Guest M's mor

Dp og mad

64 indlæg i dette emne

Det lyder ikke godt :(

Blev du ikke godkendt til kommunal dp? Tænker at de vel altid har nok børn :unsure

Ej jeg ved slet ikke noget om det. Men ærgerligt hvis du må droppe din drøm.

Jeg er privat da de ikke mangler nogen kommunale, har dog lagt ansøgning ind på en kommunal stilling hvis der en gang kommer en. Her hvor vi bor er der ikke helt nok børn. De tre jeg startede op med skulle starte hos en anden men de børn nuppede jeg og da hun så kun havde et barn (min niece ) så blev hun fyret. Men der er mange der har født her i byen men de skal jo først begynde til foråret.

Er så ked af h is jeg vil blive nødt til st stoppe. Drengen jeg har er levet flyttet en gang fra en dp og han har det rigtig godt her så synes det er synd han skal flyttes igen. Men på den anden side så skal vi jo også gerne kunne betale regninger. Så der skal jo findes en løsning.

Det her er første gang jeg har haft et job som jeg elsker at stå op til. Og hvor jeg nyder dagene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med at kombinere det? Altså, Camille får tit fx lune frikadeller, med rugbrød.. Eller pasta og kødsovs- og rugbrød.. Ofte er det bare "restemad" hun får, men det kunne du jo også give? :) camille får næsten altid en bolle eller noget når hun kommer hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville rigtig gerne servere feks makrel men vores egen gider ikke have det. Vi har prøvet flere gange. Og de får her ved mig det samme at spise, med mindre der selvfølgelig er noget de ikke kan tåle men det har jeg endnu ikke oplevet. Grøntsager har jeg svært ved at få i dem til frokost. Jo den ene vil godt men så vil han hellere det end rugbrød og vores egen gider ikke grøntsager. Så for de får noget til frokost får de det på deres rugbrød og så er det mere forskelligt de får om eftermiddagen.

Kan være jeg skal prøve det af med varm mad og hvis ikke det er et hit så kan vi jo altid gå tilbage til rugbrød og så en gang imellem serverevarm mad. Umiddelbart virker de ikke til at have noget imod varm mad, men må komme an pæne prøve :)

Fordi din egen datter ikke gider makrel - eller andre ting, så kan du da godt tilbyde det til det andet barn? Eller misforstår jeg dig :)

Vores datter er i privat DP. Her får de altid varm mad to gange om ugen.

Når de kommer om morgenen får de havregrød, til formiddagsmad får de en hjemmebagt bolle og lidt frugt og grønt - ofte som madpakke, da de er meget ude. Til frokost rugbrød eller varm/lun ret. Til eftermiddagsmad igen noget brød/knækbrød/koldskål/bolle e.l. og frugt/grønt.

Den varme ret kan f.x være risret, lasagne, pasta med kødsovs, tærte, pandekager med fyld, frikadeller, svensk pølseret eller suppe (det er lige de ting, som jeg kan huske hun har serveret på det seneste) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes altså heller ikke det er okay at bare fordi din egen datter ikke kan lide makrel og andre ting, så bliver Dp-barnet "snydt".. Så må du f.eks tilbyde din datter noget andet eller simpelthen prøve at få hende til at smage hver gang.

Jeg synes det ville være fint med varm mad 1-2 gange om ugen..

Vores Dp giver dem havregrød om morgenen med noget frugtmos på. Om formiddagen får de vist noget frugt eller yoghurt med havregryn i. Frokost er det rugbrød. Om eftermiddagen kan det være alt fra frugt, rugbrød, yoghurt med havregryn, vaniljeboller, grovboller eller havregryns-pandekager (hun laver det af havregryn, mælk, æg, bananer og 2 spsk fedststof i dejen).. Når der er bananer i pandekagerne behøver hun ikke søde den med sukker fordi bananerne er søde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i øvrigt enig i det med at du skal give det andet barn makrel.. Lidt sjovt, så sagde vores SP at makrel, avokado og rejer elsker de fleste børn, da der er så meget smag i :) Hvis du aldrig prøver at give hende det, så ved du jo ikke om hun ændre smag.. Hvorfor SKAL de have det samme? Smører du ikke bare 2-3 rugbrødder, også ud i bidder, også kan de dele? Der er vel flere slags pålæg på, så må hun bare den dag nøjes med en slags? :) Sådan tror jeg at jeg ville gøre det i hvert fald...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har prøvet flere gange at få rejer, advocado og makrel. Men hun vil ikke have det. Problemet er at giver jeg dem noget forskelligt så har jeg altid et barn der nægter at spise noget fordi det hellere vil have det det andet barn. Så det droppede jeg. I stedet får de det samme men jeg variere det.

Hvis jeg ved der er noget mit dp barn ikke kan lide så tilbyder jeg det ikke. Så må madison bare få det når hun er hjemme. De skal ikke gå sultne fra bordet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har prøvet flere gange at få rejer, advocado og makrel. Men hun vil ikke have det. Problemet er at giver jeg dem noget forskelligt så har jeg altid et barn der nægter at spise noget fordi det hellere vil have det det andet barn. Så det droppede jeg. I stedet får de det samme men jeg variere det.

Hvis jeg ved der er noget mit dp barn ikke kan lide så tilbyder jeg det ikke. Så må madison bare få det når hun er hjemme. De skal ikke gå sultne fra bordet.

Men hvad vil du så gøre den dag, hvor du har 4 eller 5 børn? Kun gå efter pålæg, som de alle kan lide?

Den med at det ene barn ikke vil spise noget forstår jeg ikke?

Altså hvis du serverer makrel for drengen, så vil din datter ikke spise noget, fordi hun hellere vil have det, som han får? - som er makrel (som hun jo ikke kunne lide)?

Hvis du smører et fad med kvarte rugbrødder, så kan de vel lære, at de bare tager det, som de kan lide? Evt. kan det måske rykke dem, så de smager noget nyt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvad vil du så gøre den dag, hvor du har 4 eller 5 børn? Kun gå efter pålæg, som de alle kan lide?

Den med at det ene barn ikke vil spise noget forstår jeg ikke?

Altså hvis du serverer makrel for drengen, så vil din datter ikke spise noget, fordi hun hellere vil have det, som han får? - som er makrel (som hun jo ikke kunne lide)?

Hvis du smører et fad med kvarte rugbrødder, så kan de vel lære, at de bare tager det, som de kan lide? Evt. kan det måske rykke dem, så de smager noget nyt?

Tænker helt det samme :) Udnyt hvis hun vil smage det de andre får.. Så smør en rugbrød ad gangen - Først med makrel fx. Og lad ham spise det.. :) Eller omvendt, hvis der er noget han ikke kan lide.. Camille er slet ikke bevidst om at andre får "andet" end hende - Altså.. Hun vil gerne have andres mad, men det vil hun også hvis det er det samme de får :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvad vil du så gøre den dag, hvor du har 4 eller 5 børn? Kun gå efter pålæg, som de alle kan lide?

Den med at det ene barn ikke vil spise noget forstår jeg ikke?

Altså hvis du serverer makrel for drengen, så vil din datter ikke spise noget, fordi hun hellere vil have det, som han får? - som er makrel (som hun jo ikke kunne lide)?

Hvis du smører et fad med kvarte rugbrødder, så kan de vel lære, at de bare tager det, som de kan lide? Evt. kan det måske rykke dem, så de smager noget nyt?

Her får man rugbrød på sin tallerken. Ikke et fad. Det kan de slet ikke styre.

Hun er ligeglad med hvad han får, men giver jeg ham noget andet end hende så vil han hellere have hendes mad. Og så nægter han at spise det han får. Og han skal jo have noget at spise.

Jeg har ikke skrevet det var hende der ville have andres mad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker helt det samme :) Udnyt hvis hun vil smage det de andre får.. Så smør en rugbrød ad gangen - Først med makrel fx. Og lad ham spise det.. :) Eller omvendt, hvis der er noget han ikke kan lide.. Camille er slet ikke bevidst om at andre får "andet" end hende - Altså.. Hun vil gerne have andres mad, men det vil hun også hvis det er det samme de får :P

Jeg har ikke skrevet at madison vil have det han får.

Men han vil have det hun får og nægter at spise sit så,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke skrevet at madison vil have det han får.

Men han vil have det hun får og nægter at spise sit så,

Jeg tænker umiddelbart lidt her, at det er lidt ligesom når de nægter at spise rugbrødet efter at have hapset pålægget. Jeg tænker, at det er en dagplejefaglig udfordring/opgave at lære ham at spise det, som han nu engang har valgt (medmindre han ikke er sulten længere). Han bliver næppe dit sidste dp-barn, der giver udfordringer ved maden så IMO kan du lige så godt begynde at øve/eksperimentere med hvordan du får lært ham at spise SIN mad selvom andre børn måske har valgt noget andet :) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker umiddelbart lidt her, at det er lidt ligesom når de nægter at spise rugbrødet efter at have hapset pålægget. Jeg tænker, at det er en dagplejefaglig udfordring/opgave at lære ham at spise det, som han nu engang har valgt (medmindre han ikke er sulten længere). Han bliver næppe dit sidste dp-barn, der giver udfordringer ved maden så IMO kan du lige så godt begynde at øve/eksperimentere med hvordan du får lært ham at spise SIN mad selvom andre børn måske har valgt noget andet :) :goodluck

Han er super dygtig til at spise når de får det samme :) bedre end madison.

Men bare ikke lige hvis hendes er bedre end hans. Og egentlig er de to nemme med hensyn til mad. Nu nævner dy den med pålæg. Jeg har været ude for han en dag spiste agurk der lå på Leverpostej made . Sagde at han lige skulle huske rugbrøden. Haps så røg den ned. Og madison tog den anden dag pålægget, hvilket hun ellers aldrig gør. Og hun fik at vide der hørte rugbrød til og haps den røg ned ;) så må sige de er nemme på det punkt.

Men de får ikke lov selv at vælge hvad de får på. Det bestemmer jeg. Men det er mere fordi jeg oplever de vil have det hele eller slet ikke ved hvad de vil have.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er super dygtig til at spise når de får det samme :) bedre end madison.

Men bare ikke lige hvis hendes er bedre end hans. Og egentlig er de to nemme med hensyn til mad. Nu nævner dy den med pålæg. Jeg har været ude for han en dag spiste agurk der lå på Leverpostej made . Sagde at han lige skulle huske rugbrøden. Haps så røg den ned. Og madison tog den anden dag pålægget, hvilket hun ellers aldrig gør. Og hun fik at vide der hørte rugbrød til og haps den røg ned ;) så må sige de er nemme på det punkt.

Men de får ikke lov selv at vælge hvad de får på. Det bestemmer jeg. Men det er mere fordi jeg oplever de vil have det hele eller slet ikke ved hvad de vil have.

Jamen det er jo rigtig fint, at du lærer dem at rugbrødet hører med :super Jeg tror bare, at jeg ville forvente af min dp, at hun OGSÅ lærte børnene, at de godt kunne spise noget forskelligt - i hvert fald hvis alternativet var at forskellige fødevarer ikke blev serveret fordi et barn ikke kunne lide dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det er jo rigtig fint, at du lærer dem at rugbrødet hører med :super Jeg tror bare, at jeg ville forvente af min dp, at hun OGSÅ lærte børnene, at de godt kunne spise noget forskelligt - i hvert fald hvis alternativet var at forskellige fødevarer ikke blev serveret fordi et barn ikke kunne lide dem :)

Det er også meningen. Men lige nu skal jeg lige have lært hvad de kan lide og ikke kan lide. Det er jo stadig lidt nyt.

Prøvede forresten makrel igen i dag med madison. Det røg ud med det samme, fair nok det ikke lige er henne. Mor og far er heller ikke vilde med det men hun skulle ikke snydes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER