeg mig simpelthen bare ikke om, nogle mennesker jeg ikke bryder mig om bærer navnet eller jeg kan slet ikke se et barn hedde det. Speciel da ikke mit :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke en dicideret liste over navne jeg ikke ville give mine børn.

Men navne på personer jeg ikke har brudt mig om gennem tiden vil det ikke blive, ligesom de heller ikke vil få de samme navne som deres fætre og kusiner i vores side af familien.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig finde på at bruge Knud, der er mange andre, men Knud er bare det værste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke en liste over navne, som jeg ikke vil bruge - så langt er jeg slet ikke nået endnu! Men jeg har et spørgsmål :)

Når flere af Jer skriver, at I ikke vil give Jeres barn et navn der ender på -y, hvordan kan det så være? Og ville I udtale endelsen som et -y eller et -i?

Både min bror og jeg har navne der ender på -y, men de udtales som et -i og det ændrer faktisk navnet en del, synes jeg..

Håber min kringlede forklaring giver mening :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

som jeg skrev i starten er Børge, som min skønne morfar hed også bare et no go for mig, jeg synes det er et grimt navn, ville ellers gerne opkalde mine børn efter mine bedsteforældre, men en børge kan jeg altså bare ikke forlige mig med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke en liste over navne, som jeg ikke vil bruge - så langt er jeg slet ikke nået endnu! Men jeg har et spørgsmål :)

Når flere af Jer skriver, at I ikke vil give Jeres barn et navn der ender på -y, hvordan kan det så være? Og ville I udtale endelsen som et -y eller et -i?

Både min bror og jeg har navne der ender på -y, men de udtales som et -i og det ændrer faktisk navnet en del, synes jeg..

Håber min kringlede forklaring giver mening :P

Jeg vil gerne :D

2 af mine ender også på Y :) Elsker navne der ender på y, hvorfor tja det ved jeg ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes der er stor forskel på hvordan jeg syntes om navnet til mit eget barn, og til andres.. F.eks kender jeg den sødeste 3årig der hedder knud, men kunne aldrig selv finde på at kalde mit eget barn det.. Det samme med Ingrid som en fra min mødregruppes datter hedder.. Syntes navnet er smukt og passer så godt til hende.. Men nu er jeg også meget moderne i det, ser navne både som voksne og børn.. Derfor kom Victor ikke til at hedde Vittus som jeg så gerne ville, fordi jeg ikke kunne forholde mig til det som voksen.. Skørt jeg ved det..

Men heldigvis er der jo tonsvis af navne, og dejligt vi ikke allesammen kan lig de samme ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ik udstå navnet Hans, og ellers bryder jeg mig ik om navne (til mine børn) der lyder "hårde" i stavelserne såsom Jessica.

Jeg er heller ik til super moderne navne. Synes efterhånden der er kommet en tendens med at opkalde børn de mærkeligste ting, og det forstår jeg altså ik noget af :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes der er stor forskel på hvordan jeg syntes om navnet til mit eget barn, og til andres.. F.eks kender jeg den sødeste 3årig der hedder knud, men kunne aldrig selv finde på at kalde mit eget barn det.. Det samme med Ingrid som en fra min mødregruppes datter hedder.. Syntes navnet er smukt og passer så godt til hende.. Men nu er jeg også meget moderne i det, ser navne både som voksne og børn.. Derfor kom Victor ikke til at hedde Vittus som jeg så gerne ville, fordi jeg ikke kunne forholde mig til det som voksen.. Skørt jeg ved det..

Men heldigvis er der jo tonsvis af navne, og dejligt vi ikke allesammen kan lig de samme ikke :)

Ja det er nemlig fantastisk at det er sådan det er hold op det ville være kedeligt hvis alle hed det samme, måske også lidt forvirrende :D :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ved jeg slet ikke.. Der er rigtig mange navne jeg aldrig ville bruge til mit barn :)

Vi har døbt vores datter Mille og får ofte kommentarer om det nu er hendes rigtige navn eller et kaldenavn <_< Desuden havde svigerfar en kat der hed Mille og her i december legede hun med en hund nede på kælkebakken der hed Mille :loveshower Så det er et udbredt katte og hundenavn og er også faldende meget på top 50 listen over pigenavne..

Men jeg har ikke et eneste sekund fortrudt hun er døbt det, for hun kan ikke hedde andet nu :loveshower :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt - mange af navnene i tråden her syntes jeg er heeelt fantastiske.. Dagmar og Ingrid var navne vi havde på listen til en pige... Og Karl, ja nu hedder han så Carl så det kan jeg jo godt lide :)

Jeg syntes det er svært det med navnene det ikke dutter, for hvis barnet vitterligt ER det navn, er det jo perfekt til!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke til gamle nordiske navne, navne med K ( syntes det lyder så hårdt, syntes jeg ).

Og så skal navne så absolut ikke være på nogen liste, og helst skal der være så få som muligt der hedder det i Danmark :)

Jeg er mest til udenlanske navne :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne :D

2 af mine ender også på Y :) Elsker navne der ender på y, hvorfor tja det ved jeg ikke :)

Dejligt at der er nogen der godt kan lide navne, der ender på -y :D

Udtales det så som -y eller som -i i dine børns navne?

Jeg retter altid folk, som udtaler mit navn forkert, men har efterhånden vænnet mig til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at der er nogen der godt kan lide navne, der ender på -y :D

Udtales det så som -y eller som -i i dine børns navne?

Jeg retter altid folk, som udtaler mit navn forkert, men har efterhånden vænnet mig til det :)

I ;) Lyder helt forkert når folk siger AndYY og CodYY, for folk har det med hvis navnet ender på y og de udtaler det med y, så trækker de y'et helt vildt, det lyder bare så åndsvagt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nogle enkelte navne jeg slet ikke forstår nogen vil kalde deres børn - og det er ikke for at støde nogen herinde, men smag og behag ved i, ;)

Yvon og Yvonne, Yrsa og Orla, Lennart og Svenning!

Ai jeg har det bare skidt med de navne og jeg ved ikke hvorfor, de er bare så lidt pæne! :S

Jeg har også noget med navne såsom Stine (til et barn) og Ludvig. Ai det er meget lidt pænt i min mund! Ludvig minder mig om en som er lud-doven. Stine er hende den skrappe harpe.....spøjst ikk?! Ved ikke hvor jeg har det fra men sådan er det :)

Jeg kan i øvrigt heller ikke ha mit eget navn Mette....i guder det er kedeligt, ligesom lene (alene) lone, jette, Gitte (det er der dog lidt mere spræl i, pga I'et) Ellers er de bare så monotone det er til at falde i søvn over.

Jo og navnet Britt. Det hedder min søster, men jeg har altid syntes det var så hårdt og grimt. Lidt ala Rita og Irene!! LOL - Irene blev jeg døbt til mellemnavn efter min mormor....det ER slettet!! Pyhh!!

Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne, det er bare min smag :)

Må ikke glemme navnet Mustafa.....Ai så er Osama altså pænere! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I ;) Lyder helt forkert når folk siger AndYY og CodYY, for folk har det med hvis navnet ender på y og de udtaler det med y, så trækker de y'et helt vildt, det lyder bare så åndsvagt :D

Jeg kan høre, at dine børn har den samme udfordring som mig :D . Og jeg er helt enig i, at det lyder mærkeligt at udtale y'et tydeligt, men der er altså stadig mange der gør det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan høre, at dine børn har den samme udfordring som mig :D . Og jeg er helt enig i, at det lyder mærkeligt at udtale y'et tydeligt, men der er altså stadig mange der gør det ;)

Ja der er rigtig mange der gør det, men det ville jo også være det mest naturlige at sige det med Y når det nu er det bogstav der står der :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der er rigtig mange der gør det, men det ville jo også være det mest naturlige at sige det med Y når det nu er det bogstav der står der :D

Kommer det ikke også an på hvilke navn det er? Altså Gry udtaler jeg y´et, men Anny, Conny, udtaler jeg det som i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer det ikke også an på hvilke navn det er? Altså Gry udtaler jeg y´et, men Anny, Conny, udtaler jeg det som i.

Det er der vel noget om....

Jeg tror det kommer an på, om det er et dansk eller oprindeligt engelsk navn. Det lyder underligt at udtale det ConnY men det er lige så underligt at udtale det GrI :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, vi har enormt mange no-go navne:

Først og fremmest: ingen navne, som vores kæledyr hedder/har heddet, dvs følgende er udelukket:

Albert, Charlie, Palle, Anders, Jens, Folmer, Rikke, Georg, Nikolai

Heller ingen navne, som eks'er har heddet, hvilket udelukker:

Casper, Thomas, Dan, Danny, Matthias, Stephan, Carsten, Anita, Karina, Ninna, Louise, Anja, Iben, Sarah (og sikkert flere pigenavne, når det kommer til stykket :rolleyes)

Brian nægter så derudover navne, der på nogen måde lyder franske, dvs. Philip er udelukket (ved ikke, hvad han ellers har haft i tankerne?)

Jeg har tilgengæld svært ved navne, der indebærer æ, ø eller å + dem der ender på s (muligvis undtaget af Elias og Asbjørn, fordi jeg bare synes det er så pæne navne)

Vi er enige om, at vi ikke vil bruge navne, der kan heddes af både piger og drenge, hvilket udelukker:

Alex, Connie, Kim, Noa(h) og sikkert en hel del flere...

Dertil kommer at jeg har dårlige personlige associationer med navnene Anne, Cecilie og Marianne, mens Brian har dårlige personlige associationer med Erik.

Og så er der jo alle de navne, vi ikke kan tage, fordi de allerede er taget af nærmeste familie:

Morten, Janni, Mads, Allan, Jette, Jakob, Nicklas, Tommy, Lone, Morten, Isabella, Stine, Bo, Kristian, Sophie, Signe, Sanne, Thea, Preben, Jane

En eventuel søn skal heller ikke hedde Lars, for så ville han hedde Lars Larsen :P

Og så har jeg svært ved navne, der i mine øjne ikke er navne, men ord: Kastanje, Sahara, Persille, Æske/Eske, Rose (men gerne Rosa), Lærke (har dog ikke SÅ meget imod Liv og Lykke - de giver bare mere mening for mig end Persille og Kastanje)

Og sidst men ikke mindst er der jo bare navne, som enten Brian, jeg eller vi begge slet og ret ikke synes er særligt pæne (undskyld hvis der er nogen, der hedder dem, eller har børn, der hedder dem):

Ingolf, Severin, Nino, Isaak, Oluf, Knud, Ib, Malou, Gun og ja... sikkert mange flere!

Overvejer stærkt om vores børn bare skal have et nummer :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER