Nica

1-års status, vil I være med?

12 indlæg i dette emne

Vil I være med?

Ja så er vores dreng snart ved at runde 1 år.

Det er jo vildt så hurtig tiden er gået. Der er sket meget og det har for os været en udfordrende tid.

Vi har lige været til 1-års undersøgelse og vi har en fin lille fis på

Længde: 74 cm

Vægt: 8,4 kg.

Tæt på samme størrelse som hans storebror var.

Han er lidt asymetrisk ved ballerne og vi fik en henvisning til ortopædkirurgisk afd.. Blot for at være sikker på at der ikke var noget. Det er virkelig dejligt at have fået en læge (vi har lige skiftet) som tager både os og tingene alvorligt.

Nu har vi den kernefamilie jeg har drømt om, så der kommer ikke flere søskende til. 3 børn og hænderne fulde.

Vi har har haft og har stadig udfordringer med søvnen.. Så der er tæret på overskuddet.. Men jeg håber det vender når han starter i dagpleje.

Hvordan går det hos jer og jeres skønne børn?

Kh Nica

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder dejligt. Jeg vil bestemt gerne være med men venter lige lidt, Lilly fylder først 1 år om lidt over en måned.

Godt at høre I er glade for jeres nye læge, håber ikke det betyder noget med asymetri, men ellers er det jo rigtig godt at det blir undersøgt!

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder dejligt. Jeg vil bestemt gerne være med men venter lige lidt, Lilly fylder først 1 år om lidt over en måned.

Godt at høre I er glade for jeres nye læge, håber ikke det betyder noget med asymetri, men ellers er det jo rigtig godt at det blir undersøgt!

:balloons

Ja jeg "snød" jo lidt ved at føde midt i juli ;)

Det med asymmetrien var ikke noget jeg havde set, men lægen lagde mærke til det da han lå på maven. Og han har jo virkelig haft problemer med låst lænd. Der bar været fys. På og kiropraktor. Men ikke noget med effekt... Så jeg er da spændt på hvad de siger.

Men virkelig dejligt at hun selv tilbød det.. Ved den gamle læge skulle hun have vredet armen rundt.. Og det ville alligevel ikke hjælpe.

Uh glæder mig til opdateringer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu nærmer vi os 1 års fødselsdagen så vil da gerne være med! Det bliver bare ikke lige nu :P Jeg laver lige en notits i Smalltalk, mon ikke der er flere der er med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil godt være med... Må lige få skrevet en af dagene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også være med, Silas er lige blevet et år, men jeg skal lige til 1 års undersøgelse med ham inden jeg vil skrive, så sidste nye mål kan komme med... det er jo spændende.. vi har først tid til det, onsdag om en god uges tid..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fylder 1 år: 4.september

Vægt: 11,3 kg (13/9 - 1 års undrsøgelse)

Længde: 74 cm (13/9 - 1 års undrsøgelse)

Tænder: 6 (hun reagere overhovedet ikke på dem, så vi ligger næsten ikke mærke til at hun får dem)

Hverdagen

Det går simpelthen forrygende med vores lille bandit. Hun er glad og smilende og bliver kun ked af det hvis hun er meget træt eller sulten.

Vi har nu været i gang med den normale hverdag i snart 5-6 måneder og det går over alt forventning.

Hun har på intet tidspunkt været ked af det når vi har afleveret hende i dagpleje - og selvom det er farmor der er dagplejemor, så er det kommet bag på alle parter, at der ikke har været problemer. :o

Det gør samtidig, at jeg er lidt mere beroliget med at aflevere hende til pasning, nu har hun prøvet at overnatte hos farmor og farfar 3 gange og der har ingen problemer været.

Tilbage til DP, her er hun bare i fuld hopla, hun elsker at lege med de andre børn, og fordi hun er den mindste, så har de andre lidt et beskyttergen over for hende – det er total sødt.

De kommer af sted på masser af ture og hun er åben over for det hele.

Herhjemme har det været en øvelse at få hverdagen til at køre optimal, da vi skal nå alting på meget kort tid, når vi kommer hjem.

Det har for mit eget vedkommende desværre betydet at jeg har taget nogle af det tabte kilo på igen, men nu har jeg erklæret dem krig. :box

C sover igennem stort set hver nat, når hun vågner om natten får hun enten en lille flaske mme (den kamp skal vi have taget <_< ) eller lidt varm vand (hun vil ikke drikke det koldt).

Hun får en flaske vælling inden sengetid, den har vi dog snakket om at prøve, at erstatte med aftengrød.

Hun har indtil sommerferien fint kunne falde i søvn selv, men siden ferien, har vi kæmpet en kamp, for nu stor hyler hun når vi forsøger at gå ud af værelset.

Vi har endnu ikke knækket koden, så lige nu sidder en af os inde ved hende de 30-45 min. det tager hende at falde i søvn. :unsure

Om dagen sover hun 1 time om morgen (8-9) og 1 time om eftermiddagen (14-15), i DP kan hun godt sove op til 2-2,5 time om eftermiddagen.

Udvikling

: Hun tog de første selvstændige skridt med 10 mdr og 3 uger. Hun begyndte at gå selv 2 uger inden hendes fødselsdag og går nu uden problemer.

Snakke: I sommerferien begyndte hun at sige ting, så vi virkelig forstod hvad hun snakkede om – f.eks. elsker hun ”vov-vov”, og hun gentager også nogle gang de ting vi siger. DP-pædagogen har også rost hende for at være langt fremme talemæssigt. I det hele taget snakker hun rigtig meget, det har hun nok ikke fra fremmede. :blush

Motorik i øvrigt: Hun klare fint trapper og kan selv finde ud af om hun skal tage dem forlæns eller baglæns. Hun bruger ivrigt mor og far som klatre-instrument og kan selv finde ud at komme op på hende lille stol på værelse og sidde fint. Hun har rimelig styr på puttekassen – dog mest de runde figurer, da de kommer nemmest i hullerne.

I det hele taget er hun et ekstremt aktivt barn, hun gider absolut ikke at sidde stille, så tv’et har ingen interesse overhovedet og hun hader for det meste at køre bil i længere end 10 min, hvilket giver lidt udfordringer. :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag har vi været til 1 års undersøgelse og Lilly er

78 cm

10 kg

og i øvrigt helt perfekt :loveshower

Er faktisk lidt i tvivl om der er kommet 1 tand, ku mærke den men er ikke sikker på den er brudt igennem alligevel (så er den nok ikke?)

Lilly har god balance og kan gå op til 5-6 skridt uden at holde i noget, men vil helst holde fast i os/noget eller kravle endnu. Vi har købt sko i dag og dem var hun fint tilpas med at gå i. Hun kravler op i alt, sofaen, videre op i vindueskarmen hvis hun kan nå det inden jeg fanger hende, vores seng, stolene osv. Heldigvis er hun også ved at ha lært at hun skal ned med benene først. Trappen klarer hun også når hun får lov, hun plejer at ta den på vej op i bad hver dag.

Syns ikke rigtig der kommer ord bortset fra "Det" mens hun peger. Men hun kan godt li at føre samtale med pludrelyde og nogen gange lyder det lidt som om hun synger. Hun er blevet ret god til "værsgo - tak" lege, og hvis jeg rækker hånden ud og siger "må mor få sutten" så får jeg den som regel.

Hun elsker andre børn, især sine søskende, at undersøge alt, også legetøjet, at komme ud i sandkassen, at gynge, at køre tur i klapvognen (men ikke alt for længe!) at se tv, helst hr skæg eller teletubbies og at sidde på arm og nusse med mor og far.

Hun elsker også at spise og sidde længe og guffe og smage fingerhapser, nomnomnom, hun prøver det meste af hvad vi får og spiser kun havregrød til morgenmad nu.

Hun har sovet igennem et godt stykke tid nu, det hænder hun skal ha sutten om natten men sover ellers ca 11 timer om natten og en lur på 1½ time om dagen.

Starter i vuggestue 1.9. og vi glæder os.

:balloons

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas er jo som før nævnt også rundet 1 år jo, for nogen uger siden... I onsdag var jeg til 1 års undersøgelse med syg dreng, så vi måtte udsætte vaccinen.. men han blev da undersøgt... :)

Silas vejer nu 12,05 kg og han er 85 cm lang.. Hvis i vil se billeder af ham, så må i gerne anmode mig på facebook... (Annette Strømme-Gudbergsen) Da det er død besværligt for mig at lægge billeder herind synes jeg... jeg skal lave om på formatet og alt muligt.. og ja det tager for lang tid i min travle hverdag.. :btopic

Silas kan gå, når han husker det, og vil selv... som regel vil han holde en af os i hånden når han går.. og han bliver hysterisk hvis jeg fortæller ham at han altså sagtens kan gå selv.. :huh Han bliver også bedre og bedre til at spise, og er efterhånden ved at forstå det der med at spise med gaffel eller ske... dog bruger han fingrene når det går for langsomt for ham...

Vi er helt færdige med flasker herhjemme, og faktisk så får han ikke andet end aftensmaden og et glas vand lige inden sengetid.. (og mad resten af dagen altså forstå mig ret) og han falder fint i søvn uden en hyggestund med mad inden sengen kalder..

Han sover igennem, når han ikke er syg.. og det er fra 19 - 06.30 hvor vi er nødt til at vække ham.. ellers kan han sove til 7.45 og så når vi bestemt ikke på arbejde :lolhit

Silas er glad for at gå i VS, og virker til at trives... han er dog lidt ked af det om morgenen, når vi skal gå fra ham der. Men er glad og leger videre, selvom vi kommer efter ham.. :)

Så overordnet er Silas en Charmebøf, som trives både fysisk og psykisk.. :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vil også gerne være med :)

Milas blev 1 år d. 30.August

Han vejer ca 11,5 kg og er 84 cm lang

Har 8 tænder

Motorisk: Milas tog sit første skridt da han var 9 mdr, og går selvstændigt nu og har gjort det længe. Han ligner dog en der har drukket lidt for mange snaps, men det går nok over ;) Det er dog noget sværere når man får sko på, så der vælter han en del.

Han spiser for det meste selv med fingrene, og øver sig ihærdigt med ske og gaffel. Men der er sjældent det lykkes ham at få spist på denne måde, og jeg tror han har opgivet lidt, for nu bliver maden bare splattet ud og spist med fingrene ;) Han har i en periode kunnet drikke af kop selv. Men efter dp start er han stoppet igen, fordi hans bedste ven, heller ikke drikker selv :D

Institution:Han startede i DP d.27. August og det er gået super godt indtil videre, og han er der nu fra 7.30-15 (når jeg starter bliver det fra 6.20-15.30 de fleste dage).

Jeg kan mærke at det allerede har udviklet ham en hel masse, og det er skønt at han leger så godt med de andre børn. Feks. er han begyndt at rulle på gulvet (har aldrig rigtig rullet før) og kan puste med munden.

Og ja så snakker han også en del mere end før. Men det tættetste vi kommer på rigtige ord er kat, tak og ov ov (vov vov) Så vi er glade for DP, og jeg nyder at få lidt "ferie" før jeg skal starte d 19. Sept.

Flaske:er vi så småt begyndt at trappe ud af natflasken og jeg ammer ikke mere (stoppede ved 11 mdr). Men han har meget svært ved at undvære flasken, selvom han får natgrød og mælk af kop lige inden han skal sove. Vi er dog nede på 200 ml, som er halvdelen af hvad han fik før. Hvis nogen har et godt råd, tager jeg gerne imod det :)

Søvn: mange nætter sover han igennem fra kl 19.30-20.00 til 6.15 hvor vi står op, men nogle nætter kan han vågne op til 4-5 gange for at få sin sut. Han sover af samme grund stadig i vores soveværelse ;) De nætter er ret hårde, men nu han e ri DP, kan jeg tage mig en lur i løbet af dagen, hvilket er luksus! Ift lure, sover han lige for tiden fra kl 12-15 hver dag i DP, men det kan nok hurtigt ændre sig, når han skal til at tidligere op. Så det bliver meget spændende, hvordan det bliver :)

Øvrigt: Milas har været syg faktisk hver 2. måned siden han blev født. Ikke noget vildt alvorligt, men diverse infektioner og 3 x mellemørebetændelse :( Så vi må nok regne med at han i en vis grad bliver ørebarn. Han er heldigvis kun en smule mere pylret under sygdom og kan sagtens være frisk også, så det er ikke forfærdelig hårdt, nu jeg går hjemme. Men igen, der kan blive nogle udfordringer når jeg starter job igen :)

Men han er bare den dejligste lille dreng. Super kærlig, en gavtyv og lærenem. Hvad mere kan man ønske sig? Jeg er så glad for at være hans mor, og at være mor i det hele taget, har gjort mit liv meget mere positivt og indholdrigt og jeg føler virkelig er er en mening med mit liv. Er så stolt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik aldrig svaret herinde!

Mie er nu 13 mdr.

til 1 års undersøgelsen vejede hun 10,5 kg og var 79 cm lang.

(men er NOGET i tvivl om det er rigtigt, for hun er ved at vokse ud af str 80 og fætteren er målt til 85 cm og SÅ stor højdeforskel er der bare ikke på de to)

Hun er igang med at få tand nr. 5 og 6 hvilket er en fordobling af tænderne på en måned :zzz

Hun rejste sig op i fri luft sådan HELT sikkert på sin fødselsdag og nu går hun helt sikkert rundt, faktisk er der MEGET fart på indimellem, Anders mener hun løber, men det mener jeg er en helt anden teknik, så jeg kalder det kapgang :P

Hun er lige blevet frikendt for at skele :yay

Vi er bevidste om snart at trappe ned på flasken - men med så mange tænder på vej er projektet udsat en smule. Hun får tyndere mælk i godnat flasken og om natten har hun længe KUN fået vand i flasken.

Af ord er der ikke så meget, men der er sprogforståelse og hun forstår udmærket sætninger/spørgsmål som fx: "kan du putte bamsen op i kassen?" - "Kan du tørre bordet af?" osv. og handler derpå.

Den anden dag samlede hun en kontaktlinse emballage dims, jeg havde tabt, op fra gulvet og gik hen og puttede den i skraldespanden :biglove

Hun er kærlig og uddeler kram i stor stil, vi må også godt låne hendes sut nogle gange.

DP er et hit og det gør det lettere for mig at være afsted på arbejde. Mie udvikler sig lyn hurtigt og vil være med på samme niveau som de to andre børn dernede der er 3 og 4 mdr. ældre, og det er hun til en vis grænse også, især motorisk.

Mie har en koncentrations evne ud over det sædvanlige og kan følge med i tegnefilm i ca 20-30 min hvor hun er HELT væk og kan slet ikke få øjnene fra fjernsynet. Især Peter Plys fanger som i kan se her:

Ellers er der ikke meget mere at sige end at hun er en sej lille tøs der gang på gang imponerer mig!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik heller aldrig skrevet herinde. Lucas er 13 mdr (om 2 dage)

Lucas blev 1 år d. 23. august.

Til 1-års undersøgelsen i starten af august, vejede han 10 kg og blev målt til 81 cm (men siden da er han virkelig skudt i vejret - har ikk målt ham siden, men de bukser der dengang var for lange er ALT for små nu, så tror lige han har taget et kæmpe ryk)

Tænder: Han har nu 7 tænder. Han er ikke synderligt plager når han får tænder - en smule mere irritabel, men ikk det vilde. Og så kommer hans tænder helt tilfældigt. Der gik en måned fra han fik tand nr 1 til tand nr 2, og yderligere 2 mdr før 3. tand brød igennem, og så er de ellers kommet skiftevis i over- og undermund, og skiftevis i højre og venstre side, det har altså set lidt sjovt ud :P

Amning: Jeg har ammet Lucas helt indtil for en uge siden, hvor jeg en aften prøvede at putte ham uden babs, og det tog han egentlig fint. Brokkede sig en smule, men lagde sig hurtigt til at sove. Dagen efter skulle han sove hos mormor, og manglede det derfor ikk. Tredje aften, tror jeg slet ikk han tænkte over det, og han har faktisk slet ikk efterspurgt det en eneste gang, så det gik meget nemmere end jeg havde forestillet mig! Jeg synes det er en smule vemodigt at amningen nu er HELT slut, for jeg har virkelig nydt det, og det har Lucas også. Men nu krammer og mysser vi bare ekstra meget inden han bliver puttet, og dét er altså også bare dejligt :wub

Vuggestue: Lucas startede i vs d 16. august, og jeg havde sat 2 uger af til indkøring inden jeg skulle starte i skole. Den første uge gik det rigtig godt, men anden uge var et helved! Han græd alle de timer han var der, og det var ganske forfærdeligt. Da jeg så startede i skole om mandagen havde han heldigvis en god dag derovre, græd kun ved aflevering, og en smule om formiddagen, men var ellers ok tilpas. Sådan gik de næste dage også, og i sidste uge havde han 3 dage hvor han slet ikk græd da jeg afleverede, og i onsdags rakte han selv ud efter medhjælperen :yay Nu elsker han at gå i vuggestue, og det er bare SÅ dejligt!

Snakke: Der kommer flere og flere ord fra ham. Han har meget længe sagt mor - faktisk siden han var 8 mdr. Han siger også mormor, far, a'det, muuuh (når man spørger "hvad siger koen?", ja, nej, mere, mam (mad). Og så har han nogen bestemte lyde for mange ting, fx va (vand), kar (når han peger på vores kat Oskar), dat (kat).

Motorik: Lucas går stortset. Han tog sine første selvstændige skridt lidt før han blev et år. På sin fødselsdag var han oppe på omkring 6 selvstændige skridt, og nu vader han rundt over det hele, og har taget.. ja, 30-40 skridt eller sådan noget. Men indimellem mister han balancen og læner sig bagover, så jeg er stadig ikke heeelt tryg ved at lade ham gå selv i køkkenet, gangen og på badeværelset, hvor vi har klinkegulv. Men han bliver bedre og bedre, og er virkelig blevet modig. Han har ellers længe været tæt på at kunne gå, men har ikk rigtig turde slippe, men nu er han frygtløs ;)

Søvn: Lucas har faktisk sovet igennem stortset hver nat siden han blev 9½ måned, hvor han indtil da blev ammet 4-5 gange hver nat - på en god nat var det 3 gange, så jeg nyyyyder virkelig at han bare sover nu - jeg bliver stadig så glad når jeg vågner om morgen, og har sovet hele natte, kæft jeg sætter pris på det! :) Selvfølgelig er der nætter hvor han vågner et par gange, men så skal han bare have sutten og sine bamser, så sover han videre, og det klager jeg bestemt ikk over :)

Ellers er Lucas virkelig en glad og kærlig dreng. Han smiler til alle, og charmer i stor stil så snart der er nogen der smiler til ham. og så er han bare så sød til at give kys og kram :biglove

Hvis han sidder og spiser, og man spørger om man må smager deler han altid sin mad med en (bortset fra solbær og jordbær, dem vil han dælme ikk dele med nogen - kun når det er til hans fordel :P )

Han elsker at synge, og laver fagter til flere sange.

Men han har godt nok krudt i røven, og sidder ikk stille og leger med ting ret længe af gangen - det kunne ellers være rart nogengange, hvis han bare gad sidde 5 min og se tv, men næh nej!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER