Fru-Nielsen

Den første grød

38 indlæg i dette emne

Puha.. Er helt angst ved tanken og monster usikker.. Min baby skal forgiftes med andet end min rene modermælk - oh ve oh skræk! :o

Men i morgen skulle det gerne gå løs. Beslutningen er blevet taget lidt hurtigt, men jeg kan altså ikke benægte tegnene længere - han er sgu vist klar. Og forhåbenligt kan det inden alt for længe betyde at det ikke er nødvendigt med tre til fire amninger om natten.. (Behøver jeg sige, at det er til at få lange patter af? ;) ) Men derfor er jeg nok heller ikke helt så forberedt som jeg gerne ville. Og saxo har endnu ikke afsendt min 'Helens bog om børn og mad'.. Forbandede saxo!!

NÅ, spørgsmål...

- Min plan er at starte med majsgrød. Umiddelbart har jeg ikke planer om at søde det med frugtmos, men synes alligevel jeg læser om mange som gør det. HVIS jeg nu alligevel vil søde lidt, hvilken frugtmos kan så anbefales (som jeg altså laver selv) og hvor meget bruger man lige en sådan en lille portion grød??

- Vi starter som sagt med majsgrød. Men hvor længe er det en god idé at holde sig til den samme grød??

- Er med på at det i starten er meget lidt de spiser, men hvor meget regner man for et helt måltid? Som jeg har forstået det, kan man begynde at indføre endnu et måltid, når de er oppe og spise et helt - men i papirerne fra min SP står der ikke noget om det. Og hvis jeg er helt galt på den her, så ret mig endelig :P

- Planen er som sagt at starte op i morgen, for så har vi hvertfald resten af ugen med helt fred og ro til opstarten. MEN, på mandag skal jeg i mødregruppe, og jeg synes det virker total uoverskueligt at skulle give ham grød der. Både for mig, men jeg tænker også om han måske kan have svært ved at koncentrere sig, og det derfor skader mere end det gavner?? Kan jeg evt. springe det over bare den dag, eller måske give ham grød senere på dagen?? Gode råd til at klare det modtages med kyshånd!

HVIS jeg nu ikke kommer uden om at give ham grød mens vi er afsted, kan jeg så lave grøden hjemmefra og så varme den i mikroovn senere??

Umiddelbart har jeg kun set de andre i min mødregruppe fodre med pulvergrød, men det vil jeg altså ikke. Så har heller ikke helt følt at jeg kan støtte mig op af dem i alt det her.

Åhhh.. Har sikkert 1000 spørgsmål endnu. Det hele kører bare rundt i knolden på mig. Og det er ikke heeelt på den gode måde. :unsure Men der skal ikke være tvivl om, at jeg også glæder mig helt vildt til at komme i gang med det her! :)

HJÆLP MIG FOR HULEN!!! :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Spændende med grødstart! :D Det bliver sjovt! Jeg var også lidt angst, da vi startede, men det bliver sjovt og er ikke farligt, bare rolig :kram2

Vi startede med hirsegrød (men det kunne ligeså godt have været majsgrød, så det nævner jeg bare for smalltalkens skyld :P) med æblemos on the side, dvs. han fik faktisk grød uden mos først. Hirsegrøden hittede aldrig sådan rigtig, men da vi skiftede til havregrød var det også uden frugtmos --> Jeg ser ingen grund til at der SKAL være frugtmos i. Vi har været meget glade for æblemos. Det er mega nemt at lave (kog nogle æble og mos dem i smadder med en stavblender og vupti ;)), det smager dejligt (især med kanel :D), det kan fryses uden at det ændrer sig synderligt, og det er forholdsvist billigt. Så det vil jeg varmt anbefale. Du kan også mose en banan, men jeg ville nok ikke bare gøre det med en gaffel når det er den allerførste mos, for så kan klumperne nok godt blive lidt voldsomme. Pæremos eller jordbærgrød kunne måske også være en mulighed.

Hvor længe skal man holde sig til samme grød? Hmmm... Jeg mener at den gode Helen siger 3-4 dage, men jeg er ikke helt sikker. Vi kørte hirsegrød lææææææænge. En uge, tror jeg, måske længere... Og så gav vi op og hoppede på majsgrød (som heller ikke hittede) og så havregrød (som hittede! ;)). Nå men jeg ville holde mig til samme grød i hvert fald 3-4 dage ad gangen, og hvis det virker, så ville jeg ikke være bange for at blive ved i længere tid. Valdemar har ædt MEGET havregrød :)

Da vi startede, fik jeg både at vide, at vi skulle starte med nogle få skefulde om dagen, OG at vi bare skulle blive ved, indtil han selv sagde stop. Så først vi startede med ca. 5 skefulde (hvoraf nok en halv røg ind) og efter et par dage prøvede vi vist bare, indtil han ikke gad mere. Jeg har godt hørt, at man først skal starte et nyt måltid op, når baby har spist et helt måltid, men det hørte jeg først EFTER, at vi var gået fra 2 x grød om dagen til 4-5 måltider om dagen henover få dage, fordi jeg lige havde set i Helens bog, at det var "madplanen" for en bebs på de der 7-8 måneder. :blush Det skete der nu ikke noget ved, men jeg kan nu ikke love, om der sker noget ved det for andre :unsure Jeg tænker dog, at hvis I starter med et par mundfulde til at starte med, så når din bog om børn og mad nok at komme inden at I kommer sådan HELT igang. Ellers ville jeg nok bare prøve når interessen var der.

Vi sprang nogle dage over, hvor han kun blev ammet (ligesom du tænker at gøre til mødregruppe - så det mener jeg sagtens at du kan), men allerede første dag fik han "rigtig mad" to gange: Først hirsegrød + æblemos til formiddag, og senere en gulerod og et stykke honningmelon at sutte på til aften. No problem :)

Såvidt jeg husker, skiftede vi også en smule rundt i, hvornår Valdemar fik grød, da det kun var én gang om dagen. Nogle gange til frokost (fordi der var han mest vågen) og nogle gange om morgenen (fordi vi skulle noget til frokost og jeg ikke orkede grødsvineri ude). Men jeg mener egentlig, at anbefalingen er at holde det på samme tidspunkt på dagen :unsure

Jeg har ikke prøvet at varme grød op igen i micro, men min mavefornemmelse siger mig, at det bliver mindre lækkert :P Men hey, prøv da bare, det værste, der kan ske, er at der går lidt grød til spilde :P Ellers kan du måske lave grøden i mikroovnen til at starte med? Det kan man jo i hvert fald med havregrød, så måske kan man også med majsgrød?

Pulvergrød har vi aldrig prøvet her, det har ikke været nødvendigt :)

Held og lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov btw, det med at genopvarme grød i mikro afhænger nok også af, hvad du putter i grøden udover majs... Hvis du putter MM eller MME i, så tror jeg ikke at du må genopvarme det i mikro. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal også i gang snart så læser lige med her hihi :) synes også det er lidt en djungle ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SKAL man putte MM/MME i grøden ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, at det er et must, jeg mener at have hørt flere, der bare bruger vand. Men jeg tror, at anbefalingen er, at man bruger mm/mme. Vi brugte mm (nedfrosset i terninger) indtil Mar blev 10 måneder, nu bruger vi bare vand + sødmælk om morgenen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du får lige et kort svar fra mobilen:

Husk, start laaangsomt op! Det er svært for baby og hårdt for babys mave.!

Et måltid er som udgangspunkt 1 dl, men kan variere fra barn til barn selvfølgelig.!

Vi ventede med at gå op i måltider til frokosten kørte på skinner og så gik det hurtigt efter det. Det er hårdt at komme op på et helt måltid. Det kræver stor koncentration, men når først teknikken er der helt og de ikke bruger ligeså meget energi på det, så går det hurtigt frem.

Husk, at grød ikke må erstatte mælken før i runder 6 mdr.! Det er som udgangspunkt kun smagsprøver indtil da.

Jeg ville ikke tage grød med i MG. Hvis Theo er i hopla senere på dagen derhjemme, kan du give ham lidt der.. Ellers sker der ikke det store ved det! Jeg tror hvert fald, det er bedre at vente end at give det i MG allerede!

3-4 dage i streg med samme grød som minimum, gerne en hel uge her i starten.! Alt er nyt, så hvis grøden er genkendelig er det lettere at fokusere på selve det at spise med en ske.

Her endte vi med tiden i pulvergrød, da det var det der hittede mest - dog er homemade havregrød et HIT.! Grøntsagsmos nåede aldrig at blive godt her, og nu er vi nået videre til "rigtig" mad, så nu bliver de spist :)

Jeg startede uden frugtmos på, men skiftede lidt henad vejen, da grøden ikke havde så stor interesse i sig selv..

God fornøjelse! Det er sjovt og husk, ikke at tage det for seriøst og sådan - det smitter fra mor til baby ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SKAL man putte MM/MME i grøden ??

Ja, ellers er der ikke nok næring i i starten.! Jeg spurgte min SP ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er kommet rigtig gode og kompetente svar, så vil bare bekræfte at det SLET ikke er farlig. Min SP sagde forøvrigt at de max må spise en halv deciliter den første uge.

En anden ting er at jeg ved det næste barn vil starte med grøntsags mos og ikke grød. Faktisk er der mange ting jeg vil gøre anderledes ved den næste, for her har maden været et helvede. Men det er vist exceptionelt at det er sådan, så næste gang laver jeg en slagplan med hvad jeg giver, hvor lang tid osv. Men det kan du sagtens gøre med tiden.

Frugt mos er dessert siger min SP - jeg har dog brugt det som mellemmåltider (især på tur) og jeg har også sødet grøden. Det ER fyldt med vitaminer.

Et andet gude tip jeg fik af SP var at man ALTID skal have sveskemos i huset. Og også gerne banan.

Og så trøstede hun mig da Mie NÆGTEDE at spise andet end pulvergrød - for der er INTET i der er usundt for babyer. Jeg har dog forsøgt at holde mig fra det med syntetisk smag i - det er kun når Anders har købt at hun har fået det.

Og sidste guld tip er at fryse mos i poser du trykker flade så kan du brække det af du skal bruge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det gik fint med bare alt føle mig frem. Vi startede da Theodor var 4 måneder og der lavede jeg kun en halv dl ad gangen, det gav sig selv, hvornår vi skulle sætte det op.

Han fik mad sådan rimeligt regelmæssigt, men nogle gange kunne det ikke lade sig gøre, og så blev det anderledes. Det skete der overhovedet ikke noget ved. Vi sprang også over nogle dage.

Han spiser ikke rigtigt frugtmos i. Det siger ham ikke noget, det er vist mest os voksne der indimellem synes han skal smage noget nyt. Æble bliver han knotten over:)

Vi startede med hirse og ris, efterhånden blev det også alt muligt andet, havregrød er klart en favorit.

Jeg lavede også ALTING selv i starten. Havde ikke overvejet andet. Men damn it, det fungerer altså godt med pulvergrød eller glas på dage, hvor man er på farten. Det er nemt og fås i glimrende kvalitet og økologisk. Theodor kan godt lide at smage alt muligt forskelligt, så jeg er glad for de nemme løsninger indimellem for egentlig synes jeg bare det bidrager til at han spiser varieret.

Glæd dig til rugbrødsmadder. Det er sjovt:)

Hvis maven driller - og det gør den nok - har sveske virket hos os. Jeg har både lave mos, som jeg har blandet i grøden, jeg har givet ham lidt mos uden andet og jeg har også kogt et par opblødte svesker med direkte i havregrøden, da jeg havde travlt. It all works.

God fornøjelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha.. Er helt angst ved tanken og monster usikker.. Min baby skal forgiftes med andet end min rene modermælk - oh ve oh skræk! :o

Men i morgen skulle det gerne gå løs. Beslutningen er blevet taget lidt hurtigt, men jeg kan altså ikke benægte tegnene længere - han er sgu vist klar. Og forhåbenligt kan det inden alt for længe betyde at det ikke er nødvendigt med tre til fire amninger om natten.. (Behøver jeg sige, at det er til at få lange patter af? ;) ) Men derfor er jeg nok heller ikke helt så forberedt som jeg gerne ville. Og saxo har endnu ikke afsendt min 'Helens bog om børn og mad'.. Forbandede saxo!!

NÅ, spørgsmål...

- Min plan er at starte med majsgrød. Umiddelbart har jeg ikke planer om at søde det med frugtmos, men synes alligevel jeg læser om mange som gør det. HVIS jeg nu alligevel vil søde lidt, hvilken frugtmos kan så anbefales (som jeg altså laver selv) og hvor meget bruger man lige en sådan en lille portion grød??

- Vi starter som sagt med majsgrød. Men hvor længe er det en god idé at holde sig til den samme grød??

- Er med på at det i starten er meget lidt de spiser, men hvor meget regner man for et helt måltid? Som jeg har forstået det, kan man begynde at indføre endnu et måltid, når de er oppe og spise et helt - men i papirerne fra min SP står der ikke noget om det. Og hvis jeg er helt galt på den her, så ret mig endelig :P

- Planen er som sagt at starte op i morgen, for så har vi hvertfald resten af ugen med helt fred og ro til opstarten. MEN, på mandag skal jeg i mødregruppe, og jeg synes det virker total uoverskueligt at skulle give ham grød der. Både for mig, men jeg tænker også om han måske kan have svært ved at koncentrere sig, og det derfor skader mere end det gavner?? Kan jeg evt. springe det over bare den dag, eller måske give ham grød senere på dagen?? Gode råd til at klare det modtages med kyshånd!

HVIS jeg nu ikke kommer uden om at give ham grød mens vi er afsted, kan jeg så lave grøden hjemmefra og så varme den i mikroovn senere??

Umiddelbart har jeg kun set de andre i min mødregruppe fodre med pulvergrød, men det vil jeg altså ikke. Så har heller ikke helt følt at jeg kan støtte mig op af dem i alt det her.

Åhhh.. Har sikkert 1000 spørgsmål endnu. Det hele kører bare rundt i knolden på mig. Og det er ikke heeelt på den gode måde. :unsure Men der skal ikke være tvivl om, at jeg også glæder mig helt vildt til at komme i gang med det her! :)

HJÆLP MIG FOR HULEN!!! :balloons

Jeg har ingen erfaring, så skriver kun ud fra hvad jeg har læst mig til/selv tænker er fornuftigt.

Majsgrød lyder da alletiders :) Jeg tænker ikke umiddelbart at jeg vil starte med frugtmos i, men putte det i hvis grøden bliver totalt afvist.

Men kommer det dertil, (og også som mellemmåltid senere hen) så vil jeg starte med: abrikos, pære, banan, blomme, blåbær, fersken, hindbær og æble (i følge Rebecca Persson gode start frugter).

Jeg har købt frostboxe (som du har set på min blog) som jeg fryser i, de små boxe kan holde 40 ml, og jeg har læst at 1/2 dl er alt rigeligt i starten.

Der er jo egentligt ikke forskel i tilberedningen af pulver og hjemmelavet. Til grød har jeg købt en todelt madkasse (der holder væske inde). I den vil jeg hjemmefra måle grødmel af i den mængde jeg vil bruge (mængde så det svarer til 1/2 dl færdig grød), og hælde vand i også. I det andet rum vil jeg putte en frosen mm firkant og lidt fedtstof, på den måde kan det tilsættes når grøden er lavet OG kølet til spisetemperatur. Jeg vil have en skål med der kan gå i microovn, hæld pulver og vand i, put i micro, kog op, køl ned, tilsæt mm/mme + fedtstof.

Men jeg vil synes du FINT kam springe dagen over, han skal have overskud til at spise.

Og jeg vil bruge samme grød i ca en uge (eller mere), tror liiiige de skal have en chance.

Majs, hirse, boghvede, ris (begrænset) og quiñoa er gode bud :)

Håber du kan bruge lidt.

Hov, vil lige skrive at jeg som nr. 2 måltid vil give grøntsagsmos + kartofler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede også med majs og lavede det i starten af ½ dl vand og 1 mål majsmel (brugte måleskeer fra mme pakken) som jeg lavede i microovn. Så tilsætter jeg ca 1 tsk tidselolie (da det er mildt og sundt og uden smag) en 1-2 tsk sveskemos, enten fra glas eller en jeg selv laver ved at blende svesker udblødt i vand, man kan lave til nogle dage ad gangen, når det så er kølet en anelse tilsætter jeg mme tilsvarende den mængde vand jeg har brugt. Det var yndlingsgrød i lang tid, sveskemosen sikrer at baby ikke blir forstoppet.. Efterhånden har jeg sat mængden op og skiftet delvis ud med havregryn men det er stadig yndlingsgrød her og nem at lave syns jeg.

De dage jeg var ude skubbede jeg bare grød måltidet til senere eller erstattede med frugtmos.

God fornøjelse med grød :babystol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

husk at give ham godt med vand evt. i kop ved siden af eller hvad han fortrækker, det var et simpelt råd der virkede på Olivers mave også sveskegrød som de andre nævner held og lykke med det jeg er også startet og det er et hit her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super gode svar :lovebk så vil ikke tilføje så meget.... udover lige at huske på at jordbær skal man være lidt forsigtig med, da nogle babyer reagerer på dem med udslæt om munden, og nogle anbefaler at man venter helt til 1 år med jordbær (har vi dog ikke gjort, men det var ikke noget af det første vi gav) og at der er gluten i havregryn, så det er også bedst at vente med det, til 6 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super gode svar :lovebk så vil ikke tilføje så meget.... udover lige at huske på at jordbær skal man være lidt forsigtig med, da nogle babyer reagerer på dem med udslæt om munden, og nogle anbefaler at man venter helt til 1 år med jordbær (har vi dog ikke gjort, men det var ikke noget af det første vi gav) og at der er gluten i havregryn, så det er også bedst at vente med det, til 6 måneder :)

Gode pointer :super Jeg vidste faktisk ikke det med jordbær, så vi har været heldige, at det ikke gav problemer. Valdemar eeeeeelsker jordbær :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar :glad I er guld!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan finde en masse opskrifter i denne pjece fra sst.

http://www.foedevare...ner/2012200.pdf

Bliver du glad for den kan den købes på apoteket!

Og husk at det skal være den fine majs mel - min mand fik købt det til grov polenta, og det blev altså noget underligt grynet noget!

Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og majsmel og majsstivelse er vel ikke det samme, eller?

Nej. Ud og køb majsmel. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps :) Det er sat på indkøbslisten :) Ikke at det haster, for der går nok ihvertfald 2 uger inden vi går igang (Vil ikke gå igang mens vi er på camping... en ting ad gangen).

Fornuftigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nååå.. Første omgang grød er klaret, og det gik bare SÅ godt! :D Han spiste en del. Der var kun en lille smule tilbage i skålen, da han begyndte at afvise skeen. Og så var både han og jeg selvfølgelig smurt godt ind i majsgrød ;) Helt perfekt!

Han fik også drukket godt med vand af kop. Det var næsten det, han var mest begejstret over. :P

Så alt i alt en kæmpe succes! Og jeg glæder mig til i morgen igen! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, og så kom der lige et spørgsmål..

Kan jeg bruge den rest grød jeg har tilbage i morgen? Eller hvordan er det med MME og genopvarmning??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad så hvis man kun koger det mens der er vand i, og så bagefter tilsætter MME? Det er drikkeklar det drejer sig om - ikke pulver.

Der er jo grænser for hvor lidt grød man kan lave af gangen, men synes det virker helt åndssvagt at smide noget der minder om to hele portioner ud. Kan bedre forlig mig med at smide en enkelt ud. Hehe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg forstod på SP igår, så er det så snart der er kommet MME i at det ikke må opvarmes igen. Så kan du måske koge på vand, tage fra til det konkrete måltid og så først der tilsætte pulvet?

:ditto sådan gjorde jeg - jeg fortyndede først lige inden servering med MME.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvis der IKKE er MME i, hvor lang tid kan det så holde sig i køleskab?

Et par dage, men det kan fryses! Fx i en pose og så kan man brække af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg forstod på SP igår, så er det så snart der er kommet MME i at det ikke må opvarmes igen. Så kan du måske koge på vand, tage fra til det konkrete måltid og så først der tilsætte pulvet?

:ditto sådan gjorde jeg - jeg fortyndede først lige inden servering med MME.

Som jeg skrev, er det drikkeklar MME vi bruger, ikke pulver ;)

Men det bliver noget med at lave en tyk grød på vand og så fortynde med drikkeklar MME inden brug. :) Det skal nok fungere. Og jo mere han spiser, og mindre spild bliver det jo også.

Det var bare lige her i starten, at jeg så en ret stort MME spild for mig, når nu vi har købt drikkeklar. Men det går nok. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER