a-mor

Er mit barn underligt - eller håndterer vi ham forkert?

7 indlæg i dette emne

Hej,

Jeg stiller lige et spørgsmål her i håb om, at nogen af jer har et godt bud på, om der er noget galt med vores søn eller om det bare er os der håndterer ham forkert.

Vores søn er 2 år og 5 måneder. Han har haft øreproblemer frem til han blev 2 år. Han kan kun sige "nej", men er dog inden for de sidste uger også begyndt at sige "ja". Dette kan selvfølgelig forklares i hans øreproblemer.

Den store udfordring er, at han bliver utrolig ked af hvis man siger "nej", "stop" eller "av" til ham. Når det sker så lukker han gerne øjnene, løber afsted og kaster sig ned på gulvet. Det sker både hjemme og i vuggestuen. Vuggestuen ønsker nu at han bliver tilset af en psykolog, da de mener at han forsøger at lukke sig ind i sin egen verden når han får skæld ud.

Han bruger rigtig meget tid på at nusse os i håret - og et andet eksempel på at han bliver ked af det er når han om morgenen vågner (han kommer ind i vores seng i løbet af natten), så nusser han i håret. Nogle gang kommer han til at få fat så det gør lidt ondt og jeg prøver så forsigtigt at få hans hånd ud af håret. Herefter kaster han sig ned på gulvet, siger ikke en lyd, men ligger og ser meget ked ud og sparker med sine ben i gulvet.

Vi ser det typisk ikke som raserianfald, men mere at han bliver uendeligt ked af de mindste ting. Vi hæver sjældent (faktisk aldrig) tonen over for ham, som vi måske gør ved hans storebror, men vi er jo nødt til at fortælle ham at der er nogle ting han ikke må.

Han blev storebror for 5 måneder siden og har næsten siden da gået og suttet på sin underlæbe både i søvne og om dagen. Han har aldrig brugt sut, så det har ikke noget med det at gøre.

Som det sidste kan nævnes, at vi, før hans lillebror kom til verden, forgæves forsøgte at få ham til at sove i sin egen seng om natten. I to måneder sad vi hver nat inde hos ham når han vågnede uden at det hjalp det mindste. Og når han så kommer ind til os om natten, så ligger han i lang tid og roder os i håret inden han falder i søvn igen.

Som jeg ser det er han jo tryghedsnarkoman og meget sensitiv, men har I nogen forslag til hvad vi kan gøre for at hjælpe ham?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder da godt nok som en lidt udfordrende situation, med en lille ny og en "stor", der ikke har det så let. Først og fremmest syntes jeg det lyder som om, I er rigtig gode til at se jeres barn og er opmærksomme på de vilkår, der er i hans liv - problemer med øre og en lille ny søskende.

Rigtig mange børn i den alder har svært ved at sove selv og mange har tryghedsrutiner, som fx at nusse hår eller øre. Det tænker jeg ikke er så bekymrende. Der hvor det lyder til at være rigtig svært, er når han går ind i sig selv - fx ved "skæld ud". Her kunne det måske være en god ide at sætte mange ord på det i ser - "jeg kan se du bliver rigtig ked af det nu, og det ser ud til at være svært for dig" - mest for at han føler sig forstået, og forstår at hans reaktion er ok. Han kan jo godt være meget frustreret over, at han endnu ikke har så meget sprog, og derfor har meget svært ved at udtrykke sine ønsker og følelser - og derved føle sig forstået. Måske gør I det allerede i forvejen?

I forhold til psykolog i vuggestuen ville jeg være opmærksom på, hvad vuggestuens intention er med det. Er det for at få ham udredt ift om han "fejler" noget, eller er det for at de (som professionelle) og I som forældre kan få nogle nye strategier til at støtte han i de situationer, hvor han får det vanskeligt???

Håber han snart får det lidt lettere, og at det bare er en lidt svær periode for ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for et super svar. Mht at sætte ord på for ham, så er det svært i og med han kun forstår meget simple sætninger/enkelte ord.

Men jeg helt sikkert det er noget vi bør gøre mere i.

Jeg tror vuggestuen ønsker en psykolog til at give dem nogle redskaber til hvordan de bedst håndterer de vanskelige situationer - men nok også for at sikre sig at det ikke er fordi han fejler noget.

Jeg håber at vi snart finder ud af om der er noget galt med ham eller at han udvikler sig. Ellers bliver det bestemt ikke nemt for ham i børnehaven...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I lyder som nogle fantastiske og kærlige forældre der har øje for jeres barn. Det lyder også som om i har en fantastisk institution der bakker op om jer, bekymrer sig for jeres søn og tager problemstillingen seriøst. Syntes det lyder fornuftigt med en psykolog det er jo ikke en stempling men en mulighed for at få en vurdering.

Det er meget svært at vurdere nogen man ikke har mødt, men umiddelbart syntes jeg i skal benævne hans følelser

"Jeg kan se du er ked af det"

"Jeg kan se du er glad"

"Nu griner du, er det bare så sjovt?"

"Jeg kan se du bliver vred nu"

Det vil virkelig hjælpe ham til at føle sig selv og jeg tror han forstår mere end I tror.

Bruger i tegn til tale? Eller baby signing? Når nu han ikke har er sprog kan det hjælpe ham rigtig meget, give færre frustrationer og mulighed for kommunikation.

Du kan finde en baby signing app. Og så kan man købe en dvd med tegnene som han helt sikkert vil elske at se sammen med dig. Det er hovedsageligt sange, men jeg har lært en masse tegn vi kan bruge i hverdagen gennem den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke brugt tegn til ham. Jeg tænkte egentlig at han måske var for gammel til rigtig at ville lære det. Nu har jeg lige downloaded en app og så må jeg prøve om han er klar på at lære i morgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke brugt tegn til ham. Jeg tænkte egentlig at han måske var for gammel til rigtig at ville lære det. Nu har jeg lige downloaded en app og så må jeg prøve om han er klar på at lære i morgen.

Er det en god app, og i så fald, hvad hedder den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det en god app, og i så fald, hvad hedder den?

Baby signing - den er udmærket og koster vist en 20er eller sådan noget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER