Susanne

LCHF-tråden

770 posts in this topic

Okay - det er da ret sejt :super (et lille tip LCHF-wise er, at rive osten selv - poser med 'revet mozarella' er sjældent ost :rolleyes)

Tak for tippet - brugte også rigtig mozzarella på selve pizzaen, men kun fordi jeg synes det smager bedre. Jeg havde åbenbart ikke tænkt så langt at jeg også kunne bruge det i dejen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordelen ved LCHF er jo netop, at man IKKE skal måle og veje og være sulten hele tiden!

Du må spise til du er mæt - du skal bare gøre det primært i fedt. Problemet med at indtage 'for meget' kulhydrat er, at det giver dig lyst til at spise mere ;) Derfor kan det være en fordel at skære det stort set HELT væk og så tilføre det lidt efter lidt, så du kan mærke hvad der er den optimale mængde for dig.

Jeg fungerer f.eks. ikke optimalt på helt streng ketose-diæt (hvor man må spise maks 50g kulhydrat om dagen). Så er jeg træt og lidt utilpas og mit fordøjelsessystem går HELT i stå <_< Jeg fungerer klart bedst på mellem 50 og 100 g kulhydrat om dagen. Jeg ved nogenlunde hvad det svarer til, da jeg brugte madlog en del de første 3 uger jeg spiste LCHF - sådan får man hurtigt en idé om hvor kulhydraterne gemmer sig og hvor meget en halv skive rugbrød f.eks. tæller i det regnskab.

Det kan godt være det er en fordel at tælle lidt kulhydratkalorier i starten, men det skal du ikke blive ved med. Og du skal ikke tælle fedt-kalorier - det skulle være med det formål at se, hvor meget fedt du rent faktisk kan spise, uden at overstige det samlede daglige kalorieforbrug-indtag, når du skærer kulhydraterne væk :)

Du kan også bruge Shape Up-app'en. Den viser også hvor mange gram kulhydrat, fedt og protein du har indtaget, når du har indtastet de madvarer, du har spist. Den har en kæmpe database med madvarer, så den er ret nem at bruge, da de mest gængse madvarer ligger der allerede og du endda kan scanne stregkoden på en madvare, hvorefter den finder den :-). Fint værktøj indtil man lige får fornemmelsen af hvornår man har ramt 50 g kulhydrat fx...

Tak for svar. Problemet er at jeg slet ikke gider (ikke engang en enkelt dag) at skulle tælle kulhydrater - jeg ved ikke rigtig hvorfor faktisk, for kan sagtens se fornuften i det. Men gider ikke skulle veje min mad :/

Nu har jeg downloaded app'en Diet signal som giver en indikation på hvilke madvarer der er gode, og hvilke der ikke er og så er jeg også begyndt at læse varedeklarationen så jeg følger lidt med. Så nu satser jeg på at jeg får skåret nok kulhydrater væk - jeg er ikke i tvivl om jeg får nok fedt, jeg er allerede begyndt at synes en salat er kedelig hvis der ikke er olie på hvor jeg for en uge siden slet ikke kunne have, hvis min mand overvejede at putte olie på salaten! :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen der har erfaring mirakel nudler og mirakel ris? Så dem på LCHFbutikken, og det lyder smart :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen der har erfaring mirakel nudler og mirakel ris? Så dem på LCHFbutikken, og det lyder smart :-)

Næh, det har jeg ikke hørt om. Hvad er det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige slå et slag for facebook gruppen "LCHF lavkarbo på dansk". Det er en rigtig god gruppe med mange aktive brugere og jeg har lært meget af at være derinde - noget bedre end lchf forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige slå et slag for facebook gruppen "LCHF lavkarbo på dansk". Det er en rigtig god gruppe med mange aktive brugere og jeg har lært meget af at være derinde - noget bedre end lchf forum.

Den er jo alt for fed! Tusind opskrifter kommet på 'det må jeg prøve'-listen! :super

(men jævnt irriterende at få spammet min væg med opslag derfra <_<)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er jo alt for fed! Tusind opskrifter kommet på 'det må jeg prøve'-listen! :super

(men jævnt irriterende at få spammet min væg med opslag derfra <_<)

Så godt du var derinde ;) Men ja det er en god gruppe. Der er en tråd fra i dag om ikke at blive spammet, jeg finder den lige og tagger dig :)

EDIT: Kan desværre ikke finde ud af at tagge dig fra mobilen, men det burde være muligt at slå det fra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må lige spørge jer kloge LCHF tøser om noget :)

 

 

Hvad er det med de loppefrøskaller? Og er der noget alternativ til dem, eller er det kun dem der dur? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må lige spørge jer kloge LCHF tøser om noget :)

Hvad er det med de loppefrøskaller? Og er der noget alternativ til dem, eller er det kun dem der dur? :)

De er fulde af fibre, det ellers kan være lidt svært at få nok af, når man ikke spiser fuldkorn. Og så er de gode til at samle væske og dermed fungere som bindemiddel hvor man ellers ville bruge mel. Kokosfibre kan også det sidste, men har ikke ligeså mange fibre :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er fulde af fibre, det ellers kan være lidt svært at få nok af, når man ikke spiser fuldkorn. Og så er de gode til at samle væske og dermed fungere som bindemiddel hvor man ellers ville bruge mel. Kokosfibre kan også det sidste, men har ikke ligeså mange fibre :)

 

Okay, tusind tak :kram2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt lige den her side og fik selv nogen aha-oplevelser :o 

Energifordeling i alm. gængse fødevarer

 

F.eks. skal jeg spare lidt på de grønne ærter :( Og de ristede løg er nok ikke så god en idé i mangel af bedre på arbejde... Til gengæld er rå rødbede og gulerod er slet ikke så slemt som jeg troede. Og de bagte knoldselleri vi er glade for som tilbehør er faktisk og okay ind imellem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt lige den her side og fik selv nogen aha-oplevelser :o 

Energifordeling i alm. gængse fødevarer

 

F.eks. skal jeg spare lidt på de grønne ærter :( Og de ristede løg er nok ikke så god en idé i mangel af bedre på arbejde... Til gengæld er rå rødbede og gulerod er slet ikke så slemt som jeg troede. Og de bagte knoldselleri vi er glade for som tilbehør er faktisk og okay ind imellem.

Jeg har hentet diet signal app'en som jeg synes er rigtig god. Den farveinddeler også i grøn, gul og rød og man kan selv vælge imellem forskellige grænser/kulhydratindhold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da lige dele næste uges madplan til inspiration :)

 

Lørdag: Gammeldags oksesteg med fløde-kinaradiser (flødekartofler med kartofler=kinaradise), sovs og grønkålssalat med nødder og æble

Søndag: Flæskesteg med stegte jordskokker, sovs og broccoli (og evt. resten af grønkålssalaten)

Mandag: Blomkålssuppe med bacon og kantareller (herfra)

Tirsdag: Oksestegsrest - tilbehøret tager vi som det kommer. Måske der er nogen rester.

Onsdag: Laksedeller med hjemmerørt mayo og rødbede/gulerodsråkost (herfra)

Torsdag: Flæskestegssandwich med resten af råkosten

 

Del rigtig gerne Jeres til inspiration! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da lige dele næste uges madplan til inspiration :)

 

Lørdag: Gammeldags oksesteg med fløde-kinaradiser (flødekartofler med kartofler=kinaradise), sovs og grønkålssalat med nødder og æble

Søndag: Flæskesteg med stegte jordskokker, sovs og broccoli (og evt. resten af grønkålssalaten)

Mandag: Blomkålssuppe med bacon og kantareller (herfra)

Tirsdag: Oksestegsrest - tilbehøret tager vi som det kommer. Måske der er nogen rester.

Onsdag: Laksedeller med hjemmerørt mayo og rødbede/gulerodsråkost (herfra)

Torsdag: Flæskestegssandwich med resten af råkosten

 

Del rigtig gerne Jeres til inspiration!

Tak for inspiration! :loveshower

Jeg er desværre ikke nået så langt som til at lave madplan (og tvivler på jeg kommer til det, manden stejler på det punkt :()

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores LCHF madplan:

Mandag: laks med pesto, salat af bønner, tomater og ristet sesam og tzaziki dertil.

Tirsdag: hurtig mad: spejlæg med skinke, gnavegrønt og tzaziki.

Onsdag: LCHFburger med kylling og bacon.

Torsdag: LCHFburger med oksekød. Bønnefritter og chilimayo dertil.

Fredag: Fyldte skinkesnitzler med blomkålsris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil godt brokke mig lidt... <_<

 

Jeg er SÅ glad for at have fundet noget der virker for min krop! Men jeg er SÅ træt af, at jeg nu pludselig meget tydeligt kan mærke, når jeg spiser forkert. Træt af, at jeg er nødt til at være så striks :( Den sidste uges tid har jeg syndet lidt mere end ellers - har spist lidt rugbrød på arbejde, lidt slik, lidt rødvin og ikke-LCHF-mad ifm. Sørens fødselsdag og langsomt blev jeg oppustet på maven og blev træt og lad og utilpas i perioder hver dag.

 

De sidste to dage har jeg igen skåret ALT det forbudte og meget kulhydratrige væk og vupti, så er jeg svundet ind omkring maven igen og har fået det meget bedre. Jeg er glad for jeg har fundet ud af hvad der virker, men er virkelig træt af jeg bliver straffet så prompte, når jeg spiser bare liiiiidt forbudt :prik

 

I weekenden skal jeg i sommerhus med mine 3 søstre og 5 af vores kusiner og jeg glæder mig! Samtidig, så gruer jeg også for hvordan det skal gå på madfronten. Skal jeg så være hende den 'crazy', der står og laver tortillas til frokost af medbragt kokosfibre, laver særlige pandekager og drikker æggekaffe til morgenmad og ikke vil have rundstykker? Og der vil helt sikkert være slik - det bliver godt nok svært for mig, det kan jeg mærke allerede nu :( Jeg hader, at LCHF er virkelig socialt besværligt på den måde!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil godt brokke mig lidt... <_<

Jeg er SÅ glad for at have fundet noget der virker for min krop! Men jeg er SÅ træt af, at jeg nu pludselig meget tydeligt kan mærke, når jeg spiser forkert. Træt af, at jeg er nødt til at være så striks :( Den sidste uges tid har jeg syndet lidt mere end ellers - har spist lidt rugbrød på arbejde, lidt slik, lidt rødvin og ikke-LCHF-mad ifm. Sørens fødselsdag og langsomt blev jeg oppustet på maven og blev træt og lad og utilpas i perioder hver dag.

De sidste to dage har jeg igen skåret ALT det forbudte og meget kulhydratrige væk og vupti, så er jeg svundet ind omkring maven igen og har fået det meget bedre. Jeg er glad for jeg har fundet ud af hvad der virker, men er virkelig træt af jeg bliver straffet så prompte, når jeg spiser bare liiiiidt forbudt :prik

I weekenden skal jeg i sommerhus med mine 3 søstre og 5 af vores kusiner og jeg glæder mig! Samtidig, så gruer jeg også for hvordan det skal gå på madfronten. Skal jeg så være hende den 'crazy', der står og laver tortillas til frokost af medbragt kokosfibre, laver særlige pandekager og drikker æggekaffe til morgenmad og ikke vil have rundstykker? Og der vil helt sikkert være slik - det bliver godt nok svært for mig, det kan jeg mærke allerede nu :( Jeg hader, at LCHF er virkelig socialt besværligt på den måde!

Jeg kan godt forstå dig :kram2

Jeg har ikke turde synde endnu - jeg tæller ikke mine kulhydrater, men ved det kommer lidt ind hist og her, så indtil videre er det nemt at undgå kulhydrat-bomber da jeg er panisk angst for at spise for meget af både fedt og kh og dermed tage på. Så jeg aner ikke hvordan min krop kommer til at reagere på det, men jeg frygter også det sociale aspekt :/ Indtil videre har jeg kun oplevet en omgang fødselsdagsboller på arbejdet, hvor jeg så bare ikke spiste noget. Men jeg har lige skrevet med en veninde, der foreslog om hun ikke skulle bage boller når vi skulle i zoo. Hvad svarer man til det?? Og hvad når man bliver inviteret til frokost ved Ericas oldemor?

Nå, tilbage til dig, Susanne :) Kan du ikke tilbyde at det er dig, der handler ind/bestemmer hvad i skal have? så der helt automatisk vil være et lchf alternativ til hver måltid? Det behøver jo ikke være af kokosfibre og andet fremmet, måske du kan leve på æg/fed ost/kød/grøntsager/mm? Så det ikke skiller så meget ud, at du ikke spiser 100% som de andre? Hvor meget kender din familie til at du spiser lchf? Jeg tænker om du kan præsentere æggekaffe som et "jeg har lært en hel ny drik at kende, den smager vildt godt".

Og så købe nogle popcorn (de er da ikke så slemme igen, er de? Med masser af smør på :d), flæskesvær og nellie dellies, så du har lidt at snacke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan faktisk rigtig godt lide lchf... jeg har bare "glemt" at leve derefter... (nok også derfor jeg har taget på igen) Skøn tråd så kan jeg komme igang igen... det er den fedeste måde at leve på synes jeg..

(dog har jeg det lidt som dig susanne.. det bare ikke sjovt at synde da kroppen reagere sådan.. og synes faktisk ikke jeg altid gider leve 100% lchf og det irreterende når man lige en gang imellem nyder noget af det forbudte at man skal straffes )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan faktisk rigtig godt lide lchf... jeg har bare "glemt" at leve derefter... (nok også derfor jeg har taget på igen) Skøn tråd så kan jeg komme igang igen... det er den fedeste måde at leve på synes jeg..

(dog har jeg det lidt som dig susanne.. det bare ikke sjovt at synde da kroppen reagere sådan.. og synes faktisk ikke jeg altid gider leve 100% lchf og det irreterende når man lige en gang imellem nyder noget af det forbudte at man skal straffes )

Dejligt at se dig herinde igen - har tænkt på hvor du mon var henne. Erica er nemlig begyndt at bruge den jakke, jeg købte af dig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige syndet for første gang i 13 dage. Min mand havde nogle varm chokolade smagsprøver med hjem fra Callebaut chokolade. (Til jer der ikke kender Callebaut, så er det PRIMA kvalitet!)

Der står det skulle røres op med varm mælk - jeg valgte varm piskefløde i stedet, håber det har sænket GI nok, så jeg ikke reagerer for meget...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så småt igang med LCHF igen! Det er skønt. Dog bliver det stille og roligt denne her gang, så der hverken bliver så dyrt som sidst og heller ikke så stressende!

Indtil videre fungere det rigtig fint, at jeg holde mig fra brød osv.. Og så er jeg ikke så fedtforskrækket, men jeg går ikke decideret efter at få meget fedt.. Så nu må vi se :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så småt igang med LCHF igen! Det er skønt. Dog bliver det stille og roligt denne her gang, så der hverken bliver så dyrt som sidst og heller ikke så stressende!

Indtil videre fungere det rigtig fint, at jeg holde mig fra brød osv.. Og så er jeg ikke så fedtforskrækket, men jeg går ikke decideret efter at få meget fedt.. Så nu må vi se :)

Jeg vidste slet ikke du har været stoppet - hvorfor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vidste slet ikke du har været stoppet - hvorfor?

Har vist også kun nævnt det kort i min mor tråd, hvis jeg da overhovedet har skrevet det nogen steder..

Jeg blev alt for stresset af den ekstra planlægning, fuldtidsjob, fritid og tanken om jeg skulle til at igang med min eksamensopgave. Så jeg har holdt pause og derved været mere afslappet omkring maden og madplan. Nu har jeg igen overskud til så småt at spise LCHF, men har stadig ikke overskud nok til at gå all in. Jeg synes det kræver meget!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil godt brokke mig lidt... <_<

Jeg er SÅ glad for at have fundet noget der virker for min krop! Men jeg er SÅ træt af, at jeg nu pludselig meget tydeligt kan mærke, når jeg spiser forkert. Træt af, at jeg er nødt til at være så striks :( Den sidste uges tid har jeg syndet lidt mere end ellers - har spist lidt rugbrød på arbejde, lidt slik, lidt rødvin og ikke-LCHF-mad ifm. Sørens fødselsdag og langsomt blev jeg oppustet på maven og blev træt og lad og utilpas i perioder hver dag.

De sidste to dage har jeg igen skåret ALT det forbudte og meget kulhydratrige væk og vupti, så er jeg svundet ind omkring maven igen og har fået det meget bedre. Jeg er glad for jeg har fundet ud af hvad der virker, men er virkelig træt af jeg bliver straffet så prompte, når jeg spiser bare liiiiidt forbudt :prik

I weekenden skal jeg i sommerhus med mine 3 søstre og 5 af vores kusiner og jeg glæder mig! Samtidig, så gruer jeg også for hvordan det skal gå på madfronten. Skal jeg så være hende den 'crazy', der står og laver tortillas til frokost af medbragt kokosfibre, laver særlige pandekager og drikker æggekaffe til morgenmad og ikke vil have rundstykker? Og der vil helt sikkert være slik - det bliver godt nok svært for mig, det kan jeg mærke allerede nu :( Jeg hader, at LCHF er virkelig socialt besværligt på den måde!

Hvordan gik din weekend? :kram2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan gik din weekend? :kram2

Hvor er du sød :kiss

 

Det gik rigtig fint. Lørdag fik vi tortillas og der spiste jeg bar en halv tortilla og en masse fyld med ekstra olie på.

Lørdag morgen havde jeg en burgerbolle med hjemmefra og til frokost rørte jeg os allesammen en tunsalat jeg spiste med grønt til og en tynd halv skive rugbrød.

Lørdagaften fik vi culotte, bearnaise, grøn salat, grønne bønner, tomatsalat med mozarella og overkartofler/rodfrugter - det var jo nem nok ;)

Søndag morgen lavede jeg pandekager til os allesammen.

Vi havde en god snak der søndag morgen om hvorfor jeg gør som jeg gør og alle udviste forståelse og synes det var helt fint. Så længe man ikke prædiker og dømmer andre, så kan man slippe afsted med det meste :)

 

Lørdag aften var der købt slik og der bestemte jeg, at jeg måtte spise til jeg brækkede mig, for der var købt så meget af mit yndslingsslik og det er SÅ længe siden. Jeg spiste absurd meget - det var fantastisk! Og jeg fik det ikke dårligt, hvilket var endnu mere fantastisk! :yay

 

Til gengæld så KAN jeg altså ikke tåle rødvin mere. Alt ud over et enkelt glas, så sørger garvesyren for jeg har det som om jeg har været på druk i 6 timer :( Jeg ELSKER ellers rødvin, så det synes jeg er jævnt trist :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now