My-Moren

"godnat flaske"

8 indlæg i dette emne

Min søn, Charlie, er snart 11 mdr. og han får stadig en godnat flaske inden han skal sove - denne vil jeg rigtig gerne have udfaset, men jeg aner ikke hvordan? Han spiser ca.140ml-230ml, det er lidt forskelligt i forhold til hvor meget aftensmad han har spist.... Men i og med, at han spiser så meget så tænker jeg at han må være sulten!?

Han spiser 5 måltider om dagen, plus lidt løst og så får han flasken til nat..

De andre flasker var nemme at udfase, da de jo bare blev erstattet af en fast måltid - men den her flaske er jeg lidt lost omkring hvad jeg skal gøre!??

Nogen erfaringer? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi fortyndede den over en uge, plus vi faktisk halverede flasken. Efter en uge ville hun slet ikke have den mere :-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige stoppet med at give min søn putte-flaske. Han er snart 14 måneder, og vi har nu kørt uden i en uges tid. Der var nogle uger op til hvor han nogle dage kun drak få ml og skubbede flasken væk, og andre dage tømte han den. En dag prøvede jeg bare at tilbyde ham et lille glas mælk i stedet. Han tog et par slurke, og så børstede vi tænder, og han blev puttet. Det gik helt fint og har gjort det siden. Det er kun moren, der savner putte-flaske-stunden lidt :P .

Du kunne da overveje at prøve med godnat-grød i stedet. Så kan du se om det er sult eller tørst, der spiller ind. Jeg tænker at i den alder, hvor de spiser så meget rigtig mad, kan flasken ikke mætte ret meget i forhold, så det er måske i virkeligheden mest noget tryghed og/eller tørst. Er flasken en vigtig del af putteritualet? Det var den nemlig ikke hos os til sidst. Da han var mindre døsede han næsten lidt hen til den.

Ideen med at fortynde og skære ned over nogle dage lyder også som en meget god fremgangsmåde. Det værste der kan ske, er vel, at han ikke kan falde i søvn uden eller vågner i løbet af natten og virker sulten. Det tvivler jeg dog på i den alder. Jeg ville nok bare kaste mig ud i det. Hvis det viser sig, han ikke er klar, sker der vel ikke noget ved at vente et par uger før i prøver igen...? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også godnat grød. Vi er så småt ved at indføre lidt godnat grød inden amning, for at udfase den sidste amning snart og så prøver vi at lave en glidende overgang. Aner endnu ikke, om det hjælper ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Madison er 13 måneder og får stadig godnat flaske. Hun er så ikke klar til at sige farvel til den. Men hun spiser heller ikke så meget til aften.

Vi gav grød en time inden hun skulle puttes. Men det hjalp mere på at hun sov hele natten, hun kunne nemlig stadig godt spise flasken. Og hun spiser hver aften 265 ml.

Men de andre flasker (den til middagslur er vi i gang med nu) udfasede vi også. Tror vi er 14 dage om det hvor den så bare bliver tyndere og tyndere. Havde hun dage hvor hun gerne ville have flasken så puttede vi enten alm mælk eller vand i. Og til sidst gad hun den ikke mere. Men jeg tror at ved aftenflasken skal man nok være forberedt på at det kan tage lidt tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har i et stykke tid snakket lidt frem og tilbage herhjemme om, hvad vi ville gøre. Der gik snakken også på, at fortynde indholdet og skærer ned.. Jeg var/er bare bange for, at når han spiser så meget, at jeg tager et måltid fra ham. Men tænker at man måske kan starte med lidt frugt også give lidt MME bagefter..

Jeg vil ikke mene at flasken er en del af putte ritualet. Han får flasken, så får han sine vitaminer, børstet sine tænder, så er det tid til en lille godnat historie og så bliver han puttet. At han ville komme i seng uden flasken, tror (TROR ;) ) jeg ikke bliver noget problem. Han skal bare ikke se flasken.... ;)

Det er dejligt at høre andres erfaringer!!! :D Tak!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille har det på samme måde - Hvis hun ser flasken, går hun HELT amok og vil have den..

Men nogen dage så når hun at blive aaalt for træt for flasken, også er det intet problem at komme i seng uden.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I går fik Charlie lidt frugt og så lavede vi en flaske på 150ml, hvor han spist de 120ml - så det går nedaf. Vi har snakket om, at give lidt frugt fremover og så nu også fortynde flaskens indhold.. :)

Så alt i alt fremgang på projekt nedtrapning ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER