Solvej99

Har I fællesøkonomi?

46 indlæg i dette emne

Lige nu har vi hver vores lønkonto og så har vi en fælles konto, hvor vi hver især sætter penge over, der skal bruges til fælles ting (mad, husleje osv.)

Nu skal vi købe lejlighed sammen og kommer derfor til kun at have én fælles konto.

Arg det har jeg det lidt svært med :wacko

Kan egentlig godt lide at vi har hver vores penge. Så kan man bruge dem på lige præcis det man har lyst til. Ved godt at det i sidste ende måske er det samme, men kan godt mærke at jeg lige skal vænne mig til tanken om 100 % fælles økonomi ;)

Hvad gør/har I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har hver vores lønkonto, en budgetkonto og en fælleskonto. Hver måned overfører vi et fast beløb til fælleskontoen (som vi begge har dankort til) som vi bruger på mad/benzin/husholdning. Vi gemmer et par tusind til os selv og overfører resten til budget (da det er en kassekredit der bare skal ud af verden! ;)) hvorfra alle faste udgifter bliver trukket.

Hvis vi i en måned bruger flere penge end vi har ladet stå til os selv, må vi overføre tilbage fra budget-kontoen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores konto, hver mdr ripper jeg dem så der står et xxx antal kr til os selv.

Resten fordeler jeg på forskellige konti, som er mad, budget, diesel.

Vi har et kort til hver konto, det er vigtig for os at have det opdelt. For ellers har min mand ret svært ved at håndtere fælles penge og han kommer nemt til at bruge for meget.

Og så gør vi det sådan og så er det intet problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto, en budgetkonto og en fælleskonto. Hver måned overfører vi et fast beløb til fælleskontoen (som vi begge har dankort til) som vi bruger på mad/benzin/husholdning. Vi gemmer et par tusind til os selv og overfører resten til budget (da det er en kassekredit der bare skal ud af verden! ;)) hvorfra alle faste udgifter bliver trukket.

Hvis vi i en måned bruger flere penge end vi har ladet stå til os selv, må vi overføre tilbage fra budget-kontoen ;)

Sådan vil jeg også helst have det ;)

Men vores andelsboliglån fungerer på den måde at jo flere penge vi har stående, jo mindre betaler vi i rente. Derfor er det jo smartest at have alle vores penge stående der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fælles økonomi, men med lommepenge.

Al løn går ind på en konto, hvorfra der overføres til budget og så 1500 kr til os hver i lommepenge.

De 1500 kan vi så bruge til tøj, computerspil, musik, cafe med vennerne, ansigtsbehandlinger eller andre luksus-ting så som lækre cremer eller dyr rødvin. Budget-ting går fra husholdningen, men vil jeg have en creme til 300 kr betaler jeg af lommepengene. Så er der ingen der brokker sig over den anden køber mange sko eller drikker dyr rødvin en hverdag.

Det fungerer rigtig godt for os.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi købte hus fik vi oprettet en fælles budgetkonto, før huskøb havde vi kun en fælles madkonto. Jeg er rigtig glad for at vi stadig har hver vores konto, så man ikke skal afklare med den anden om køb af et par dyre sko/guitar/whatever.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også andelslån og delvis fællesøkonomi. Vi har hver vores lønkonto og så en "madkonto" (mad, gaver og fælles forbrug) budgetkonto og andelskredit. Selvom det teoretisk ville være smart at have alt samlet på en konto for at gælden bliver så lav som mulig, så har vi bevidst valgt den her løsning. Jeg kan godt lide, at jeg kan se, hvor meget, jeg kan bruge, og jeg kan også godt lide, at jeg har nogle penge, jeg selv disponerer over uden at skulle stå til ansvar for andre end mig selv, selvom vi er gift og i princippet deler alt. Jeg tror, jeg ville miste overblikket hvis alt var samlet i én konto...Til gengæld betaler vi så meget som muligt ind på lånet hver måned frem for at tage noget til side til opsparing. Får vi behov for at bruge penge, så hiver vi penge ud af andelskreditten igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også andelslån og delvis fællesøkonomi. Vi har hver vores lønkonto og så en "madkonto" (mad, gaver og fælles forbrug) budgetkonto og andelskredit. Selvom det teoretisk ville være smart at have alt samlet på en konto for at gælden bliver så lav som mulig, så har vi bevidst valgt den her løsning. Jeg kan godt lide, at jeg kan se, hvor meget, jeg kan bruge, og jeg kan også godt lide, at jeg har nogle penge, jeg selv disponerer over uden at skulle stå til ansvar for andre end mig selv, selvom vi er gift og i princippet deler alt. Jeg tror, jeg ville miste overblikket hvis alt var samlet i én konto...Til gengæld betaler vi så meget som muligt ind på lånet hver måned frem for at tage noget til side til opsparing. Får vi behov for at bruge penge, så hiver vi penge ud af andelskreditten igen...

Måske jeg skulle overveje denne her løsning :unsure

Vi skal til møde i banken i næste uge. Så må jeg lige høre hvilke muligheder vi har.

Tak fordi I deler allesammen :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto. Derfra betales til madkontoen, hvortil vi begge har dankort og til en budgetkonto. Resten er lommepenge. Vi har også en fælles opsparingskonto, hvor vi overfører når vi har lidt ekstra. Dog mindst 15000 om året. Det fungerer for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto, en fælles madkonto (hvor al indkøb går over og vi begge har kort til) som vi overfører et fast beløb til hver måned, en fælles budgetkonto hvor alle faste udgifter bliver trukket fra som vi også overfører et fast beløb til hver, og endelig en fælles opsparing som vi også overfører til hver måned.

Det fungerer fordi vi har nogenlunde samme indkomst og dermed nogenlunde samme rådighedsbeløb til resten af måneden. Hvis vi havde haft markant forskellige indkomster kunne jeg forestille mig en løsning som mille1981's ville fungere bedst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har det hele fælles og det fungerer fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fælles økonomi, men med lommepenge.

Al løn går ind på en konto, hvorfra der overføres til budget og så 1500 kr til os hver i lommepenge.

De 1500 kan vi så bruge til tøj, computerspil, musik, cafe med vennerne, ansigtsbehandlinger eller andre luksus-ting så som lækre cremer eller dyr rødvin. Budget-ting går fra husholdningen, men vil jeg have en creme til 300 kr betaler jeg af lommepengene. Så er der ingen der brokker sig over den anden køber mange sko eller drikker dyr rødvin en hverdag.

Det fungerer rigtig godt for os.

(null)

:ditto undtagen beløbet til lommepenge. På den måde sparer vi alt op undtagen vores budget og "lommepenge".

Vi kan ikke se hinandens "lommepenge" konti og det er fint for mig. Jeg vil ikke kunne se hvor eller for hvor meget S køber julegaver osv til mig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto, en fælles madkonto (hvor al indkøb går over og vi begge har kort til) som vi overfører et fast beløb til hver måned, en fælles budgetkonto hvor alle faste udgifter bliver trukket fra som vi også overfører et fast beløb til hver, og endelig en fælles opsparing som vi også overfører til hver måned.

Det fungerer fordi vi har nogenlunde samme indkomst og dermed nogenlunde samme rådighedsbeløb til resten af måneden. Hvis vi havde haft markant forskellige indkomster kunne jeg forestille mig en løsning som mille1981's ville fungere bedst :)

Vi har en løsning ligesom jeres, bortset fra at vi netop har markant forskellige indkomster.

Jeg er studerende, og min indkomst består "kun" af SU og studiejob, derfor er de beløb min mand overfører til budget og til opsparing væsentlig større end dem jeg overfører.

Vi har begge et rådighedsbeløb tilbage til os selv, hans er næsten det samme hver måned imens mit svinger en del efter hvor meget jeg har arbejdet ved siden af studiet.

Det fungerer fint, og vi er ikke mere strikse end at hvis en af os mangler så giver vi lige den anden besked og tager så lidt fra opsparingen eller får af den anden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har slet ikke fælles økonomi, men det kan da godt være vi skal ha det i fremtiden. Men som det er lige nu har jeg en lønkonto med dankort og en budgetkonto hvor alle regninger bliver betalt fra, og min kæreste overfører hver måned et beløb til mig for sin del af udgifterne. Det hænger selvfølgelig sammen med at han "bare" er flyttet ind hos mig og han ikke har andet end sit hus og sin opsparing. Der er ikke noget "rådighedsbeløb" for vi blir nødt til at nøjes med de helt nødvendige udgifter og vente med resten til han forhåbentlig får job engang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 100% fællesøkonomi :) en lønkonto, en budgetkonto, hvor et fast beløb automatisk bliver overført fra lønkontoen.. Så har vi en børnekonto hvor vi overfører til og fra når børnene mangler noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fællesøkonomi. Én lønkonto, én budgetkonto. Sådan har vi haft det fra start da vi flyttede sammen, for ellers kunne det ikke lade sig gøre. Min indtægt var markant større end min mands, der studerede da jeg lærte ham at kende. Jeg så ikke noget formål i at dele omkostningerne op, eller at vi hver især bidrog til budgettet. Jeg havde da klart flere penge, men også udgifter til feks bil og mc.

Det var også nemmere, da vi købte hus sammen. Vi havde kendt hinanden i 10 måneder, da vi fik nøglerne til huset, og havde allerede haft 100% fællesøkonomi i 9 måneder (yes vi flyttede sammen rigtig hurtigt) For banken var det i hvert fald et bevis på, at det kunne vi godt finde ud af.

Jeg har ikke noget problem i, at vi ikke har "hver vores penge" for det er jo vores uanset. Min mand bruger dog aldrig penge uden at "konferere" med mig først. Det gør jeg så til gengæld :D

Jeg har så en særeje konto. Men det er simpelthen en sikkerhed for mig, fordi jeg på et tidspunkt fik erstatningspenge. De penge kom på en låst opsparingskonto- med særeje da vi blev gift.

Har det sådan, at jo mere simpelt det kan gøres, des nemmere er det- muligvis lidt farvet af mit hverv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det fik vi da vi skiftede bank

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter vi blev gift har vi også fået fælles økonomi. Dog har vi hver vores nemkonto (lønkonto), herfra bliver penge automatisk sat over på vores andre konti. Når det er gjort, har vi det samme til lommepenge hver måned. Alle vores regninger og terminer kører på budget (som altid er i plus), så har vi en madkonto med 2 dankort til og en fælles opsparingskonto.

Vi synes, det fungerer så godt. Min mand tjener langt mere end mig, men det betyder bare, at han overfører flere penge til vores konti end jeg gør. Vi har det samme i lommepenge. Alt kører automatisk, så vi føler aldrig, at vi betaler en regning og vi har virkelig styr på det :) elsker budgetkontoen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en fælles lønkoto, fællesbudget og fællesopsparing. Det er bare nemmest for os, og vi har aldrig problemer med det, ingen af os brokker sig over hinandens indkøb eller pengeforbrug. Vi spørger ikke hinanden lov om noget. Det har fungeret uden problemer i 5 år, de første år Max var født havde vi opdelt, og det synes jeg var bøvlet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fælles økonomi. Vi har hver vores lønkonto, men har fuldmagt til modpartens. Vi har faktisk snakket om at vi gerne bare ville have en fælles konto, sådan som vi kører vores økonomi så er det faktisk bare besværligt at der er to konti fremfor bare en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har procentvis fordeling. Det kommer sig fra da jeg arbejdede som frisør. Jeg ville gerne på deltid og min mand mente ikke det var fair eftersom han arbejder MEGET for at få sin højere løn.

Hvis vi samlet vores løn tjener min man 66procent af den og jeg 33. Så han betaler 66 procent af udgifterne. Så har vi hver vores penge tilbage på lønkontiene som vi selv råder for

På denne måde har vi hver især mere frihed. Feks nu da jeg valgte at studere. Så var det helt fair for mit egen rådighedsbeløb falder tilsvarende. Håber det gir mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har procentvis fordeling. Det kommer sig fra da jeg arbejdede som frisør. Jeg ville gerne på deltid og min mand mente ikke det var fair eftersom han arbejder MEGET for at få sin højere løn.

Hvis vi samlet vores løn tjener min man 66procent af den og jeg 33. Så han betaler 66 procent af udgifterne. Så har vi hver vores penge tilbage på lønkontiene som vi selv råder for

På denne måde har vi hver især mere frihed. Feks nu da jeg valgte at studere. Så var det helt fair for mit egen rådighedsbeløb falder tilsvarende. Håber det gir mening :)

Er glad for, at du selv synes det er fair, for jeg ville aldrig selv synes, at det var en fair løsning :)

Min mand arbejder også mere end jeg gør og tjener næsten det dobbelte, til gengæld kommer jeg til at passe barn og hjem mere. (Og da vi er en familie, føler vi også at vi begge gør lige meget for at få det til at fungere).

Men igen, det vigtiste er jo, at I som familie synes det er det, det fungerer bedst for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også synes det er unfair, til trods for at jeg tjener klart mest her i huset. Men enig i at det er fedt at I får det til at fungere og at I begge er tilfredse med det :)

Helt enig, da jeg gik ned i tid da børnene var små vsr det for hans børns skyld, så det ville jeg aldrig kunne leve med. Min mand arbejder virkelig meget 50+ timer hver uge og de timer går ikke fra børnene da han så er 100% på når han er hjemme, så i mellemtiden klare jeg en del praktisk, og det kan jo blandt andet kun lade sig gøre fordi jeg er på nedsat tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 100% fællesøkonomi, selvom han tjener mere end jeg. Det fungerer rigtig fint herhjemme, men vi er også rigtig gode til at snakke om tingene, samarbejde og give plads til den anden. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER