kategeorina

Større søskende - hvordan er babyen kommet ind i maven mor?

10 indlæg i dette emne

Hej med jer, Både bror og søster spørger nu til hvordan lillebror er kommet ind i min mave. Nogen der har en god forklaring man kan give en hhv 4årig og 6 årig, som ikke er helt løgn men heller ikke går aaaalt for meget i detaljer? :-) Kategeorina

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Netop det emne har vi også talt om herhjemme da vi taler om projekt lillebrøster.

Jeg har tænkt mig at sige at babyen er kommet ind i maven gordi mor og far elsker hinanden meget højt.

Nede i Julius' børnehave har de en bog der fortæller hvordan elefanten får en baby. Kan ikke huske hvad bogen hedder, men Julius har helt styr på hvordan elefanten får babyer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at i den alder er de store nok til at forstå den rigtige forklaring. Jeg var i hvert fald ikke ældre selv og jeg har da ikke taget skade :rolleyes jeg har hørt jeg morede min mormor meget med at forklare hende om forplantning da jeg var 3½. Det er jo nok en holdningssag, jeg har bare altid ment at børn var store nok til at få en forklaring når de var store nok til at stille spørgsmålene. Det behøver ikke at være nogen stor og vild forklaring, børn er ofte helt tilfreds med den korte, udramatiske version.

Min forklaring ville lyde lidt i retning af, når mor og far kysser og krammer, så kommer tissemanden ind i tissekonen og så kommer den lillebitte sædcelle ind til det lillebitte æg i mors mave som så vokser og blir til en baby. Så kan de jo også få at vide at de engang har været en lillebitte prik selv, en prik som kom fra far og en prik som kom fra mor og så blev til dem. Her ville jeg så lige tilføje at det altså kun er noget som voksne gør, og at de også kan få børn når de selv blir voksne.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville låne en børnebog om emnet på biblioteket læse den og besvare spørgsmål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville låne en børnebog om emnet på biblioteket læse den og besvare spørgsmål.

:ditto

Min mor var heldig at finde en tegneserie om emnet i genbrug - den fik min nevø MEGET ud af da han var 3 år og lillebror voksede i hans mors mave. Der blev snakket tissekoner og tissemænd og bryster på en helt uskyldig måde og på hans niveau.

Jeg har snakket "blomster og bier" med MANGE børn efterhånden og er på ingen måde berørings angst.

Jeg har også fået at vide hvordan tingene foregår af mange børn. den sjoveste er: "når moren og faren parrer sig kommer der slim ud af tissemanden og så svømmer haletudserne ind i tissekonen og den der kommer først hen til ægget vinder og bliver en baby"

Da jeg var barn så jeg "Nana" og der boller faren med moren og det blev sendt kl 18 i børnetime. Hvad der er sket siden dengang aner jeg ikke, men min klare holdning er at det er OK at lære at babyer IKKE kommer med storken og at mor og far er glade for hinanden og DERFOR får man en lillebror/søster.

Jeg selv kan ikke huske hvornår jeg fik "biologi timen" af mine forældre, jeg har været meget lille for jeg har bare altid vist det.

En bog om emnet er klart den bedste måde, det er så uskyldigt som det næsten kan være, det er let at forholde sig til for børnene og forældrene kan læse ordene uden at stamme og blive rød i hovedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor var heldig at finde en tegneserie om emnet i genbrug - den fik min nevø MEGET ud af da han var 3 år og lillebror voksede i hans mors mave. Der blev snakket tissekoner og tissemænd og bryster på en helt uskyldig måde og på hans niveau.

Jeg har snakket "blomster og bier" med MANGE børn efterhånden og er på ingen måde berørings angst.

Jeg har også fået at vide hvordan tingene foregår af mange børn. den sjoveste er: "når moren og faren parrer sig kommer der slim ud af tissemanden og så svømmer haletudserne ind i tissekonen og den der kommer først hen til ægget vinder og bliver en baby"

Børnelogik og -forklaringer er fantastiske! :D :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode svar. Gik på biblioteket og fandt lidt bøger der passer til mit (og formodentlig) børnenes temperament ;-) Der var godt nok stort udvalg at vælge i mellem mere eller mindre udpenslet :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børnelogik og -forklaringer er fantastiske! :D :lolhit

Ja det var virkelig svært at holde masken! Men det er jo rigtig nok :P jeg ville nu nok bare bruge andre ord :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode svar. Gik på biblioteket og fandt lidt bøger der passer til mit (og formodentlig) børnenes temperament ;-) Der var godt nok stort udvalg at vælge i mellem mere eller mindre udpenslet :rolleyes

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik på bibloteket og spurte efter bøger vi kunne læse for min bonus søn på - dengang- 6 år. Der var en af dem der beskrev hele forløbet. fra at mand og kvinde møder hinanden til baby. Jeg synes den var rigtig god, fordi han fik hvad der sker forklaret på en pædagorisk måde. Og herefter han er startet i skole kommer orderene, 'knalde' og 'bolle' og spørgsmålene boller i? ;) Jeg synes det var lidt næmmere at referer til bogen og ''kan du huske'' når vi skulle forklare ham ordene. For spørgsmålene kommer altid når man er mindst forberedt ;) og det er rart at man ikke bliver (alt) for pinlig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER