fru holden

stop natamning - hvordan?

16 indlæg i dette emne

hei damerne, og ja der skal sikkert være hundrede andre der har spurgt om det her, men i så fald må i linke tråden, for jeg orker ikke at lede det hele igennem ;)

sagen er at jeg vil stoppe med at amme min snart 9 mrd. gamle dreng om natten. faktisk mest pga. hans tænder, da jeg ikke ønsker at de konstant skal udsættes for den sukker som er i mælken. selvfølgelig kunne det også være skønt, snart at kunne sove igennem igen.. DET trænger jeg til :)

Han vågner som regel 2 gange imellem putning kl 19.00-19.30 og opvågning kl 06.30-07.00 og tidpunkterne hvor han vågner og vil ammes varierer meget. enkelte gange har han sovet helt igennem.

i går aftes havde vi besluttet at se hvordan det ville gå at droppe amningerne, men det gik helt galt og min mand var åbenbart ikke rigtig klar til at Eliah ville blive meget ked af det og vi blev rigtig sure på hinanden.. ved første opvågning var jeg stædig og han faldt endelig i søvn i min mands arme efter 2 timer eller sådan noget.. kl 04.00 kunne jeg ikke lige tænke klart og troede den var 5-6 stykker og vurderede at han nok var rigtig sulten så jeg gav efter og ammede ham.

mit spørgsmål er jo så om hvordan i stoppede natamningen.. kold tyrker, eller et måltid af gangen, og i så fald hvilket, det tidlige eller det sene? og kan baby overhovedet finde rundt i, at "nu skal jeg ammes, men næste gang skal jeg ikke" ?!

og er baby ikke sulten kl 04.00 om morgenen og skal man bare ignorere det?

fik i jeres mænd til at klare ærterne alene, eller kunne i også godt selv få de små til at sove?

knus herfra Fru Holden og Eliah

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har fået at vide af min sp. At den ene af de to amninger jeg har om natten, kan jeg give Ida vand i stedet for at amme hende. Og så kun tage den ene af gangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica kom af sig selv ned på en amning, så det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Da hun helt skulle vænnes fra deltes min mand og jeg om det - vi gik skiftesvis ind til hende (da hun nu også skulle lære at far kunne putte/trøste) og sagde at hun skulle sove og at vi elskede hende og så gik vi ud igen (helt uden at røre ved hende, da hun skal lære at kunne falde i søvn igen om natten uden vores hjælp). Hun blev selvfølgelig ked af vi gik, men det var mere en kalde-gråd end en helt hysterisk jeg-er-alene-i-verden-gråd. Det tog 20 min, hvor vi var derinde hvert 3-5 min (nogle gange sjældnere da det faktisk blev værre af vi gik derind) den første nat, et kvarter natten efter og siden har hun sovet igennem, pånær ved sygdom/tigerspring/tænder.

Det her med at faren skal tage over er jeg ikke sikker på jeg tror er en god idé. Jovist er hun vant til at få mælk når du kommer, men hun er (højst sandsynlig) ikke vant til at sin far kommer om natten. Hvis det er dig der trøster/giver vand, så er det kun mælken hun skal undvære - er det din mand, så er det en "fremmet" + mælken hun skal undvære.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er vi også lige stoppet med natamningerne. Fra 20.00-7.00 ca., blev Anabella ammet 1-2 gange og ofte, var der ikke noget system i det..

Her sagde SP, at vi skulle stoppe med begge på samme tid, da der ikke længere er fysisk behov for det.

Planen var så, at min mand skulle tage Bella i tre nætter. Jeg lugter af mælk og skulle derfor holde mig væk :) Første nat skulle være ret slem, anden nat semi slem og tredje nat burde barnet have forstået, at der ikke bliver ammet om natten (måske ikke HELT forstået det, men være nemmere at få til at sove videre).

Derudover er det rigtig vigtigt, at begge forældre er klar til det og med på idéen! Ellers går det i vasken... I skal alle være mentalt forberedte og gerne gøre det i nogle dage, hvor I ikke har så mange planer, så I kan slappe af i løbet af dagen også.

SP sagde også, at hvis slut på natamninger så betød, at vi måtte stå op kl. 6 og give havregrød i en periode, så var det bare sådan, det var.

I nogle perioder vil barnet spise mindre i løbet af dagen, men det betyder ikke, at man igen skal amme om natten, når først det er slut, er det HELT slut :)

Herhjemme er min mand super til at få Anabella til at falde til ro og kan sagtens få hende til at sove videre om aftenen, hvis hun vågner inden vi går i seng. Når det er sådan, så tror jeg helt sikkert, at det hjælper, at det er far der tager tjansen i nogle nætter. Men hvis han evt. aldrig beroliger barnet eller kan få det til at falde til ro, kan det godt være, man må satse på, at mor og mælkelugten skal gøre det.

Jeg ved dog ikke, hvordan alt det her virker i praksis, da Anabella selv er stoppet med natamningerne to nætter inden, vi ville sætte projektet igang :) Så nu bliver hun ammet til nat ca. kl. 20 og får først havregrød ca. 7.30-8.00 - og hun virker ikke engang panisk sulten ;)

Det skal I helt sikkert nok klare, så længe I er helt indstillet på det og indstillet på, at det nok godt kan være nogle hårde nætter til at starte med!

SP sagde, at det er vigtigt, at I ikke gør det én nat og så ammer næste nat - I skal gå all in ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her havde vi succes med, at vi først flyttede Mads ind på eget værelse. Da var han lige blevet 8 måneder. Dernæst stod min mand op til ham hver gang, han vågnede og tilbød ham vand. Efter et par uger gik han fra at vågne 1-3 gange til at sove hele natten (fra 19 til 5-ish :bed ). Jeg har også været derinde om natten og nøjedes med at tilbyde vand, og da var det ikke nødvendigt at amme for at få ham til at sove. Vi har virkelig haft en hård banan, som kunne vågne 6-7 gange om natten, hvor det eneste der hjalp var at blive ammet. Men det hjalp utroligt at få ham ind på eget værelse kombineret med, at min mand tog nattetørnen i nogle uger.

Jeg ammer ham så der kl. 5, men jeg tror egentlig, at det er en amning, vi godt snart også kan sløjfe, for det tager hans morgenmadappetit, og det har ikke været nødvendigt, de gange min mand er stået op med ham tidligt (men det er nu en rar måde - for moderen - at vågne stille og roligt på, når vi nu engang har sådan en baby, der elsker at stå så tidligt op for at få noget ud af dagen :zzz )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget ammer I og hvornår? Inger bliver ammet 3 gange i døgnet, hvilket jeg såvidt jeg kan læse mig frem til, er helt fint i denne alder. Hun får mad ved putning, sen aften 23-24 og så tidlig morgen kl 04-05. Jeg kunne godt tænke mig at flytte morgenamningen til lige før middagsluren, da jeg tænker, at det for det første ville dejligt med et godt langt søvnstræk dér for os begge, og for det andet vil den også være nemmere at skippe, når frekvensen skal sættes ned til to amninger om en måneds tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget ammer I og hvornår? Inger bliver ammet 3 gange i døgnet, hvilket jeg såvidt jeg kan læse mig frem til, er helt fint i denne alder. Hun får mad ved putning, sen aften 23-24 og så tidlig morgen kl 04-05. Jeg kunne godt tænke mig at flytte morgenamningen til lige før middagsluren, da jeg tænker, at det for det første ville dejligt med et godt langt søvnstræk dér for os begge, og for det andet vil den også være nemmere at skippe, når frekvensen skal sættes ned til to amninger om en måneds tid.

Jeg ammer sådan som du har tænkt dig: ved putning, ved midnat (eller en gang i løbet af natten) og inden middagslur :) Efter bøgerne (Helen ;)) "burde" vi droppe den tredje amning nu, men jeg synes ikke at Mar virker klar til at undvære den, og det generer mig ikke at fortsætte lidt endnu, så det gør vi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, jeg ammer stadig Silke Elia 4 gange: inden eftermiddagslur ca. 14, til putning ca. 19, når vi går i seng ca.22-23 og så en gang i løbet af natten, som kan være alt fra klokken 3-6.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammer Ida 4(5) gange i løbet af dagen. Ved putning, ved midnat, en gang om natten og tidligt morgen. De dage hun nægter at spise fast føde bliver hun ammet ved eftermiddagstid. For at få noget mad i hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C får en flaske om natten, et sted mellem klokken 1 og 4.

Jeg har snakket med min mand om at fjerne den, men hun virker ikke klar til det endnu, hun virker virkelig sulten. Men hun får så kun 90-120ml som er blandet tyndt op.

Og jeg kan slet ikke få hende til at drikke vand om natten, hun flejner fuldstændig, så jeg ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an, men jeg går ud fra at det kommer lige pludselig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi stoppede med natamninger for en måneds tid siden,hvilket lige så stille kom af sig selv.

Tilgengæld ammer jeg om morgenen 5.30 cirka. Og igen til frokost (vi prøver dog at vende ham fra den amning, da vi er over de ) mdr) og inden han bliver puttet.

Det har været en kamp fo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke laest de andres svar, men haeftede mig ved det med taenderne og sukker i din maelk :unsure Det ville aldrig blive et godt argument hos mig, men det er skam heller ikke for at blande mig i din amning ;) Alligevel maa jeg lige citere Rebecca Persson:

[KARIUS] Vidste du, at modermælk indeholder et protein og et enzym, som beskytter mod karies? Det er altså ren ammestuesludder, at man bør holde op med at amme, så barnet undgår huller i tænderne. Tværtimod! Modermælk kan beskytte bedre mod karies end f.eks. modermælkserstatning i flaske og komælk. Læs mere her:

http://www.ammenet.dk/wiki/tandhygiejne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke laest de andres svar, men haeftede mig ved det med taenderne og sukker i din maelk :unsure Det ville aldrig blive et godt argument hos mig, men det er skam heller ikke for at blande mig i din amning ;) Alligevel maa jeg lige citere Rebecca Persson:

[KARIUS] Vidste du, at modermælk indeholder et protein og et enzym, som beskytter mod karies? Det er altså ren ammestuesludder, at man bør holde op med at amme, så barnet undgår huller i tænderne. Tværtimod! Modermælk kan beskytte bedre mod karies end f.eks. modermælkserstatning i flaske og komælk. Læs mere her:

http://www.ammenet.d...ki/tandhygiejne

Super info :tak Så dropper jeg også lige den dårlige samvittighed over at give bassen en nattår lige efter tandbørstningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super info :tak Så dropper jeg også lige den dårlige samvittighed over at give bassen en nattår lige efter tandbørstningen :)

Yeahhh :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej hvor dejligt med lidt sand info omkring modermælk, så er der jo ikke noget at være bekymret for :) det går fint nok med at stoppe alligevel, min mand tager ham når han vågner første gang og hvis han vågner igen i løbet af natten ammer jeg ham, flere og flere nætter sover han igennem, så mon ikke det går helt af sig selv, det håber jeg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige på besøg fra forsiden.

'Problemet' med lang amning er, så vidt jeg ved ikke sukker på mælken, men de tungmetaller, som moderen afgiver i mælken. (Her snakker vi de tungmetaller, vi ophober i kroppen livet igennem. man ser et tydeligt dyk i moderens niveau, mens hun ammer). Efter de første 6 måneder aftager den immunologiske fordel (antistoffer), samtidig med niveauet af tungmetaller støt stiger. På et tidspunkt vil ulempen (tungmetaller), simpelthen være større end fordelen.

Hvordan man stopper, har jeg dog ingen fornuftige forslag til :)

Held og lykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER