JaMa

Natteuro og grødopstart...

6 indlæg i dette emne

Har lige brug for at lufte lidt tanker og få lidt input, og hvilket sted er bedre end bk :)

Vores lille P på 4,5 måned, er begyndt at vågne mere om natten. Hun er født 41+1 og har siden hun var 8-9 uger gammel sovet igennem, mellem 5 og 7 timer af gangen. Helt uhørt luksus - jeg ved det ;) troede ikke rigtig på det, da vores to ældste ikke har sovet igennem før de var over et år. For tre uger siden var SP på besøg og P har ikke taget helt nok på, ikke alarmerende overhovedet, men kurven er let afglidende. Hun bliver derfor suppleret med flaske to gange dagligt, men tager max 60 ml af gangen, 9 ud af 10 gange tager hun 10-20 ml efter amning. Når hun ammer forstyrres hun nemt, så vi ligger som regel i soveværelset og ammer, eller går i et andet rum hvis ikke vi er hjemme.

Nå, men det der i grunden fortæller mig at der muligvis snart skal grødopstart til, er det at hun vågner oftere om natten nu, og har gjort det de sidste par uger. Fx natten til i går ville hun ammes tre gange, fra midnat til kl.7.30. Hvor det tidligere hed ca midnat og så kl.6-7... Nu i nat sov hun fra 23.30 til 3 og ammede, derefter igen kl.5. Mængden af mælk er fin nok, det ved jeg pga udpumpning, og synes hun er dygtig til at regulere det. Om dagen er hun glad og tilfreds og kan godt sove to timer af gangen, hvis jeg hjælper hende videre i søvnen når hun vågner efter 30-40 min. Om dagen ammer hun med ca tre timers interval, og kan mærke at hun tager mere mælk af gangen nu end tidligere.

Jeg er dog lidt i tvivl om hun er heeeelt parat til grød, hun følger fx ikke altid maden med øjnene når vi spiser og jeg havde håbet at kunne vente til 5 måneders alderen, bare for at følge anbefalingerne lidt ;) men hvad tænker i når i læser det jeg har skrevet, er det mon tid til grød? Eller er det normalt nok at søvnen ændrer karakter i denne alder? Synes det er lidt hårdt at blive vækket så meget nu, men vigtigst er jo at hun får det hun skal :) vil lige sige at jeg har taget den seneste tiger i betragtning, men hun er 20 uger i overmorgen (21 i følge termin), så tror ikke det er den, også når vi ikke har mærket den meget om dagen.

Well, det blev langt - beklager :) men håber på lidt input :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke nødvendigvis at grød vil hjælpe på nattesøvnen! Når i går i gang m det, kan det også gøre at hun siver dårligere, når maven skal i gang m at fordøje noget nyt.

Hvis hun er interesseret i jer, når i spiser, ville jeg gå i gang ellers ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige fra mobilen men ville også vente. C sover faktisk ikke bedre nu med fast føde og havde nogle slemme nætter i ugerne op til grødstart. Hvorfor ved ingen og nogle nætter sover hun da også ok men andre ikke selvom hun får lige meget mad :(

Det med at de skal følge maden vi spiser. . Åltså de ved jo ikke hvad det er vi Gør når vi spiser og interesserer sig jo for alt som tandbørstning, når jeg går i bad, lægger make up etc. Så den tror jeg ikke på og som de andre siger, bliver hun mæt nok at mælk er det jo fint? !

Men når det så er sagt sover nogle børn jo pludselig bedre på grød etc. Men bare husk at det også kan gå den anden vej da nogle børn jo får forstoppelse etc i starten.

I min MG sover 1 dreng igennem efter de startede på mad. De andre sover stadig sådan lidt op og ned agtigt; )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg synes det er svært...

Her har Aron haft nogle uger med MEGET urolig søvn i forhold til hvad han "plejer" og det er så småt ved at være samme antal opvågninger som han "plejer" nu igen, de ligger dog på et andet tidspunkt. Så jeg tænker om natteroderiet kan være aldersbestemt? Kan læse mig frem til at der er flere med nogenlunde jævnalderne som også beskriver dårligere nætter end normalt, og flere har sagt til mig at deres børn omkring de 4 mdr også pludselig ændrede søvnrytme i en periode.

Ift. grødopstart tænker jeg lidt, at hvis hun kan holdes fint mæt på brystet og så forholdsvis lidt flaske, og hun ikke ellers viser interesse for jeres mad eller ske, så ville jeg personligt nok vente. Modsat så fortæller du at hun ikke helt tager nok på i vægt, men jeg ved ikke om måske grød ville gøre at hun tog endnu mindre på i vægt, fordi de jo nok spiser lidt mindre mælk fordi grøden mætter så meget mere end mælk, men jeg tror måske mælk indeholder flere kalorier per ml end grød? Det er ren spekulation fra min side, men jeg tænker bare, vægten omkring de 4 - 6 mdr vil begynde at flade ud, og det er jo der de begynder på mere fast føde, som kræver mere af dem at spise?

Vi startede op fordi han sugede næringen ud af det vi sad med (og gør det stadig), han kan kun holde sig mæt 3 timer på 260 ml, og han åbnede munden når vi gav ham biogaia på ske. Hvordan hans vægt reagerer på det aner jeg ikke endnu, men han var ihvertfald 100 % klar på grød, og igår protesterede han noget videre over at skålen var tom da han havde spist det jeg havde lavet til ham.

Det er nemlig svært... :)

Jeg tror ikke umiddelbart hun er helt klar til grød endnu, så tænker at det er bedst at vente lidt som i alle skriver. Prøvede dog lige at give hende d-dråber på ske, og det fangede hun ret godt. Tror du har ret i at det med søvnen er aldersbestemt, og det er jo egentligt logisk nok når man tænker over det, at de skal bearbejde alt det nye som de lærer og oplever. Men ih hvor det er hårdt det natteroderi... Vores mellemste var kolikbarn, som i skrige fra 21-04 og sove uhyrligt dårligt resten af døgnet, så har jo prist mig lykkelig denne gang. Men det føles stadig som et bombenedslag i hovedet nogle morgener, som det er nu.

Lyder forresten godt at Aron trives så fint med grøden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige fra mobilen men ville også vente. C sover faktisk ikke bedre nu med fast føde og havde nogle slemme nætter i ugerne op til grødstart. Hvorfor ved ingen og nogle nætter sover hun da også ok men andre ikke selvom hun får lige meget mad :(

Det med at de skal følge maden vi spiser. . Åltså de ved jo ikke hvad det er vi Gør når vi spiser og interesserer sig jo for alt som tandbørstning, når jeg går i bad, lægger make up etc. Så den tror jeg ikke på og som de andre siger, bliver hun mæt nok at mælk er det jo fint? !

Men når det så er sagt sover nogle børn jo pludselig bedre på grød etc. Men bare husk at det også kan gå den anden vej da nogle børn jo får forstoppelse etc i starten.

I min MG sover 1 dreng igennem efter de startede på mad. De andre sover stadig sådan lidt op og ned agtigt; )

Ja, det er jo ingen garanti for bedre søvn. Jeg ser også sådan på det at bedre søvn ville være en bonus, men det vigtigste er bare at hun får det hun har brug for :) hun virker fint mæt på mælk om dagen, men det er mere det om natten der får mig til at tænke om hun mon får nok. Men tror nu vi venter noget tid med grød endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror helt sikkert at det er aldersbetinget, for vi står i præcis det samme. Vi giver ikke grød og jeg har ingen planer om at starte den næste måned, tænker jeg vil begynde omkring 1. September hvor han er 5,5 måned, hvis han altså er klar.

Lige nu tror jeg næsten grød ville have dårlig indflydelse på søvn, for han virker så fyldt på indtryk.

Jeg tror grunden til W vågner mere om natten nu er et spørgsmål om tryghed, vi skal ligge i ske før han falder til ro, så jeg tror han vil sikre sig at jeg er der. Far har nærmest 0% chance for at putte til nat lige pr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER