Guest

Hvordan er du som mor?

9 indlæg i dette emne

Jeg læste en artikkel i "vores børn" hvor 3 kendte kvinder er interwievet om dem som mor, det satte lidt mine tanker i gang hos mig, for spørgsmålene er super gode så nu stiller jeg dem også til jer. I behøver ikke svare på dem alle - mange af dem ligner hinanden!

Hvad har overrasket dig?

Hvornår er du den mor du gerne vil være?

Hvornår lever du ikke op til dine egne forventninger?

Hvornår bliver du overrasket over dig selv som mor?

Hvad havde du aldrig troet, du ville gøre?

Hvad ville du gerne være bedre til?

Hvad er du mest stolt af ved den måde, du er som mor?

Hvordan havde du forestillet dig, at du ville være som mor?

Hvad er kommet bag på dig i forhold til dit parforhold?

Hvad er du mest stolt af ved den måde du er blevet? (som person, ikke som mor)

Hvad er du mindst stolt af?

Hvad ville du ønske du kunne gøre mere af?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvornår er du den mor du gerne vil være?

Den vender jeg lige tilbage til!!!

Hvornår lever du ikke op til dine egne forventninger?

Når jeg er træt så er overskuddet der bare ikke og jeg har lyst til bare at putte hende så jeg kan flade ud.

Når jeg pludselig opdager at Mie er bagud med noget som jeg burde have gjort noget ved, fx drikke af kop, spise med ske og gaffel og bruge en tallerken.

Når jeg melder fallit i forhold til maden – jeg ville så gerne give hummus, hjemmelavet havregrød og en lækker tallerken med udskåret frugt og grønt, lækre sunde øko retter og hjemmebagte spelt boller, men man kan kun føre hesten til truget. Mie elsker pølser, pasta og pommes frites, men kampen kom derud hvor det handlede om at bare hun spiste NOGET der ikke var pulvergrød så hun fik lov at smage det usunde. Hun bliver heldigvis bedre og hun spiser hovedsageligt det samme som os om aftenen og så fylder vi op med grøntsagsmos blandet med grød bagefter.

Når jeg går på kompromis med mine principper fx da svigerfar pludselig lod Mie smage på en øl – jeg valgte så IKKE at kommentere det eller bryde ind. Situationen var lidt dum og jeg har et godt forhold til svigerfar som jeg ikke vil sætte over styr, men jeg BURDE.

Hvornår bliver du overrasket over dig selv som mor?

Når jeg tilsidesætter mine egne behov 100% for Mies skyld.

Når jeg lever mig ind i hendes liv og glemmer alt omkring mig fx når jeg lige pludselig opdager at vi altså har leget i en time og det er ved at være sengetid/spisetid uden jeg har opdaget det.

Hvor meget jeg ELSKER den lille klump.

Når løvemoren kommer op i mig – INGEN skal komme imellem mig og mit barn!

At jeg havde så stort et behov for at være sammen med mit barn og skabe tryghed for hende at jeg selv gik rigtig meget på kompromis med egne ønsker og behov, og at jeg faktisk ikke savner frihed som jeg troede, engang imellem men meget mindre end jeg troede.

Hvor svært jeg havd ved at give slip på Mie i starten – men også hvor let det var da vi var klar.

Hvad havde du aldrig troet, du ville gøre?

Stikke Mie en halv kiks fyldt med sukker – eller en pommes frites og alle mulige andre usunde madvarer.

At jeg ville stå og hive en pølle ud af et andet menneske, vel og mærket efter at jeg havde ”taget” temperaturen, for at sætte gang i systemet – men der var bare ikke andet at gøre!

Jeg troede heller aldrig at jeg ville få et barn der sov inde eller et barn der kom på flasken!!! Men man har et standpunkt til man bliver mor :P

Hvad ville du gerne være bedre til?

At lade hende svine ved bordet.

At have det fint med at andre overtager og træffer beslutninger jeg ikke skal ind over

Ikke krumme tæer når Anders gør ting jeg syntes skal gøres anderledes (og mere alvorligt), men jeg holder dog for det meste min kæft.

Hvad er du mest stolt af ved den måde, du er som mor?

At Mie får lov til at være selvhjulpen – hun kravler 70% af gangene selv op af trapperne i opgangen, hun får selv lov til at kravle rundt og udforske,hun skal ikke sidde på skødet af os bare fordi vi er på besøg hos andre.

jeg pakker hende bestemt ikke ind i vat – under kontrollerede forhold får hun lov at bestige og kravle rundt på skamler, stole, kufferter og puder.

At jeg stoler på MIG og ikke på andre – jeg søger gerne informationer og råd og træffer derudfra informerede valg – men det er MINE valg!

Hvordan havde du forestillet dig, at du ville være som mor?

Jeg kan ikke rigtig huske mine forventninger længere - måske at jeg ville være en der kom meget ud, havde faste rutiner, levede sundt og var fyldt med overskud. (man bliver så meget klogere!!!

Hvad er kommet bag på dig i forhold til dit parforhold?

Anders er ikke en der har behov for at ligge i ske en hel aften foran fjernsynet eller snakke, de der små ting som gør at det er lettere i ”tørke perioder” at føle sig elsket. Det er skide hårdt. Har et par gange taget mig selv i at blive jaloux fordi Anders tog Mie de 2 timer han var hjemme, kyssede og krammede hende og sagde farvel, men han glemte mig. Jeg blev ikke vred på Mie, forstå mig ret, jeg blev bare ekstremt ked af det og følte mig overset og uelsket. Men jeg er heldigvis god til at sætte ord på, og koncentrerer jeg mig meget kan jeg faktisk formulere tingene så det ikke lyder bebrejdende og det har da hjulpet. Men jeg kan stadig godt få følelsen af at ”NU kunne JEG godt trænge til at være den lille der får omsorg, kys og kærlighed.

Og så er der kampen om søvnen – fååårk!!! Kampen om at forklare følelserne og det man går igennem til en der slet ikke kan sætte sig ind i det. Især ”Jamen hvis du er træt af at jeg er så meget hjemmefra kan du da bare arrangere noget selv” – men for pokker det er jo IKKE det jeg har har brug for- jeg har bare brug for

1) at du OGSÅ giver et nap med herhjemme – uden jeg behøver spørge og SELVOM jeg er hjemme.

2) at være MAJA og ikke MOR dvs at jeg holder FRI fra pusling, fodring, trøstning, legning osv og ligger lige så flad jeg er på sofaen, stener BK, tager et langt bad eller what ever

3) at være SAMMEN med dig – høre om DIN dag, at du hører om MIN dag, at vi skaber noget SAMMEN.

Hvad er du mest stolt af ved den måde du er blevet?

Jeg er blevet meget meget rolig, udefra kommende ting kan virkelig ikke gå mig på, på samme måde som før. Jeg har vist fået opbygget et fint lille skjold omkring mig, på den sunde måde :P Livet er for kort til intriger, jeg gider dem ikke.

Jeg er blevet rigtig god til at sige min mening når noget bliver sagt om andre – fx forældre evne, så får jeg altid pænt sagt ”børn er forskellige og vi ved jo ikke hvad der er gået forud for den beslutning” eller ”bare fordi jeg/vi ikke er enig behøver det jo ikke være forkert” osv.

Hvad er du mindst stolt af?

At der er blevet svigtet nogle veninder i løbet af året – det har været skide hårdt indimellem og det er der nogle der ikke forstår. Jeg havde nok i Mie og Anders og de veninder der ligesom selv stod eller har stået i samme situation – nogle gange er det rart bare at blive forstået uden at skulle forklare. Så da jeg ligesom ”vågnede op” efter barsels boblen var der ting jeg ikke vidste, veninder der var et nyt sted i livet, store beslutninger var truffet og jeg havde ikke lige fulgt med. Dem der ser ”how I met your mother” har måske set afsnittene hvor Marshall og Lilly ikke vil høre om problemer der er under 8 ”8 or Higher” – men lige pludselig en dag ”vågner” de op og finder ud af at de har misset en hel masse. Det er lidt sådan jeg har det for tiden.

Jeg tror nu ikke jeg ville gøre det om – det er jo ikke fordi der er en masse der har stået og banket på min dør eller taget kontakt, det er måske 3-4 ting jeg har meldt fra til – og så er det 80% af gangene mig der arrangerer, men det gider jeg ikke lige nu og så har jeg bare ikke fået set folk.

På hvilke områder er du blevet præcist som du havde forestillet dig?

Det ved jeg faktisk ikke – jeg kan ikke rigtig huske forventningerne til mig selv. Mest de ting jeg går på kompromis med.

Måske at jeg LEGER med hende – det er vigtigt for mig. At hun altid har mig hvis hun beder om det, og jeg tager altid imod, affærdiger aldrig hendes behov for nærhed – udsætter det højst til jeg har fået vasket hænder eller hvad jeg nu lige har gang i.

Hvad ville du ønske du kunne gøre mere af?

Lave sundt, varieret mad til Mie, men sådan en alt spisende datter fik jeg ikke – så jeg er gået meget på kompromis hvad angår maden.

Jeg ville også ønske at jeg kunne tage hende mere med ud – jeg drømmer om en have! Det er nogle gange så omstændigt at skulle gå et kilomet for at komme til en legeplads, vi gør det nogle gange, men hvor ville det være skønt hvis hun selv kunne kravle ud på græsplænen, at vi kunne fylde et badebassin med lunkent vand, vi kunne lege i sandkassen sammen eller hvad vi nu kunne finde på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror altså ikke jeg kan svare. Det er over 18 år siden jeg blev mor første gang så jeg kan ikke rigtig huske det :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror altså ikke jeg kan svare. Det er over 18 år siden jeg blev mor første gang så jeg kan ikke rigtig huske det :rolleyes

Kan du ikke bare svare på dem du kan? fx hvad du er stolt af, Hvad du gerne vil gøre mere af og hvornår du er den mor du gerne vil være? Du står jo dagligt i situationer som vi andre nok ikke har prøvet endnu, men det er da spændende og relevant :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

fedt, det vil jeg slappe af med at svare på i aften, når tiden er til det.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke bare svare på dem du kan? fx hvad du er stolt af, Hvad du gerne vil gøre mere af og hvornår du er den mor du gerne vil være? Du står jo dagligt i situationer som vi andre nok ikke har prøvet endnu, men det er da spændende og relevant :)

Åh jo selvfølgelig det kan jeg vel :rolleyes jeg syns bare lige det hele så så "første gangs mor" agtigt ud. Nu prøver jeg at svare udfra Lilly mest.

Hvad har overrasket dig?

At følelsesregistret bare starter forfra med en lille ny, det er stadig kæmpe stort at blive mor selv om det er for 4. gang.

Hvornår er du den mor du gerne vil være?

Når vi alle er samlet og laver noget sammen. Det er der jeg er mest stolt og glad og nyder alle mine børn. Bare et måltid med hele banden bænket og samtale om stort og småt over kartoflerne. Eller en tur ud og se noget vi kan snakke om når vi kommer hjem.

Hvornår bliver du overrasket over dig selv som mor?

Bumbum...

Hvad havde du aldrig troet, du ville gøre?

Sætte mit barn foran tv'et for at få ro. Give efter for plagerier for at få ro, men jeg må indse at jeg ikke er så principfast som jeg troede jeg ville være. Og et barn som slapper af foran tv'et er trods alt et barn som slapper af.

Hvornår lever du ikke op til dine egne forventninger?

Søvnmangel er den værste skurk her. Så er overskuddet til kriser der bare ikke, så er det godt man ikke er alene om forældreopgaven. Når jeg mister besindelsen og hæver stemmen overfor mine børn.

Hvad ville du gerne være bedre til?

At svare provokerende teenagere igen uden at miste fatningen. At få sagt de rigtige ord på en god måde til mine børn om de ting som er svære.

Hvad er du mest stolt af ved den måde, du er som mor?

At jeg for det meste bevarer roen i kaos og rummer mine børn, både de positive og de svære ting de kommer med. At jeg sjældent bare tænker "det går nok over" når jeg oplever noget hos mine børn som bekymrer mig, men finder nogen som kan svare mig på om der skal hjælp til, og opsøger hjælp til dem.

Hvad er kommet bag på dig i forhold til dit parforhold?

At det er mig som har så mange af de hverdags opgaver med Lilly, der havde jeg nok forestillet mig vi skulle være mere lige. Til gengæld er det min kæreste som træder til når jeg bare trænger til en pause, og det er også ham som har den rolige favn hvor Lilly falder til ro (og ofte i søvn). Jeg er positivt overrasket over hvor god ro og tålmodighed han har med hende.

Hvad ville du ønske du kunne gøre mere af?

Tage på ture og ferier sammen allesammen. Dels har vi ikke råd til meget i øjeblikket, og dels er det svært at få koordineret sådan noget.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår er du den mor, som du gerne vil være?

Når jeg formår ikke at have 1000 ting i hovedet på en gang, og giver mig god til at lege på gulvet og glemmer alt om tid og sted, men jeg bare hygger mig med min dejlige søn. Der er nok flere tidspunkter, men jeg er træt og kan ikke lige komme på dem her og nu.

Hvornår lever du ikke op til dine egne forventninger?

Jeg synes jeg oplever det hver dag, når jeg er træt, og Silas er træt, og manden er på tværs. Jeg bliver kort for hovedet, og gør og siger ting, som jeg ville ønske jeg ikke havde gjort eller sagt..

Hvornår bliver du overrasket over dig selv om mor?

Når jeg oplever at tangen til at være hjemme hos min dejlige søn,er større end at tage ud og ride min hest.

At jeg kan tilsidesætte ALT for mit barn, uden at føle jeg giver afkald på noget.

Hvad havde du aldrig troet, du ville gøre?

Jeg havde aldrig troet at jeg ville få så svært ved at aflevere mit barn i vuggestue, som jeg har haft.

Jeg havde heller aldrig troet at jeg ville være SÅ meget hønemor som jeg er.. fordi jeg aldrig havde forestillet mig hvor voldsomme følelser man får for sit barn..

Hvad ville du gerne være bedre til?

At give ansvaret lidt fra mig, til min mand fx. lade ham tage lidt mere over, og kunne stole på at han har styr på det, og passer godt på ham.

At jeg kunne lade bekymringerne falde lidt i baggrunden, så de ikke skulle fylde så meget og ødelægge lidt af glæden ved forældreskabet.

Og jeg ville også gerne være bedre til at finde på ting at lave, og lege at lege sammen med Silas.

Hvad er du mest stolt at, ved den måde som du er på som mor?

At jeg lader Silas så vidt muligt selv gøre ting, og jeg synes selv at jeg træffer gode valg for mit barn. Jeg synes jeg er vokset rigtig meget med opgaven, og synes faktisk jeg klarer mor rollen, rigtig godt. Jeg holder stadig fast i at jeg skal have mor- tid en gang om ugen eller 2, for at være en bedre mor, resten af tiden. selvom mange sagde til mig jeg ikke ville have tid til mine egne interesser mere... Jeg er stolt over min måde at balancere det på.

Hvordan havde du forestillet dig selv som mor

Jeg havde forestillet mig at jeg ville blive en sej mor, som sagtens kunne få mit barn passet, uden at sidde og tænke på det hele tiden, og at jeg ikke ville blive sådan en hønemor... OK...JEG ER SÅ BLEVET VERDENS STØRSTE HØNEMOR, som hader når han skal passes af andre end hans far. jeg havde også forestillet mig, at jeg ville komme meget ud, ligesom før, og at jeg ville holde rutiner, og kun give mit barn sund mad.. hmm... Jeg/vi kommer meget ud, men formår alligevel at holde temmlig faste rutiner, så den holdt temmelig godt stik.. den med det sunde mad.. joooo.. de fleste dage er det sund mad... men det er sket at der er rødet en pommes ned, eller lidt is her i sommervarmen.. så den holdt ikke.

Hvad er kommet bag på dig, i forhold til dit parforhold

Jeg havde nok en forestilling om at min mand ville tage lidt mere del i pilgterne, og i Silas end han rent faktisk har gjort.. Så jeg blev ganske skuffet over at det ikke ændrede sig bare lidt. Han er god til at gøre ting hvis jeg siger til ham han skal gøre det, men han gør ikke særlig meget at sig selv... hverken når det kommer til Silas eller pligter.. men men... jeg er kommet mig over skuffelsen.. og det går rigtig fint mellem os igen.. men ja det er kommet bag på mig, hvor meget et barn fylder i sådan et parforhold.. så dem der vælger at få et barn for at redde deres forhold, de er ikke rigtig kloge... :huh

Hvad er du mest stolt af ved den måde du er blevet på?

Jeg føler mig stærkere, og vælger mine kampe med omhu, jeg finder mig ikke mere i Alt som jeg gjorde før. Jeg gider ikke mere hænge mig i småting. Jeg er blevet bedre til at accepterer at huset ligner lort nogen dage af gangen, fordi jeg bruger tiden på hygge mig min søn i stedet for på pligterne. Generelt så er jeg blevet mindre organiseret, og jeg føler det ganske befriende.

Hvad er du mindst stolt af?

At jeg ofte føler mig doven, i forhold til at finde på lege at lege. At jeg nogle gange tyer til nemme løsninger som at sætte en tegnefilm på, for at få lidt ro. At jeg har så svært ved at overgive min søn til andre, uden at tænke, at et aller andet går galt.. og at jeg altid lige er nødt til at smide kommentaren, pas nu godt på ham, til min mand inden jeg går ud af døren..

Hvad ville du ønske du kunne gøre mere af?

Jeg ville ønske jeg kunne motionere mere, så jeg kunne være en slank mor, og ikke en mor der taber sig, for at tage på lige så stille igen, fordi jeg blive træt af ultra sund livsstil.. Jeg ville ønske jeg kunne banke ind i hovedet at det er den sunde vej jeg/ vi skal blive på..

Jeg ville ønske at jeg kunne finde på flere ting at lave med min søn, men det kommer måske hen af vejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad har overrasket dig?

At jeg virkelig blev Mor med stort M. Jeg har altid haft svært ved at forholde mig til børn (selvom jeg gerne vil have dem) og jeg tænkte måske at jeg ville blive lidt mere distanceret end det har vist sig at jeg er :D Jeg er virkelig hønemor på nogle områder. Og at følelserne stadig sidder så meget ude på tøjet her efter et år, jeg har aldrig været en der skilter med mine følelser, nu kan jeg nogle gange være ved at tude på mit arbejde.

Hvornår er du den mor du gerne vil være?

Når vi ligger om morgen i sengen og C bare putter sig ind til mig og giver mig mysser :wub

Hvornår lever du ikke op til dine egne forventninger?

1. Når det handler om at lære min datter at spise selv – jeg kan slet ikke klare rodet og derfor har vi været dårlige til det. Men det kommer nok med tiden.

2. Når jeg er træt efter en lang arbejdsdag og C bare er helt umulig at putte, så kan jeg tage mig selv i at blive ”sur” på hende, og det er bare slet ikke fair overfor hende.

Hvornår bliver du overrasket over dig selv som mor?

Når jeg ikke lade min mand overtage, fordi jeg vil selv/kan selv/ved bedst.

Hvad havde du aldrig troet, du ville gøre?

Slå edderkopper ihjel uden at blinke (det må være en mor-superkraft) :box

Få et så ”ligegyldigt” forhold til at håndtere lort og tis.

Hvad ville du gerne være bedre til?

Overgive ansvar (bekymringer)

Hvad er kommet bag på dig i forhold til dit parforhold?

At bølgerne til tider er gået højt – vi har været sammen i over 10 år og har aldrig haft så mange uoverensstemmelser som vi har i det forgangene år.

Men samtidig er det også kommet bag på mig, hvor normalt vores parforhold er forblevet. :hump

Hvad er du mest stolt af ved den måde du er blevet? (som person, ikke som mor)

At jeg har fået mere empati.

Hvad ville du ønske du kunne gøre mere af?

Give mit barn oplevelser og jeg ville ønske jeg havde mere tid med hende i hverdagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad har overrasket dig?

At det har faldet mig så naturligt at være nogens mor. Det har slet ikke virket så fremmed på mig, som jeg troede det ville.

Hvornår er du den mor du gerne vil være?

Når jeg sidder på gulvet med min søn og leger indlevende. Når jeg bider irritationen i mig og laden ham svine som han vil, når han spiser :) Når jeg kan se at min søn har det godt, fordi jeg har taget en rigtig beslutning. Når jeg er konsekvent over for mit barn.

Hvornår lever du ikke op til dine egne forventninger?

Når jeg lader Milas lege for sig selv, fordi jeg ved han er god til det, men jeg også ved at det ville være bedre, hvis vi var sammen om en leg (er jeg slem til). Når mit barn pylrer, fordi jeg har været doven eller ikke tænkt en situation ordentlig igennem eller planlagt bedre. Når jeg bliver(mest da han var mindre) sur, når han ikke vil sove, og mister besindelsen (går væk fra Milas og kaster noget, hårdt mod en væg :) ) Når min mand og jeg skændes foran Milas. Når jeg ikke er up to date med hvor Milas er ift sit udviklingstrin.

Hvornår bliver du overrasket over dig selv som mor?

At jeg har så lidt tålmodighed ift at få mit barn til at sove (kan max klare 1/2 time hvis han sur/ked), men at jeg til gengæld er god til at give ansvaret videre hvis jeg har det sådan.

Hvad ville du gerne være bedre til?

At lege

Hvad er du mest stolt af ved den måde, du er som mor?

At jeg ikke er en hønemor, at mit barn får lov til at gøre sig egne erfaringer inden for trygge rammer. At jeg er god til at nusse om mit barn og kysse ham og fortælle ham hvor dejlig og dygtig han er. At jeg føler mig som er god "lærer" for mit barn.

Hvad er kommet bag på dig i forhold til dit parforhold?

At jeg er blevet endnu mere sikker på hvordan jeg vil have at vores "samarbejde" skal være og også hvordan det ikke skal være. Hvor meget jeg har brug for bekræftelse fra min mand

Hvad er du mest stolt af ved den måde du er blevet? (som person, ikke som mor)

Mere åben, glad, empatisk, bedre til nye sociale relationer

Hvad er du mindst stolt af?

At min lunte i visse tilfælde er kort overfor både mit barn og specielt min mand. At jeg til tider kan være doven ift mit barn

Hvad ville du ønske du kunne gøre mere af?

Lege mere indlevende, finde på sjove ting at lave sammen, være mere kreativ med mit barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER