Forunderligt

Hjælp til middagslur i barnevogn

25 indlæg i dette emne

Jeg ved godt jeg ligger som jeg har redt - hele Lillys første år har vi taget søvn meget som det kom og uden at forsøge at få nogen rytme, hun sov når hun gik omkuld, og faldt oftest i søvn på skødet af os, og når vi kunne sov vi længe. Det har egentlig ikke generet mig noget særligt at det var sådan, vi tog hver dag som den nu kom.

Nu skal hun snart i vuggestue og de sidste 2 uger er vi stået op kl 7 alle dage for at forsøge at komme ind i en lidt mere fast rytme. Men bortset fra at hun er morgenfrisk kl 7 nu er det bare ikke sket. Nogle dage er det lykkedes at få hende til at sove lur kl 12-14.30 i barnevognen og det tænker jeg ville være ideelt, eller i hvert fald at hendes lur ligger mellem 11-15. Nogle dage har hun så kun sovet 45 min -1½ time og så går hun omkuld igen lige efter aftensmaden men vågner så og er meget frisk mellem 20-22 og det er jeg ret træt af.

Dagen ser nogenlunde sådan her ud:

Op kl 7

Morgenmad og skiftes

Legeplads

Frokost og skiftes

kl ca 11.30 begynder jeg at prøve at få hende til at sove.

Kl ca 15.30 Eftermiddagsmad

Legeplads

Kl 18 aftensmad

kl ca 20 begynder jeg at prøve at få hende til at sove.

Hverken lur i barnevognen eller aftenputning fungerer, altså som i at hun faktisk falder i søvn, det gør hun ikke. Hun er utroligt god til at holde sig vågen. Mange dage sover hun først efter 14 i omkring en time, mange aftener sover hun først kl 22.30 når jeg er gået i seng og ligger med hende i mørket.

Vil gerne høre hvad I andre gør som virker. Om der findes nogle gode tip. Mest mht middagsluren, jeg vil jo gerne ha hun sover i barnevognen og at hun lærer at falde i søvn der. Hun græder faktisk altid når jeg lægger hende, og efter et stykke tid tager jeg hende op og hun falder i søvn på skødet af mig i stedet, og så lægger jeg hende ud.

Undskyld det blev lidt langt og rodet.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror lidt, at du giver op for tidligt. Hun græder jo længe nok, og så tager du hende op. Hvad med at forsøge simpelthen at tage "kampen" op? Det blev jeg nødt til, da Caroline hverken ville puttes til lur eller aften(og vi havde fast rytme) Det lyder lidt hårdt, men jeg lod hende græde. Fordi jeg kender hendes niveauer af gråd, kan jeg høre om det virkelig er seriøst eller ej(kort beskrevet) Det har altså hjulpet, tog en uge, tog lidt udholdenhed, men har skabt nem og rolig putning for C og jeg - og langt mere overskud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun bliver ikke overtraet?

Jeg er af den mening, at de fleste i den alder har brug for to lure, men boern er jo forskellige, det ved jeg godt ;)

Noahs lure ligger kl. 10 og kl. 14(plus minus max 20-30 min maks).

Jeg ville kaerligt og bestemt forsoege at putte uden for mange dikkedarer og saa ville jeg ikke tage op, andet ned op-ned i yderste noedstilfaelde. Hvis du tror paa det, saa skal det nok lykkes. Hvis du ikke er overbevist, saa vil hun maerke det. Paa samme maade, som hun har skullet laere saa mange andre ting, som du har vaeret overbevist om, at det kan hun, saa kan hun ogsaa laere at falde i soevn og sove godt.

Proev evt. babysleepsite.co.uk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at du gir lidt for hurtig op og derfor bør tag kampen. For de små er snu og hun har jo forstået at hvis hun græder længe nok, så tager du hende op.

Jeg synes det er vildt at hun ka sove så lidt. Vi er stadig på to lure om dagen herhjemme og min søn er jo lidt ældre end lily. Så jeg tænker som Camilla om hun er for overtræt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak begge to

Hun blir meget ulykkelig derfor tager jeg hende op. Jeg er helt med på at der er forskellige slags gråd, og hun må gerne brokke sig lidt mens jeg er i nærheden eller går lidt til og fra hende, men når hun blir rigtig ked af det kommer hun altså op. Jeg syns ikke hun er gammel nok til at jeg vil lade hende græde. I øvrigt har jeg flere gange oplevet at ha prøvet meget længe at få hende til ro i vognen, når jeg så tager hende op falder hun i søvn på min skulder på 30 sekunder! Jeg håber det hjælper hende til at føle sig tryg i barnevognen at hun rent faktisk kommer ud i den når hun sover, så hun i det mindste vænner sig til at vågne op derude.

Og ja måske er jeg bare ikke så overbevist. Hun har længe nøjedes med en enkelt lur og jeg tænker også det vil passe bedst ind i vs rytmen, men ja det er jo muligt at hun (på daglig basis) blir for overtræt. Derfor jeg tænker det ville være fint hvis jeg kunne bruge uret til at finde ud af hvornår det er sovetid, men det er altså ikke lykkedes mig bortset fra enkelte gange her og der at fange hende på det helt rigtige tidspunkt hvor hun kunne falde i søvn med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at du gir lidt for hurtig op og derfor bør tag kampen. For de små er snu og hun har jo forstået at hvis hun græder længe nok, så tager du hende op.

Jeg synes det er vildt at hun ka sove så lidt. Vi er stadig på to lure om dagen herhjemme og min søn er jo lidt ældre end lily. Så jeg tænker som Camilla om hun er for overtræt?

Lilly har aldrig sovet ret meget om dagen, og i lang tid kun når hun var på arm eller i vikle. Gradvist gik vi til at kunne lægge hende i sengen, og nu prøver vi altså barnevognen igen. Da hun begyndte at sove igennem om natten gik hun ned til en lur om dagen, det er vel 3 mdr tid siden. Hun er ellers et velfornøjet barn og nem at underholde, jeg har bare vænnet mig til at hun ikke sover så meget. Men ja det er muligt selvfølgelig at I har ret at hun er overtræt, vi har bare aldrig prøvet at hun var anderledes på det punkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har desværre ikke nogle gode fif i forhold til barnevogn, men vil bare lige indskyde at Valdemar on/off har nøjes med én lur siden han var 11,5 måned, og nu her ved 13 måneder ser det ud til at formiddagsluren er gone for good. Jeg mener også, at Helen skriver at mange børn kan klare sig med én lur fra 12 mdr af.

Det ændrer jo ikke på at NOGEN børn i 1 års alderen HAR brug for to lure, jeg ville bare lige sige, at jeg ikke synes at det lyder så mærkeligt at Lilly har nok i én :)

Jeg ville forresten heller ikke lade hende græde i barnevognen, hvis det var mig - måske gå en tur og på den måde få ro på hende indtil hun falder i søvn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er der bare ikke noget smart fif :rolleyes

Det hjælper ikke at gå tur, det syns hun er meget underholdende og lægger sig absolut ikke til at sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske ska du bare vente og se, hvordan det går i vuggestuen når de ska lægges til lur.

Ka være at hun finder ud af at nu ska hun sove, når alle de andre børn også sover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har desværre ikke nogle gode fif i forhold til barnevogn, men vil bare lige indskyde at Valdemar on/off har nøjes med én lur siden han var 11,5 måned, og nu her ved 13 måneder ser det ud til at formiddagsluren er gone for good. Jeg mener også, at Helen skriver at mange børn kan klare sig med én lur fra 12 mdr af.

Det ændrer jo ikke på at NOGEN børn i 1 års alderen HAR brug for to lure, jeg ville bare lige sige, at jeg ikke synes at det lyder så mærkeligt at Lilly har nok i én :)

Jeg ville forresten heller ikke lade hende græde i barnevognen, hvis det var mig - måske gå en tur og på den måde få ro på hende indtil hun falder i søvn?

Helt enig - ikke alle eller nogen med 1 eller to lure... Og hvis I proever at rette ind til VS, saa er en lur maaske bare perfekt. Min niece sov fra 12 til 15 i den alder, hvis det er nogen hjaelp.

Jeg ville heller ikke koere den haarde med at lade graede, medmindre graaden er den, der er ok, hvis det giver mening. Noahs "falske graad" lader jeg ham koere videre med, men ikke "den rigtige"(som her i eftermiddag, hvor han slog over i den og jeg blev moedt af poelle i sengen og lille teething Noah min).

Der er et trick, som er at laegge dem lige inden de falder helt i soevn, saa de registerer, at nu laegges de til at sove i seng/barnevogn. De brugte jeg til Noah, da jeg skulle have ham vaennet af med at falde i soevn i mine arme.

Roder lidt i det, men jeg har som sagt lige haft poelle-rod, saa skal lige ud og haenge nogle toerresnore op paa nye holdere under mine vinduer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige "baby steps" lige nu har du gang i 2 kampe på en gang, at få en rytme OG sove i barnevogn. jeg tror det bedste er at tage rytmen først, når du beslutter at kl 12 er tidspunktet så holder du fast i kl 12 HVER dag. når rytmen kører så gør det der virker til hun er liiige ved at sove og så lig hende. Så når det fungerer i et par dage så ligger du hende lidt før, så lidt før osv. Rytmen vil gøre hende naturlig træt på et fast tidspunkt og dermed bliver det lettere.

Det er min erfaring i hvert fald! Om det passer på Lilly er jo så det :)

Mie har ikke sovet 2 lure siden hun var 8,5 mdr og hun sover 1-2 timer og trives fint. Om natten sover hun så mellem 11 og 12 timer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak begge to

Hun blir meget ulykkelig derfor tager jeg hende op. Jeg er helt med på at der er forskellige slags gråd, og hun må gerne brokke sig lidt mens jeg er i nærheden eller går lidt til og fra hende, men når hun blir rigtig ked af det kommer hun altså op. Jeg syns ikke hun er gammel nok til at jeg vil lade hende græde. I øvrigt har jeg flere gange oplevet at ha prøvet meget længe at få hende til ro i vognen, når jeg så tager hende op falder hun i søvn på min skulder på 30 sekunder! Jeg håber det hjælper hende til at føle sig tryg i barnevognen at hun rent faktisk kommer ud i den når hun sover, så hun i det mindste vænner sig til at vågne op derude.

Og ja måske er jeg bare ikke så overbevist. Hun har længe nøjedes med en enkelt lur og jeg tænker også det vil passe bedst ind i vs rytmen, men ja det er jo muligt at hun (på daglig basis) blir for overtræt. Derfor jeg tænker det ville være fint hvis jeg kunne bruge uret til at finde ud af hvornår det er sovetid, men det er altså ikke lykkedes mig bortset fra enkelte gange her og der at fange hende på det helt rigtige tidspunkt hvor hun kunne falde i søvn med det samme.

Jeg kan godt forstå, at du ikke kan lade hende ligge dernede når hun græder på den ulykkelige måde! Jeg tror at vi går i gennem noget af det samme lige for tiden, om end min datter er noget yngre (4½ mdr). Hun er blevet båret meget i viklen fra hun blev født og har derfor aldrig vænnet sig til barnevognen, men nu hvor der er andre mennesker der skal til at passe hende, vil vi gerne, at hun kan falde i søvn dernede.

Hun er dog ofte ikke ret glad for det der med at skulle sove i vognen. Nogen gange skriger hun så snart hun bliver lagt i den. Andre gange begynder hun først at ligge og brokke sig, og reagerer man ikke på det, slår hun også over i den ulykkelige gråd.

Det vi har haft bedst held med indtil videre, er at køre en tur med hende, hvor hun sidder op. Ved godt at hun er lidt lille til at sidde op endnu, men vi putter hende godt ind i en dyne. Hun kan godt lide at sidde og kigge ud. Og hvis hun er træt går der ofte ikke ret længe, før hun begynder at få tunge øjne og så kan vi ofte godt få lov til at lægge hende ned hvorefter hun kan falde i søvn.

Min kæreste har også ofte praktiseret, at tage hende op når hun var urolig. Har så stået og vugget hende lidt i sine arme til hun er faldet til ro, hvorefter han har lagt hende i vognen igen. Det har en gang imellem gjort tricket, og hun er faldet i søvn kort efter.

Tænker, at det handler om at give få skabt en hvis ro og tryghed omkring det at ligge i barnevognen? Dermed også at man bliver taget op, hvis man bliver rigtig ked. For så måske at blive lagt igen, når der atter er ro på. Tror derfor også på, at hvis man kan få lov til at lægge de små tilbage i vognen lige inden de falder i søvn, så vil de langsomt lære, at de trygt kan falde i søvn i barnevognen fra start af? Det synes jeg i hvert fald at jeg lidt har erfaret i forhold til at falde i søvn i sengen, hvor min datter efterhånden kan lægges "mere og mere vågen," hvis det giver mening?

Jeg siger mig selv at det handler lidt om udholdenhed og tålmodighed?

Ved ikke om du kunne bruge det til noget :) Held og lykke med det i hvert fald!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil hun slet ikke falde i søvn hvis du triller med hende i barnevognen?

Jeg hænger en stofble op så Ayah ikke kan se ud. Og så hendes sut, og nussekaninen.. Nogen gange skal jeg trille 30 min, andre gange kun 5-10 men så sover hun også.

Jeg tror måske også godt at din L kan være overtræt når du prøver at putte. Hvis Ayah når at blive overtræt, så er det nærmest en umulig kamp at få hende til at sove og hun skriger og kaster sig rundt.

Hvor gammel er hun egentlig? (er på fra mobilen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil hun slet ikke falde i søvn hvis du triller med hende i barnevognen?

Jeg hænger en stofble op så Ayah ikke kan se ud. Og så hendes sut, og nussekaninen.. Nogen gange skal jeg trille 30 min, andre gange kun 5-10 men så sover hun også.

Jeg tror måske også godt at din L kan være overtræt når du prøver at putte. Hvis Ayah når at blive overtræt, så er det nærmest en umulig kamp at få hende til at sove og hun skriger og kaster sig rundt.

Hvor gammel er hun egentlig? (er på fra mobilen)

Hun er et aar :)

Noah vil ikke laengere finde sig i at blive afskaermet. Men den med at faa lov at sidde til han er ved at dratte om, det virker fint. Saa kan jeg godt faa lov at ligge ham ned og naar han er faldet hen, saa kan jeg godt skaerme ham, lille tryghedsfyr...

Noget andet, der virker, er at trille vognen frem i to ryk og tilbage i to ryk, saadan lidt voldsom, hvis det giver mening. Og sige shh, sh, sh, sh. Indtil ahn er paent rolig og ved at dratte om, saa trapper jeg ned til at trille let frem og tilbage uden lyd og stopper med at trille nogensteder, lige inden han falder helt i soevn. Hvis han saa bliver urolig, saa triller jeg let igen og stopper saa igen... Det samme som at have i arm - kun til de lige er ved at sove, saa de falder i soevn uden hjaelpemiddel som at vaere paa arm eller at trille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke mange gode svar og forslag

Det med at dække til det dur ikke, det får hun da hevet ned på to sekunder. Og hun syns som sagt det er en fest når vi går tur, med mindre hun er meget træt, så vil hun op og begynder at græde meget ulykkelig hvis hun ikke kommer det (så viklen er fast inventar i barnevogns nettet). Det med at vugge/skubbe vognen frem og tilbage ser ud som om det måske kunne komme til at virke, det er vist også det de gør i vuggestuen hvis barnet ikke vil sove - er i hvert fald ret sikker på de ikke har ressourcerne til en 20 min gå tur eller lignende. Mon ikke også det blir noget med at se hvordan det går der ovre, og hvem ved måske løser det sig så.

Kan godt være jeg bare er for utålmodig med at det skal virke, havde bare håbet lidt at der kom lidt mere rytme "af sig selv" efter vi er stået op på klokkeslet i 2 uger efterhånden, så er lidt frustreret over at hendes sovetid stadig er helt i øst og vest fra dag til dag. Meeen i går sov hun nu ca 12.15-14 og kunne puttes kl 20.30 så det var da i hvert fald en succes dag efter mine kriterier. Det hjælper jo heldigvis at beklage sig lidt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige fået en barnevognspude foræret, men den duer ikke til Liv, fordi hun skal sidde og følge med i alt i barnevognen, så hun læner sig forover, så hun kan ikke bruge den som ryglæn, men ....

Jeg lod den ligge i barnevognen, da hun skulle sove, og det betød at fra at skulle have en hånd på hende mange gange, for at få hende til at acceptere, at nu skal hun ligge ned, så kan jeg nu nøjes med det i meget kort tid og bum! så sover hun i løbet af få minutter, endda selvom hun ikke sådan er virkelig træt! Hun putter simpelthen så godt med hovedet mellem pude-armlænene :wub

Måske sådan noget a la det også kan virke for dig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, ligesom ammeboennen min, som Noah i evigheder har sovet med i hovedenden. :7himmel

Proev det med at skubbe frem og tilbage. Min svigerinde er ekspert i det, og det er det der med to ryk frem og et stort eller to smaa tilbage...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag har hun sovet ca 12.30-14.50. Jeg stod længe og vuggede og sang så hun ikke var for ked, så tog far over og snakkede lidt med hende og så lavede hun i bleen :rolleyes ih typisk far ikke. Efter skiftet var hun meget træt og ked og jeg sad med hende et par minutter så hun faldt i søvn i mine arme. Men pyt, en god lang lur i vognen og hun sagde "hej" da hun vågnede :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror bare du skal blive ved, som alle andre skriver :-)

Og husk at i institution eller DP, der er rytme og rutiner noget andet. Måske det løser sig når hun starter. Der er jo faste rutiner, som hun falder ind i, og så bliver det også naturligt for hende, at gøre som de andre børn. Så måske det slet ikke noget problem :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores datter har heller aldrig sovet mere end 1-1,5 time til middag...Vi er heldige hvis hun tager 1,5- 2,5 time... men hun sover så 11-12 timer om natten...Med hensyn til det med barnevognen...lige så snart jeg gør antræk til at ligge hende i vognen, så begynder hun at græde (hysterisk) nogen gange går jeg ud til hende 2 gange og siger meget bestemt, "nu skal du sove" andre gange går jeg også bare ud og ligger hende ned igen, og det kan jeg så gøre 5 gange... Jeg har valgt at tage kampen, for ved det er ren hysteri, for hun er en pige som meget nødigt vil gå glip af noget... i DP er der ikke noget problem, der kan hun bare ligge hende og så sover hun...der sover hun også kun 1-2 timer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kommer jeg måske med et provokerende svar. ;) Men da Camille skulle starte i DP, var alle sådan helt "IH, Gitte du skal lære hende, at falde i søvn selv i barnevognen uden den kører". Jeg prøvede, og min stakkels baby græd og græd, og endte med at blive BANGE for barnevognen, og hun skreg så snart hun så den! Jeg valgte så at sige, at den kamp tog jeg bare IKKE. I dag, når jeg putter hende til middag, skal jeg stadigvæk gå tur med hende, før hun sover. Dagplejemoren, lægger hende ud, så øffer hun i 5 min også sover hun. Dagplejemoren sagde det var dejligt at få børn, der bare kunne lægges ud, men at hun bare tog kampen med de der IKKE kunne, også lærte de det hurtigt. Det er HÅRDT, men jeg valgte bare at det ikke skulle være MIN kamp. (Det skal lige siges, at Camille havde været ved dagplejemoren 1 måned tid, før hun begyndte at putte deroppe, så hun "kendte hende") I dagplejen, er der helt faste rammer, og hun får altid Camille til at sove fra 12-14.30, og det er faktisk ligegyldigt hvornår hun så er stået op - det er der hun sover deroppe. Hun har siden hun var et år, også kun sovet en lur.. :) På skod-dage, kan hun godt tage en formiddagslur dog - men det kan vi andre jo også på skoddage :) Nå, min pointe er: Hun skal nok lære det, og hvis DU ikke føler det er en kamp som du har lyst til, eller en kamp du ikke føler du kan vinde: Så lad vuggestuen tage den, når det kommer dertil.. :) Jeg har ofte sagt, når folk siger om ikke det er et problem Camille skal trilles i søvn: Jo. Men det er MIT problem, IKKE Camilles (hun kan jo sagtens finde ud af selv at falde i søvn, det gør hun jo i dagplejen).. Og så længe det er MIT problem, så generer det mig ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh altså det går stadig bare i øst og vest her. Satser virkelig på at de bare putter hende på deres måde i vs og at det nok skal lykkes på et tidspunkt. Her hjemme er det stadig ulykkelig gråd i barnevognen -> ind og falde i søvn på mors arm på 5 min -> ud og sove videre i barnevognen i (hvis jeg er heldig) 2 timer. Og tidspunktet varierer, hun falder i søvn mellem kl 11 og 14 et sted. Om aftenen er det også noget rod, hun vågner for det meste efter en time og holder fest indtil jeg går i seng med hende mellem 22-23.

Men nu er det heldigvis næste uge vi starter indkøring i vs.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, det er spændende! Formodentligt har de rigtig meget erfaring med små mennesker der har svært ved at falde til ro i barnevognen - de må simpelthen være ret almindeligt! Held og lykke med det!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Nu syns jeg alligevel det går lidt i den rigtige retning når jeg kan putte hende ved at mærke at hun er træt og beslutte at hun skal sove og så lykkes det. Er faktisk ret glad for Myolinas kommentar om at hun gør på sin måde og i pasning gør de på deres for så tænker jeg det nok skal gå når hun skal til at sove i vs også, på deres måde. Min måde er at sørge for hun er mæt og ren og træt (omkring kl 11.30-12) og så putter jeg hende i barnevognen og nusser og vugger lidt, indtil jeg gir op fordi hun skriger hjerteskærende, så sidder jeg med hende på skødet og så falder hun i søvn på et par min og jeg kan uden problemer lægge hende ud i barnevognen. I dag måtte jeg bare gentage to gange før det lykkedes, men så havde jeg også kun brugt 20 min på at prøve i alt, det syns jeg ikke er noget særligt. Og egentlig så elsker jeg at være hendes pude :wub hun blir så hurtigt stor så det er faktisk dejligt at sidde og nusse hende i søvn når det kun tar et par minutter.

Vs indkøring starter på mandag, hun var vildt nysgerrig da vi var der til møde i går, og på mandag og tirsdag skal vi så være der en time om formiddagen sammen med de andre børn. Det skal nok blive godt for hende. Og pædagogen vi snakkede med lød ikke til at mene det blir et problem at hun skal sove der, hun skal i starten sove i egen barnevogn.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej :) Har du prøvet at du "kommer ned til hende i barnevognen" i stedet for at du tager hende op? Jeg gør tit det at jeg stikker hele hovedet helt ned til Milas, med en arm på hver side af hans krop, så jeg kan holde i hånd og nusse. Hvis jeg gør det på den måde sover han oftest på 5 minutter (ikke at jeg lover det samme sker for dig, men hvis det er utryghed der gør udslaget, kunne det måske hjælpe).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER