Dorita

Skyllemiddel eller ej?

29 indlæg i dette emne

Jeg har aldrig brugt skyllemiddel, har læst mig til det er frygteligt forurenende. Men mens vi har været på ferie, har min svigermor lånt vores lejlighed. Hun har købt skyllemiddel (endda Änglemark, så hun har tænkt på mine behov, er bestemt ikke noget hun ellers går op i) og jeg må indrømme at de håndklæder hun har vasket godt nok er dejligt bløde.

Så hvad siger BK panelet -bruger I skyllemiddel? Hvorfor/ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg bruger oftest eddike, men vasker jeg mandens tykke trøjer bruger jeg skyllemiddel. Pt Grøn Linje fra Eurospar der er uden parfume.

Synes jeg har læst at skyllemiddel ikke er så godt til hånsklæder og lign da det mindsker tekstilets evne til at optage vand. Ved dog ikke om det er en and?

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig brugt skyllemiddel, da jeg ikke synes det er nødvendigt og fordi det blot er sæbe lige ud i spildevandet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger kun skyldemiddel til håndklæder, da jeg synes de ikke kradser så meget så. Vi bruger ikke tørretumbler og synes de bliver stive og kradser, hvis de ikke få skyldemiddel... Og så synes jeg en velourdug bliver mindre elektrisk ved at få en god gang skyldemiddel med. Måske det bare er indbildning :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skyllemiddel forringer håndklæder og viskestykkers evne til at suge vand, altså tørreevne, og hvis de får meget syns jeg ligefrem man kan mærke at man bare står og spreder vanddråberne rundt på sin krop med dem. Jeg bruger Neutral skyllemiddel når jeg vasker syntetisk, fordi det virker antistatisk, og jeg bruger boligforeningens tørretumbler til vores håndklæder så de blir bløde. Til resten bruger jeg ½ dosis skyllemiddel, det er et kompromis med min kæreste som altid har brugt det, og så fordi vandet i Århus er meget hårdt. Jeg har også på et tidspunkt brugt eddike men syns ikke jeg kunne mærke forskel på tøjet. Og så har jeg hørt blandede meninger om hvorvidt eddike var godt eller skidt for vaskemaskinen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger lidt skyllemiddel om vinteren fordi alt bliver så statisk og så bruger jeg det når jeg vasker velour duge.

Jeg har også købt enten anglamarkt eller neutral (svane og astma/allergimærket) Men altså jeg tror ikke jeg bruger en hel dunk om året :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

LIge med skyllemiddel synder vi altså. Jeg synes tøjet bliver så stift, hvis vi ikke bruger det, så jeg kommer en halv dosis i ved hver vask.

Vi har en gammel vaskemaskine, hvor tøjet nemt kommer til at lugte surt, så vi kan desværre ikk bruge sæbe og skyllemiddel helt uden parfume. Så vi er gået på kompromis, og bruger parfumefrit vaskemiddel og dunlets senitiv skyllemiddel, med en smule parfume i. Ikke nok til at man kan lugte parfumen, men nok til at tøjet ikke lugter surt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

LIge med skyllemiddel synder vi altså. Jeg synes tøjet bliver så stift, hvis vi ikke bruger det, så jeg kommer en halv dosis i ved hver vask.

Vi har en gammel vaskemaskine, hvor tøjet nemt kommer til at lugte surt, så vi kan desværre ikk bruge sæbe og skyllemiddel helt uden parfume. Så vi er gået på kompromis, og bruger parfumefrit vaskemiddel og dunlets senitiv skyllemiddel, med en smule parfume i. Ikke nok til at man kan lugte parfumen, men nok til at tøjet ikke lugter surt.

Hjælper det ikke på den sure maskine evt at køre en kogevask af og til? Man kan også købe forskellige produkter til at rense maskinen med, det gør jeg selv af og til. Altså sådan noget man putter i og kører en vask uden tøj. Hvis I altså ikke har prøvet det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjælper det ikke på den sure maskine evt at køre en kogevask af og til? Man kan også købe forskellige produkter til at rense maskinen med, det gør jeg selv af og til. Altså sådan noget man putter i og kører en vask uden tøj. Hvis I altså ikke har prøvet det.

Jeg samler alt det hvide tøj (især det der er blevet lidt gråt) og kører en kold klorin vask - og så kører jeg det samme en gang til på 30-40 grader uden vaskepulver, det funker ret godt, men jeg gør lige sæbeskuffen ren først.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg samler alt det hvide tøj (især det der er blevet lidt gråt) og kører en kold klorin vask - og så kører jeg det samme en gang til på 30-40 grader uden vaskepulver, det funker ret godt, men jeg gør lige sæbeskuffen ren først.

Smart. Må jeg spørge hvordan du laver klorin vask? Putter du klorin direkte i maskinen eller blander det med vand? Og hvor meget bruger du ca til en vask.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smart. Må jeg spørge hvordan du laver klorin vask? Putter du klorin direkte i maskinen eller blander det med vand? Og hvor meget bruger du ca til en vask.

Ca en halv dl ren klorin i sæbeskuffen eller også har jeg haft noget i blød i klorin vand natten over hvis det er meget misfarvet og så vrider jeg det ikke rigtigt men putter det direkte i maskinen, uden noget andet og tænder med det samme. Det første er mest effektivt, men det andet virker ok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ca en halv dl ren klorin i sæbeskuffen eller også har jeg haft noget i blød i klorin vand natten over hvis det er meget misfarvet og så vrider jeg det ikke rigtigt men putter det direkte i maskinen, uden noget andet og tænder med det samme. Det første er mest effektivt, men det andet virker ok.

Og så ingen sæbe ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ingen skyllemiddel for det amputer farven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så ingen sæbe ?

Man må ikke blande klorin med sæbe. Står på flasken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må ikke blande klorin med sæbe. Står på flasken.

Præcis det kan danne gift gasser. Og klorin dræber bakterier og pletteren forsvinder. Men det skal lige skylles igennem en ekstra gang for at dæmpe klorin lugten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ikke skyllemiddel. Vi har et super tøre rum og en stor tumbler.

Vi brugte tidligere da vi tørrede i en kælder.

Kan virkelig lugte når der er skyllemiddel i nærheden :-) sætter sig lige i næsen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ikke skyllemiddel, jeg hader når ting dufter kunstigt. Kan slet ikke have det både med vaskepulver, opvaskesæbe, shampoo osv :D

Min mand er dog træt afd et han elsker duften at skyllemiddel i tøjet :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ikke skyllemiddel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger heller ikke skyllemiddel. Vi savner der ikke- det er jo svært at savne noge man ikke bruger ;) Jeg er krydsallergiker, så jeg kan heller ikke tåle parfume i vaskepulver eller skyllemidler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis det kan danne gift gasser. Og klorin dræber bakterier og pletteren forsvinder. Men det skal lige skylles igennem en ekstra gang for at dæmpe klorin lugten.

Altså fik vist lige quotet forkert.

Ingen sæbe når du skyller det igennem igen.

Lugter det så ikke af klorin?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså fik vist lige quotet forkert.

Ingen sæbe når du skyller det igennem igen.

Lugter det så ikke af klorin?

Næ det gør jeg ikke, men indtil videre har det været viskestykker, stofbleer (til numsen) trusser og sådan nogle ting jeg har puttet i, har ikke bidt mærke i at det lugter men ingen sf delene er noget jeg stikker næsen i eller har tæt på ansigtet så om det har en svag aroma af klorin skal jeg ikke kunne sige :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har traditionelt brugt skyllemiddel til mine tykke og stive karatedragter, men ellers ikke. Jeg synes, at det er overflødigt og fik engang at vide, at det var hårdt for miljøet (har aldrig fact-tjekket det:-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bruger aldrig skyllemiddel, kan ikke se fidusen i det :)

Håndklæder bliver dårligere af det (det står der i hvert fald i mine Georg Jensen. )

Hvis mit træningstøj lugter surt, så putter jeg bare en smule eddike i sammen med sæben. Det hjælper :)

Da jeg skulle vaske alle mine nye stofbleer, lagde jeg dem først i blød, og vaskede dem derefter med sæbe og eddike - det blev de super bløde af..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger heller ikke skyllemiddel.. skadeligt for miljøet og så synes jeg at det er overflødigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger fortyndet skyllemiddel, ca 1/4 del skyllemiddel fortyndet op med vand. Jeg synes det hjælper på statisk elektricitet, især om vinteren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER