Sign in to follow this  
Followers 0
Fru H

Kost og motion; hjælp søges!

4 posts in this topic

Kost og motion er for mange af os nok en udfordring under graviditeten - vi skal ikke spise for meget, men heller ikke for lidt; sundt, men tilstrækkeligt.

Og hvad er så det?

Jeg har i et stykke tid har denne her kostplan hængende på køleskabet: http://iform.dk/files/bonnier-ifo/attachments/IFO_DK_08_CH_8238_bikini.pdf

og den er god til mig - blandt andet fordi der er stor valgmulighed. Jeg er mæt og har masser af energi hele dagen, men jeg er meget i tvivl om, om det er "godt nok", for meget eller for lidt? Jeg spiser efter det, der står direkte i kostplanen; dvs. hverken bikiniboost eller stabil vægt. Og så synder jeg gevaldigt med is m.v. engang imellem.

Jeg er i uge 16 nu og løber fast tre gange om ugen (mellem 15 og 20 km. ugentligt). Jeg kan stadig være i mit normale tøj.

Anyone? - gerne en med lidt kostforstand.

Jeg læser ernæring og sundhed, så jeg tillader mig at besvare din tråd. :-)

Umiddelbart ser det meget fint ud, har kun to bemærkninger.

En gennemsnitlig kvinde skal have 2000 kcal/dag. Hvis du spiser maks antal kcal i denne madplan får du kun 1750 kcal, og du mangler dermed 250 kcal. Med mindre du er en petite dame eller du er i gang med et vægttab, får du dermed ikke helt nok at spise, særligt ikke hvis du løber også. Men det gør dine is nok op for. Så spis du bare is med god samvittighed ;-)

Den anden ting er bare at du helst skal spise mere grønt end frugt (200-300g frugt og 300-400 g grønt), så det er bedst hvis du ikke vælger frugt fremfor grønt hver gang. Der er en masse gode fibre grøntsager og en masse sukker i frugt, så dette er kort sagt forklaringen.

Annonce ♥

Kære LMHF,

Tusind tak for svar.

I og med jeg jo er gravid, må vi nok satse på, at jeg skal have i hvert fald 2000 kcal. Vægttab er ikke aktuelt - jeg vil bare så gerne spise sundt, og give mit barn den bedste start på livet.

Jeg har et BMI (før-gravid) på ca. 19, så jeg er i forvejen til den slanke side.

Is m.v. er fortrinsvis i weekenden. Har egentlig altid holdt vægten på den måde, at jeg spiste sundt i hverdagen og måtte synde i weekenden.

Endelig omkring frugt: Jeg spiser kun et æble eller lignende om eftermiddagen som frugt - resten er grøntsager (røræg med ristet melon er bare ikke tiltalende ;)).

Jeg tror, jeg vil forsøge at få lidt mere stivelse ind - eksempelvis med lidt mere rugbrød morgen og til frokost. Eller et glas juice om morgenen.

Igen - rigtig mange tak for svar.

Annonce ♥

Det var da så lidt :)

Evt. spis et ekstra måltid efter aftensmad, altså bare en "snack", så du kommer op på 6 måltider om dagen.

Så længe du spiser sundt og varieret får både du og baby alt hvad I behøver :) Ingen grund til bekymring! Spis dog hellere lidt for meget end lidt for lidt, når du nu ikke har så meget ekstra at tære på.

Men fortsæt endelig med motionen. Det er godt for jer begge!

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0