Susanne

LCHF-tråden

767 indlæg i dette emne

Susanne, det der med tis oplever jeg også pt. Jeg tror måske mere at det er relateret til 5:2 end til LCHF? :)

Det har jeg også overvejet. Men de dage jeg faster har jeg jo drukket om muligt endnu mere vand?!

Det er derfor jeg lige skærer lidt ned på fasten. Jeg mister overblikket over hvorfor min krop gør som den gør og hvad det egentlig er den reagerer på :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det vigtige er jo så at huske, at du ikke bare må skære ned på kulhydraterne - du skal så huske at tilføre fedt i stedet, for ellers kommer du til at mangle energi og have lyst til alt det usunde ;)

Ay ay! :) Har netop købt en stor tube mayo :D Jeg KAN ikke undvære rugbrød, det er jeg bare ikke klar til, men jeg kan toppe den med masser af smør, makrel i tomat, mayo og måske avocado :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men noget sker der altså med min krop, vil jeg godt lige tilføje! Jeg har nu spist LCHF siden fredag aften i sidste uge (altså 5 dage) og der er tydeligt sket noget med min mave :o Jeg har i dag en kjole på, som jeg ellers ikke synes jeg kan bære og som jeg har haft lidt svært ved at trække vejret i, men nu sidder den helt perfekt og der er ikke noget bildæk! Søren sagde også i morges, at han kan begynde at se forandringen på mig nu :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg også overvejet. Men de dage jeg faster har jeg jo drukket om muligt endnu mere vand?!

Det er derfor jeg lige skærer lidt ned på fasten. Jeg mister overblikket over hvorfor min krop gør som den gør og hvad det egentlig er den reagerer på :D

Hehe det lyder fornuftigt. Det er jo store ændringer begge dele :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ay ay! :) Har netop købt en stor tube mayo :D Jeg KAN ikke undvære rugbrød, det er jeg bare ikke klar til, men jeg kan toppe den med masser af smør, makrel i tomat, mayo og måske avocado :sandie

Sådan en mad spiste jeg også den første frokost på LCHF! Æg til er også godt ;) Hellmanns mayo skulle være ekstra god!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men noget sker der altså med min krop, vil jeg godt lige tilføje! Jeg har nu spist LCHF siden fredag morgen i sidste uge (altså 5 hele dage) og der er tydeligt sket noget med min mave :o Jeg har i dag en kjole på, som jeg ellers ikke synes jeg kan bære og som jeg har haft lidt svært ved at trække vejret i, men nu sidder den helt perfekt og der er ikke noget bildæk! Søren sagde også i morges, at han kan begynde at se forandringen på mig nu :yay

Fantastisk :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men noget sker der altså med min krop, vil jeg godt lige tilføje! Jeg har nu spist LCHF siden fredag aften i sidste uge (altså 5 dage) og der er tydeligt sket noget med min mave :o Jeg har i dag en kjole på, som jeg ellers ikke synes jeg kan bære og som jeg har haft lidt svært ved at trække vejret i, men nu sidder den helt perfekt og der er ikke noget bildæk! Søren sagde også i morges, at han kan begynde at se forandringen på mig nu :yay

:yay :o :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht til om jeg skal gå all in eller ej, så læser jeg lige lidt mere og tager en snak med min læge om det.

Det var tydeligt at se efter 4 uger til en er udredningerne.. Så det tager jo ikke lang tid, før min krop reagerer. Men jeg må måske bare prøve mig frem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der LCHF kaffe med fløde og kokosolie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men noget sker der altså med min krop, vil jeg godt lige tilføje! Jeg har nu spist LCHF siden fredag aften i sidste uge (altså 5 dage) og der er tydeligt sket noget med min mave :o Jeg har i dag en kjole på, som jeg ellers ikke synes jeg kan bære og som jeg har haft lidt svært ved at trække vejret i, men nu sidder den helt perfekt og der er ikke noget bildæk! Søren sagde også i morges, at han kan begynde at se forandringen på mig nu :yay

Wow hvor fedt!!

Kunne være man skulle overveje at sætte sig ind i det.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow hvor fedt!!

Kunne være man skulle overveje at sætte sig ind i det.. :)

Det kan jo i hvert fald ikke skade ;)

Da jeg læste om det gav alting pludselig mening!

Nu har jeg i 15 år (siden puberteten og hormonsjowet begyndte) drømt om en flad mave. Jeg er jo på ingen tænkelig måde overvægtig, men ALT hvad jeg har ekstra sidder på maven! Jeg har prøvet mange ting i årenes løb for at få det til at gå væk, men det er satme stædigt! Stor set lige gyldigt hvor sundt jeg spiste, så var det der stadig. Da jeg læste om insulinresistens ifm PCO-diagnose vidste jeg allerede, at det var der forklaringen var. Vi omlagde til KISS-kost og jeg kunne mærke en klar forbering, men det blev jo aldrig rigtig godt - for jeg spiste jo stadig kulhydrater! De langsomme, godt nok - men stadig kulhydrater og de er mindre forkerte, men stadig ikke gode for mig! Så læste jeg om LCHF og så faldt alting endeligt på plads. Jeg så de små videoer om sukker og overvægt på youtube (the skinny on obesity - se dem nedefra med episode 1 først) om leptin og insulin(resistens) og jeg vidste, at det var sådan min krop var.

Jeg har kun spist LCHF i 5 dage, men jeg er 100% sikker på det her er rigtigt for mig. Det føles rigtigt og jeg kan allerede SE at det er rigtigt. Nu tror jeg oprigtigt på, at jeg kan få den mave jeg har drømt om i 15 år. Se DET ville være et mirakel :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jo i hvert fald ikke skade ;)

Da jeg læste om det gav alting pludselig mening!

Nu har jeg i 15 år (siden puberteten og hormonsjowet begyndte) drømt om en flad mave. Jeg er jo på ingen tænkelig måde overvægtig, men ALT hvad jeg har ekstra sidder på maven! Jeg har prøvet mange ting i årenes løb for at få det til at gå væk, men det er satme stædigt! Stor set lige gyldigt hvor sundt jeg spiste, så var det der stadig. Da jeg læste om insulinresistens ifm PCO-diagnose vidste jeg allerede, at det var der forklaringen var. Vi omlagde til KISS-kost og jeg kunne mærke en klar forbering, men det blev jo aldrig rigtig godt - for jeg spiste jo stadig kulhydrater! De langsomme, godt nok - men stadig kulhydrater og de er mindre forkerte, men stadig ikke gode for mig! Så læste jeg om LCHF og så faldt alting endeligt på plads. Jeg så de små videoer om sukker og overvægt på youtube (the skinny on obesity - se dem nedefra med episode 1 først) om leptin og insulin(resistens) og jeg vidste, at det var sådan min krop var.

Jeg har kun spist LCHF i 5 dage, men jeg er 100% sikker på det her er rigtigt for mig. Det føles rigtigt og jeg kan allerede SE at det er rigtigt. Nu tror jeg oprigtigt på, at jeg kan få den mave jeg har drømt om i 15 år. Se DET ville være et mirakel :o

Hold op hvor fedt altså!

Jeg vil også rigtig gerne, jeg har bare en mand der HADER at planlægge aftensmad og ikke vil gå på kompromis. Men han ser også super fit ud, dyrker ingen motion, ryger og spiser hvad der passer ham (inkl snacks 6 gange om ugen ca) og alligevel havde lægen sjældent set så positive tal da han var ved sundshedstjek... <_< (han har dog fysisk hårdt arbejde).

Så jeg har ikke meget støtte fra ham, altså han vil gerne støtte mig, hvis jeg beder ham om det, men det vil altid være mit projekt og så vil der være dage hvor vi skulle lave forskelligt aftensmad og så vil jeg køre død i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold op hvor fedt altså!

Jeg vil også rigtig gerne, jeg har bare en mand der HADER at planlægge aftensmad og ikke vil gå på kompromis. Men han ser også super fit ud, dyrker ingen motion, ryger og spiser hvad der passer ham (inkl snacks 6 gange om ugen ca) og alligevel havde lægen sjældent set så positive tal da han var ved sundshedstjek... <_< (han har dog fysisk hårdt arbejde).

Så jeg har ikke meget støtte fra ham, altså han vil gerne støtte mig, hvis jeg beder ham om det, men det vil altid være mit projekt og så vil der være dage hvor vi skulle lave forskelligt aftensmad og så vil jeg køre død i det.

Jeg kan godt forstå det så virker lidt uoverskueligt <_< Jeg ved det er afgørende for mig, at vi er fælles om det derhjemme!

Kan du ikke spørge om han vil bakke op i f.eks. 2 eller 3 uger, så du kan mærke hvordan det føles. Jeg tror, at hvis du bliver kulhydrat-afvænnet og du kan mærke en klar forbedring, så bliver det meget nemmere at holde selv. Måske kan han også mærke det føles godt ;) Det kan også være det ikke gør den store forskel for dig og din krop eller du finder ud af du bare ikke VIL undvære ris og brød, men så har du prøvet det og kan få ro i sindet?

Ofte kan I jo sagtens spise det samme - når han spiser ris, spiser du frisk spidskål eller blomkålsris og avocado ekstra olie eller fed cremefraice ved siden af ;) Jeg tror faktisk godt det kan lade sig gøre at bo sammen med en der ikke lever LCHF. Det er vel kun aftensmaden der er et issue, ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå det så virker lidt uoverskueligt <_< Jeg ved det er afgørende for mig, at vi er fælles om det derhjemme!

Kan du ikke spørge om han vil bakke op i f.eks. 2 eller 3 uger, så du kan mærke hvordan det føles. Jeg tror, at hvis du bliver kulhydrat-afvænnet og du kan mærke en klar forbedring, så bliver det meget nemmere at holde selv. Måske kan han også mærke det føles godt ;) Det kan også være det ikke gør den store forskel for dig og din krop eller du finder ud af du bare ikke VIL undvære ris og brød, men så har du prøvet det og kan få ro i sindet?

Ofte kan I jo sagtens spise det samme - når han spiser ris, spiser du frisk spidskål eller blomkålsris og avocado ekstra olie eller fed cremefraice ved siden af ;) Jeg tror faktisk godt det kan lade sig gøre at bo sammen med en der ikke lever LCHF. Det er vel kun aftensmaden der er et issue, ikke?

Jeg har ikke læst noget om det endnu, det tror jeg lige jeg skal have gjort. For HF-delen tror jeg NEMT jeg kan overtale ham til ;) Men hvis man slet ikke må få brød, så tror jeg VIRKELIG jeg bliver udfordret...!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst noget om det endnu, det tror jeg lige jeg skal have gjort. For HF-delen tror jeg NEMT jeg kan overtale ham til ;) Men hvis man slet ikke må få brød, så tror jeg VIRKELIG jeg bliver udfordret...!

Jeg er normalt en brød junkie, men har har ikke spiste brød siden i torsdag og har endnu ikke savnet det!

Forstår godt dit issue med manden, det er virkelig vigtigt i starten, at man har støtten hjemmefra!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg læser og læser om det. Det virker som om alt peger mod at det ikke skulle påvirke kolesterol tallene negativt..

Tror vi lige pt er blevet enige om at 3-4 dage om ugen lever efter LCHF (undtagen frugt og bær) og så får jeg tjekket mit kolesterol efter et par måneder på det.

De sidste dage gør vi som vi plejer med havregryn/müsli til morgen, rugbrød til frokost nogle dage og evt lidt ris/pasta/kartofler til aften.

S er heldigvis med på det, i hvert fald herhjemme :yay Og hvad han spiser til frokost er handelen hovedpine.. Haha!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg læser og læser om det. Det virker som om alt peger mod at det ikke skulle påvirke kolesterol tallene negativt..

Tror vi lige pt er blevet enige om at 3-4 dage om ugen lever efter LCHF (undtagen frugt og bær) og så får jeg tjekket mit kolesterol efter et par måneder på det.

De sidste dage gør vi som vi plejer med havregryn/müsli til morgen, rugbrød til frokost nogle dage og evt lidt ris/pasta/kartofler til aften.

S er heldigvis med på det, i hvert fald herhjemme :yay Og hvad han spiser til frokost er handelen hovedpine.. Haha!

:glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har nu spurgt manden min om det gør noget at vi spiser efter lchf-måden. Det er ok med ham :) men nu er det jo også mig der laver maden.

Så nu ska bogen lige læses lidt og så laver jeg en madplan for næste uge af. Vi har lige handlet stort ind i dag, så der ska lige bruges op for nægter at smide mad ud. Heldigvis var det primært kød vi købte stort ind af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har nu spurgt manden min om det gør noget at vi spiser efter lchf-måden. Det er ok med ham :) men nu er det jo også mig der laver maden.

Så nu ska bogen lige læses lidt og så laver jeg en madplan for næste uge af. Vi har lige handlet stort ind i dag, så der ska lige bruges op for nægter at smide mad ud. Heldigvis var det primært kød vi købte stort ind af.

Spændende :yay

Jeg har det også svært med at smide ud. Der ligger to uåbnede liter a38 i køleskabet, som jeg bare ikke kan få mig selv til at smide ud. Mon ikke det hjælper når de bliver for gamle ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der ved om det har en effekt hvis man ikke kan gå all in ? Tænker je rigtig godt kunne tænke mig at snacks og aftensmad var efter det, men skal altså have rugbrød til frokost. Er det så bare spild ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der ved om det har en effekt hvis man ikke kan gå all in ? Tænker je rigtig godt kunne tænke mig at snacks og aftensmad var efter det, men skal altså have rugbrød til frokost. Er det så bare spild ?

Jeg tror altid det kan betale sig at skære ned på kulhydraterne, men hvis ikke du skærer dem helt væk er det farligt at skære op for fedtet - så bliver man tyk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige sige, at vi i går til aften fik hakkebøf med blomkålsbearnaise (fantastisk opfindelse! Søren sagde vi aldrig mere skal lave alm. bearnaise ;)) og så madbandittens fad med aubergine, tomat og ost, som vi improviserede lidt med at supplere med squash og gedeost -> det var SÅ lækkert :haps Jeg spiste ikke en særlig stor portion, men var SÅ mæt!

Jeg havde stadig lyst til sødt i aftes, men det er helt sikkert vane og ikke fordi min krop har brug for det. Jeg spiste een mørk chokoladekringle og så var det fint :)

Jeg har det lidt svært med at spise æg til morgenmad - desværre, for det virker altså klart bedst! I stedet har jeg en oopsie med på arbejde som jeg spiser med smør og et halv stykke mørk pålægschokolde (fyyyh, men det vil jeg altså!) til min kaffe. Og jeg kan godt vænne mig til kaffe med fløde :D

Mht. stabilt blodsukker, så er ændringen altså ret vild. Jeg har altiv været sådan en der SKULLE spise mindst hver 3. time - ellers blev jeg utilpas og sur ;) I går spiste jeg frokost kl. 11:30 og tog mig selv i at gå rundt i Lyngby kl. 15:30 uden overhovedet at være sulten eller have tænkt på mad. Det er da imponerende! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna og jeg skal være alene til søndag eftermiddag. Jeg er godt nok spændt på hvordan jeg klarer at gøre det her alene :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der ved om det har en effekt hvis man ikke kan gå all in ? Tænker je rigtig godt kunne tænke mig at snacks og aftensmad var efter det, men skal altså have rugbrød til frokost. Er det så bare spild ?

Hvis du gerne vil tabe dig, skal du helst holde dig under 50-100 g. kulhydrater om dagen, og der er 20 g i en skive rugbrød (efter typen). Så hvis du ellers er striks, vil du godt kunne spise en skive rugbrød eller 2 til frokost.

Det er meget forskelligt, hvor mange kulhydrater man spiser. Der findes også folk der lever med en kulhydratdag om ugen, og nogle, der slet ikke spiser kulhydrater over hovedet.

Har fundet den her oversigt, som måske kan hjælpe :)

  • 0-50g: Ketosis og hurtigt vægttab (sker f.eks. når man faster – kan ikke anbefales i flere dage)
  • 50-100g: Vægttabets sweet spot. Spis tilfredsstillende måltider uden for mange restriktioner og tab dig et halvt til et helt kg. pr. uge.
  • 100-150g: Ubesværet vedligeholdelse af vægten. Når du har opnået din ideelle kropskomposition, kan du uden besvær holde vægten og nyde rigelige mængder af frugt og grønt
  • 150-300g: Snigende vægtøgning. Mange folk der tror de spiser de rigtige ting, ender i denne zone grundet fødeemner som pasta, ris og brød. Vægtøgningen kan være ubetydelig over måneder, men blive tydelig over en årrække.
  • 300g+ Farezonen. Resulterer i en overproduktion af insulin og øget oplagring af fedt. Øget risiko for fedme og sukkersyge.

Der er en oversigt her over hvor mange kulhydrater der er i forskellige former for mad :)</p>

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme fik vi frikadeller stegt i smør med tonsvis af stuvet hvidkål i går - lavet på smør og masser af fløde. :sandie

I dag fik jeg lyst til at have min læderjakke på, som jeg ikke har været i i evigheder fordi den lige er lidt for lille, og så går den lige til mavedellen. Men jeg vovede pelsen, tog den på, og den sad bare helt perfekt. Og den der mavedelle - den er mere eller mindre væk. :o :D

Jeg vejer stadig for meget, men at min mave er forholdvist flad nu, gør en kæmpe forskel. Nu er jeg mere kurvet end jeg er fed. :bunny :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER