Tinakp

Hvilken Autostol og hvorfor?

82 indlæg i dette emne

Okay - tak for det. Jeg synes stadig jeg er lidt i vildrede om, at hvis det skal være en besafe, om det så skal være en comfort eller en combi... Blev i vejledt i den i valgte, eller var det jeres eget valg - fordi du gerne vil have en fremadrettet? Jeg vil også rigtig gerne have en fremadrettet, men vil gerne have en optimal sikkerhed samme tid.

Husk at combi kan begge dele ;)

Evt. ta ind i en butik og sæt Elin Marie i en masse forskellige.. Det er også vigtigt, at hun sidder godt!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Husk at combi kan begge dele ;)

Evt. ta ind i en butik og sæt Elin Marie i en masse forskellige.. Det er også vigtigt, at hun sidder godt!!

Ja og det er nok derfor at jeg lige nu hælder mest til besafe izi combi X3 med isofix..... men ja, vi bliver nok nødt til at tage Elin Marie med - så kommer beslutningen nok også nemmere til os. Tak for dine gode råd Kami! Jeg er simpelthen en skovl til at tage en beslutning, og kan være overbevist om at skal være en ting, men ender oftest med et helt andet valg til sidst.... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja og det er nok derfor at jeg lige nu hælder mest til besafe izi combi X3 med isofix..... men ja, vi bliver nok nødt til at tage Elin Marie med - så kommer beslutningen nok også nemmere til os. Tak for dine gode råd Kami! Jeg er simpelthen en skovl til at tage en beslutning, og kan være overbevist om at skal være en ting, men ender oftest med et helt andet valg til sidst.... :rolleyes

Det var så lidt.! Jeg kender det selv.. Man indsamler en masse info, men kan ik helt tage den endelig beslutning. Jeg finder altså frem til en masse, fortæller det videre til Jan og så siger han til sidst " DET gør vi" :D haha! Torben må med indover.. ;) (det er det han hedder, ik?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen råd, vil bare sige at jeg er rigtig meget i tvivl selv Tina. Vi har jo pt kun en Opel Corsa, og jeg VIL have en bagudvendt (selvom Jesper synes det virker helt uoverskueligt voldsomt). Synes bare det er rigtig svært hvilken der er den rigtige...

Men Silke Elia er langt fra vokset ud af babystolen endnu, så vi har stadig tid at løbe på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var så lidt.! Jeg kender det selv.. Man indsamler en masse info, men kan ik helt tage den endelig beslutning. Jeg finder altså frem til en masse, fortæller det videre til Jan og så siger han til sidst " DET gør vi" :D haha! Torben må med indover.. ;) (det er det han hedder, ik?)

Godt at man ikke er ene om at være sådan. Nogen gange kan jeg blive helt idiot over mig selv - så tag da en beslutning, Tina! Ja, han hedder Torben (godt husket) - men han har en tendens til at falde for det sælgeren "sælger bedst". Det har jeg også været slem til, men lige med det her babyhalløj er jeg åbenbart blevet lidt mere skeptisk over for de kloge sælgere. Men det er også fordi det er mange penge!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen råd, vil bare sige at jeg er rigtig meget i tvivl selv Tina. Vi har jo pt kun en Opel Corsa, og jeg VIL have en bagudvendt (selvom Jesper synes det virker helt uoverskueligt voldsomt). Synes bare det er rigtig svært hvilken der er den rigtige...

Men Silke Elia er langt fra vokset ud af babystolen endnu, så vi har stadig tid at løbe på.

Ja så står I med det samme "problem" om noget tid. Jeg skal nok lige melde ud hvad vi vælger til corsaen - for det kunne måske være rart nok at vide for dig? Jeg er bange for at vi bliver nødt til at tage begge biler + Elin med, når vi skal gøre det endelig valg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja så står I med det samme "problem" om noget tid. Jeg skal nok lige melde ud hvad vi vælger til corsaen - for det kunne måske være rart nok at vide for dig? Jeg er bange for at vi bliver nødt til at tage begge biler + Elin med, når vi skal gøre det endelig valg...

Det må du meget gerne :)

Ja, vi skal i hvert fald også have Silke Elia med ud at sidde i stolen og afprøve den i bilen. Men nøj det er godt nok omstændigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja og det er nok derfor at jeg lige nu hælder mest til besafe izi combi X3 med isofix..... men ja, vi bliver nok nødt til at tage Elin Marie med - så kommer beslutningen nok også nemmere til os. Tak for dine gode råd Kami! Jeg er simpelthen en skovl til at tage en beslutning, og kan være overbevist om at skal være en ting, men ender oftest med et helt andet valg til sidst.... :rolleyes

Hun må meget gerne prøve Alberts på torsdag, den sider monteret bagudvent i bilen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan evt.kigge inde paa sikkerautostol.dk. Der er billeder af flere autostole i mange forskellige biler, fordi Lena tilbyder induviduel raadgivning og har stolene hos sig, saa de kan afproeves i bilerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay - tak for det. Jeg synes stadig jeg er lidt i vildrede om, at hvis det skal være en besafe, om det så skal være en comfort eller en combi... Blev i vejledt i den i valgte, eller var det jeres eget valg - fordi du gerne vil have en fremadrettet? Jeg vil også rigtig gerne have en fremadrettet, men vil gerne have en optimal sikkerhed samme tid.

Vi blev vejledt i flere forskellige stole, men faktisk ikke rigtig i bagudvendt stole. Det var til dels den med puden og romer vi blev vejledt i. Men Lasse sad bedst i besafe og da jeg synes bedst om designet på den også, så blev det den.

Sku vi ha haft bagudvendt, så var vi også nødt til at skifte bil, hvilket vi absolut ikk har råd til. Vi gik ikk målrettet efter fremadvendt stol, men det var bare den der blev valgt ud fra flere ting.

Tina - tag elin Marie med ud og prøve nogle stole. Så kan i også bedre vælge den der passer hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun må meget gerne prøve Alberts på torsdag, den sider monteret bagudvent i bilen :)

Okay, det lyder godt... Elin skal nok blive træt af autostole på torsdag... :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev vejledt i flere forskellige stole, men faktisk ikke rigtig i bagudvendt stole. Det var til dels den med puden og romer vi blev vejledt i. Men Lasse sad bedst i besafe og da jeg synes bedst om designet på den også, så blev det den.

Sku vi ha haft bagudvendt, så var vi også nødt til at skifte bil, hvilket vi absolut ikk har råd til. Vi gik ikk målrettet efter fremadvendt stol, men det var bare den der blev valgt ud fra flere ting.

Tina - tag elin Marie med ud og prøve nogle stole. Så kan i også bedre vælge den der passer hende.

Okay, ja - jeg tror også at det vil være det bedste at tage hende med. Det havde bare været nemmere og rart uden hende, da vi har lidt kørsel til nærmeste babysam/ønskebørn osv... Men så kan man se hvordan ens barn sidder i stolen - så kan en sælger være nok så overbevisende....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sad lige og læste motor-bladet fra FDM. Der var en artikel med test af bagudvendt autostole.

Men de kommer også med råd såsom: vælg en stol der passer dit barn, vælg en stol der passer til din bil - prøv autostolen i bilen inden køb, hvis muligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sad lige og læste motor-bladet fra FDM. Der var en artikel med test af bagudvendt autostole.

Men de kommer også med råd såsom: vælg en stol der passer dit barn, vælg en stol der passer til din bil - prøv autostolen i bilen inden køb, hvis muligt.

Okay - det er gode råd. Så kan man have nok så fast en beslutning om hvad det skal være, men det er selvfølgelig bedst at den først og fremmest passer til bil og barn....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay - det er gode råd. Så kan man have nok så fast en beslutning om hvad det skal være, men det er selvfølgelig bedst at den først og fremmest passer til bil og barn....

Jeg gik ogsaa og taenkte at "Bedst i test" var lig bedst til os, men jeg skulle blive klogere. Udover det med om barnet sidder godt, saa kan det virkelig betyde sikkerhed eller ej, om stolen passer til ens bil. Britax-Roemer-forhandlere i UK saelger f.eks. ikke, medmindre man tropper op med sin bil og faar den proevet deri. Skidetraels for os, der gerne ville koebe en Max-Way til 215 britiske pund... Men altsaa, ja, stol er ikke bedst til bil, foer den passer godt til bilen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der blevet købt autostole.... men puha... vi havde nok ikke liiiige regnet med at skulle af med så mange penge. Og måske kunne vi have fået det billigere andre steder, men vi var ved Babysam - og der er de altså normalt til at få forhandlet ned i pris (det gjorde jeg med junior-dynen).

Og jeg har e VIP kort så vi får 10 % på hvad vi køber + 1 gavekort på 100 kr, så jeg syntes jo også bare at det var med at tage det med i vores køb. Men det eneste vi fik udover var sølle 100 kr i rabat. For vi havde i forvejen 10 % - og så mente han ik at han kunne give os mere i afslag.... jeg skulle nok have været lidt mere fræk, men det har jeg heller ik lyst til.

Så vi endte med i alt at få 1000 kr slået af prisen for 2 autostole.........(ikke meget synes jeg....havde det nu været i Tarm ved skønne Kate, havde det været noget andet)

Vi endte med at købe 2 stk Cybex Sirona autostole.... det havde jeg faktisk ikke regnet med. Men den har faktisk alt det vi gerne vil have i en autostol UDEN at sku gå på kompromis med noget.

Og det gode er de kan sidde i begge biler (ellers havde vi selvfølgelig heller ikke købt 2, :P ) - så til jer med små biler (Louise vibe med opel corsa - som os) der kan den være i. Så det er en bagudvendt autostol med isofix, der kan være i en lille bil - det er nemlig svært at finde. Og - så kan den forud vendes senere - stadig med isofix, hvor andre skal monteres med sele. Og så synes jeg også at det er smart at den kan vendes ud mod en (som også Fister er inde på) så det er nemmere at sætte barnet i. Og så kan den ligges rigtig langt ned, så på lange køreture ligger de nærmest ligesom i deres babyautostol.

Men minus er at vi nu skal leve af havregrød de næste mange måneder...................... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at beslutningen er taget og at I har faaet de to autostole :)

Noah kan stadig sagtens vaere i vores Cybex Aton, men vi skal nok snart have koebt den naeste, saa vi ikke lige pludselig staar uden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at have styr på det :)

Sommerens projekt er vidst også at få prøvet autostole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med de nye stole. Vi er stadig glade for den herhjemme, så det tror og håber jeg også i blir:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt Römer, fordi de altid ligger højt i test. Mange autostole springer i vurderingen fra år til år, så en autostol, der ligger højt i en test, kan sagtens ligge en del lavere i en anden test. Men römer ved jeg hvad er, og det er et mærke jeg stoler meget på.

Vi har valgt deres sikreste model med isofix. Og vi har også valgt, at den skal være forudvendt.

Vi har valgt en forudvendt af flere årsager.

Den første er, at vi med den gamle stol, der var bagudvendt, ikke kunne se hende, og derfor ikke trøste hende, hvis hun blev ked. Det var et værre bøvl, hvis hun skulle have en sut, for så skulle den rækkes fra forsædet til bagsædet. Og det betød, at enten skulle den der kørte bilen strække sig og køre ufokuseret et stykke tid med 1 hånd på rettet, eller den der sad på passagersædet skulle tage selen af, og nærmest kravle om bagi. Vores bil er ikke særligt stor, og man sidder ikke super godt på bagsædet.

Den anden grund er, at vi kan se hende nu. Hvis hun bliver sur, kan vi se hende i bakspejlet, eller passageren kan vende sig om, uden at skulle have selen af. Og selv om vi kun lige har sat den nye stol i igår, gjorde det en kæmpe forskel på vores tur, at hun kunne kigge på os.

Den tredje grund er, at jeg har svært ved at se, hvordan et barn på næsten 4 år kan sidde behageligt med benene krøllet sammen under sig. Karla kunne fysisk godt være i sin gamle stol endnu, men hun var begyndt at sparke til sædet og blive irriteret over det.

Den fjerde grund er, at C bliver meget køresyg hvis han skal køre baglæns, og hvis vores børn også bliver sådan, synes jeg det vil være synd at de skulle sidde på den måde.

Når man tester en autostols sikkerhed er det af ret indlysende årsager dummies der sidder i et simuleret uheld. Men ude på vejene er der flere faktorer der spiller ind i sikkerheden. Vi har prøvet at slingre, fordi C skulle række Karla en sut i den gamle stol, og jeg ved med mig selv, at hvis hun bliver sur og græder, så er jeg ikke lige så 100% fokuseret under min kørsel. Så vores teori er lidt her, at en bagudvendt er måske sikrere i en ulykke, men hvis den samtidigt øger risikoen for en ulykke, sammenligenet med en forudvendt, så vil jeg hellere have en forudvendt, og så komme sikrere frem. (Siger ikke, at der er sådan for alle, men i vores situation, med vores bil, armlængde, fokuseringsevne, etc. er det sådan det forholder sig)

Vi har den her:

safefix-plus_blackthunder_ro_400.png

Den har vi også og er rigtig glade for den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt en forudvendt af flere årsager.

Den første er, at vi med den gamle stol, der var bagudvendt, ikke kunne se hende, og derfor ikke trøste hende, hvis hun blev ked. Det var et værre bøvl, hvis hun skulle have en sut, for så skulle den rækkes fra forsædet til bagsædet. Og det betød, at enten skulle den der kørte bilen strække sig og køre ufokuseret et stykke tid med 1 hånd på rettet, eller den der sad på passagersædet skulle tage selen af, og nærmest kravle om bagi. Vores bil er ikke særligt stor, og man sidder ikke super godt på bagsædet.

Den anden grund er, at vi kan se hende nu. Hvis hun bliver sur, kan vi se hende i bakspejlet, eller passageren kan vende sig om, uden at skulle have selen af. Og selv om vi kun lige har sat den nye stol i igår, gjorde det en kæmpe forskel på vores tur, at hun kunne kigge på os.

Den tredje grund er, at jeg har svært ved at se, hvordan et barn på næsten 4 år kan sidde behageligt med benene krøllet sammen under sig. Karla kunne fysisk godt være i sin gamle stol endnu, men hun var begyndt at sparke til sædet og blive irriteret over det.

Den fjerde grund er, at C bliver meget køresyg hvis han skal køre baglæns, og hvis vores børn også bliver sådan, synes jeg det vil være synd at de skulle sidde på den måde.

Når man tester en autostols sikkerhed er det af ret indlysende årsager dummies der sidder i et simuleret uheld. Men ude på vejene er der flere faktorer der spiller ind i sikkerheden. Vi har prøvet at slingre, fordi C skulle række Karla en sut i den gamle stol, og jeg ved med mig selv, at hvis hun bliver sur og græder, så er jeg ikke lige så 100% fokuseret under min kørsel. Så vores teori er lidt her, at en bagudvendt er måske sikrere i en ulykke, men hvis den samtidigt øger risikoen for en ulykke, sammenligenet med en forudvendt, så vil jeg hellere have en forudvendt, og så komme sikrere frem. (Siger ikke, at der er sådan for alle, men i vores situation, med vores bil, armlængde, fokuseringsevne, etc. er det sådan det forholder sig)

:ditto

Er helt enig i alt dette og derfor valgte vi også en forudvendt.

Min mand læste nat og dag om autostole (han drømte endda om dem om natten :D) da vi skulle købe ny og efter hvad han kunne læse omkring de tests der bliver gennemført, så tester de jo "kun" at man køre ind i noget og derfor er bagudvendt godt. Der bliver ikke test hvis der er nogle der køre op bag i bilen osv.

På samme måde læste han om sele vs pude (på forudvendt), at puden slet ikke var gennemtestet og at mange af dummierne ikke havde sensorer, der kunne registrere hvilken effekt pude havde i forhold til sele.

Vi købte en HTS Besafe, da den er høj og C dermed nemt kan se ud af vinduet:

HTS-Besafe-iZi-comfort-X3-isofix.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis en bil paakoeres bagfra, saa proev at taenke paa, hvordan kroppen goer. Dem, der har proevet det, ved det godt - den kastes forover! Hvis den blev kastet bagud, ville man ikke faa piskesmaeld, fordi nakkestoetten ville kunne stoette ved bagudkastelse af hovedet.

Det samme maa derfor gaelde for babyer og der er saaledes ikke den store forskel paa frontal- og bagfrapaakoersel hvad angaar forudvendt og bagudvendt autostol. Derudover sker paakoersel ofteset ved lavere fart, hvor man koerer taet, langsom trafik, saa impakten er ikke saa voldsom, som frontalpaakoersel.

Jeg skal gerne finde belaeg for min paastand, men proev engang at taenke situationen igennem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om sidekollisioner og bagudvendt

Om benplads og bagundvendt

Myter om bagudvendte autostole

Det er ikke for at goere kampagne, men et oplyst valg om forudvendt eller bagudvendt er vigtigt, synes jeg. Flere ting, som benplads og paakoersel bagfra eller fra siden, synes jeg er aergerligt at bruge som argument for at fravaelge uden at have viden om det :)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taget fra autostol.dk

Kollisioner:

Hvis vi ser på alle kollisioner, kan vi se at frontalkollisioner udgør ca. 70%, sidekollisioner 25% og kollisioner bagfra de sidste 5%. Det er derfor, bil sikkerhed er optimeret på forsædet, og derfor et barn er ligeså eller mere sikkert på forsædet, så længe airbaggen i passagersædet er slået fra. Dette er ikke hvad de fleste forældre har læst, mere omkring dette kan findes her.

Beskyttelse mod sidekollisioner er blevet forbedret meget gennem årene, takket være stort arbejde fra bilproducenter, men sidekollisioner er stadig de mest dødelige ulykker.

Forsiden af vores biler kan modstå forfærdelige sammenstød, hvor selv ulykker i lav fart fra siden kan være dødelige. Når vi ser på test resultater og videoer af kollisioner, kan man let tro, at sæder vendt forud giver fremragende beskyttelse mod sidekollisioner for vores små.

Opbremsning før kollisoner (præ sammenstødsbremsning):

Ting er desværre meget anderledes i det virkelig liv på grund af ”præ sammenstødsbremsning”.

Præ sammenstødsbremsning sker i en høj andel af ulykker fra siden og betyder dybest set, at en fører bremser lige før sammenstødet. Dette gør en stor forskel på, hvordan vores børns skrøbelige hoved- og nakkeområde er beskyttet.

I en typisk sidekollision, vil et fremadvendt barns hoved blive kastet forud lige før kollisioner pga. præ sammenstødsbremsning. Dette fører til dårlig beskyttelse på trods af dybe ”side vinger” uanset om det er en fastspændt stol eller en selepude med høj ryg.

Et barn der sidder bagudvendt er langt heldigere. I en ulykke vil et barn, der vender bagud skubbes længere ind i stolen lige før kollisionen pga. bremsningen, hvilket fører til fremragende beskyttelse for det svage nakke- og hovedområde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER