Guest M's mor

Dp og mad

64 indlæg i dette emne

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger.

Jeg går nemlig og overvejer om jeg en dag om ugen ca. Skal indføre at vi får lun mad. Det kan feks være lasagne, pasta med kødsovs, frikadeller osv.

Vi får normalt rugbrød med forskelligt pålæg og grøntsager (primært agurk på, så tager vi varieret grønt og frugt om eftermiddagen) men tænker det kunne være rart for ungerne at vi en dag om ugen så vidt det er muligt får noget andet.

Og feks til jul kunne man en dag få risengrød og hvad der nu hører til julen.

Hvad ville i sige til at jeres dagpleje havde sådan en dag, og har de overhovedet det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores vuggestue har varmt mad 3 gange om uge, og det er jeg enormt glad for. Karla spiser meget mere af det varme mad en rugbrød, og jeg kan selv godt lide tanken om, at de får nogle forskellige smagsindtryk og kan snakke om, hvad de skal have at spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg synes var godt for ind i mellem gider lasse ikke rugbrød. Men jeg ved faktisk ikke om hun har en dag med lun mad - det sku jeg næsten høre hende ad.

Men jeg ved at hun varierer meget og går op i sund kost.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores vs får de også varm mad 2-3 gange om ugen. Jeg er sikker på at det varierende kost dernede har gjort, at Felix ikke er kræsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores vuggestue har varmt mad 3 gange om uge, og det er jeg enormt glad for. Karla spiser meget mere af det varme mad en rugbrød, og jeg kan selv godt lide tanken om, at de får nogle forskellige smagsindtryk og kan snakke om, hvad de skal have at spise.

Ej hvor sjovt. For her lokker rugbrød mere. Har nemlig prøvet med blandt andet pirogger og frikadeller og det var ikke lige noget ;) synes det er vildt de har tre gange om ugen. Har jeg ikke oplevet andre steder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg synes var godt for ind i mellem gider lasse ikke rugbrød. Men jeg ved faktisk ikke om hun har en dag med lun mad - det sku jeg næsten høre hende ad.

Men jeg ved at hun varierer meget og går op i sund kost.

Jeg tænker nemlig også at rugbrød kan blive kedeligt. Dog skrifter vi hver dag med nyt pålæg og hver uge kommer der en ny slags sådan det ikke er det samme. Men kunne også være sjovt en gang om ugen med noget lunt. Bare for at prøve noget helt andet. Jeg ville nemlig gerne op og køre før jeg tog nye tiltag. Og føler at der nu er tid og overskud til at gøre det :)

Ren nysgerrig men hvad får de omeftermidsageb? Jeg tilbyder frugt og grønt og til tider noget grov brød, men vores egen datter gider ikke frugt og brød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores vs får de også varm mad 2-3 gange om ugen. Jeg er sikker på at det varierende kost dernede har gjort, at Felix ikke er kræsen.

Ja det har garanteret været med til at gøre noget.

Og når der så sidder andre og spiser det så vil barnet også gerne selv prøve det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja's DP serverer lun/varm mad ind i mellem. Tror ikke at hun gør det på bestemte dage eller hver uge, men det forekommer jævnligt :) i sidste uge fik de boller i karry og Maja spiste med velbehag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er et skønt initiativ, men min personlige erfaring er faktisk at Valdemar helst vil have sin rugbrød til frokost og han får jo også varm mad til aften hjemme, så derfor ville det ikke som sådan være bedre end rugbrød IMO. Jeg er mere obs på om der er fisk og grøntsager til frokost. Agurk, majs, tomat, peberfrugt, squash, radiser, ærter og kippers, tun, makrel (evt rørt op i mayo, så det kan smøres på brød) ville være et hit for mig :) Men altså omvendt ville jeg ikke have et problem med hvis der blev serveret varm mad :)

Jeg ved faktisk ikke om min dp laver varm mad engang imellem :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Leos vs får de også varm mad tre dage om ugen. De har en køddag, en fiskedag, en suppedag og to dage med rugbrød. Tror bestemt på den med kræsenhed og sætter stor pris på det. Dog var det ikke gået så godt den dag de havde serveret kalvehjerter, det var ikke et hit hos børnene :P

Om eftermiddagen får de oftest brød og frugt, men det kan også være koldskål el. lign.

Jeg synes det er rigtig fedt, du prøver dig frem med lidt forskelligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Ericas VS får de også varm mad 3-4 gange om ugen, og det er jeg super glad for, da Erica ikke er specielt vild med rugbrød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, hvor ville jeg ønske de fik varm mad i Annas vuggestue - bare én dag om ugen! <_<

I Annas VS får de om eftermiddagen en kvart eller halv skive rugbrød med smør og derefter forskelligt frugt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil godt lige tilføje noget til Barbamamas liste over fiskepålæg: Anna ELSKER rugbrød med flødeost og gravad laks - der er ikke mange der overvejer det som børnevenligt pålæg, men det er det altså :) Og ligeså røget makrel eller varmrøget laks.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det er en skide god ide!

I Mies DP får de om eftermiddagen rugbrød og/eller en eller anden form for bolle eller franskbrød af den grove slags. Det kan være alt fra hjemmebagte gulerods boller til grov boller fra købmanden - hun handler også hos bageren engang imellem. Dertil får de varieret frugt og grønt - nogle dage står den på cherry tomater og agurk andre dage på bananer, pære og vindruer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gerne. I Arthurs dagpleje er der ofte en varmt tilbud. Æggekage f.eks. eller suppe. Så længe rugbrød stadig er det primære - så gammeldags-rugbrøds-agtig er jeg nemlig - så il jeg bestemt ikke have problemer med det.

Her er puanutbutter et hit btw :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker nemlig også at rugbrød kan blive kedeligt. Dog skrifter vi hver dag med nyt pålæg og hver uge kommer der en ny slags sådan det ikke er det samme. Men kunne også være sjovt en gang om ugen med noget lunt. Bare for at prøve noget helt andet. Jeg ville nemlig gerne op og køre før jeg tog nye tiltag. Og føler at der nu er tid og overskud til at gøre det :)

Ren nysgerrig men hvad får de omeftermidsageb? Jeg tilbyder frugt og grønt og til tider noget grov brød, men vores egen datter gider ikke frugt og brød.

Om eftermiddagen får de alt fra frugt, knækbrød eller grove boller. Hun varierer også dette.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er et skønt initiativ, men min personlige erfaring er faktisk at Valdemar helst vil have sin rugbrød til frokost og han får jo også varm mad til aften hjemme, så derfor ville det ikke som sådan være bedre end rugbrød IMO. Jeg er mere obs på om der er fisk og grøntsager til frokost. Agurk, majs, tomat, peberfrugt, squash, radiser, ærter og kippers, tun, makrel (evt rørt op i mayo, så det kan smøres på brød) ville være et hit for mig :) Men altså omvendt ville jeg ikke have et problem med hvis der blev serveret varm mad :)

Jeg ved faktisk ikke om min dp laver varm mad engang imellem :chin:

Jeg ville rigtig gerne servere feks makrel men vores egen gider ikke have det. Vi har prøvet flere gange. Og de får her ved mig det samme at spise, med mindre der selvfølgelig er noget de ikke kan tåle men det har jeg endnu ikke oplevet. Grøntsager har jeg svært ved at få i dem til frokost. Jo den ene vil godt men så vil han hellere det end rugbrød og vores egen gider ikke grøntsager. Så for de får noget til frokost får de det på deres rugbrød og så er det mere forskelligt de får om eftermiddagen.

Kan være jeg skal prøve det af med varm mad og hvis ikke det er et hit så kan vi jo altid gå tilbage til rugbrød og så en gang imellem serverevarm mad. Umiddelbart virker de ikke til at have noget imod varm mad, men må komme an pæne prøve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Leos vs får de også varm mad tre dage om ugen. De har en køddag, en fiskedag, en suppedag og to dage med rugbrød. Tror bestemt på den med kræsenhed og sætter stor pris på det. Dog var det ikke gået så godt den dag de havde serveret kalvehjerter, det var ikke et hit hos børnene :P

Om eftermiddagen får de oftest brød og frugt, men det kan også være koldskål el. lign.

Jeg synes det er rigtig fedt, du prøver dig frem med lidt forskelligt :)

Ej puha kavlehjerter. Det kunne jeg heller ikke selv få ned ;)

Jeg synes bare det er vigtigt de også prøver noget andet. Og jeg vil ikke servere noget jeg ikke selv il spise. Jeg vil bare gerne at det ene hold forældre der har barn her nu får en god oplevelse og vil sige til andre det her er et godt sted, og de får lun mad en gang om ugen. Sådan at det også skiller sig lidt ud. Tror jeg der kan være brug for nogen gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil godt lige tilføje noget til Barbamamas liste over fiskepålæg: Anna ELSKER rugbrød med flødeost og gravad laks - der er ikke mange der overvejer det som børnevenligt pålæg, men det er det altså :) Og ligeså røget makrel eller varmrøget laks.

Fisk er bare ikke et hit her. Jo hvis det er smør ost med rejer, men rejerne gider de ikke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det er en skide god ide!

I Mies DP får de om eftermiddagen rugbrød og/eller en eller anden form for bolle eller franskbrød af den grove slags. Det kan være alt fra hjemmebagte gulerods boller til grov boller fra købmanden - hun handler også hos bageren engang imellem. Dertil får de varieret frugt og grønt - nogle dage står den på cherry tomater og agurk andre dage på bananer, pære og vindruer.

Jeg havde faktisk bagt nogle sunde boller en dag men ingen af ungerne gad dem. Men har da nogen i fryseren. Måske de skal prøves igen i morgen.

Får de smør eller noget på?

I går fik mine unger agurk og æbler. Begge dele var hit hos dp barnet, madison gider ikke frugt. Forstår det simpelthen ikke ;) kunne forstå hvis frugt var mere tiltagende end grøntsager ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gerne. I Arthurs dagpleje er der ofte en varmt tilbud. Æggekage f.eks. eller suppe. Så længe rugbrød stadig er det primære - så gammeldags-rugbrøds-agtig er jeg nemlig - så il jeg bestemt ikke have problemer med det.

Her er puanutbutter et hit btw :)

Ægge kage var en god ide. Den kunne de også få sammen med rugbrød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for alle jeres svar. Super fedt at læse hvad folk er til og om de synes det er en god ide. Vil prøve stille og roligt at indføre en varm mad dag om ugen, og så må vi se om det skal være færre gange vi skal have det eller hvordan.

Men i morgen lægger vi ud med lasagne. Detskal madison og jeg have til aften i dag og der er en del tilbage når vi kun er to der spiser det fremfor tre. Så det skal de have torsdag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor sjovt. For her lokker rugbrød mere. Har nemlig prøvet med blandt andet pirogger og frikadeller og det var ikke lige noget ;) synes det er vildt de har tre gange om ugen. Har jeg ikke oplevet andre steder

I Theos vuggestue får de også varm mad 3 gange om ugen. Det samme gjaldt i de to institutioner, hvor jeg har arbejdet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker nemlig også at rugbrød kan blive kedeligt. Dog skrifter vi hver dag med nyt pålæg og hver uge kommer der en ny slags sådan det ikke er det samme. Men kunne også være sjovt en gang om ugen med noget lunt. Bare for at prøve noget helt andet. Jeg ville nemlig gerne op og køre før jeg tog nye tiltag. Og føler at der nu er tid og overskud til at gøre det :)

Ren nysgerrig men hvad får de omeftermidsageb? Jeg tilbyder frugt og grønt og til tider noget grov brød, men vores egen datter gider ikke frugt og brød.

Hver eftermiddag sidder alle børnene sammen ved bordet og får franskbrød/boller og frugt. Troede jeg egentlig også at dp-mødre gjorde.

Dine dp-børn må da være godt sultne, når de bliver hentet så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hver eftermiddag sidder alle børnene sammen ved bordet og får franskbrød/boller og frugt. Troede jeg egentlig også at dp-mødre gjorde.

Dine dp-børn må da være godt sultne, når de bliver hentet så?

De får skam noget om eftermiddagen. Skulle bare lige have lidt ideer. For vores datter gider ikke frugt og sidst jeg tilbød brød var det ikke noget hot hos nogen af dem. Så vi har kørt meget i grøntsager. Men synes det liver lidt kedeligt.

De er som regel sultne omkring kl 15 igen.

Det ville være lidt nemt hvis man kun tilbød frokost ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER