Nitzen1987

Problemer med tandbørstning

13 indlæg i dette emne

Maja fik jo sin første tand her for to uger siden :) og det betyder jo at vi har skullet finde tandbørsten frem.... De første par dage gik det fint med at få børstet tanden, men her den sidste uges tid har der været skrig og protester mod at få børstet tænder og det er flere gange endt ud i, at tænderne ikke er blevet børstet :( og det er jo ikke holdbart...

Har I nogle tips og tricks til hvordan tandbørstning kan blive en rar ting for Maja?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg spurgte min tandlæge og fik at vide jeg bare skulle kampen op. For det var mere synd at få huller som 2 årig.

Så vi sider trolig og venter på han åbner munden. Nogen gange lykkes det, andre gange må han ligges og holdes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har 3 tandbørster 2 til Simon en en til mig. Så får han lov til at vælge først og så børster jeg med den sidste. Og så må han bagefter lege med tandbørsterne. Det har gjort det lidt lettere. Og så synger jeg altid i mens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke alt virker her. Men børster tænder foran spejlet, det synes hun er sjovt, mens hun står op, og nogle gange børster hun mine tænder, mens jeg børster hendes, vi synger sange, og nogle gange tager vi kampen når hun ikke gider :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten lagde vi madison på ryggen på puslepuden med hoved mod min mave, det gik fint, men gider hun ikke nu. Så hun sidder hun på fars arm og så børster ha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gider Sofia heller ikke altid, men med 8! tænder så er der ingen vej udenom. Her får Sofia liv at holde en af vores tandbørster imens, og det hjælper lidt. Desuden er vi begyndt at snakke meget med hende om det, alstå sådan " Nu skal vi ud og børste tænder", "Nu skal vi have tandpasta på ", "Nu skal du vælge mors eller fars tandbørste", "Nu skal du åbne munden", "Ej hvor er du god til at åbne munden". Egentlig logisk, men før gjorde vi det bare uden at fortælle hvad vi gjorde, og det har hjulpet meget at vi forklare hende det først. :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har 3 tandbørster 2 til Simon en en til mig. Så får han lov til at vælge først og så børster jeg med den sidste. Og så må han bagefter lege med tandbørsterne. Det har gjort det lidt lettere. Og så synger jeg altid i mens.

:ditto Og nogle gange er det desværre bare at holde ham fast og børste mod hans vilje :(

Herhjemme hjælper det også, hvis der er noget godt i tv imens ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mads protesterer også med gråd og fægten. Tager kampen. Fortæller ham roligt, men med bestemt og fast mine, at han skal have børstet tænder, for det bestemmer jeg, og så nynner jeg ellers "du skal børste dine tænder"-sangen (mest for mig selv for at bevare roen). Bagefter får han selv tandbørsten at lege med, og så roser jeg ham meget højt for at være så dygtig til at børste tænder :P

Det er på vej til at blive bedre, omend det stadig er op ad bakke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luna har i lang tid inden hun fik tænder, fået lov til at lege og undersøge tandbørsten, når hun var på puslebordet, og det gør så at i dag, har jeg ingen problemer med at børste.... mor børste først! og så må Luna børste i bagefter ;)

Men køb et par ekstra tandbørster og lad hende lege med dem, som en del af sit legetøj ;) - det er mit bedste råd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går ikke ind for tvang og at holde barnet. Det strider mod ALLE de pædagogiske principper jeg tror på.

Jeg vil hellere forsøge alt andet

-børste tænderne kort hver gang hun ligger på puslebordet i stedet for længe 2 gange om dagen.

-have flere tandbørster

-prøve børne tandpasta (selvom jeg syntes det er den værste omgang kemi - så er det vel bedre end at tvinge)

-holde en pause en uges tid (ja ja tandlæge men det er i den gode sags tjeneste)

-give hende lov til at børste dine tænder

-synge

-snakke med lys stemme og smil og vise med hver fiber i kroppen at det her er ok

-gøre som Unicorn og bruge et spejl

-børste dine egne tænder først og vis at det er ok

Det handler om at prøve af hvad der virker for jer og gøre det til en god oplevelse - det hænger ved.

Tvang er i mine øjne det værste man kan gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså... min dejlige unge på snart 9 mdr. gider heller ikke ha børstet tænder og han er for lille til rigtig at forstå noget endnu, så tandlægen gav mig et trick så det kan blive overstået i en fart. jeg sætter mig på gulvet og ligger ham med hovedet imellem mine ben så han ikke kan kurre rundt og så hans arme under mine ben så jeg har hænderne fri til at børste... altså han vender med hovedet indad mod mig. så børster jeg hans tænder og ja, han græder lidt men det tager under et minut og han er glad og tilfreds så snart jeg holder op, så jeg er altså ikke bekymret for at han får trauma eller noget... husk at det er vigtigt at børste gummerne og så skal du kun bruge meget lidt tandpasta (hvad der svarer til hendes fingernegl om dagen) og det skal være med højt fluor indhold. tandlægerne anbefaler zendium sensitive

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mads protesterer også med gråd og fægten. Tager kampen. Fortæller ham roligt, men med bestemt og fast mine, at han skal have børstet tænder, for det bestemmer jeg, og så nynner jeg ellers "du skal børste dine tænder"-sangen (mest for mig selv for at bevare roen). Bagefter får han selv tandbørsten at lege med, og så roser jeg ham meget højt for at være så dygtig til at børste tænder :P

Det er på vej til at blive bedre, omend det stadig er op ad bakke.

Haha :ditto til det hele - inkl. sangen :D Jeg kendte den ikke men Søren sang den, så det gør vi begge to. Nogen gange gør jeg noget der får hende til at grine - så er det dejlig nemt at komme til ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nogle gange tror jeg bare ikke man skal tage valget at lade vær, det kan godt være at det er upædagogisk men det er for mig lige som med at vaske fingre bare ikke noget jeg vil diskuterer og både sundhedsplejersker og pædagogerne, lægen og tandlægen har her givet mig ret i at det skal ikke være til diskussion, vi har haft mange kampe med Laura på snart 4, fordi hun ikke gider og det sker stadig at manden må holde mens jeg børster, der bliver aldrig skældt ud men jeg vil ikke diskuterer dette. hvis barnet får huller og det ikke vil ligge stille ender det jo ud i fuld bedøvelse for at få lavet de huller. Det er min personlige holdning men hurtigt bliver det til en rutine ligesom potten, toiletbesøg, nattøj bad med mere hver morgen og aften. Men vi tager den altså stadig med den store engang imellem for hun skal lige se om den går.Måske er det også fordi lillebror ingen tænder har så synes hun det er uretfærdigt hun skal men han ikke skal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER