Sarahb_dk

Hjælp til morgenmad 7 mdr

17 indlæg i dette emne

Er der nogen af jer, der har nogle gode ideer til morgenmad til en lille gut på 7 (snart 8) mdr?

Vi har prøvet øllebrød (med diverse frugtmos), havregrød, majsgrød og hirsegrød. Han har aldrig været ret glad for grød, så det er lidt begrænset hvor stor succes der er med det.

Han kan godt spise en lille smule rugbrød, men slet ikke nok til at det kan gøre det ud for et måltid.

Så ja, jeg er lidt tom for ideer.. Hvad hitter til morgenmad hjemme hos jer? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Yoghurt :) Også med nogle havregryn ovenpå :) Det virker her, Melissa havde en lang periode hvor det kun var Sempers pulver havregrød der duede :rolleyes Og da hun kørte træt i det gik vi over til yoghurt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia har aldrig været glad for grød. Hun spiste derfor længe rugbrød med smøreost og frugt til. Det var meget forskelligt hvor meget hun spiste af det. En dag fik hun lov at smage min havregryn med mælk og kanel og hun var solgt:-) så nu får hun havregryn med letmælk og en lille bitte smule kanel på. Vi stiller det i blød natten over( eller en halv time før, hvis vi glemmer det aftenen før). Så er det ikke så hørt for maven. Det spiser hun som regel godt af. Ca to håndfulde med mælk på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at putte masser af frugtmos på grøden? I starten puttede jeg fx sveskemos eller æblemos på grøden, og så spiste han det med søde munde :)

Og ja yoghurt er også et sikkert hit her, når grøden svigter. Gerne med masser af havregryn rørt i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her står den på yoghurt med havregryn. Nogle gange varierer vi lidt og putter frisk frugt i også, men ikke altid. Havregrød har aldrig sagt ham noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sandwich rugbrød med frugtmos på

Klatkager (Agnetes Blok har en god opskrift)

Baby muffins (Rebekka Person)

Yoghurt evt med havrefras at gnaske i ved siden af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme roterer vi morgenmaden - vi elsker morgenmad :)

Der er altid skaaret frugt og/eller baer

Altid lidt broed/en skorpe/knaekbroed/speltpopskage

Altid 5-6 rosiner

Saa kan der ogsaa vaere

En lille portion boghvedeflagegroed med most banan eller revet paere og en teskefuld kokosolie.

Omelet af et eller to aeg, som Noah og jeg deler

Lille portion yogurt drysset med lidt fine havregryn og kokosmel

Jeg varierer det lidt. Men han faar altid en tallerken med lidt morgenfingerfood, som jeg saa supplerer op med groed, yogurt eller omelet. Hvis ikke der er groed med kokosolie, saa faar han det paa en teske, som han selv styrer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius får havregrød lavet på en del gryn, en del vand og en del sødmælk. Og så en isterning med frugtmos i til at give lidt smag og køle grøden ned. Og så putter jeg lidt salt i ellers smager havregrød træls...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de gode forslag :)

Vi har forsøgt at hælde rigelige mængder frugtmos på grøden og så ryger der da lidt ind, men det er ikke meget :(

Overvejer at prøve med lidt youghurt, men Johannes har fået pepticate mme (supplement ved siden af amning), da der er allergi i familien.. Og så er jeg lidt i tvivl om det er ok at starte med mælkeprodukter nu? Hvilken slags yoghurt bruger man så? Naturel med lidt frugtmos eller sådan nogle med frugt i? Så er der måske for meget sukker i? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sandwich rugbrød med frugtmos på

Klatkager (Agnetes Blok har en god opskrift)

Baby muffins (Rebekka Person)

Yoghurt evt med havrefras at gnaske i ved siden af.

Rigtig fine forslag :) Han er egentlig glad for at sidde og fedte med maden selv, fx rugbrødsstænger, kartofler osv, så vil lige gå ind og lure på de der opskrifter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme roterer vi morgenmaden - vi elsker morgenmad :)

Der er altid skaaret frugt og/eller baer

Altid lidt broed/en skorpe/knaekbroed/speltpopskage

Altid 5-6 rosiner

Saa kan der ogsaa vaere

En lille portion boghvedeflagegroed med most banan eller revet paere og en teskefuld kokosolie.

Omelet af et eller to aeg, som Noah og jeg deler

Lille portion yogurt drysset med lidt fine havregryn og kokosmel

Jeg varierer det lidt. Men han faar altid en tallerken med lidt morgenfingerfood, som jeg saa supplerer op med groed, yogurt eller omelet. Hvis ikke der er groed med kokosolie, saa faar han det paa en teske, som han selv styrer.

Lyder som en virkelig god morgenmad i får :mam :) Tror jeg vil rpøve at lave sådan en tallerken med lidt "hapse"mad, som han kan sidde med. Hvordan er det lige med æg og allergi? Må han få det når han er knap 8 mdr?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som en virkelig god morgenmad i får :mam :) Tror jeg vil rpøve at lave sådan en tallerken med lidt "hapse"mad, som han kan sidde med. Hvordan er det lige med æg og allergi? Må han få det når han er knap 8 mdr?

Jeg gav ikke Noah aeg, foer han var omkring 10 maaneder, mener jeg. Jeg gav ham foerst aeggeblomme og saa hele aeg. Du kan godt scramble aeggeblomme - google det og saa er der en side, der hedder noget med wholesomebabyfood eller noget i den stil, hvor der er en opskrift :)

Maelkeprodukter - jamen, det kommer an paa ens egen holdning. Noah fik det paa et eller andet tidspunkt og har ikke reageret negativt paa det. Det samme med aeg, men der havde han stinkelortebleer foerste og anden gang, saa jeg holdt en pause mellem de foerste aeggeserveringer.

Jeg har altid introduceret den slags isoleret over 3-4 dage, dvs. en ny ting ad gangen og saa over 4 dage. Aldrig hele, store portioner, men en teskefuld og saa en spiseske og saa en hel servering. Saa er det ret nemt at se, om det giver anledning til noget mindre godt hos sin baby.

Vi faar godt morgenmad, ja. Jeg elsker morgenmad og Noah virker til at have samme store behov for et godt morgenmaaltid. Han er i hvert fald glad for sin tallerken og jeg roterer som sagt og kommer lidt nyt paa engang imellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her er fuldkornsrismels grød, lavet på sødmælk, lidt æblemos og sukker i med kanel, og smørklat. Det bliver også brugt hvis vi er lidt i tidsnød med aftensmad, og der er det et kæmpe hit. ellers måske en blød bolle med fiber også smør på i små bider, her er der sådan til frokost, at jeg har en tallerken medrugbrøds hapser også så får K 2-3 over af gangen på sin tallerken, evt. et er et af stykkerne noget kogt grønsag, det elsker K. Måske det er det der skal til om morgen, hvor grønsager så bare er lidt blød frugt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de gode forslag :)

Vi har forsøgt at hælde rigelige mængder frugtmos på grøden og så ryger der da lidt ind, men det er ikke meget :(

Overvejer at prøve med lidt youghurt, men Johannes har fået pepticate mme (supplement ved siden af amning), da der er allergi i familien.. Og så er jeg lidt i tvivl om det er ok at starte med mælkeprodukter nu? Hvilken slags yoghurt bruger man så? Naturel med lidt frugtmos eller sådan nogle med frugt i? Så er der måske for meget sukker i? :help

Ifølge SST så må børn under 1 år få A38, sødmælksyoghurt og tykmælk. Ikke yoghurt med frugt, da der er for meget sukker i, som du selv nævner. Om det så er ok at starte med mælkeprodukter nu i dit tilfælde, ved jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gav ikke Noah aeg, foer han var omkring 10 maaneder, mener jeg. Jeg gav ham foerst aeggeblomme og saa hele aeg. Du kan godt scramble aeggeblomme - google det og saa er der en side, der hedder noget med wholesomebabyfood eller noget i den stil, hvor der er en opskrift :)

Maelkeprodukter - jamen, det kommer an paa ens egen holdning. Noah fik det paa et eller andet tidspunkt og har ikke reageret negativt paa det. Det samme med aeg, men der havde han stinkelortebleer foerste og anden gang, saa jeg holdt en pause mellem de foerste aeggeserveringer.

Jeg har altid introduceret den slags isoleret over 3-4 dage, dvs. en ny ting ad gangen og saa over 4 dage. Aldrig hele, store portioner, men en teskefuld og saa en spiseske og saa en hel servering. Saa er det ret nemt at se, om det giver anledning til noget mindre godt hos sin baby.

Vi faar godt morgenmad, ja. Jeg elsker morgenmad og Noah virker til at have samme store behov for et godt morgenmaaltid. Han er i hvert fald glad for sin tallerken og jeg roterer som sagt og kommer lidt nyt paa engang imellem :)

Det lyder som en god idé med at introducere det gradvist. Egentlig har Johannes smagt rigtig meget forskelligt efterhånden og har ikke rigtigt reageret på noget. Tror dog alligevel at vi venter lige lidt endnu med æg, men det er meget rart at have idéerne i baghovedet nu :)

Jeg sætter også stor pris på morgenmad, men har i mange år kun spist rugbrød om morgenen og er så nok lidt idéforladt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her er fuldkornsrismels grød, lavet på sødmælk, lidt æblemos og sukker i med kanel, og smørklat. Det bliver også brugt hvis vi er lidt i tidsnød med aftensmad, og der er det et kæmpe hit. ellers måske en blød bolle med fiber også smør på i små bider, her er der sådan til frokost, at jeg har en tallerken medrugbrøds hapser også så får K 2-3 over af gangen på sin tallerken, evt. et er et af stykkerne noget kogt grønsag, det elsker K. Måske det er det der skal til om morgen, hvor grønsager så bare er lidt blød frugt

God idé med hapserne med frugt. Det vil jeg afprøve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ifølge SST så må børn under 1 år få A38, sødmælksyoghurt og tykmælk. Ikke yoghurt med frugt, da der er for meget sukker i, som du selv nævner. Om det så er ok at starte med mælkeprodukter nu i dit tilfælde, ved jeg ikke.

Jeg er også lidt i tvivl, så tror lige jeg prøver min sundhedsplejerske. Hun nævnte bare da han var 6 mdr, at vi godt kunne vente lidt med sødmælken, men ja hvad "lidt" så er, det kom vi aldrig ind på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER