Girl Next Door

Artikel om økologi om at det er knap så godt

8 indlæg i dette emne

Jeg læste på et tidspunkt herinde om man skulle vælge lokalt eller økologisk. Så tænkte sådan på denne del af forum, da jeg læste denne artikel

http://www.information.dk/283675

Jeg selv, køber sjældent økologisk. Jeg handler fornuftigt, og gerne lokalt og dansk, har selv 3 fritgående høns (i indhegning), så æg køber vi sjældent. Synes artiklen er lidt tankevækkende, og synes jeg ville dele den med jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi køber altid økologi (helst dansk eller fra lande omkring DK), en af årsagerne til vores valgt kan man blandt andet læse her:

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/forbrugerkemi/ECE1960165/danske-boern-har-sproejterester-i-urinen/

Jeg synes det er så ufatteligt skræmmende at der er giftrester i konventionelt frugt og grønt også selvom det er i "små mængder", det skal bare ikke indenbords i min datters, min mands eller min krop!

Synes også denne artikel er interessant:

http://politiken.dk/tjek/forbrug/tjekmad/ECE1848942/der-er-sproejterester-paa-en-ud-af-ti-danske-groentsager/

Artiklen du linker til står i kontrast til denne:

http://www.information.dk/283674

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den artikel virker besynderligt paa mig. Men jeg har spurgt min naturopath om hendes syn paa den, saa glaeder mig til at hoere, hvad hun siger.

Det, jeg haeftede mig mest ved, er at pesticider nu skulle vaere saa frygteligt gavnlige og ikke skadelige... :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pointen - som også er en pointe jeg har hørt ufatteligt mange gange hjemmefra - er at de moderne pesticider er lavet således at de omdannes til stoffer som i forvejen er i naturen, og at de er ufatteligt målrettede. Så fx. de midler man bruger til en plante ikke optages i eller skader andre planter eller organismer. Derudover er der sket ufattelig meget i forhold til hvordan man ex- sprøjter, således at man igen målretter HVOR man sprøjter, så mest muligt rammer problem-organismen og altså ikke bliver spildt unødigt. Og endeligt, der forskes meget i hvor meget der er "nødvendigt" for at opnå den optimale effekt. Ex.laves der udregninger på hvor meget der skal bruges for at nå en god effekt, uden at man bruger mere end nødvendigt. Så hvis man ex. brugte dobbelt så meget sprøjtemiddel ville gevinsten være minimal - derfor anbefales den lille mængde - af hensyn til både miljø og landmandens pengepung.

Det er facts jeg har fra min far, som arbejder som produktchef for en sprøjtemiddelsproducent - så selvfølgelig er det farvet af hans profession og således kan det umuligt være 100 % objektivt.

Men netop det synes jeg er en vigtig pointe i mange af de linkede artikler. Fortalerne for økologi er typisk folk som arbejder for organisationer som ønsker at fremme økologi, mens artikler så som den som GND linkede, er fra organisationer som ønsker at bevare de eksisterende landbrug. Som jeg ser det, mangler man simpelthen nogle objektive undersøgelser!

Det er korrekt at de gift-stoffer man finder i grundvandet i dag, ikke er sprøjtet på markerne sidste sommer, men det er måske 15 år siden eller mere. Det gør det jo selvfølgelig uhyre svært at argumentere for at de nuværende sprøjtegifte ikke belaster grundvandet, fordi det jo kun kan ses ud fra tests og simulationer - resultatet vil vise sig om 15 år. Og derfor vil argumentet "Better safe than sorry" jo have en hvis betydning, men er det nødvendigvis den endegyldige sandhed?

Og den artikel GND linkede har faktisk en ret vigtig - og meget saglig korrekt - oplysning: Landbruget er ikke den største forureningsynder, men industrien er langt værre, og på nuværende tidspunkt ser man faktisk større nedsivning i boligområder hvor almindelige haveejere sprøjter uden at vide hvad de laver. De bruger de forkerte gifte i alt for store mængder...

Personligt køber jeg lokale eller danske fødevarer så vidt muligt fremfor økologi, fordi jeg tror på at støtte den industri som groft sagt er ude på at levere det bedste produkt til den bedste pris. Jeg kan ud fra mine indkøb være med til at påvirke de fremtidige fødevarer, fordi efterspørgsel skaber udbud - de almene markedskræfter. Så jeg går efter kylling fra en lokal producent som går op i dyrevelfærd. Kartofler fra den lokale landmand (eller min far), andet kød fra den lokale slagter som går op i kvalitet, grøntsager fra danske landmænd, når nu jeg ikke har adgang til landmænd jeg kender som dyrker og sælger grøntsager.

Så koster det mig ofte mere end økologi ville koste mig, men tilgengæld får jeg god kvalitet, og dermed mindre forbrug.

Fx... der er ALT for meget kylling som er pumpet med saltvand... Hvis du tilbereder en kyllingefillet kan du ikke spise dig mæt. De kyllingefilletter vi køber er IKKE pumpede, men kyllingerne er vokset op uden væksthormoner, de sover om natten, har god plads, og er dermed noget større og ældre ved slagtning. Når vi har tilberedt en fillet kan ingen af os spise den alene...

Det blev lidt langt, men lige min sidste pointe: Hvis du spørger en som går ind for økologi om GND's link vil du få en masse modargumenter. Spørger du ex. min far vil han understøtte den. Så spørgsmålet er - hvem er nødvendigvis mest sandfærdig?

:respekt Skide godt indlæg

Jeg er med tiden blevet utrolig kritisk, og jeg syntes øko vs dansk vs konvetionel vs så billigt som muligt er et helvede at finde rundt i. Men jeg er HELT sikkert blevet klogere nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var mig, der startede det indlæg med den udenlandske øko-honning vs. den lokale "almindelige". Og jeg synes faktisk, det er et ægte dilemma. På en måde har jeg lidt svært ved at læse den artikel, du linker til, fordi den forekommer mig at være meget følelsesbetonet, og ikke nødvendigvis specielt saglig. Men når det så er sagt, så synes jeg, at den viser, at sandheden om fødevareproduktion bare ikke er spor enkel.

Man kan sige at diskussionen også kan overføres på genmodificerede afgrøder, som jo også er en af de ting, der kan få folk op af stolen. Men hvorfor egentlig ikke udvikle sorter, der er resistente overfor sygdomme og behøver meget lidt gødning. Det giver da kun mening.

Men i forhold til økologiske varer, så kan jeg jo smage, at en øko-agurk, øko-mælk, øko-gulerødder osv. smager bedre end almindelige. Jeg ønsker ikke at spise madvarer, der har giftrester i sig. Men man kommer ikke uden om, at kompleksiteten i spørgsmålet om fødevareproduktion er enorm og formentlig ikke besvares 100% af hverken økologi eller moderne (skånsomme) sprøjtegifte. Som forbruger har jeg ikke viden - ej heller tid til - hver dag i det lokale supermarked at stå og regne på co2 udslip og grundvandsforgiftning, så et eller andet sted er vi tilbage til at bruge den sunde fornuft - den gyldne middelvej, For mig er det altså stadig overvejende økologien, der giver mening. Men er tilfreds med mit køb af både lokal, men uøkologisk, honning og æblemost!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er skræmmende at tænke på at økologisk landbrug kan gøre det sværere at brødføde verdens befolkning. Der er SÅ mange der sulter, og det synes jeg simpelthen er noget af det mest forfærdelige nogensinde :(

Jeg er da også tilgænger af genmodifikation så der kan skabes nogle afgrøder der er mere modstandsdygtige. Men det er klart at man skal være påpasselig når man ikke kender udsigterne på lang sigt. Jeg tror at det er farligt at rode ved det som naturen har skabt for selv en lille ændring kan have enormt store konsekvenser som er umulige at forudsige.

Når det er sagt, så er det jo bevist rigtig mange gange at pesticider er skadelige, og jeg køber selv en del økologisk (men vælger dansk fremfor økologi). Nogle gange synes jeg ligefrem at man kan smage giften, men det kan godt være det er indbildning ^_^ Desuden synes jeg virkelig det er skræmmende at man kan lægge et æble i sin frugtskål og når man kommer hjem fra ferie 14 dage efter ser det stadig ud som da man tog afsted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er skræmmende at tænke på at økologisk landbrug kan gøre det sværere at brødføde verdens befolkning. Der er SÅ mange der sulter, og det synes jeg simpelthen er noget af det mest forfærdelige nogensinde :(

Jeg er da også tilgænger af genmodifikation så der kan skabes nogle afgrøder der er mere modstandsdygtige. Men det er klart at man skal være påpasselig når man ikke kender udsigterne på lang sigt. Jeg tror at det er farligt at rode ved det som naturen har skabt for selv en lille ændring kan have enormt store konsekvenser som er umulige at forudsige.

Når det er sagt, så er det jo bevist rigtig mange gange at pesticider er skadelige, og jeg køber selv en del økologisk (men vælger dansk fremfor økologi). Nogle gange synes jeg ligefrem at man kan smage giften, men det kan godt være det er indbildning ^_^ Desuden synes jeg virkelig det er skræmmende at man kan lægge et æble i sin frugtskål og når man kommer hjem fra ferie 14 dage efter ser det stadig ud som da man tog afsted.

Lige mht. æbler, så er det en frugtart der generelt holder sig rigtig godt - også de økologiske! Særligt, hvis de ligger lidt køligt og ikke i sol, og ikke op ad andre overmodne frugter. Hvis man opbevarer dem i et køligt og mørkt forrådskammer kan de jo holde sig i mange uger, nogle gange flere måneder afhængig af sort og modenhed (de kan holde sig længere jo mere modne de var, da de blev plukket). Og hvis det er i et kontrolleret luftrum med en lav temp., rette luftfugtighed og et lavt iltindhold, så kan de holde sig naturligt i op til 6 måneder uden at være overfladebehandlet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige mht. æbler, så er det en frugtart der generelt holder sig rigtig godt - også de økologiske! Særligt, hvis de ligger lidt køligt og ikke i sol, og ikke op ad andre overmodne frugter. Hvis man opbevarer dem i et køligt og mørkt forrådskammer kan de jo holde sig i mange uger, nogle gange flere måneder afhængig af sort og modenhed (de kan holde sig længere jo mere modne de var, da de blev plukket). Og hvis det er i et kontrolleret luftrum med en lav temp., rette luftfugtighed og et lavt iltindhold, så kan de holde sig naturligt i op til 6 måneder uden at være overfladebehandlet.

Vi lavede et forsøg med et øko æble og et konventionelt som vi lagde i en kompost bunke (i naturfag på seminariet) forsøget løb over halvanden måned og INGEN af æblerne var rådne da vi var færdige. Faktisk var der ikke meget forskel at spore ud over de var brune (vi havde skåret dem midt over) fra forsøgets start.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER