Martin

Hvornår kan børn selv binde sko - snøre sko?

17 indlæg i dette emne

Hej med jer

Lille Leo fylder 2 år lige om lidt. Alle hans sko er med velcrolukning, hvilket er helt fint, det gør det jo nemt for os :)

Men hvornår begynder børn egentlig at kunne snørre deres egne sko?

Og hvornår begynder de at kunne tage sko af og på + snørre dem selv?

Kom meget gerne med jeres erfaringer :)

Venlige hilsner

Martin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Pigen jeg passede i Tyskland kunne binde sine sko da hun var 2 år og 10 måneder.. Men hun var og er et meget fremmeligt barn.. Hun kunne også kende forskel på højre og venstre på det tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan huske vi lærte at binde sløjfe på vores sko i børnehaveklassen :D

Nu skal man jo helst kunne alfabetet forfra og bagfra inden man går ud af børnehaven :blink :lol

Men nå... har intet bud på det egentlig... Sludrer bare :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på hvor meget forældrene gider øve med barnet :)

Nogle børn kan alfabetet inden de bliver 3, andre kan cykle, andre kan tage tøj på, andre kan snøre sko - men ingen kan alle tingene (min påstand).

Xander er 6 år og kan ikke snøre sko, for han har først lige fået sine første sko med snørebånd i julegave. Han er en dreng med krudt i måsen og har på intet tidspunkt haft tid eller tålmodighed til at skulle til at snøre snørebånd når han skulle ud og lege - så derfor har han haft velcro ind til nu.

Nu er hans fødder så store at næste str. sko ikke kan fåes med velcro, så nu er vi tvunget ud i at skulle træne snørebånd (for min skyld kunne han blive ved med at have velcro til han flyttede hjemmefra ;))

Jeg ved fra BH-klasselæreren at hun binder MANGE snørebånd hver dag og at der er flere der ikke kan end der kan af de 52 børn der går i Xanders 0.A.

Til gengæld kunne Xander samtlige bilmærker da han var 2 år (og det kunne jeg ikke så jeg blev ret ofte rettet ;))

Linus har heldigvis heller ikke vist interesse for snørebånd endnu (jeg synes det er SÅ kedeligt) men han har kunnet højre / venstre før han blev to (og laaaaang tid før han kunne farverne) og her inden han bliver 3 kan han alle krydderierne ved at dufte til dem.

Hver sit barn - hver sin interesse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Louie kan selv tage sko og strømper af og på nu, han er 2 år og 4 mdr

Liva kunne tage sko på og af - med velcro - fra hun var ca 1½

Liva kan ikke snørre snørebånd endnu - men vi har nu heller ikke øvet det

Louie bruger snører sko da de er nemmere at få til at sidde ordentlig fast syntes jeg og Liva bruger velcro elelr spænder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvornår de bør kunne - mine kan ikke, for de har aldrig ejet et par snørresko... og vi har ikke lært dem det. Men faktisk skal vi have lært dem det snart for de har lige fået gymnastiksko til skolebrug og de er med snørrebånd. Så må vi se, hvor lang tid det tager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min på 8 har først lært det nu, hun har også altid haft velcrosko, men insisterede på at få snøresko til idræt, så der gik vi i gang med at øve.

Hende på 5 - har vi ikke prøvet med endnu..hun tager tingene som de kommer, intet stress der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tobias bliver snart 5 år og kan ikke binde sine sko selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ulrick lærte det vist da han var omkring 7 år. Vi prøvede længe, men det er svært når han kun øvede hver 2. weekend.

Han er stadig ikke en haj til det (er 9 nu), skoene bliver sjældent bundet op, han hopper bare ud af dem mens de er bundet.

Til gengæld kunne han cykle uden støttehjul da han var 4 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aner det ikke vi bruger velcro, for det er hurtigere mod målet legepladsen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt at de aldrig får det lært når man kan få så meget med Velcro. SÅ man bliver nok desværre nødt til at lave Velcro til voksne også! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt at de aldrig får det lært når man kan få så meget med Velcro. SÅ man bliver nok desværre nødt til at lave Velcro til voksne også! :)

Mon ikke de lærer det i håndarbejde i 4. klasse? Samtidig med de skal strikke og hækle? ;)

Og tænk på i gamle dage da ungerne løb i bare tæer eller arvede nogle træsko - tror alle alligevel lærte at lave div. former for knuder og sløjfer inden de blev voksne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mine drenge på 7 år kan ikke binde snørrebånd, de har aldrig haft andet end sko med velcro. elias har selv kunnet tage sko og strømper af og på i et års tid nu og han blev 3 i november

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores skønne nabo fra dengang vi boede oppe i Norge lærte Jonas at binde sko da han var 4 år......Men han har kun haft 1 par sko med snørre, så jeg tror faktisk han har glemt det....og nu er han 10!!!! :D Hehe!

Men han kunne til gengæld cykle uden støttehjul da han var 2 år og 10 mdr gammel.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hmm.. jeg binder bare skoene for dem begge to.. ;-) mon der er et par pædagoger der er trætte af mig og mine børns snørresko???

Min mand er 30 og han kan stadig ikke binde snørrebånd, så godt k´man kan få Camper sko med elastiksnørrebånd!!! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velcro er meeeget lettere :P - jeg kan selv huske, hvir trælst det var, at skulle afbryde legen, fordi skoene skulle bindes - og så fandt man på dobbeltknuder, som gjorde, at man slet ikke kunne få dem op igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER