Krebsen

Drikker du alkohol mens du prøver at blive gravid?

17 indlæg i dette emne

Hej alle,

Jeg har indtil videre haft et afslappet forhold til alkohol i forbindelse med at jeg har prøvet at blive gravid. I de 14 "usikre" dage har jeg holdt mig fra alkohol, men ellers har jeg gerne drukket et par glas vin, hvis vi har været til fest eller lignende. Jeg har ikke været på drukture, men altså drukket mere end 1 genstand (max 3-4 genstande). Jeg har tænkt at det vil blive for surt hvis det tager lang tid at blive gravid, og at det er nemmere at skjule for andre at vi prøver, hvis jeg kan tage et glas vin i ny og næ...

Jeg er bare kommet i tvivl om jeg helt burde holde mig fra alkohol? Og hvordan med manden - burde han også helt holde sig fra det?

Hvad har I gjort?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg går faktisk og spekulerer på det samme som dig.. Jeg venter i øjeblikket på testdag, men først skal vi liiiige til fødselsdag næste weekend med hele svigerfamilien. Jeg tænker lidt at jeg godt kunne drikke et glas vin eller to i forbindelse med arrangementer, men samtidig synes jeg det føles forkert! Familien vil selvfølgelig også undre sig over at jeg pludselig takker nej :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke få dårlig samvittighed over et par glas vin... :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg så en af dem der ikke ville ha noget imod et lille glas vin i graviditeten, så i prøvefasen ser jeg ingen problemer i det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I perioden mellem 1.mens-dag og ÆL kan jeg ikke se noget problem i at drikke. Det kan dog godt påvirke fertiliteten lidt for både mænd og kvinder, så generelt drikker jeg nok mindre, end jeg ville gøre ellers. Fra ægløsning til testdag forsøger jeg at lade være med at drikke, men har en enkelt gang taget en enkelt genstand. Nok mest fordi jeg ikke troede på, at der var gevinst. Det kan jo tage tid at blive gravid, så jeg ville nok ikke hoppe 100% på vandvognen og leve som gravid før jeg stod med de to streger, men generelt tænker jeg mig mere om...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar - jeg tror jeg fortsætter som jeg har gjort indtil videre :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De første par måneder levede jeg fuldstændig som om jeg var gravid, men jeg er glad for at jeg løsnede lidt op, for det endte med at tage 10 mdr før der var gevinst. Jeg drak som jeg havde lyst til - delte vin med manden i weekenderne og lidt ekstra til fester osv.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, jeg var ret restriktiv i starten - ét glas vin hver søndag - men da der intet skete, gav jeg slip en periode, og da vi startede i behandling droppede jeg så alkohol helt. Min mand drak frit hele vejen igennem, hvilket jeg egentlig var pænt bitter over, da det først stod klart, at vi skulle i behandling. Det har nemlig en statistisk indvirkning på manden, når man overstiger et vist forbrug, og hos os skyldtes hele miseren hans dårlige sædkvalitet... I det lys havde jeg det ærligt talt svært med, at han så ikke i det mindste droppede alkohol, når jeg stod over for at skulle rodes og regeres med af den grund.

Da jeg så blev gravid ved ivf, ville han så pludselig droppe alkohol under graviditeten... Meget sødt men lige nu er jeg da ligeglad med, om han drikker alkohol. Mænd...;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker generelt ikke alkohol så jeg har ikke det dilemma.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker generelt ikke alkohol så jeg har ikke det dilemma.. :)

Heller ikke jeg af andre årsager

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg TROR faktisk, at sundhedsstyrelsens anbefalinger er, at man holder sig helt fra alkohol, når man prøver at blive gravid :unsure Men hvis det er rigtigt, så vil jeg tro, at det er for at gå med livrem og seler i forhold til, hvis man ikke helt ved hvornår i ens cyklus man evt er gravid. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at det kunne skade allerede inden et æg evt bliver befrugtet. :unsure

Så personligt ville jeg gøre - og gjorde - som du har gjort indtil nu, og sige nej tak til alkohol efter ÆL men jatak til evt. et par glas mellem mens og ÆL :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I de første måneder takkede jeg nej til alkohol men da det ikke er lykkedes endnu har jeg sagt til mig selv at jeg ikke lever som gravid før jeg har fået to streger.

Så jeg tager på drukture/fester når der er noget (som efterhånden er sjældent) og en irsk kaffe eller hvad jeg nu kan have lyst til. Uanset hvor i cyklus jeg er.

Har hørt at man først deler med forstret i 5/6 uge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det første halve år vi prøvede, levede jeg også som gravid. Da der ikke var gevinst gav jeg lige så stille slip, og efter 16 måneder uden skyggen af en graviditet skulle vi lige have juleferien overstået inden vi starte i behandling. Jeg besluttede at give den gas nytårsaften, og drak godt igennem. 9 dage senere stod jeg med en positiv graviditetestest og i dag har jeg en vidunderlig lille dreng på 9 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drak ikke imellem æl og mens.

Vi var heldige at have heldet med os i første forsøg, havde det vist sig at være et langvarigt projekt havde jeg nok løsnet op for at undgå at det hele skulle blive for surt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, jeg var ret restriktiv i starten - ét glas vin hver søndag - men da der intet skete, gav jeg slip en periode, og da vi startede i behandling droppede jeg så alkohol helt. Min mand drak frit hele vejen igennem, hvilket jeg egentlig var pænt bitter over, da det først stod klart, at vi skulle i behandling. Det har nemlig en statistisk indvirkning på manden, når man overstiger et vist forbrug, og hos os skyldtes hele miseren hans dårlige sædkvalitet... I det lys havde jeg det ærligt talt svært med, at han så ikke i det mindste droppede alkohol, når jeg stod over for at skulle rodes og regeres med af den grund.

Da jeg så blev gravid ved ivf, ville han så pludselig droppe alkohol under graviditeten... Meget sødt men lige nu er jeg da ligeglad med, om han drikker alkohol. Mænd...;-)

Af samme årsag har manden og jeg lavet en aftale omkring alkohol, max 5-7 genstande når han er ude, hvilket ikke er sååå tit :)

Jeg selv drikker normalt ikke så meget, men har jeg en sjælden gang lyst til et glas eller to gør jeg det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit alkoholforbrug er ret lille.

Der kan gå 2 måneder imellem at jeg nyder et glas vin eller to. Men hvis jeg er til en fest, så vil jeg gerne have et par glas at nippe til. Det er nu egentligt sjældent, jeg er til fester... Hjemme kan vi godt lide at dele en flaske vin, 2 glas til hver og en til køkkenvasken dagen efter(!) en lørdag aften, men ikke hver weekend.

Jeg tænker da over det, måske jeg er begyndt at tænke mere over det. Generelt ville jeg nok holde mig fra alkohol fra ægløsning til testdag. på nær lige til den enkelte undtagelse, fx et sølvbryllup i nær familie osv. Jeg vil helst heller ikke være totalt karen kedelig. Men jeg vil afgjort ikke tage det standpunkt at være 100% alkoholfri, særligt hvis projektet trækker i langdrag (som det efterhånden gør). Ikke fordi jeg bare vil have lov. Men for at beskytte mod dårlig samvittighed, hvis jeg efter 9. Forsøg uden held skulle til en stor fest, evt. Endda en festmed stor betydning for mig, så ville jeg måske nok synes det var okay at få en genstand eller to. Så den totale afholdenhed ville give dårlig samvittighed på et måske urimeligt grundlag... Det er der jo heller ingen grund til :-)

Men ja, alkohol selv i små mængder er ikke godt. Omvendt, så findes der utallige eksempler på uplanlagte graviditeter, hvor barnet ikke tog skade trods alkohol i de første uger, så det er ret drastisk at sige, at bare et enkelt glas igennem en hel graviditet er det der gør udslaget. Omvendt kan sundhedsstyrelsen ikke sætte en nedre grænse for hvornår det er skadeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drak almindelig "festlig" rød-og hvidvin m.v. Og vi levede, som vi plejede, med at knappe et flaske rødvin op om lørdagen m.v.

Vi fik jo gevinst i først forsøg, så at sige, og havde nogle festlige lejligheder, herunder fredagen før jeg testede positiv om søndagen.

Men alt med måde. Jeg løb i samme periode (faktisk 2 dage efter befrugtning, at regne ud fra termin), mit mål på 10 km, så der blev ikke drukket igennem.

Jeg har så også nyt et glas vin eller tre foreløbig - særlig da vi stadig skjulte det, der var det lidt svært for mig at sige nej - men så kunne et glas rødvin sagtens holde hele aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER