GrønFrø

Opvarmning af mos eller grød med mælk?

5 indlæg i dette emne

Der står i bøgerne, at hvis man vil gemme gød eller mos, så skal man først tilsætte mælk og fedtstof efter opvarmning. Men hvorfor er det lige, det er sådan? Er det fordi mælken mister vitaminer ved opvarmning, eller er det pga. bakterier eller andet?

Og så lige et andet spørgsmål. Når jeg tilsætter modermælk til grøden efter den er varmet, så bliver det tyndt som vand - og det er lige gyldig, hvor tyk jeg laver grøden. Nogen der har samme problem? Og hvad gør i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da August i sin tid skulle have grød, lavede jeg grøden og puttede pulveret ned i grøden.

Jeg lavede ikke først mælken og puttede det i grøden.

Det regner jeg også med at gøre denne gang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da August i sin tid skulle have grød, lavede jeg grøden og puttede pulveret ned i grøden.

Jeg lavede ikke først mælken og puttede det i grøden.

Det regner jeg også med at gøre denne gang

Jeg bruger min egen mælk, måske er det derfor, det bliver tyndt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ift det første, er det på grund af bakterier. Mælk som har været opvarmet danner nogle bakterier som kan være direkte giftige. Tror ikke det er noget som sker særlig tit, men det er nok en af de ting som potentielt kan være meget farligt, så derfor gør man utrolig meget pt at undgå risikoen.

Jeg ved bare at gammelt mælk kan give en potentielt dødelig forgiftning.

Ok, tak for svar. Det undrede mig bare lidt, for man gemmer jo tit almindelig voksenmad med mælk i, og her sker der jo ingenting ved opvarmning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Angående at grøden bliver tynd når du putter udmalket mm i, så har jeg fået forklaringen engang :) det er noget med at der er nogle enzymer i mm som virker nedbrydende og derved ændres grødens konsistens. Ved så ikke om forklaringen passer, men det er det jeg kan bidrage med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER