Malouski

Udtræk af visdomstand - smerter hvor længe?

16 indlæg i dette emne

Jeg fik en visdomstand trukket ud i undermunden i onsdags, dvs. for knap en uge siden.

Det forløb ret ukompliceret, og den blev bare trukket ud uden operation.

Men jeg har altså stadig ondt! Meget. Jeg spiser piller, som var det bolcher. 600 mg ibuprofen + 1 g paracetamol virker! Jeg tager det 4 gange om dagen, og de tager smerterne i et tidsrum på ca. 4 timer. Men det spænder stadig helt vildt, og det føles som om, jeg har et fremmedlegeme spændt stramt omkring tandkødet, hvor tanden har siddet, og helt ned i kæben.

Derudover synes jeg, jeg er begyndt at få en grim smag i munden - sådan meget henad metal (jeg bløder ikke). Jeg tror ikke, at der er betændelse. Det virker ikke meget rødt, og der er heller ikke pus at se med det blotte ufaglærte øje. Og manden min siger, at jeg ikke lugter ud af munden.

Jeg er i tvivl, om det kan være de mange smertestillende piller, der giver smagen... eller om det er tandhullet...

Jeg har læst lidt om dry socket og tænker på, om det kan være det... jeg synes nemlig ikke, at der er den sårskorpe eller en "prop" at se ved hullet. Der er bare hul ned :unsure

Jeg aner ikke, hvad der er normalt her. Jeg har jo aldrig fået trukket en tand ud før.

Inden jeg ringer til tandlægen i morgen, vil jeg lige høre, om der er nogen af jer, der har erfaring med tandudtrækning og dry socket og især om, hvor længe smerterne stod på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Aner intet om tænder - jeg er så heldig at være født uden visdomstænder ;) MEN tager jo selv en ordentlig omgang piller for tiden og har ikke oplevet metalsmag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aner intet om tænder - jeg er så heldig at være født uden visdomstænder ;) MEN tager jo selv en ordentlig omgang piller for tiden og har ikke oplevet metalsmag

Ok... så er det sgu nok tanden... god damn altså...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft nogle tandbylder, i forbindelse med en visdomstand (både før og efter den blev trukket ud <_< ), og umiddelbart lyder det som om det sagtens kunne være tilfældet. Det er heldigvis ret nemt at behandle med antibiotika, hvor smerterne er væk inden for 24 timer.

God bedring med det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft nogle tandbylder, i forbindelse med en visdomstand (både før og efter den blev trukket ud <_< ), og umiddelbart lyder det som om det sagtens kunne være tilfældet. Det er heldigvis ret nemt at behandle med antibiotika, hvor smerterne er væk inden for 24 timer.

God bedring med det :kram2

Tak :kiss

Ej...bylder! Puha. Men godt at det er så nemt at behandle, hvis det er det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tid hos tandlægen om en halv time :wacko Sgu irriterende at det ikke bare er overstået... men bliver godt at få kigget på det. Er jo begyndt at blive rigtig gnaven over at have konstant ondt i mund og kæbe og dårlig smag i munden, så jeg ikke kan lide min kaffe :unsure

...hmm man kan se noget hvidt i hullet... eeej bare det ikke er knoglen. Jeg kan slet ikke kapere, hvis der er direkte udsigt til mit skelet i munden.. brrrrr!! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Krydser fingre for dig, og håber der er en smertefri og hurtig behandling :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Krydser fingre for dig, og håber der er en smertefri og hurtig behandling :)

Tak :kiss

Hehe tandlægen sagde, at det så så fint, så fint ud :blush

Det er bare en ordentlig krabat, der er kommet ud, og det tager tid at komme sig over... så jeg skal bare blive ved med at spise smertestillende og ringe om 1-2 uger, hvis det stadig gør naller.

Hmm føler mig lidt fjollet... Men er nu alligevel glad for, at jeg fik kigget på det. Gik jo og forestillede mig alverdens grumme ting :rolleyes

Puha men det her tandutrækkeri er altså ikke for sjov. Av for pokker! Og det her er endda et normalt og ukompliceret forløb. OMG hvordan måtte det være, hvis der var tilstødt komplikationer :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihi... Men var da fint at få det tjekket, så du ikke skulle bekymre dig mere.

Og JA, det gør virkelig ondt at få fjernet sådan nogle tænder! Mine er fjernet ved operation - og med efterfølgende betændelse. AV.

Kan så også berette om, at der godt kan gå adskillige måneder før du kan tygge gulerødder (eller andre hårde ting) i den side hvor du har fået den fjernet. Du kan godt være øm derinde i laaaaaaang tid, og der kan også gå ret lang tid før "hullet" ligesom er lukket helt til. Jeg tror der gik mere end et år for mig :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg døjede med tandpine og farvel-til-visdomstand sidste måned, så jeg sender lige en bunke sympati. Man bliver bare så drænet, når det bare bliver ved og ved og ved. Håber det snart lysner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihi... Men var da fint at få det tjekket, så du ikke skulle bekymre dig mere.

Og JA, det gør virkelig ondt at få fjernet sådan nogle tænder! Mine er fjernet ved operation - og med efterfølgende betændelse. AV.

Kan så også berette om, at der godt kan gå adskillige måneder før du kan tygge gulerødder (eller andre hårde ting) i den side hvor du har fået den fjernet. Du kan godt være øm derinde i laaaaaaang tid, og der kan også gå ret lang tid før "hullet" ligesom er lukket helt til. Jeg tror der gik mere end et år for mig :blink

Aaaihh... hvorfor får man ikke sådan noget at vide inden?! :blink

Jeg døjede med tandpine og farvel-til-visdomstand sidste måned, så jeg sender lige en bunke sympati. Man bliver bare så drænet, når det bare bliver ved og ved og ved. Håber det snart lysner

Tak :)

Nej, nogen fest er det skisme ikke :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv fået hevet 3 visdomstænder ud, så jeg ved hvor ondt det gør. Sidste gang sørge jeg for at dope mig selv lidt mere grundigt end de 6-8 panodiler, som tandlægen sagde. Det andet hjælper jo ingenting. Hmpf. Nå, men jeg vil bare sige, at du bestemt ikke skal være flov. Hellere få tjekket en gang for meget end én for lidt. Ved min første visdomstand fik jeg meget voldsom hovedpine oveni de andre smerter, og jeg tog for lidt smertestillende. Kom først til tandlægen, da jeg skulle have fjernet stingene, og da jeg åbnede munden halvgrinede tandlægen og spurgte, om jeg havde haft ondt i hovedet, for hun kunne da godt se, at de havde strammet tråden lidt rigeligt. :blink :wacko :shooter Så kan man godt ærgre sig over at have bidt smerten i sig. Nå, men med mig tager det et par uger før jeg kan droppe smertestillende. Men ligefrem måneder før man kan tygge hårde ting i den side er måske liiiige lidt overdrevet (i forhold til, hvad jeg selv har oplevet. Der går dog noget tid, hvor du må påregne en del irritation over, at der kommer madrester ned i hullet....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv fået hevet 3 visdomstænder ud, så jeg ved hvor ondt det gør. Sidste gang sørge jeg for at dope mig selv lidt mere grundigt end de 6-8 panodiler, som tandlægen sagde. Det andet hjælper jo ingenting. Hmpf. Nå, men jeg vil bare sige, at du bestemt ikke skal være flov. Hellere få tjekket en gang for meget end én for lidt. Ved min første visdomstand fik jeg meget voldsom hovedpine oveni de andre smerter, og jeg tog for lidt smertestillende. Kom først til tandlægen, da jeg skulle have fjernet stingene, og da jeg åbnede munden halvgrinede tandlægen og spurgte, om jeg havde haft ondt i hovedet, for hun kunne da godt se, at de havde strammet tråden lidt rigeligt. :blink :wacko :shooter Så kan man godt ærgre sig over at have bidt smerten i sig. Nå, men med mig tager det et par uger før jeg kan droppe smertestillende. Men ligefrem måneder før man kan tygge hårde ting i den side er måske liiiige lidt overdrevet (i forhold til, hvad jeg selv har oplevet. Der går dog noget tid, hvor du må påregne en del irritation over, at der kommer madrester ned i hullet....

Ej... stramme tråden så meget, at du får hovedpine. Hvad sker der altså :blink

Men jeg er også rigtig glad for, at jeg fik det tjekket. Det har givet meget ro at få at vide, at det ser fint ud. Og jeg skulle jo heller ikke betale noget for det :)

Hehe ja det med madrester i hullet er da for :shooter :gal :numse Man bliver ret god til altid lige at have vand med sig til at skylle med.

Det er to uger siden i morgen, og jeg er også stadig på smertestillende. Jeg kan dog heldigvis mærke nu, at det er blevet meget bedre. I går var det kun nødvendigt at tage piller én gang. Jeg synes, det spænder lidt mere i dag, men det er stadig væsentligt bedre end sidste uge.

Underligt, at jeg slet ikke havde tænkt tanken, at det nok ville gøre ondt efterfølgende :unsure Jeg var meget mere fokuseret på selve udtrækningen, havde ikke skænket det en tanke, at jeg ville kunne mærke det lidt i kæben bagefter... doh.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med dig efterhånden? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med dig efterhånden? :)

Tak fordi du spørger :) det går heldigvis meget bedre. Det er snart en uge siden, det var nødvendigt med piller for smerter. Synes endda, at hullet er begyndt at lukke en del. Jeg har stadig en lidt "vattet" fornemmelse, men det kan jeg leve med, og det er også aftagende. Så det var bare tålmodighed, der skulke til :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER