Susanne

LCHF-tråden

767 indlæg i dette emne

Hmm.. Altså, sådan så du decideret skal bruge husk mod maven eller sådan at du skal blande det i maden?

Jeg bruger det kun, når det står i en opskrift og jeg har ingen problemer :)

Måske noget mere væske? Jeg drikker hvert fald ret meget vand!!

Ja, jeg skal seriøst bruge HUSK mod forstoppelse. Mit system er sart på den front - jeg oplevede rigtig forstoppelse, da jeg var ca. 8 uger henne med Anna og slap nu AF, det gjorde ondt :blink Jeg måtte spise HUSK resten af graviditeten, men kunne også smide det igen, da jeg havde født. Men nu har jeg godt nok problemet igen :( Lige nu, har jeg helt sikkert mild forstoppelse og det er så mega ubehageligt! Jeg tror jeg drikker for lidt vand, men jeg tror ikke jeg kan undvære lidt ekstra HUSK på maden hver dag og det er virkelig et minus for LCHF-kost for mig. Det er også derfor jeg vil indføre lidt rugbrød igen og håbe det kan hjælpe maven. Rimelig træls, at jeg ikke må kværne en hel masse rosiner! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mave fungerer fint.. Er du vimmer jeg får renset ud lige for tiden :P Haha. Så nej, ikke det store behov for HUSK her. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha - Søren er også ved at have nået blomkålsgrænsen :D Jeg synes faktisk ikke det er så slemt. Men vi skal snart prøve at lave pasta af lasagneplade-opskriften - det glæder jeg mig til :)

Altså som du vil bruge til andet end lasagneplader? Kan nemlig ikke heeelt gennemskue hvordan det skal gøres. Vil vildt gerne høre om resultatet! :)

Jeg kan i øvrigt anbefale blomkålsmosen, som er med til rødspættepakkerne. Vi puttede dog kun philadelphia i. Hvis der også var kommet fløde i var den blevet helt flydende. Men den smager rigtig godt, og er en fin erstatning for kartoffelmos. Vi fik den til noget mørbradgryde (med masser af fløde, selvfølgelig ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan i øvrigt fortælle at jeg de første par dage på LCHF tabte 1 kg. Har dog ikke kørt helt striks, og er faldet i sukkerfælden et par gange. Så nu er jeg kun på - 800 g. Til gengæld er jeg blevet 2 cm mindre omkring mit tykkeste sted på maven. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså som du vil bruge til andet end lasagneplader? Kan nemlig ikke heeelt gennemskue hvordan det skal gøres. Vil vildt gerne høre om resultatet! :)

Jeg kan i øvrigt anbefale blomkålsmosen, som er med til rødspættepakkerne. Vi puttede dog kun philadelphia i. Hvis der også var kommet fløde i var den blevet helt flydende. Men den smager rigtig godt, og er en fin erstatning for kartoffelmos. Vi fik den til noget mørbradgryde (med masser af fløde, selvfølgelig ;))

Jeg vil bare skære pladen ud som tagliatelle fremfor i plader - måske endda prøve at se hvad den siger til en gang i pastamaskinen?! :chin: Pasta med flødesovs! :mam

Super - vi har også snakket om den mos! Søren er ikke fan af kartoffelmos, så ved ikke liiiige om det er et hit :D

Jeg kan også anbefale det fetalåg hun putter på sin laks - jeg har i dag lavet det med feta, mascarpone og frisk basilikum, da det lige var det jeg havde og så eksperimenterede jeg lige og puttede lidt friskrevet peberrod i også, som jeg alligevel har købt til laksesalat (til frokost i morgen) i dag. Nuj, det var lækkert!

Og så har vi flere gange lavet 'bulgur-salat' med en rest blomkålsris - DET er smart og er perfekt tilbehør til f.eks. deller og laks! :)

Blomkålsrøsti som bund under frokosten eller kotelletter i fad var også godt.

Og pandekagerne med hytteost er virkelig virkelig gode - smager fuldstændig som pandekager :yay

Kan i øvrigt fortælle at jeg de første par dage på LCHF tabte 1 kg. Har dog ikke kørt helt striks, og er faldet i sukkerfælden et par gange. Så nu er jeg kun på - 800 g. Til gengæld er jeg blevet 2 cm mindre omkring mit tykkeste sted på maven. :)

Det skete også for mig i starten - 4-5cm på under 2 uger :o Det stilnede dog af og nu er jeg mega oppustet pga. forstoppethed <_< Jeg har lige spist nogen rosiner - jeg gider ikke det går helt galt! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare skære pladen ud som tagliatelle fremfor i plader - måske endda prøve at se hvad den siger til en gang i pastamaskinen?! :chin: Pasta med flødesovs! :mam

Super - vi har også snakket om den mos! Søren er ikke fan af kartoffelmos, så ved ikke liiiige om det er et hit :D

Jeg kan også anbefale det fetalåg hun putter på sin laks - jeg har i dag lavet det med feta, mascarpone og frisk basilikum, da det lige var det jeg havde og så eksperimenterede jeg lige og puttede lidt friskrevet peberrod i også, som jeg alligevel har købt til laksesalat (til frokost i morgen) i dag. Nuj, det var lækkert!

Og så har vi flere gange lavet 'bulgur-salat' med en rest blomkålsris - DET er smart og er perfekt tilbehør til f.eks. deller og laks! :)

Blomkålsrøsti som bund under frokosten eller kotelletter i fad var også godt.

Og pandekagerne med hytteost er virkelig virkelig gode - smager fuldstændig som pandekager :yay

Det skete også for mig i starten - 4-5cm på under 2 uger :o Det stilnede dog af og nu er jeg mega oppustet pga. forstoppethed <_< Jeg har lige spist nogen rosiner - jeg gider ikke det går helt galt! :(

Men hvordan vil du tilberede det? Som jeg forstår det skal de først i ovnen. Men i lasagnen bliver de jo tilberedt yderligere, når den gratinerer. Så min tanke var om de bare er done efter turen i ovnen?

Hvor er det godt med en masse tips :yay Især omkring frokost ting. Det har vi såååå svært ved herhjemme!

Nu har du jo heller ikke så meget at tage af, Susanne - lange, slanke skår ;)

Jeg vil gerne der ryger nogle flere kilo. Kunne faktisk godt undværre en 7-8 stykker endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvordan vil du tilberede det? Som jeg forstår det skal de først i ovnen. Men i lasagnen bliver de jo tilberedt yderligere, når den gratinerer. Så min tanke var om de bare er done efter turen i ovnen?

Hvor er det godt med en masse tips :yay Især omkring frokost ting. Det har vi såååå svært ved herhjemme!

Nu har du jo heller ikke så meget at tage af, Susanne - lange, slanke skår ;)

Jeg vil gerne der ryger nogle flere kilo. Kunne faktisk godt undværre en 7-8 stykker endnu.

Jeg vil ikke tilberede det yderligere - evt. bare lige lune det i flødesovsen. En LCHF-lasagne skal kun 10-15min i ovnen, fordi der jo netop ikke er plader der skal koges, men har plader der er færdige ;)

Til frokost vil jeg også klart anbefale at røre diverse salater (tun/laks/makrel/kylling etc.). Bare hytteost/creme fraice/mayo som man nu synes og så rød peber/forårsløg/cornichoner/oliven/løg/karry/radiser som man har/lyster. Bacon/tomat/salat i stride strømme og så en oppsie/pandekage/røsti i bunden :mam

Jeg er slank, men har ALT for meget mavefedt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ikke tilberede det yderligere - evt. bare lige lune det i flødesovsen. En LCHF-lasagne skal kun 10-15min i ovnen, fordi der jo netop ikke er plader der skal koges, men har plader der er færdige ;)

Til frokost vil jeg også klart anbefale at røre diverse salater (tun/laks/makrel/kylling etc.). Bare hytteost/creme fraice/mayo som man nu synes og så rød peber/forårsløg/cornichoner/oliven/løg/karry/radiser som man har/lyster. Bacon/tomat/salat i stride strømme og så en oppsie/pandekage/røsti i bunden :mam

Jeg er slank, men har ALT for meget mavefedt :rolleyes

Vil blot sige, at jeg er helt enig i frokosten :) Her er det også tit en blanding af noget kød, grønt og creme fraiche og mayo! :)

Ellers laver jeg ofte denne pandekage til frokost og i stedet for to stk ud af opskriften laver jeg en stor med forskelligt fyld og jeg er MÆT!! Jeg tilføjer forskelligt krydderi til opskriften alt efter fyldet :)

Eks. til fyld: Laks, philadelphia og creme fraiche. Rest fra kødsovs med ekstra creme fraice. osv osv osv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil blot sige, at jeg er helt enig i frokosten :) Her er det også tit en blanding af noget kød, grønt og creme fraiche og mayo! :)

Ellers laver jeg ofte denne pandekage til frokost og i stedet for to stk ud af opskriften laver jeg en stor med forskelligt fyld og jeg er MÆT!! Jeg tilføjer forskelligt krydderi til opskriften alt efter fyldet :)

Eks. til fyld: Laks, philadelphia og creme fraiche. Rest fra kødsovs med ekstra creme fraice. osv osv osv...

Uh, god opskrift! Den må jeg prøve i morgen sammen med min laksesalat med peberrod :)

Jeg skal også prøve Madbandittens madpandekager - de må kunne bruges til ca. det samme.

Jeg lavede hendes kanelpandekage i morges og spiste den med lidt græsk yoghurt rørt med fløde og vanillepulver og friske brombær - sådan kan jeg godt spise æg om morgenen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, god opskrift! Den må jeg prøve i morgen sammen med min laksesalat med peberrod :)

og det tager INGEN tid.. Det er efterhånden det jeg laver til frokost, når det skal gå hurtigt. Laver det oftest aftenen inden og det kan snildt spises koldt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ka man ikk undgå de der loppefrøskaller i de opskrifter hvor de er nævnt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må altså snart prøves der per pasta hølløj så :D

Det er faktisk også sådan noget vi gør til frokost. Jeg er nok bare allerede kørt lidt surt i det. Frokosten er så svær for mig, at jeg nogle dage har taget mig selv i at blive ved med at udsætte det, fordi der bare ikke rigtig er noget jeg har lyst til. Slet ikke optimalt. Og jeg har virkelig også haft dage, hvor alt det her LCHF har gjort mig SÅ ked af det, at jeg er klar til at stoppe. Tror nu heller ikke det holder for evigt, selvom jeg virkelig gerne vil. Der skal hvertfald snart noget bedring på vej hvis det skal ske.

Jeg må nok bare blive ved med at prøve med nogle forskellige ting til frokost. Mon ikke jeg en dag finder noget der duer.. Eller måske vænner med til det vi allerede har prøvet. Det er jo nok egentlig bare rugbrødsvanen der er problemet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må lige tilføje Madbandittens Kylling i cremet peanutsauce og Melanzane alla parmigiana - to af de bedste aftensmåltider vi har lavet! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik kylling i cremet peanutsauce den anden dag - saucen var så cremet at den næsten skulle skæres :P Haha. Men det smagte godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ka man ikk undgå de der loppefrøskaller i de opskrifter hvor de er nævnt?

Det tror jeg ikke rigtig man kan - det udfylder melets funktion og samler væsken. Tror f.eks. ikke man kan stege pandekageopskrifterne uden. Hvorfor vil du gerne slippe for dem? Man kan ikke smage dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik kylling i cremet peanutsauce den anden dag - saucen var så cremet at den næsten skulle skæres :P Haha. Men det smagte godt!

Ja - det er fantastisk! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må altså snart prøves der per pasta hølløj så :D

Det er faktisk også sådan noget vi gør til frokost. Jeg er nok bare allerede kørt lidt surt i det. Frokosten er så svær for mig, at jeg nogle dage har taget mig selv i at blive ved med at udsætte det, fordi der bare ikke rigtig er noget jeg har lyst til. Slet ikke optimalt. Og jeg har virkelig også haft dage, hvor alt det her LCHF har gjort mig SÅ ked af det, at jeg er klar til at stoppe. Tror nu heller ikke det holder for evigt, selvom jeg virkelig gerne vil. Der skal hvertfald snart noget bedring på vej hvis det skal ske.

Jeg må nok bare blive ved med at prøve med nogle forskellige ting til frokost. Mon ikke jeg en dag finder noget der duer.. Eller måske vænner med til det vi allerede har prøvet. Det er jo nok egentlig bare rugbrødsvanen der er problemet.

Du kan jo spise rugbrød til frokost et par dage om ugen - som nævnt har Lagkagehuset et med 90% kerner, der smager vildt godt. Bare sørg for der er mere fyld end brød og godt med mayo på ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg ikke rigtig man kan - det udfylder melets funktion og samler væsken. Tror f.eks. ikke man kan stege pandekageopskrifterne uden. Hvorfor vil du gerne slippe for dem? Man kan ikke smage dem.

Man KAN jo godt stege dem uden, men for mig virker det lidt mere som omelet så.. Men det kan godt lade sig gøre.

Ved du eller andre egentlig præcis, hvad forskellen på den grønne og gule HUSK er??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil blot sige, at jeg er helt enig i frokosten :) Her er det også tit en blanding af noget kød, grønt og creme fraiche og mayo! :)

Ellers laver jeg ofte denne pandekage til frokost og i stedet for to stk ud af opskriften laver jeg en stor med forskelligt fyld og jeg er MÆT!! Jeg tilføjer forskelligt krydderi til opskriften alt efter fyldet :)

Eks. til fyld: Laks, philadelphia og creme fraiche. Rest fra kødsovs med ekstra creme fraice. osv osv osv...

Hmm... rører du laks i dejen? :blink Eller mener du bare du laver en wrap af den med laks?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man KAN jo godt stege dem uden, men for mig virker det lidt mere som omelet så.. Men det kan godt lade sig gøre.

Ved du eller andre egentlig præcis, hvad forskellen på den grønne og gule HUSK er??

Umiddelbart tror jeg FiberHUSK (den gule) er malet til 'mel' mens den grønne er 'skaller'. Men jeg er ikke sikker :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg ikke rigtig man kan - det udfylder melets funktion og samler væsken. Tror f.eks. ikke man kan stege pandekageopskrifterne uden. Hvorfor vil du gerne slippe for dem? Man kan ikke smage dem.

Det er såmænd ikk for at slippe for dem. Jeg kan bare ikk finde dem udover på nettet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er såmænd ikk for at slippe for dem. Jeg kan bare ikk finde dem udover på nettet!

De fås både på apoteket, i Matas og i større dagligvarehuse som f.eks. Føtex :)

De står sammen med vitaminpillerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah jamen så kigger jeg i den nærmeste Føtex i weekenden.

Ku vildt godt tænke mig at prøve blomkålspizza. Og selvom jeg ikk har spist 100 % Lchf (spiser rugbrød til frokost), så mærker jeg det hvis jeg spiser slik/chokolade. Av min mave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået en dårlig/nødvendig vane om formiddagen!

Jeg spiser allerede morgenmad kl. 6.15 ca. og kan simpelthen ikke holde mig mæt indtil frokost kl. 12.30!

Jeg spiser derfor lidt nødder og rosiner omkring kl. 9.30 og det passer perfekt mæthedsmæssigt..

Jeg troede måske mest, at det var nødvendigt i overgangen til LCHF, men jeg kan godt se nu, at det er for længe at gå 6 timer uden mad.!!

Så mit spørgsmål er: Har I nogle gode/nemme mellemmåltider?? Som gerne må passe godt med kaffe, haha! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah jamen så kigger jeg i den nærmeste Føtex i weekenden.

Ku vildt godt tænke mig at prøve blomkålspizza. Og selvom jeg ikk har spist 100 % Lchf (spiser rugbrød til frokost), så mærker jeg det hvis jeg spiser slik/chokolade. Av min mave.

Den ser sådan her ud :)

1.2.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER