esm84

Min datters første møde med noget nyt.

10 indlæg i dette emne

Jeg er vokset op med handicappede omkring mig, og for mig har det altid bare været naturligt at der var nogle der var skabt på andre måder

For mig er der en kæmpe forskel på at sige "selv om han er anderledes, kan han godt være sød" og så at sige "han er lige som os, han ser bare anderledes ud". Jeg synes det er vigtigt at mine børn tænker, at de er mennesker med tanker, følelser, problemer og glæder lige som os, og at de ikke behandler dem som om de var en anden slags mennesker.

Jeg kan blive ret vred, når nogle bruger ord som retarderet eller spasser forkert - hvordan vidste du, at hans mentale funktion var nedsat, hvis du ikke havde talt med ham? Måske var han en virkelig begavet dreng, der bare havde svært ved at udtale sig grundet et fysisk handikap?

Helt konkret ville jeg tage en snak om, at alle mennesker skal behandles lige og pænt. Og snakke om, at man godt kan have et handikap i kroppen uden at have det i hovedet.

Jeg har kendt mange med fx downs syndrom, der var stærkt handicappede, men virkelig skønne mennesker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan blive ret vred, når nogle bruger ord som retarderet eller spasser forkert - hvordan vidste du, at hans mentale funktion var nedsat, hvis du ikke havde talt med ham? Måske var han en virkelig begavet dreng, der bare havde svært ved at udtale sig grundet et fysisk handikap?

Helt konkret ville jeg tage en snak om, at alle mennesker skal behandles lige og pænt. Og snakke om, at man godt kan have et handikap i kroppen uden at have det i hovedet.

Meget enig i dette. Jeg vil dog ikke sige, at jeg bliver vred - men nærmere forundret og stødt over, at du straks antager, at barnet er retarderet, blot fordi der er synlige fysiske handicaps.

Jeg har arbejdet med handicappede i flere år under min studietid, og der lærer man hurtigt, at man aldrig skal antage noget som helst, før man kender personen bag handicappet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg vil lige skynde mig at sige at det ikke er en antagelse men noget jeg ved, moren brugte selv den beskrivelse om ham men ikke mere uddybende. jeg arbejder selv med ældre og handicappet når jeg ikke er på barsel.

Man skal jo bare huske at møde barnet i et sprog det forstår det nytter jo ikke jeg begynder at forklare med mange fremmede ord for hende hvordan tingene er skruet sammen.

Jeg var næsten godt klar over at det ville blive taget sådan og hvorfor ikke? dette er jo et emne der er lidt tabu og vi skal passe på ikke at sorge nogle. Men sandheden er at for hende så drengen anderledes ud, og jeg ville bare gerne kunne snakke med hende om det uden vi snakker, skam, udtryk med mere.

I mit arbejde ved jeg at langt de fleste af dem jeg hjælper i hverdagen går meget op i de ser f.x anderledes ud, nogle har problemer med at styrer deres bevægelser med mere. og ja de ved det udemærket og i stedet for ikke at snakke om det har de fleste af dem og stadig et stort ønske om at snakke og fortælle om hvordan det er.

Der er jo ikke noget at skamme sig over personligt har jeg selv et handikap og selvom det er skjult når man lige ser det er det klart noget jeg foretrækker der bliver sagt og snakket om når jeg møder nye færdig slut.

Men hvor ville jeg da ønske det var en naturlig ting for min datter at se hvor vi forskellige vi kan være og se ud både udenpå og indeni så var vi da alle bedre skruet sammen til at møde verden.

Jeg synes det rigtig ærgeligt at nærmest blive angrebet fordi man tager hul på et ømt emne, det er det nu ikke for mig på den måde, jeg arbejder med det hver dag og synes man skal kunne snakke om tingene. Det er jo et forum.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jo først blive en naturlig ting når hun omgåes i det.

Har set det nogle gange osv.

Jeg forstår godt hun reagere på den måde og det er da helt ok hun er kun 4 år.

Nu har jeg selv haft en handikappet datter og min dreng har set en del.

Hos os har vi altid pointeret at selvom folk så anderledes ud kunne de godt være sjove at lege med osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jo først blive en naturlig ting når hun omgåes i det.

Har set det nogle gange osv.

Jeg forstår godt hun reagere på den måde og det er da helt ok hun er kun 4 år.

Nu har jeg selv haft en handikappet datter og min dreng har set en del.

Hos os har vi altid pointeret at selvom folk så anderledes ud kunne de godt være sjove at lege med osv.

Tusind tak for svar, lige den sætning med at lege er helt sikkert noget min datter ville kunne forstå. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar, lige den sætning med at lege er helt sikkert noget min datter ville kunne forstå. :)

Og så lidt mere, han kan måske ikke hoppe i trampolin, men måske han er sej til at ligge i en hængekøje og finde på historier.

Måske han ikke kan cykle, men i kan godt ligge i græsset og snakke.

Måske han ikke kan lege cirkusklovn men han kan være publikum.

Alle de positive sider, se ham for det han kan istedet for ham den retarderede

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er en rigtig god måde at forklare hende det på, og få hende til at se andet end at han ser anderledes ud. tak for det, drengen skal starte i vuggen omkring samme tid som vores dreng til vinter, så han bliver jo en vi ser hver dag. tak for drejningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er en rigtig god måde at forklare hende det på, og få hende til at se andet end at han ser anderledes ud. tak for det, drengen skal starte i vuggen omkring samme tid som vores dreng til vinter, så han bliver jo en vi ser hver dag. tak for drejningen.

Selv tak, nu retter jeg lige dine ord :) ment positiv

Du skal få hende til at se de ting han er god til.

Og ikke bare hans udseende, med de ting han KAN

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv tak, nu retter jeg lige dine ord :) ment positiv

Du skal få hende til at se de ting han er god til.

Og ikke bare hans udseende, med de ting han KAN

nemlig ja, hun tænker joo heller ikke over mit handikap mere men det har vi dog snakket rigtig meget om...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER