Bima0906

De små babyer! Hvordan går det?

7 indlæg i dette emne

Jeg tænkte at der var lidt stille fra alle dem har født. Ja man har jo nok at se til med en lille ny. Men nysgerrig er jeg om hvordan det går med alle de små nye?

Herhjemme går det fint. Hun er ligesom bare faldet ret naturligt ind i familien og i er alle glade for hende også hendes to storebrødre. De nusser hende, vil gerne sidde med hende, vise legetøj, hente dyne og bamser osv så det er skønt. De har ikke udvist nogen negativ opførsel på det hele endnu... Ikke mere end normalt i hvert fald ;-)

Hun er en ret nem baby, stille og rolig og græder kun når maden ikke kommer hurtig nok efter hendes mening. Hun vejede her 1,5 uge gammel igen hendes fødselsvægt på 4500 g, så havde taget 250 g på på en uge, hvilket jo er fint.

Hun sover normalt godt. Sover gerne 3 timers lurer i løbet af dagen, dog nogle gange i starten gerne i mors el fars arme el liggende på brystet :-) om natten tager hun gerne en lang lur på ca 5 timer og skal så som regel bare ames og sover så videre. Hun går dog gerne først sent til ro mellem 22 og 00, men når hun kunner vågen 2-3 gange Så det skal vi vist ikke klage over.

Amningen kører okay, men for mig er det sku altid træls i starten, det har det været alle tre gange, har de andre gange døjet med brystbetændelse, svamp, sår og bare massiv ømhed de første 3 ugers tid ca. Og denne gang har jeg haft optræk til brystbetændelse et par gange men har nu lært at tage det i opløbet, har haft revne på hver brystvorte og har bare den der trælse opstartsømhed, så man lige skal bide i læben for ikke at råbe av for fanden når hun tager fat, dog ingen smerter når først hun lige har fået fat.

Vi har lige haft en lille opstartsvanskelighed her i denne uge. Jeg har altid haft enorme mængder mælk når den er løbet til, og også denne gang, derudover har jeg en enorm god nedløbsrefleks, så hun nærmest kun behøves at røre brystet før det løber. Og hun sutter faktisk rimelig efffektivt. Men alt det sammen, har bare gjort at hun jo nærmest ikke har skullet sutte/arbejde for at få mælk her mens jeg har haft så meget mens mælken løb til. Så her først på ugen var mælkemængden så justeret lidt for meget ned, så hun ikke blev mæt, så nu er hun ved at lære at arbejde for at få mælken ud og stimulere brystet nok, men det begynder vist at justere sig okay ind nu. Men har bedt om en kontrol ved sundhedsplejersken her om en uge bare så jeg kan få ro på at hun faktisk får nok. Og jeg jo at jeg sagtens kan. Har jo ammet fuldt ud i godt 6 mdr begge gange og først stoppet omkring de 12 mdr, og efter de første 3-4 uger så kører det bare uden smerter osv, så det satser vi også på denne gang.

Jeg har det også okay, har dårlig samvittighed overfor alt og er træt. Jeg når jo ikke det jeg gerne vil, både med de store, det praktiske i hus og have, med manden osv. Men det vidste jeg jo godt og trøster mig med at jeg jo heldigvis ved at det hele bliver bedre snart, det har jeg da lært fra de to andre gange. Og jeg suger til mig af ny baby for det er jo vores sidste og jeg ved hvor hurtigt det går :-)

Jeg har ingen gener efter fødslen, havde kun lidt ondt i bækkenet den første dags tid efter. Fik et sting som jeg ikke har mærket til. Jeg har tabt det jeg tog på ved graviditeten, tog også kun 8 kg på. Min mave er blød som bolledej ;-) men okay flad ift det kun er 2 uger siden, kan sagtens passe mine normale bukser og har kunnet det minimum den sidste uge. Den eneste gene (bortset fra ømme brystvorter) er min ryg, den bliver nemt træt og øm, kan godt mærke at den lige pludselig skal rette sig op igen og styrke musklerne efter den har båret den store mavse.

Sikke en smøre jeg kom af med :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her går det stille og roligt. Kan mærke hormonerne kører på højtryk og der skal ikke meget til før det står ud med tårer, men det har jeg hørt er meget normalt :P

Dicte er den dejligste :biglove Elsker hendes små spontane smil og hendes store flotte øjne.

Der er ingen system over noget som helst, og jeg syns det er mega svært at finde ud af ting som f.eks. hvordan jeg skal putte hende, for også at forhindre dårlige vaner som kan føres videre og hvornår det er tid til mad og hvornår det er tid til snak og vågentid. Men det kommer vel altsammen stille og roligt som jeg lærer hende at kende?

Amning er SVÆRT syns jeg, og flere gange har jeg tænkt, at det sgu ville være meget nemmere med en flaske!!!! Men jeg holder ud og giver det en chance... Vi har jo trods alt kun øvet os i 6 dage...

Hvordan går det med de andre maj-babyer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænkt at vi nu er i "mødregruppen" maj og ikke termin længere!! Hvor er det vildt.

Her går det godt, kæmper dog lidt med lidt mavekneb som er lidt synd for lille James. Men ellers er han bare dejlig.

Min mand har sidste barselsdag i dag, men tager nogle få fridag hist og her. Vi har rigtig nydt hans barsel og lavet alt muligt hyggeligt, været i byen, gået på fælleden, tur til Dragør og i dag skal vi i frilandsmuseet og fejre min mors fødselsdag. Så han kommer lidt rundt omkring og vi får nydt vejre :)

I går ammede jeg offentligt på en cafe, så er den grænse overskredet. Tror det er vigtigt for mig at komme ud med min mand så jeg ikke er bange for det når jeg er alene med ham. Hvis jeg bare skulle gå herhjemme ville jeg blive skør.

Ha en dejlig dag!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her går det godt. Der er dog ikke meget søvn. I nat fik vi 4 timer i træk og herefter 2 timer og det er rekord. Nogle nætter er hun vågnet med 1-2 timers interval. Men vi er gode til at samarbejde og huske hinanden, selvom man nogle gange bare er møg træt.

Men Anna er så smuk og skøn. Hun kommer med små ubevidste smil og det er så sødt. Det er vildt hvor meget man kan elske sådan et lille væsen, selvom hun tisser og skider lige når bleen bliver taget af! :-) Hehe

jeg har ammet en gang på en café og det var meget grænseoverskridende, men jeg gjorde det! Synes amningen går fint. Det er lidt svært at vænne sig til at babserne skal være til rådighed 8 gange i døgnet. Men sådan er det, og det er også meget hyggeligt- nogle gange ;-)

Men jeg nyder virkelig min baby. Hun er så skøn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre fra jer andre.

Jeg synes ikke man kan tale om herhjemme at Maja lige "glider ind i familien" - hun er vores første barn og ALT er vendt på hovedet :D

Amningen kører rigtig godt og da hun var 12 dage gammel havde hun taget 440 gram på i fht hendes fødselsvægt. Jeg tror ikke hun rigtig nåede at tabe sig de første par dage. For seven hvor gjorde det ondt at amme i starten, men ejg bed tænderne sammen og Maja sutter som hun skal, så efter nogle dage gjorde det ikke ondt længere.

Vi har ikke været så mange steder, en tur i et storcenter, til lægen og på besøg hos svigerforældrene, men jeg er blevet syet en del og skal holde mig i ro, lave knibeøvelser og alt i alt helst ligge ned. Så vi har fx. ikke gået tur med barnevognen endnu, det ville jeg ellers gerne.

Vi sover med Maja i vores seng og skiftede vores halvandenmands seng ud med en dobbeltseng efter et par dage. Vi troede hun skulle sove i tremmesengen som står op mod vores seng med den ene side taget af, men det var "for langt væk". Abeungen vil gerne være tæt og det må hun også gerne, så hun ligger på sin babydyne med en anden dyne over sig mellem os. :baby1 :wub

Jeg tror vi begge har syntes det har været spændende/interessant hvordan den anden ville agere i forældrerollen og hvordan vi ville samabejde, men dette kører bare. Min mand er såå meget på - sådan en rigtig moderne engageret far, der ville ønske han havde et sæt babser :hophop også for det er jo noget uretfærdigt at det kun er mig der kan babse hende :rolleyes :D Og ja, det ville da også være ret belejligt, hvis vi kunne deles om det. Vi har sådan en rytme med at jeg ammer hende og bagefter bøvser han hende og skifter. Jeg kan ikke så godt komme op af sofaen med hende i armene pga. stingene, så det blev hurtigt sådan.

Hvis jeg skal remse ting vi har været i tvivl om op og som vi har undersøgt/ikke vidste:

Hvorfor er hun urolig om aftenen? Det kan da ikke passe hun vil babse nu igen? Hun ER da lige blevet ammet?? Nåååee hun tanker op til natten, der er ikke så meget krudt i mælken sidst på dagen og hun er generelt bare lidt urolig nogle aftener, hvis dagen har bragt for mange indtryk... Så hun ammes hvis hun vil - også hele aftenen.

Kan hun overspise?? Vi vidste ikke hvor meget hun egentlig fik når hun suttede og læste så på nettet at de små kunne jo overspise og faktisk altid automatisk ville die, hvis de bliver lagt til (også selvom de ikke er sultne) og VUPTI så har babyen overspist og bliver utilpas.... Jamen øh.. hvordan ved vi når hun har fået nok, når hun gerne vil die og vi ikke aner hvor meget der egentlig kommer ud af brystet hver gang? Vi besluttede os for at give fanden i "risikoen fr overspisning" - vi synes det var værre at sulte hende, så hun får babs når hun vil. Sundhedsplejersken sagde så igår at det med overspisning var noget pjat og at det var de "fantasiløse forældre" der bare hele tiden lagde den lille til i stedet for at tjekke de andre gængse ting - ble, temperatur, en bøvs, lidt luft i maven" - den lille fik bare proppet et bryst i munden ved enhver lille lyd eller antræk til gråd og i de tilfælde ville der være andre behov der ikke blev dækket, men vi skulle bare amme hende hvis det var det hun ville.

Dårlige vaner? er det en dårlig vane at hun falder i søvn i mine arme efter en ordentlig ammetår? Er det skidt at hun sover i vores seng? "Lærer" vi hende dårlige vaner? Sundhedsplejersken sagde, at det kunne vi begynde at tænke over når hun var 2-3 måneder, men indtil da er hud mod hud og nærhed alfa og omega, så vi skulle bare give fanden i hvis "de gamle" familien havde en eller anden opdragelsesholdning hvad angik de spæde :D

Hvorfor har hun så meget hikke og hvad kan vi gøre? det er helt normalt og en løsning kan være at give babyen et sut bryst, en teskefuld vand eller en sut, så hun danner mundvand hun synker - få hende til at synke et par gange, det hjælper. Og det gør det, så nu vandrer min mand ikke op og ned af gulvet med hende når hun hikker, hun får en sut eller en tår bryst og så går det væk.

Det er dejligt at være mor og jeg synes den bedste tid på dagen er om morgenen, når hun vågner - for faaaen hun er længe om at vågne. Ligger rigtig og gasser sig og strækker sig og knirker og øffer og knurrer, mens vi kysser og nusser hende :loveshower Det kan tage 20 minutter fra hun begynder at vågne, til hun kigger med det ene øje, så går der lidt inden hun åbner begge og der går endnu længere inden hun sådan rigtig kigger uden at falde i søvn igen.... Og de der "smil" hun kommer med - hvor er det bare skønt at få sådan en lille "forsmag" på hvor skøn hun ser ud når hun smiler :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det går rigtig godt her og vi nyder ham i fulde drag :wub

De første 14 dage var lidt hårde da han havde tabt sig en del da vi blev udskrevet og han tog det ikke rigtig på igen da vi kom hjem. Amningen ville ikke rigtig lykkedes så han fik MME ved siden af. Da jeg er blevet brystreduceret vidste vi ikke rigtig om der kom noget mælk ud så efter nogle dage hjemme tog vi beslutningen at han blev fuldt flaskebarn og det var bare den helt rigtige beslutning :)

Pga han havde tabt sig og ugen efter fødslen stadig ikke havde ramt sin fødselsvægt fik vi besked på af sundhedsplejersken at vække ham hver 3. time samt skrive ned i et skema hvad tid og hvor meget han drak. Det var rigtig hårdt for han var ikke altid sulten lige der og vi sad og kæmpede med at få ham til at spise nok hvilket resulterede i at vi blev frusterede/stressede samt det smittede af på bassen :( Ved siden af havde han forstoppelse pga det MME han fik så han skreg 4 timer hver aften. Puha det var hårdt og vi kunne slet ikke trøste ham eller nå ind til ham hvilket gjorde rigtig rigtig ondt på os :boo

Sundhedsplejersken kom ugen efter for at kontrolveje ham og heldigvis havde han taget rigtig godt på som han skulle. Vi fik lov at smide skemaerne langt væk og lade ham melde sig selv hvilket har givet os en hel anden søn som ikke skriger mere andet end når det efter hans mening går for langsomt med at få sin flaske :D

Han har de sidste 2 uger lavet sin egen faste rytme hvor vi står op mellem kl 9.30 og 10 (yep, han sover dejligt længe) hvor han får en ren ble og bagefter sin flaske. Så hygger vi til mellem 11.30/12.00 hvor han er klar til at komme ud i sin barnevogn og sove. Der sover han til mellem kl 14 og 15 hvor han vågner og kommer op og får en ren ble og en flaske. Nogle dage falder han i søvn igen mens han får flasken og bliver puttet direkte i barnevognen og sover en 3-4 timer mere eller også hygger vi en times tid hvor han igen er klar til at blive puttet i barnevognen hvor han så sover til mellem kl. 18.30-19.30. Der kommer han igen op og får ren ble og endnu en flaske. Han er så vågen on and off om aftenen hvor han putter hos en af os - han er en rigtig puttegøj :wub

Kl. 23 kommer han i nattøj og får sin natflaske. Som regel falder han i søvn kort tid efter hvor vi putter ham og så sover han til mellem kl. 5 og 6. Der får han en flaske og så sover han videre til mellem kl 9 og 10 så vi klager ikke over manglende søvn ^_^ Som sundhedsplejersken siger så har vi fået et rigtig nemt barn med et godt sovehjerte eller rettere sine forældres sovehjerter :blush Skal vi nogle steder så falder han i søvn i sin autostol eller er vågen med store øjne og kigger nysgerrigt rundt :)

Efter aftale med sundhsplejersken skiftede vi til et andet mærke af MME og nu virker maven som den skal :) Dog græder han når han skal af med afførringen da han ikke kan lide det. Han har dog fået den idé at han først laver færdig når han får bleen af så der kommer vi på arbejde da der virkelig kommer meget samt det til tider rammer både os og på gulvet :lolhit

Min kæreste har haft barsel hele den første måned hvilket vi rigtig har nydt men på mandag starter han arbejde igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

alt vel her super nem baby :)

Hun har rimelig rytme vågner kl 7, er vågen til ca. 8.00 sover til ca. 10.30/11.00 er vågen til kl. 12.30/13.00 og sover til kl. ca. 15.00

Så er hun vågen i nogle gode timer og småblunder / er vågen indtil hun går rigtig i seng kl ca. 21.00, skal ha babs igen kl. 01.00 og så igen kl. 5.00 så det er helt ok :) Dog ingen pjat med at være vågen om natten.

Hun siger de sødeste lyde og elsker at lave trilleleg hvor jeg tager hende i hænderne og triller hende fra side til side. Hun elsker også når vi synger.

Hun er stadig lille, vejer 4.350 gr. her som 6 uger gammel og er 56,5 cm så kan så småt begynde at bruge str. 56.. ENDELIG! Hun følger fint kurverne så det er som det skal være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER