GitteM85

Hjælp: Ingen mens efter p-pille stop - Svimmel og træt?

61 indlæg i dette emne

Hej med jer piger,

Jeg stoppede på p-piller den 5 juni og fik derefter min mens den 9 juni, og den sluttede den 13 juni. Har hørt fra andre, at det vil være en god ide at beskytte sig indtil man fik "sin normale" menstruation, hvorefter man så kunne gå igang med projekt baby. Men... Nu har jeg ikke helt styr på, hvornår man skal tælle fra, men tæller man fra den dag, den sidste mens stoppede, så er der gået 31 dage, og min læge sagde, at normen var 4 uger ca.

Men... Er der noget man kan gøre for at fremprovokere sin menstruation? Hvornår har I fået jeres efter p-pille stop? Andet - What's to dó? Hvorfor bør man egentlig vente?

Synes faktisk ikke, at jeg tænker så meget over det i hverdagen... Altså, holder jo øje, men ellers har jeg bare bind og trusser med, hvis den skulle komme. Det skal også siges, at min menstruation var regelmæssig inden jeg startede på p-piller for 10 år siden.

Glæder mig til at modtage jeres kloge ord :-)

Kærligst Gitte

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Gitte.

Ens cyklus går fra 1. dags mens, til næste 1.dags mens. :) Det er jo forskelligt hvor længe man bløder, så derfor tæller man altid fra 1. dag.

Men du har helt ret i at det kan tage lidt tid før kroppen er fri for hormoner og den derfor får sin regelmæssige cyklus igen.

Håber din mens kommer snart og at din cyklus retter sig op. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog min sidste P-pille den 7. Juni, fik mens den 12. Juni og har så netop fået mens igen i onsdags, den 10. Juli. Så det gav en cyklus på 28 dage. Før jeg fik vores datter havde jeg en cyklus på 29-30 dage :)

Min allerførste cyklus uden P-piller var tilbage i 2010, hvor min allerførste cyklus var på nogle og 30 dage mener jeg, så den drillede godt nok <_<

Håber din krop hurtigt finder sig selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dobbeltpost

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Din mens kommer nok snart, så vent lidt. Gennemsnittet for cyklus er 28 dage men min er eksempelvis regelmæssig på 35 dage. Normalen går op til omkring 40 dage, så jeg ville først bekymre mig hvis mens ikke er kommet før dag 40. Lægerne sætter som regel ikke noget i gang før langt over normal cyklus, så der er ikke så meget andet at gøre end at vente...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kroppen er fri for hormoner når du får den allerførste mens efter p-pillestop (altså 1-4 dage efter sidste pille)

Jeg har aldrig hørt man skulle beskytte sig i første cyklus, tvært imod har jeg hørt det man skulle være ekstra fertil der...

Hvis du havde regelmæssig cyklus før pillerne, så er der stor sandsynlighed for du også har det nu. Det lyder til at være en lang cyklus du har gang i, har du prøvet at teste?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kroppen er fri for hormoner når du får den allerførste mens efter p-pillestop (altså 1-4 dage efter sidste pille)

Jeg har aldrig hørt man skulle beskytte sig i første cyklus, tvært imod har jeg hørt det man skulle være ekstra fertil der...

Hvis du havde regelmæssig cyklus før pillerne, så er der stor sandsynlighed for du også har det nu. Det lyder til at være en lang cyklus du har gang i, har du prøvet at teste?

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med jer piger,

Jeg stoppede på p-piller den 5 juni og fik derefter min mens den 9 juni, og den sluttede den 13 juni. Har hørt fra andre, at det vil være en god ide at beskytte sig indtil man fik "sin normale" menstruation, hvorefter man så kunne gå igang med projekt baby. Men... Nu har jeg ikke helt styr på, hvornår man skal tælle fra, men tæller man fra den dag, den sidste mens stoppede, så er der gået 31 dage, og min læge sagde, at normen var 4 uger ca.

Men... Er der noget man kan gøre for at fremprovokere sin menstruation? Hvornår har I fået jeres efter p-pille stop? Andet - What's to dó? Hvorfor bør man egentlig vente?

Synes faktisk ikke, at jeg tænker så meget over det i hverdagen... Altså, holder jo øje, men ellers har jeg bare bind og trusser med, hvis den skulle komme. Det skal også siges, at min menstruation var regelmæssig inden jeg startede på p-piller for 10 år siden.

Glæder mig til at modtage jeres kloge ord :-)

Kærligst Gitte

Så skulle du jo ha forventet at få mens igen d. 3.7. og så ville jeg da sige du er gået 11 dage over tid, eller at du er på cyklus dag 39 hvilket er forholdsvis meget - men kroppen kan sagtens have brug for noget tid til at finde sin rytme, og man kan også springe en cyklus over, jeg har hørt og set meget mens jeg har været på dette forum. Hvis du ved du ikke er gravid er der vel ikke andet for end at vente på menstruationen. Hvis du ved om eller hvornår du har haft ægløsning kan du forvente at få din menstruation ca 14 dage efter (eller du kan teste positiv for graviditet ca 14 dage efter).

Jeg har hørt flere gange at man er mere frugtbar lige efter p pille stop så der skulle ikke være nogen grund til at vente. Nogen har brug for noget tid til at få p pillerne "ud af systemet" men det er ret forskelligt hvordan kroppen reagerer på p pille stop.

Held og lykke :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle de indkomne svar indtil videre :)

Altså, hvis man tæller fra sin menstruations start, så er vi på 35 dage i dag.. Og ja, desværre, er helt sikker på, at jeg ikke er gravid :) Vi har brugt beskyttelse hele tiden efter p-pille stop... Så ja, den er nok bare forsinket. Men hvad er det længste, I kender til at den er forsinket?

Grunden til at vi ikke bare gik i gang med projekt baby med det samme er, at jeg har hørt/læst, at der er større sandsynlighed for at abortere, og så sagde min læge, at kroppen havde godt af at finde sig selv igen... Så ja, derfor.

Men ved I om man kan foretage sig noget, spise noget særligt eller andet for at fremprovokere den? Utroligt, at man gerne vil have sin menstruation ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er bange for at det bare er at vente. :shooter Har ikke hørt om noget der kan fremprovokere (andet end medicin)

Herinde har jeg læst om meget lange cykli. Helt oppe omkring 50, 72 og 120 dage.. Men jeg tror at man siger at 40 er max inden for normalen. Men jeg har også læst flere der har sprunget en cyklus over - så dermed går der jo nemt 60 dage hvis man har en normal cyklus på omkring de 30.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som sagt er 28 dage ikke en regel men et gennemsnit og mange har længere cykli end det. Jeg ville give det nogle dage mere. Jeg kender ikke noget til ting, man kan spise, og jeg synes også, det er tidligt at begynde at gøre noget aktivt for at forkorte cyklus, når det er din første cyklus efter p-pille-stop. Måske skal kroppen bare finde sig selv....jeg ville nok kontakte læge, hvis der stadigvæk ikke var mens på dag 45 eller noget i den stil...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der ska medicin til at fremprovokere menses og det bruges oftest kun i forbindelse med fertilitetsbehandling. Derfor kan du ikke gøre andet end at vente.

Jeg har aldrig hørt om man sku ha større risiko for abortere de første mdr man prøver. Der er en del herinde der er blevet gravide i de første cyklusser og slet ikk aborteret.

Jeg har haft en cyklus på 90 dage, men har også fået diagnosticeret pco.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Suk... Altså, jamen, der er nok ikke andet at gøre end at vente... Men hvornår ville I kontakte lægen, hvis den ikke er kommet? :-) Er på dag 36 nu... Men det er mærkeligt.. Føler at der kommer lidt mere udflåd end normalt, hvis I ved, hvad jeg mener.

Skal måske afsted på en afbudsrejse om 14 dage... Måske jeg er så uheldig heldig, at den kommer der ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er først nu min mens er blevet sig selv igen, og det er 1 år 8 mdr. siden jeg smed mine p-piller.:) Men jeg har godt nok fået den, den har bare været meget uregelmæssige, den første tid gik der kun 14 dage imellem min mens. og senere hen gik der 2 mdr. hvor der ikke var noget. Men nu kommer den regelmæssigt med 30 dages mellemrum på nær når jeg er stresset. så kan den sagtens gå flere uger over tiden. :) Så der er ikke andet for end bare slappe af og lade være med at tænke over det.:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er vi på dag 38.... Ja, men det er nok bare at have tålmodighed, men det er såmænd egentligt mere fordi jeg synes, det er mærkeligt, at den ikke kommer.. Kroppen er jo ret finurlig, og lever lidt sit eget ræs... Men hvor længe ville I vente før I spurgte lægen om råd? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja.. jeg tror måske jeg ville vente og se om jeg bare havde sprunget en cyklus over, men hvis den stadig ikke var kommet efter hvad der passer til 2. cyklus, så ville jeg ringe. :) Men det er jo let nok for mig at sige når jeg ikke har prøvet det. Ville i hvert fald være meget utålmodig :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været ved lægen grundet samme problemstilling og det er helt normalt at springe en cyklus over og lægen ville først gøre noget efter 6 mdr så det er med at finde tålmodigheden frem. Ved det er svært. Min viste sig så at være en graviditet jeg først opdagede, da den var ved at gå tabt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smed p-pillerne for 1 1/2 år siden...første cyklus blev 35 dage og de næste 40/42 dage og en på 47 dage...indtil jeg prøvede zoneterapi i efteråret så kom den ned på 30 dage...og cyklus efter der blev jeg gravid med en æl sprøjte til hjælp...mistede i januar..og siden har cyklus været 40/42 dage igen..blev gravid og mistede i maj...og har siden foråret prøvet zoneterapi igen..sidste cyklus endte på 32/33 dage...og nu er jeg spændt på denne...men det korte af det lange er at min læge siger at det er helt normalt med cyklus på de der 40 dage så længe jeg har æl og kan blive gravid...så ventetid er en dyd...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay... Måske jeg spørger dumt, men... Hvor mange dage skal jeg så tælle fra sidst jeg havde menustration, så jeg ved, hvornår man er igennem 2. cyklus? :)

Beskyttede I jer imens eller gik I bare igang?

Tror I det vil være en ide at tage en ÆL-test? :)

Ja, jeg har lidt mange spørgsmål... Sådan er det at være grøn i emnet ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay... Måske jeg spørger dumt, men... Hvor mange dage skal jeg så tælle fra sidst jeg havde menustration, så jeg ved, hvornår man er igennem 2. cyklus? :)

Beskyttede I jer imens eller gik I bare igang?

Tror I det vil være en ide at tage en ÆL-test? :)

Ja, jeg har lidt mange spørgsmål... Sådan er det at være grøn i emnet ;-)

Du tæller fra 1.menstruationsdag. Cyklus ender, når du får menstruation eller en positiv graviditestest. Vi gik bare i gang. Jeg har hele tiden brugt ægløsningsteste (jeg køber dem billigt på nettet), og det er jeg glad for. Især i starten var de rare at have. Du kommer nok til at bruge mere end én test, så køb dem billigt, hvis du prøver. De fleste begynder at teste for ægløsning omkring dag 9-10 stykker, hvis de ikke ved hvor lang deres cyklus er. Det kan gå hen og blive til en del, hvis man har en lang cyklus (min første var fx. 35 dage). Man får typisk menstruation (eller to streger) 10-15 dage eller noget i den stil fra ægløsning, og hvis du bliver gravid, så tæller man uger fra før man blev gravid. Så vil man typisk sige, at man er 2 (uger) +0 (dage) ved ægløsning (eller befrugtning)....Der er en masse fine artikler her på babyklar, der skærer en del ud i pap for begyndere. Vi har alle været der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay - tak for Info :)

Tror jeg ringer til min egen læge på mandag (han er på ferie pt) for at høre, om vi bør vente til menstruationen er kommet eller om vi bare kan gå igang :-)

Så nåede vi i øvrigt dag 40 uden mens.... Det er godt nok svært det der med, at man ikke aner, hvornår den kommer. Mest fordi man jo på pillerne har været vant til at kunne styre det/regne det ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du egentlig prøvet at teste?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

Jeg kender det kun aaaalt for godt :-)

Min første cyklus efter p-pillestop var 57 dage, og lægen ville ikke gøre noget før mindst 2-3 måneder senere. Den næste cyklus var på 100 dage og der blev jeg også afvist efter at have leveret en kop urin til en strimmeltest for graviditet selv om jeg sagde jeg slet ikke var gravid da min mand var uderejst i flere måneder (!!) men gerne ville undersøges for pcos. Det mente de der akulle vente lidt endnu. og så kørte det ellers med en nogenlunde som sædvanligt uregelmæssig cyklus på mellem 33 og 42 dage efter de der omkring 160 dage.

Desuden har min læge forklaret mig lidt omkring p-pillerne, og det afhænger meget af hvilken type pille man har taget, i forhold til hvor længe den er om at komme ud af kroppen. De fleste tager mini pillen i dag, den nye type, og den er hurtigt ude af kroppen og virker på en anden måde end den gamle type p-pille. Det er noget med at den ene danner en "prop" ved livmoderhalsen, så sædceller ikke kan slippe ind og den anden påvirker slimhinden til at udstøde et befrugtet æg.

Den gammeldags type p-piller skulle så være længere om at komme ud af kroppen. Men dosis i den nye Type er tilsvarende lavere og hormonet af en mildere slags, og derfor er der ikke længere behov for at vente et par måneder.

Håber du snart får en normal cyklus, og held og lykke med at blive forældre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du testet?

Jeg kan slet ikke forstå hvorfir I skal vente det giver ingen mening i min verden.

Så jeg ville købe en graviditetstest og så ellers se at komme igang uden beskyttelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med jer piger,

Jeg stoppede på p-piller den 5 juni og fik derefter min mens den 9 juni, og den sluttede den 13 juni. Har hørt fra andre, at det vil være en god ide at beskytte sig indtil man fik "sin normale" menstruation, hvorefter man så kunne gå igang med projekt baby. Men... Nu har jeg ikke helt styr på, hvornår man skal tælle fra, men tæller man fra den dag, den sidste mens stoppede, så er der gået 31 dage, og min læge sagde, at normen var 4 uger ca.

Men... Er der noget man kan gøre for at fremprovokere sin menstruation? Hvornår har I fået jeres efter p-pille stop? Andet - What's to dó? Hvorfor bør man egentlig vente?

Synes faktisk ikke, at jeg tænker så meget over det i hverdagen... Altså, holder jo øje, men ellers har jeg bare bind og trusser med, hvis den skulle komme. Det skal også siges, at min menstruation var regelmæssig inden jeg startede på p-piller for 10 år siden.

Glæder mig til at modtage jeres kloge ord :-)

Kærligst Gitte

Hej Gitte

Da jeg stoppede på P-piller (også efter 10 år og med regelmæssig, nærmest på klokkeslæt, menstruation før) fik jeg den 'almindelig' blødning lige efter som sædvanlig, derefter gik der 4 måneder før min menstruation kom! Blev så gravid lige efter :)

De fleste læger vil vente nogle måneder (op mod en halvt til et helt år) før de udreder dig, da det altså sagtens kan tage lidt tid efter P-piller. Plus at de fleste ikke bliver gravid lige med der samme selv med regelmæssig cyklus.

Ift at beskytte sig indtil første menstruation, så er det kun så du selv har en ide om hvornår du er blevet gravid. Men hvis dette ikke kan regnes ud pga manglende mens blier du bare skannet tidligt for at fastsætte termin :)

Held og lykke med PB! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER