Påskesen

skønne Olivia's vej til verden

15 indlæg i dette emne

Olivia’s fødsel

Jeg havde termin d. 21/6-2013. Far skulle op til hans bachelor eksamen d. 20/6-2013 så vi var vældig spændte på om han nu nåede det. Det gjorde han heldigvis lige præcis, og afsluttede endda med et 12 tal J Jeg var meget stor de sidste mange uger inden termin, og led en del af væske i kroppen. Den sidste uge var det meget svært for mig at komme rundt nogle steder, og holde til at kunne gå. Op til terminen var der ikke meget tegn på at en fødsel snart skulle gå i gang. Jeg havde en del plukkeveer, men det havde jeg haft gennem hele graviditeten. De sidste dage op til terminen gik slimproppen, og den sidste mdr. havde du lagt med hovedet fast nede i bækkenet. På selve terminsdagen skulle far på arbejde, og jeg kan huske at jeg tænkte at det ville vare evigheder inden du kom. Jeg ringede til morfar (din oldefar) og vi snakkede om hvordan det gik, hvor jeg fortalte at jeg ikke mente at du var på vej endnu. Vi skulle dog heldigvis ikke vente så længe! Den sidste aften inden du kom til verden syede jeg videre på din dåbskjole ( der skulle sys mange palietter på i hånden), vi spillede et spil 500 og jeg havde fået far til at lakere mine tånegle J Vi gik sent i seng, omkring kl. 00.30

Sidste billede af mig som gravid 40+0 (ved ikke hvorfor det ikke vil vende rigtigt)

foto kopi 2.JPG

Jeg vågnede natten til lørdag d. 22/6 kl. 2.30, 2,5 time efter termin, ved en ve. Den gjorde godt ondt, men jeg tænkte at det nok bare var en slem plukve, fordi jeg skulle tisse. Jeg gik på toilet, men da jeg kom tilbage fik jeg en mere. Far var vågen, og vi snakkede om det kunne være rigtige veer. Ingen af os troede rigtig på det, da jeg før havde haft snydeveer. Vi blev dog hurtig klogere. De 3-4 første veer gik der ca. 10-15 min. Imellem, og de varede ca. I 40-50 sek. De gjorde rigtig ondt, især i lænden. Herefter væltede veerne ind over mig. Far begyndte at tage tid, og der var ca. 3 min. Imellem og de varede mellem 50 sek. Og et minut. Allerede efter 1,5 t. Ringede vi til fødeafdelingen for at høre om vi måtte komme ind. Vi snakkede med en rigtig sød jordemoder, som sagde at hun godt kunne høre der var tryk på. Jeg havde 3 veer i løbet af vores samtale som ikke varede mere end 12 min. Jeg kunne slet ikke snakke mens jeg havde veer, og måtte lægge røret fra mig når de kom. Jordemoderen foreslog at vi skulle prøve at gå i bad og se om det kunne lindre lidt på veerne, og ellers skulle vi bare komme ind på hospitalet. Vi aftalte at prøve med badet.

I badet blev veerne dog bare endnu kraftigere, og der var ca. 1 min. Imellem dem. Far skulle stadig have pakket det sidste af hospitalstasken, så han måtte løbe frem og tilbage mellem badeværelset og stuen i vepauserne for at blive færdig. Der gik ikke lang tid i badet inden at jeg ville afsted på hospitalet, så far måtte oveni at skulle holde bruseren og pakke taske nu også bestille taxa. Da først taxaen var blevet bestilt skulle jeg i tøjet. Det var ikke en nem opgave for far, da jeg kun kunne sidde ned når jeg havde veer. Han fik dog til sidst bukserne på ( han vendte dem med vrangen ud af, fandt vi senere ud af på hospitalet ) samt trøje og sko. Jeg begyndte at gå ned af trapperne til taxaen som holdt og ventede, og nåede lige præcis ned inden den næste ve kom. Far kom bagefter med alle vores ting. Heldigvis var taxaen’s bagsmæk åben og jeg skyndte mig at sætte mig i bagagerummet mens veen kom. Så var det ellers afsted til Hvidovre hospital. Far ringede på vejen og sagde at nu var vi altså på vej. Klokken var nu 5.00

Turen op til fødemodtagelsen var meget lang. Veerne gjorde rigtig ondt, og da der ikke var noget sted at sidde, var de svære at håndtere. Vi kom ind i et undersøgelsesrum med det samme, og kl. 5.30 blev jeg undersøgt af en sygeplejerske. Jeg var allerede 4-5 cm. Åben og alt så fint ud! Hun gik efter en jordemor som skulle følges os til en fødestue, og på dette tidspunkt kom de så hyppigt, at det føltes som om der ingen pauser var.

Der gik nok ca. 20 min inden jordemoderen kom, men det føltes bare som en evighed! Til sidst kunne jeg bare ikke klare mere, og lige som far trykkede på knappen for at tilkalde sygeplejeskerne kom jordemorderen.

Jeg bad om en epidoral hvis det var muligt, men det mente hun ikke kunne nås, da jeg allerede var så åben og veerne var så hyppige og meget effektive. Efter at være blevet kørt til fødestuen i kørestol blev der igen lyttet efter hjerterytme, og hun undersøgte igen hvor åben jeg var.

Klokken var vel på dette tidspunkt 06:30 og her var jeg allerede 8 cm åben!

Veerne blev bare ved, og der var kun meget få pauser af betydning. Jeg fik nogle varme klude på lænden til smertelindring og fik også iltmaske, så vi var sikre på, at der kom nok ilt til mig og Olivia

De næste par timer gik med mange veer og mange smerter, og jeg kunne mærke, at jeg blev mere og mere udmattet og var meget lidt tilstede i situationen. Jordemoderen prøvede med forskellig anden smertelindring. Jeg fik bistik, som

er saltvand de sprøjter ind I lænden. Dette gjorde rigtig ondt, og hjalp overhovedet ikke. Jeg fik også elektroder på lænden som vibrerede. Far fik fjernbetjeningen, så han kunne styre hvor meget de skulle vibrere under veerne.

Kl. 8 sluttede den første jordemoders vagt, og en ny kom ind. Den nye jordemoder var en lidt ældre dame, og rigtig sød! Hun mindede mig om min mor, og var rigtig god til at skabe tryghed og tage sig af os. Hun undersøgte mig og da jeg stadig kun var 8 cm. åben, fik jeg endelig lov at få en epiduralblokade. Hun mente at du stod lidt skævt I bækkenet, og derfor skulle have noget mere tid til at komme ordentlig ned. Klokken var omkring 8:30, da blokaden blev bestilt og det tog ca. 30 min inden den blev lagt.

Og det var bare noget der virkede! Allerede efter 5-10 minutter var smerterne taget så meget af, at jeg kunne sidde normalt op og var blevet frisk i hovedet. Det var en fantastisk følelse at kunne mærke en ve komme og ikke have smerter. Efter 20-30 minutter var smertelindringen taget helt til, og nu kan jeg slet ikke mærker når der er veer, men kun se at de kommer fordi det giver udslag på CTG scanneren.

Imens epiduralen virkede kom jordemoderen med morgenmad til os begge. Den bestod af toastbrød, melon og saftevand. Det var skønt endelig at kunne ligge sig ne dog slappe af. Havde kun kunne side op under veerne, så var meget udmattet. Vi fik os begge to en lur, og far fik skrevet rundt og opdateret alle der skulle opdateres.

Her får jeg mig en smule søvn efter at have fået epiduralblokade

image-1.jpeg

Efter knap et par timer kunne jeg dog mærke at virkningen begyndte at aftage især I venstre side. Jordemoderen undersøgte mig igen omkring 12 tiden og her var jeg 10 cm. åben men med en lille kant tilbage. Hun mente at det var på tide at tage fostervandet, og hun prikkede derfor hul på hinden. Der var MEGET forstervand, nok til at fylde 4 store bleer! Du stod stadig skævt I bækkenet, og jordemoderen besluttede at give vestimulerende drop (selvom veerne var meget effektive I forvejen) for at presse dig længere ned. Veerne begyndte nu at gøre rigtig ondt igen, og der var kun få sekunders pause imellem. Jeg var de sidste timer I en tranche hvor jeg kun kunne rumme veerne og bare lå og kom igennem dem. De væltede ind over mig, og jordemoderen prøvede flere gange at skrue ned for droppet, som hun til sidst slukkede. Omkring kl. 15 tjekkede hun mig igen, og da der stadig ikke var sket noget, sagde hun forsigtig at hun ville tilkalde en læge som skulle tage stilling til et evt. Kejsersnit. Lægen kom hurtigt, og de blev hurtig enige om at kejsersnit var den bedste løsning. Jeg var meget lettet! Ville have en ende på det hele, var så udmattet at alle mine muskler rystede. Hun kunne dog ikke give mig noget smertestillende før jeg lå inde I operationsstuen, og fordi hjerterytmen havde været fin hele vejen igennem, ville hun ikke sige hvornår kejsersnittet kunne foretages. Det var ved at slå benene væk på bade far og jeg at skulle ligge med veerne I uvidenhed om hvor lang tid! Heldigvis gik der ikke mere end en halv times tid inden jeg blev kørt over til operationsstuen og gjort klar til KS.

Der var mange inde på stuen. To kiruger, en børnelæge, en jordemoder, to anæstesilæger, samt nogle sygeplejersker. Far skulle skifte til operationstøj, og sad ved siden af mig hele tiden. Jeg fik hurtigt lagt nyt drop, og peppet bedøvelsen op. Det var skønt at blive smertefri igen! Der var rigtig god stemming på operationsstuen. Alle var meget proffesionelle, og gode til at fortælle hvad der foregik hele tiden. Det var tydeligt at de var gode til at arbejde sammen, og det hele gik meget hurtigt. Jeg følte mig utrolig tryg ved det hele, og det var svært at forstå at nu var det snart slut og vi skulle se dig!

Selve fødslen tog 5 min. Du skreg af dine lungers fulde kraft så snart at du kom ud. Det var helt fantastisk at høre, og jeg kunne slet ikke holde tårerne tilbage. Lægerne viste dig hurtigt til mig, og så blev du båret over på bordet, for at blive tilset af børnelægen. Far var med derover, og tog billeder imens. Der blev du målt og vejet, og fik klippet navlestrengen.

Du blev født 15.54 var 52 cm. lang og vejede 3960 g.

image-4.jpeg

image-13.jpeg

image-10.jpeg

Mens lægerne syede mig sammen, sad far hos mig med dig I svøb. Du slikkede og suttede på alt. Vi var begge så stolte, og meget rørte over at være blevet forældre, og du var så smuk! Fin lyserød, og med meget flot rødt hår J (en overraskelse for både mor og far)

image-17.jpeg

Da lægerne var færdige kom vi over på opvågningsstuen, hvor jeg skulle ligge et par timer til livmoderen havde trukket sig ordentlig sammen. Mens vi lå der fik far ringet rundt til alle og fortalt at alt var gået godt, og at det var endt I kejsersnit. Din mormor havde været meget bekymret, og blev utrolig lettet over at høre at alt var gået godt. Du blev lagt til mit bryst, og suttede lystigt med det same. Det var så skønt at ligge med dig, og kigge på dig. Du har lige fra starten været god til at sutte, og allerede efter en halv time havde jeg blå mærker på brystvorterne J

image-18.jpeg

image-16.jpeg

image-15.jpeg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Skøn skøn beretning om olivias fødsel! :yay

Selvom min fødsel ikke endte med kejsersnit så kan jeg genkende meget! Veer uden rigtige pauser imellem burde bare forbydes!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ville bare lige endnu en gang sige tillykke! :balloons hvor er Olivia bare dejlig! :wub bliver helt utålmodig efter at se vores egen! ;) er glad for at høre, at du føler, du havde en god fødsel trods komplikationer! :kram glæder mig til snart at se dig igen og få set din lille prinsesse! (kan desværre ikke lave linjeskift fra computer, så underskylder de lange sætninger! :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn skøn beretning om olivias fødsel! :yay

Selvom min fødsel ikke endte med kejsersnit så kan jeg genkende meget! Veer uden rigtige pauser imellem burde bare forbydes!!

Enig! :) Havde det på samme måde da jeg læste din beretning ^_^

ville bare lige endnu en gang sige tillykke! :balloons hvor er Olivia bare dejlig! :wub bliver helt utålmodig efter at se vores egen! ;) er glad for at høre, at du føler, du havde en god fødsel trods komplikationer! :kram glæder mig til snart at se dig igen og få set din lille prinsesse! (kan desværre ikke lave linjeskift fra computer, så underskylder de lange sætninger! :P )

Tusind tak :) Kan godt forstå du bliver utålmodig. Det er også helt fantastisk at være kommet over på den anden side ;) Og i lige måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning af Olivias vej til verden.

Og super skønne billeder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke - hvor er hun bare skøn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke Olivia og dejlig beretning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med jeres dejlige Olivia!

Noget af en omgang med den strøm af veer, men der kom jo heldigvis noget rigtig smukt ud af det. :) :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi vi måtte læse med - og endnu engang tillykke med smukke Olivia :hurra det lyder hårdt med så lang tid med kraftige veer, jeg forestiller mig at havde hun ikke ligget skævt var hun kommet ud allerede om formiddagen med den fart det startede. Gætter på du får en hurtig nem fødsel hvis Olivia engang skal være storesøster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning af Olivias vej til verden.

Og super skønne billeder.

Stort tillykke - hvor er hun bare skøn!

Stort tillykke Olivia og dejlig beretning :)

Tillykke med jeres dejlige Olivia!

Noget af en omgang med den strøm af veer, men der kom jo heldigvis noget rigtig smukt ud af det. :) :wub

Tusind tak allesammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi vi måtte læse med - og endnu engang tillykke med smukke Olivia :hurra det lyder hårdt med så lang tid med kraftige veer, jeg forestiller mig at havde hun ikke ligget skævt var hun kommet ud allerede om formiddagen med den fart det startede. Gætter på du får en hurtig nem fødsel hvis Olivia engang skal være storesøster.

Tak fordi i vil læse med :) Det var også rigtig hårdt. Jordemoderen mente også at jeg ville få en hurtig fødsel næste gang, især fordi jeg nåede at blive fuldt udvidet. Så det håber jeg på, selvom der jo lige går noget tid endnu med det projekt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk beretning! Du er virkelig sej, godt du følte dig godt behandlet og tryg hele vejen, for det har da været et hårdt og sejt forløb.

Olivia er simpelthen så skøn :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med jeres skønne Olivia :wub

Men jeg håber altså ikke at du skulle sidde i bagagerummet i taxaen ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for beretningen, kan nikke genkendende til mange ting. Og hvor er Olivia da bare skøn. Hjertelig tillykke med prinsessen :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk beretning! Du er virkelig sej, godt du følte dig godt behandlet og tryg hele vejen, for det har da været et hårdt og sejt forløb.

Olivia er simpelthen så skøn :wub

Tusind tak :) Syntes faktisk også man føler sig ret sej ovenpå sådan en fødsel, og ikke mindst stolt !

Stort tillykke med jeres skønne Olivia :wub

Men jeg håber altså ikke at du skulle sidde i bagagerummet i taxaen ^_^

Tusind tak! Haha nej heldigvis fik jeg mig manøvret ind på bagsædet

Tak for beretningen, kan nikke genkendende til mange ting. Og hvor er Olivia da bare skøn. Hjertelig tillykke med prinsessen :hurra

Tusind tak skal du have :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER