Nitzen1987

Går I op i, hvornår et kommende barn vil få fødselsdag?

53 indlæg i dette emne

Eller er det jer lige meget?

I vores familie har vi to måneder (snart 3) hvor der ligger mange fødselsdage i.

December har vi fire fødselsdage (alle sammen i mandens familie) vores nevø d. 5., min svigerfar d. 13. december, min svigerinde d. 14 december og så min mand d. 30. december.

Januar har vi tre (snart 4 fødselsdage) Min svoger d. 4., mig selv d. 5., min søster d. 28 og så har min svigerinde termin d. 6. så det bliver formodentlig også et januar barn :)

Juni har vi også 4 fødselsdage: Maja d. 7., min svigerinde d. 8, min svoger d. 17. og min anden svoger d. 27.

Min svigerfamilie går meget op i, at fortælle, at der ikke skal være flere december eller juni børn i familien, da der allerede er 4 fødselsdage i de måneder. Men det kan man jo bare ikke lige sådan planlægge efter, for selvom man er sat med termin midt i januar kan man jo sagtens risikere, at føde i december.

Nogle siger, at de helst ikke vil have et december barn pga. julen. Andre vil gerne undgå et juli barn pga. sommerferie.

Da jeg ventede Maja var jeg sat til at føde d. 1. juni. Min svigerinde, der har fødselsdag d. 8. sagde så, at nu skulle jeg ikke lige føde på hendes fødselsdag (nok sagt mest i sjov) men det er man jo heller ikke herre over. Maja blev dog født d. 7., men det var jo ikke noget jeg selv var herre over :) Nogle føder flere uger før tid, nogle går over tid, nogle får for tidligt fødte børn. Det vigtigste er vel ikke hvornår barnet vil få fødselsdag, men at barnet er sund og rask.

Går I op i, hvornår et kommende barn vil risikere at kunne få fødselsdag, eller er i lige glade med om barnet får fødselsdag d. 24 december eller på svigerfars fødselsdag? Undgår i månederne med mange familiefødselsdage?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er et sjovt spørgsmål, og vi får sikkert mange forskellige svar :)

Min kæreste og jeg havde diskussionen, om der var måneder, hvor vi skulle holde op med at prøve, f.eks. så jeg ikke ville få termin i december eller i "mange-fødselsdage-i-familien-måneder". Vi blev dog hurtige enige om, at et barn er en velsignelse ligemeget, hvornår de så vælger at dukke op, og derfor går vi ikke op i mulige fødselsdatoer eller at undgå specifikke tidspunkter. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med et barn fra 16. december (termin 24. december) kan jeg svare klart nej :D

Jeg vil dog forsøge at undgå, at det bliver lige oveni min ældste nevøs fødselsdag - det er nok at de to små har fødselsdag med 13 dages mellemrum og så lige oveni julen :rolleyes

Derudover er vi ligeglade med alle andre fødselsdage og Søren sagde så sent som i går, at han er ligeglad med at skulle dele fødselsdag med sit barn :wub

Jeg har fødselsdag d. 25. maj, min mor har d. 27. maj og min lillesøster har d. 30. maj og jeg har aldrig synes det var et problem! Tværtimod har det været hyggeligt at holde stor fælles fødselsdag med mange gæster da jeg boede hjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror måske også det kan gøre lidt forskel om man har nemt ved at blive gravid eller ej..... Jeg har været så velsignet, at det er gået nemt for os, og jeg må indrømme at jeg til hver en tid vil undgå at prøve på at blive gravid med et december/januar barn, fordi jeg nu engang føler at det er mig muligt. Sommerferiemåneder eller måneder med mange fødselsdage i forvejen, vil jeg ikke undgå med vilje..... Men julen vil jeg bare rigtig gerne "holde hellig", måske fordi jeg er en værre julegris :P

Marlon er født i en måned med MANGE familiefødselsdage, men heldigvis ramte han en dag hvor han kan få sin fødselsdag for sig selv.... Det havde ikke været en katastrofe hvis han havde ramt en anden fødselsdag, men alligevel rart at han fik sin egen ;)

Hvis jeg havde svært ved at blive gravid, ville jeg have det markant anderledes, for så ville jeg være lykkelig for et 24. december barn..... Det er en helt anden sag synes jeg (tror jeg), og det føles også lidt forkælet når man sådan kan (eller hvert fald har kunnet indtil nu) planlægge hvornår baby kommer. Men jeg er også dybt taknemlig for at jeg har den luksus, og husker at sætte pris på det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også fuldstændig ligeglad med datoen. Det eneste her er, at det kunne være skægt med et sommerbarn, så vi vil blive en familie med fødselsdage i hver vores årstid ;)

Min far og søster har fødselsdag samme dag og det har aldrig været er problem.

Jeg kunne have født på min onkels fødselsdag og det eneste han i sjov sagde var, at han ik håbede det, for så ville Anabella komme i første række og han ville blive glemt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke ned på præcis måneder, men vi gik efter et sommerbarn (det blev sen-sommer) og det gør vi også ved den næste... Men skulle det være svære at blive gravid næste gang, så er vinterbarn også fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi regnede os frem til hvornår vi kunne begynde hvis jeg skulle være sikker på at kunne nå at afslutte studiet.

Fødselsdage og planlægning i forhold til resten af familien var ikke vigtigt for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har jo selv forholdsvis nemt ved at blive gravid. 3 graviditeter på under et år må vel være ret godt. Til gengæld endte de to af dem i aborter. Skulle det være helt helt perfekt, så skulle vi have et efterårsbarn, da vi ikke har nogle fødselsdage i de tre måneder... Men skulle man så være så heldig at ramme en af efterårs månederne og man så aborterer, så er man jo lige vidt og risikerer at ramme ind i december eller januar.

Tror bare at vi kaster bolden op og siger at baby kommer når den kommer - det kan man ikke rigtig planlægge sig ud af. Som skrevet i første indlæg er der jo også en lille risiko for et præmature barn, så selvom man er sat med termin i februar, så kan man alligevel ende ud med et julebarn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget kort: Nej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nemt ved, at blive gravid, men vi har ikke gået op i tidspunkt for fødselsdag. Vi har et december og et marts barn.

Vi skal i ikke have flere børn, men sku vi, ville det ikke blive taget med ind i planlægningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, men vil meget gerne undgå starten af marts og julen.

Dicte endte så med at blive født 5. marts, en måned før termin. Nu kom hun der, og det kan jo ikke ændres, men min mand har årets største arbejdsopgave i marts, så det passer ikke super godt, men vi har selvfølgelig valgt at Dictes fødselsdag er det vigtigste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror måske også det kan gøre lidt forskel om man har nemt ved at blive gravid eller ej..... Jeg har været så velsignet, at det er gået nemt for os, og jeg må indrømme at jeg til hver en tid vil undgå at prøve på at blive gravid med et december/januar barn, fordi jeg nu engang føler at det er mig muligt. Sommerferiemåneder eller måneder med mange fødselsdage i forvejen, vil jeg ikke undgå med vilje..... Men julen vil jeg bare rigtig gerne "holde hellig", måske fordi jeg er en værre julegris :P

Marlon er født i en måned med MANGE familiefødselsdage, men heldigvis ramte han en dag hvor han kan få sin fødselsdag for sig selv.... Det havde ikke været en katastrofe hvis han havde ramt en anden fødselsdag, men alligevel rart at han fik sin egen ;)

Hvis jeg havde svært ved at blive gravid, ville jeg have det markant anderledes, for så ville jeg være lykkelig for et 24. december barn..... Det er en helt anden sag synes jeg (tror jeg), og det føles også lidt forkælet når man sådan kan (eller hvert fald har kunnet indtil nu) planlægge hvornår baby kommer. Men jeg er også dybt taknemlig for at jeg har den luksus, og husker at sætte pris på det!

:ditto til det hele bare med Valdemar istedet for Marlon :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fuldstændig ligegyldigt hvornår et kommende barn får fødselsdag her. Før Lasse kom gik jeg mere op i det, men ikke nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi startede projektet gik jeg lidt op i det, men da det tog lidt tid + en MA blev jeg totalt ligeglad. Som en anden sagde, så er et barn en velsignelse lige meget hvad, og hvis det kom til jul ville det bare være den bedste julegave nogensinde :) har dog termin 11/11 så det bliver heldigvis ikke tilfældet :)

Det samme gælder i øvrigt det med køn. Havde måske en lille preference, da PB startede, men efter MA er jeg lykkelig så længe junior er rask! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde vi blevet gravide i 1. forsøg havde termin været sidst i december. Vi blev det i stedet med termin i marts d. 14 (født d. 18). I min familie er det åbenbart der i juni at vi er mest fertile ;) William deler fødselsdag med fætter T, min fætter har den 12., jeg den 20., min kusine d., 21., min moster d., 24., min mor og far d., 25., min nevø d., 28., og min kusine d., 31 - så marts var måske ikke aller smartest, men jeg var og er ligeglad.

Jeg drømmer om en to'er om efteråret, men skulle det komme så langt, så ville jeg ikke springe juni over at forsøge i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger som mange andre, et barn er en velsignelse man bare må vælge at ta imod hvis man kan. Jeg er nu glad for jeg fik prøvet at få et sommerbarn, jeg er selv fra januar og syns ikke det er den bedste måned at ha fødselsdag, men man kan jo vælge at holde det på et andet tidspunkt hvis man syns.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har prøvet så længe at det intet betyder for os hvornår vi evt. Får en baby...men vil foretrække et sommerbarn hvis jeg kunne vælge...men igen springer ikke en eneste cyklus over såå...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et maj-barn, et juli barn (født 1 mrd for tidligt), og et oktoberbarn, der skulle have været et nytårsbarn men født alt for tidligt. Den store er jo bonus, så der har jeg ikke haft nogen indflydelse. Vores ældste datter er lavet efter 2 ufrivillige aborter, og der var jeg jævnt ligeglad bare jeg fik en baby. Vores yngste er særdeles uplanlagt- på alle måder :D

Nu skal vi aldrig (ever-never) have flere, men jeg ville ikke planlægge efter det. For det første går mine "planer" som regel ikke efter planen og man ved aldrig hvornår min krop alligevel ville gå i fødsel. For det andet må folk altså bare finde sig i hvornår mit barn har fødselsdag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi skulle til og i gang med projekt baby, ville jeg helst undgå at jeg skulle føde i november eller december måned. Manden og jeg har så mange familie medlemmer som har fødselsdag i de par måneder.

Jeg blev så gravid i juni måned og fødte i april i år. En ganske fin måned, da der kun er et andet familie medlem, som har fødselsdag der.

Men jeg ville heller ikke være ked af, hvis jeg skulle føde i november eller december.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med et barn fra 16. december (termin 24. december) kan jeg svare klart nej :D

Jeg vil dog forsøge at undgå, at det bliver lige oveni min ældste nevøs fødselsdag - det er nok at de to små har fødselsdag med 13 dages mellemrum og så lige oveni julen :rolleyes

Derudover er vi ligeglade med alle andre fødselsdage og Søren sagde så sent som i går, at han er ligeglad med at skulle dele fødselsdag med sit barn :wub

Jeg har fødselsdag d. 25. maj, min mor har d. 27. maj og min lillesøster har d. 30. maj og jeg har aldrig synes det var et problem! Tværtimod har det været hyggeligt at holde stor fælles fødselsdag med mange gæster da jeg boede hjemme :)

Det er jeg glad for at læse, vi begynder nemlig at nærme os samme tid på året som da jeg blev gravid med Erica, og jeg har tænkt de skulle have deres fødselsdag for dem selv. Det er nu ikke fordi vi vil springe måneden over, men derfro kan man jo godt håbe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi kommer helt sikkert til at springe de cyklusser over, der giver december og januar børn. Men altså vi satser på et april-august barn næste gang, så håber da ikke at det bliver aktuelt ;)

Stort set alle i familien har mindst et barn, der eller har selv fødselsdag der, så vi er altså godt fyldt op.. Det ville være svært at et evt kommende barn at få sin fødselsdag for sig selv..

Jeg har selv fødselsdag i januar og det er nederen.. Næste år til min fødselsdag har vi forhåbentligt en Weber og så vil jeg grille, så håber ikke på snestorm ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor er født første søndag i advent, min søster anden søndag i advent og jeg selv fjerde søndag i advent. Far og bror har med tre dages mellemrum i januar....

Men det til trods vil vi ikke prøve at undgå de to måneder... Vi vil tage imod livets gave hvornår det end kommer næste gang vi vil prøve at skabe det.

Men sensommerbørn/efterårsbørn er nu skønne kan jeg skrive under på :) for vores førstefødte har det været heeeelt perfekt med den første sommer hvor der kan kravles rundt på tæppet på græsplænen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har vi ikke taget hensyn til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej. Jeg er selv født en uge før jul, og det har jeg aldrig følt var et problem.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville være ærgerlig over en decembertermin, men tror jeg ville være ligeglad når barnet kom. Ærgerlig fordi jeg synes det ville være øv med de to store begivenheder så tæt på hinanden, men barnet er nok ligeglad. Og lur mig, om vi ville springe måneden for decembertermin over, når det kom til stykket, for der er alligevel ingen garantier :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER