Solvej99

Har I fællesøkonomi?

46 indlæg i dette emne

Vi har hver vores lønkonto og fra dem overføre vi det samme beløb til budgetkontoen.

Budgetkontoen er fuldstændig låst, vi kan ikke hæve penge fra den og den er afstemt efter vores udgifter, så den på årsbasis går i 0.

Vi blander os ikke i hvad den anden bruger sine penge på og deler madudgifter forholdsvis ligeligt imellem os.

Vi har også en fælles "opsparingskonto", men ikke en vi overføre fast til, børnepengene kommer over på den og hvis vi får lidt ekstra penge her og der. Vi bruger kontoen til at købe store ting til os og C.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores løn går ind på budgekontoen, der overføres mad til en madkonto og så får vi hver især et beløb til lommepenge. Det fungerer ret godt. Budgetkontoen fungerer som en slags opsparing for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har alt fælles :) Lønkonto, opsparing og budgetkonto..

Det er mig der står for økonomien hos os og sørger for alle regninger bliver betalt og at der kommer lidt ind på opsparingen.. Det der så er tilbage er jo så vores rådighedsbeløb til måneden.

Vi har lige skiftet bank, og der kører det videre på den måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto, hver vores opsparing. Derudover har vi fælles budgetkonto og fælles opsparing... Det betyder vi altid har penge hvis noget skulle gå i stykker og skal skiftes :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en fælles budget og det er vist det :P

Vi har snakket om at få totalt fælles økonomi og er ved at stable et møde på benene med banken.

Får vi fælles lønkonto og budget, vil det betyde at vi har større overblik og det vil betyde at vi hurtigere får afviklet gælden, da det hele vil køres over budget kontoen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores løn går ind på budgekontoen, der overføres mad til en madkonto og så får vi hver især et beløb til lommepenge. Det fungerer ret godt. Budgetkontoen fungerer som en slags opsparing for os.

Det samme hjemme ved os. Vi har dog også en opsparing ved siden af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort og godt: Nej det har vi ikke.

Vi har en fælles budget konto og en mad/dagligvarer konto. Resten er vores eget hver især. Anders tjener mest og betaler derfor også mest til de 2 konti. Jeg har min egen budget konto, betaler af på mit eget forbrugs/bil/kolonihave lån og så har jeg min løn konto. Anders har oprettet opsparing til Mie som han betaler til - jeg køber i stedet tøj og andre nødvendigheder med børnepengene.

Benzin er Anders der betaler 99% af gangene. Han bruger bilen mest, i arbejdsøjemed kører han både til KBH, Aalborg og Tyskland i den. Så den ene dag i ugen jeg har bil + småture betaler han. Hvis den render tør tanker jeg for 200 kr

Mangler jeg penge får jeg bare nogen, men jeg udnytter det helst ikke - i dumme perioder ligger der dog nogle gange sedler i min pung som JEG ikke har lagt der i, Anders spiller uskyldig og benægter kendskab dertil men :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores konto hvor vi betaler hver vores gæld. Manden betaler huslejen og jeg betaler strømmen. Derefter bruger vi pengene på hans konto til benzin og dem på min til mad og diverse.

Manden render rundt med mit hævekort i pungen 28 uge af 30 dage..

Vi ville gerne have totalt fælles økonomi så det hele blev trukket og gik ind på 1 konto, men manden har gæld i den bank jeg har og hans bank vil ikke lave hans om til fælles før han er ude af rki da jeg ellers vil hæfte for alt hans gæld..

Selvom jeg har sagt til dem at vi jo har nogenlunde fælles økonomi i forvejen, vil de ikke.. Så nu kæmper vi for at få ham ud af rki så vi kan få fælles økonomi.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Niks - men jeg bidrager alligevel pænt til blandt andet hans særbørn. Jeg vil bare ikke i en situation, hvor andre - selv min søde mand - skal interessere sig for, hvad jeg bruger mine penge på... Og jeps, jeg er opvokset i et borgerligt hjem, så det er mine penge ikke vores...;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har alt fælles... vi har en lønkonto, hvor begge vores lønninger går ind.. herfra overføres det penge til fællesbudget konto(alle faste udgifter - diesel, med og husholdning.. ) De penge der står tilbage på lønkontoen, bliver brugt på Diesel, mad og husholdning, og tøj og sko.. Vi har yderligere 2 fælles opsparinger- en til u uforudsete udgifter og en ferie/andet sjov opsparing.

Så har vi Silas børneopsparing som får et lille beløb hver måned.. men den kan vi jo ikke pille så meget ved, den er der bare.

Jeg har fået arbejde, med en så god timeløn at jeg tjener næsten det jeg gjorde for 37 t. før, nu har jeg kun 27,5 time om ugen. min mand har lige fået nyt arbejde, og han tjener nu 15 kr mere i timen end han gjorde i sit forrige arbejde. Så selvom vi så bliver nødt til at have 2 biler selv nu.(før havde manden firmabil) så er der lidt flere penge at gøre med.. så vi vil have hver vores opsparing som får et lilel beløb hver måned... da vi ofte er uenig i hvad "andet sjov er" på denne måde kan vi om så det tager et stykke tid, spare op til det vi gerne vil have hver især.. jeg vil fx. gerne have iphone, så kan jeg spare op til den... (manden Hader Apple og synes det er spild af penge) og han kan spare op til hvad han nu gerne vil have af dyrere elektronik eller ekstraudstyr til/på bilen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Niks - men jeg bidrager alligevel pænt til blandt andet hans særbørn. Jeg vil bare ikke i en situation, hvor andre - selv min søde mand - skal interessere sig for, hvad jeg bruger mine penge på... Og jeps, jeg er opvokset i et borgerligt hjem, så det er mine penge ikke vores...;-)

Jeg tror nu ikke, man behøver at være vokset op i et borgerligt hjem for at have behov for at have nogle penge, som man selv råder over uden indblanding. Jeg er vokset op i et rødt hjem og er ikke borgerlig, men derfor kan jeg nu alligevel godt lide delvis fællesøkonomi. Jeg synes, det er praktisk at have fælleskonto til mad og fælles forbrug og være fælles om andelslån og regninger - men jeg har det også rigtigt fint med at have et par konti, der kun er mine og hvor jeg ikke skal stå til regnskab for andre end mig selv. Jeg gider ikke retfærdiggøre, når jeg køber tøj, frisørture og lignende ;) Men vi har ikke særeje, så i princippet er alt jo fælles. Jeg læste for nylig, at delvis fællesøkonomi er blevet MEGET udbredt, da mange ser det praktiske i, at have fællesøkonomi til det daglige men også stadigvæk gerne vil have noget, hvor det er deres eget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nu ikke, man behøver at være vokset op i et borgerligt hjem for at have behov for at have nogle penge, som man selv råder over uden indblanding. Jeg er vokset op i et rødt hjem og er ikke borgerlig, men derfor kan jeg nu alligevel godt lide delvis fællesøkonomi. Jeg synes, det er praktisk at have fælleskonto til mad og fælles forbrug og være fælles om andelslån og regninger - men jeg har det også rigtigt fint med at have et par konti, der kun er mine og hvor jeg ikke skal stå til regnskab for andre end mig selv. Jeg gider ikke retfærdiggøre, når jeg køber tøj, frisørture og lignende ;) Men vi har ikke særeje, så i princippet er alt jo fælles. Jeg læste for nylig, at delvis fællesøkonomi er blevet MEGET udbredt, da mange ser det praktiske i, at have fællesøkonomi til det daglige men også stadigvæk gerne vil have noget, hvor det er deres eget...

Enig..

Altså man kan vel godt sige at vi har delvis fælles økonomi, idet vi har hver vores konto som den anden ikke kan se og hvor vi har vores egne penge stående på. Men vores løn går for nemheds skyld ind på en fælles opsparingskonto, hvor der så trækkes til lån og budgetkonto og så overføres til vores egne 'lommepenge' konti.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Camilles far, havde vi 100% fælles økonomi. Jeg var på dagpenge, og han på SU, og alt gik ind på en konto.. Vi havde så en budget og en opsparing :) Hvis jeg flytter sammen med min nye kæreste, får vi ikke fælles økonomi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fælles lønkonto og madkonto med dankort til begge. Derudover har vi også en fælles budgetkonto og opsparing. Vi harogså hver en konto hvor der overføres lommepenge til, og den er privat (syntes ikke om at min mand kan se hvor jeg har købt en gave til ham og hvad den har kostet). Det fungerer ganske fint for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fælles alt herhjemme. Det synes vi bare var noget kun nemmere.

Og vi er jo alligevel fælles om det hele i vores øjne, så hvorfor ikke også økonomien ? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fællesøkonomi, men indbetaler hver måned til en fælles konto - da vi har meget forskellige indkomster betaler vi ind relativt i forhold til indkomst, det vil sige, at den der tjener mest betaler mest til fælles kontoen. Vi har også fælles budgetkonto og opsparing, og det fungerer faktisk rigtigt godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fællesøkonomi, kan jeg godt lide trygheden ved, selvom det pt er mig, der tjener flest penge. Vi har så hver 200 kr i lommepenge(vi er begge på su, derfor)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fælles økonomi. Og faktisk har vi lige omstruktureret det hele, da vi ind til nu har haft hver sin lønkonto og så fordelt der fra. Det gav nogle rodede overførsler.

Så nu har vi fælles lønkonto(nemkonto, hvor alt går ind. Derfra ryger der penge til vores budget, husholdningskonto (som vi begge har debit kort til) og til hver vores egen konto, så vi får "lommepenge". Lønkontoen er også vores opsparing, og det er nok det jeg er mest begejstret over med vores nye kontostruktur, for så er eventuel ekstra løn (A's kan godt svinge lidt) allerede på opsparingen, og man når ikke på samme måde at blive fristet til at bruge dem :)

Alt er fælles pånær vores "lommepengekonti", men vi har fuldmagt over hinandenskonti, og kan derfor se saldo, bevægelser og overføre penge derfra. Det kommer sig af at A ville have, at jeg skulle have fuldmagt over hans konto, da han havde en slem tendens til at trække over - kun fordi han ikke holdt øje med hvad han rent faktisk havde af penge. Jeg synes så det skulle være lige, så han fik samtidig fuldmagt over min.

Men det er nu mig, der styrer det hele, faktisk. A hader at have kontakt med vores bankrådgiver - jeg synes det er hyggeligt.

Vi har tidligere forsøgt os med halvt fælles - men det synes jeg er noget uoverskueligt rod. Der er ingen herhjemme som har ondt i røven. A tjener mest lige nu, men jeg får flest penge på min "lommepengekonto". Når jeg er færdiguddannet vil det dog være mig, som tjener mest. :)

Men det er jo med at finde en løsning som fungerer. Fælles økonomi er måske bare ikke for alle. Jeg synes det er dejlig nemt og lige så simpelt som da jeg bare var mig selv, nu hvor vi har fået fælles lønkonto. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fælles økonomi, med lommepenge. Der er en madkonto, en bilkonto, en fødselsdagskonto, en børnekonto, en opsparing og ja, hver vores lommepenge konto :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

både ja og nej

vi har hver vores lønkonto, men vi har fælles, mad-, budget-, bil-, vedligeholdes- og opsparingskonto

ja det lyder af meget ^_^ vi har også en fælles konto til vores datter, hvor hendes børnepenge går ind, den blev oprettet inden vi fik hende, som opsparing til barneudstyr. Men fra denne konto trækker vi så alt hvad hun skal bruge af tøj osv.

Min mand tjenere mest og har under min barsel og nu ledighed, betalt et større beløb ind på budgetten, så jeg havde mere frihed, men jeg kan altid bede ham om penge, hvis jeg mangler, og hvis vi da har dem, omvendt da han studeret og jeg tjente mere end ham, betalte jeg mere og gav nogen gange ham penge, så fair fair

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et fælles budgetkonto hvor vi hver indbetaler det samme beløb på om måneden. Vi har bevidst sat vores indbetalinger op så vi indbetaler mere end der er brug for, så vi forhåbentlig har en opsparing til når projekt baby engang lykkedes.

Udover det hæver vi hver 1000 kr om måneden i 10 måneder om året (de sidste to måneder bruger vi de penge til julegaver i stedet), som vi så bruger til ferier og så de penge vi så ikke bruger i feriebunken det ene år ryger så videre til næste år.

Alle husholdningsudgifter deles vi om at betale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER