Bima0906

Vores Ella - en hjemmefødsel!

16 indlæg i dette emne

Sorry for længden, Detaljerne er mest for min egen skyld, men nu får I det hele! h

Fødselsberetning af Ella den 11. maj 2013

Ja jeg var jo efterhånden gået over tid. En ny oplevelse i min 3. graviditet :blink jeg havde det fint men var jo nok begyndt at kunne mærke en anelse utålmodighed. Jeg havde jo egentlig også hele tiden sagt at jeg regnede med at gå over tid i denne graviditet. Jeg havde spurgt storebrødrene for nogle dage siden hvornår de troede at lillesøster kom. Og Victor havde sagt lørdag. Oscar blev ved med at sige det antal dage som passede med lørdag med den største selvfølgelighed :huh så var da lidt spændt på at se om det passede. Jeg var meget træt fredag aften og håbede egentlig ikke at der skete noget om natten for trængte egentlig bare til at god nats søvn. Ungerne havde Kristi himmelfartsferie så de havde haft fri både torsdag og fredag = en meget træt højgravid mor.

Vi skulle jo også denne gang føde hjemme. Sidste to fødsler har jo været 5 timer første gang fra første ve, og ca. 3 timer anden gang. Anden gang endte jo med at jeg fødte hjemme uden jordemoder, det var jo planlagt hjemmefødsel, men da jeg først var sikker på at jeg havde veer så tog det 40 min inden baby var ude, så jordemoder kom først bagefter. Denne gang var jeg jo selvfølgelig spændt på hvor hurtigt det ville gå og om jeg bedre kunne tyde om fødslen var i gang. Men man hørte jo også meget om at 3. gang kunne være en drillefødsel med falske veer og veer som starter og stopper igen. Men jeg blev jo fulgt af et hjemmefødselsteam denne gang, jordemoder Dorthe og Pia, og det gav mig også ro at de kendte mig og kendte til min fødselshistorie. Men tror uanset hvor mange gange man har født så er det vel altid med en vis grad af nervøsitet man går den i møde fordi man aldrig ved hvordan og hvornår osv.

Lørdag morgen kl. 5 vågnede jeg så efter en god nats søvn ved en anderledes ”plukve”. Den mærkede anderledes end alle de andre jeg plejer at have. Denne her mærkede mere som menssmerte og som også strålede ud i lænden. Instinktivt kunne jeg nærmest huske ve-fornemmelsen fra de andre gang. Tænkte at det sikkert var opstarten på noget, men vidste jo heller ikke om det skulle vise sig at være veer on-off i flere dage. Lagde bare og blundede videre i sengen og ville se hvad der skete. Veerne gør da heller ikke ondt men kan mærkes når de kommer. Startede dog ve-app’en op og lå og mærkede efter. Der kom ve/plukve med spredte mellemrum mellem 8-15 min imellem som varede 30-50 sek. Kl. 5.00, 5.10, 5.15, 5.28, 5.46, 5.58, 6.06.

Kl. 6.15 står jeg op og går på toilettet for at tjekke hvad der sker. Der er masser af klart slim og få streger af blod i. Jah tegnblødning! Så sker der da noget dernede, men jeg ved jo stadig ikke hvad der skal ske. Men kan mærke at jeg har brug for ro i mit hoved til at der bare kan ske hvad der skal ske… om det er at veerne kommer og går resten af dagen eller at jeg meget snart skal føde. Så vil gerne snart have hentet børnene. Går ind og vækker Marc og fortæller ham at jeg tror der er ved at ske noget og at jeg gerne vil have ungerne hentet så vi ikke skal tænke på det. Ringer til mormor og morfar kl. 6.30 og beder om at får dem hentet i løbet af ½ times tid. Jeg vækker to søvndrukne børn og fortæller dem at mormor snart kommer og henter dem fordi lillesøster måske snart vil ud. De er trætte og putter videre indtil mormor kommer. Vi får pakket de sidste ting de skal have med, og kl. 6.50 kommer mormor og henter to unger i nattøj og en hund :super Veerne kommer lidt hyppigere nu efter jeg er kommet op ca. 4-7 min imellem men kun ca. 30 sekunders længde, men gør ikke mere ondt end at jeg stadig kan ignorere dem og gå rundt og lave noget når de er der.

Da ungerne er hentet så ringer jeg og advarer jordemoderen om at noget nok er undervejs. Tænker at jeg lige advarer hende og så ser jeg lige hvordan det går med veerne nu der er kommet ro på. Vi snakker sammen og hun er allerede oppe og på vej til fødegangen da hun har en patient indlagt med svangerskabsforgiftning som er ved at blive sat i gang, men hun kan sagtens gå fra det hvis det er. Så hun tager tasken med og vi aftaler at snakkes ved lidt senere når jeg har brug for at hun kommer.

Marc har været i bad og vi aftaler at vi lige så godt kan gøre tingene klar. Fødekarret bliver pustet helt op, madrassen findes frem og dækkes af og jeg ligger håndklæder osv frem og ligger babys ting på en varm radiator, så skal karret bare fyldes op. Jeg finder noget morgenmad, tænker at det er med at nå inden det rigtig går løs hvis det er der vi er på vej hen. Veerne kommer nu konstant med under 5 min imellem, og bider nok en smule mere. Tænker nu at selvom veerne slet ikke er slemme, så går det da ikke i stå og der er nu også mere tegnblødning. Så kl. 7.30 ringer jeg til jordemoder Pia igen og vi snakker om det og bliver enige om at hun afleverer lige sine opgaver og så kommer hun herud. Marc begynder at fylde karret op, må vi jo nok hellere hvis vi skal forsøge at bruge det denne gang. Jeg kan stadig godt sidde ned under veerne men synes nu også at jeg har glæde af stå op og rotere med hofterne under. Jeg tager lavementet så det også er overstået.

Kl. 7.50 kommer jordemoder Pia. Puhaa lettelse for far som jo måtte tage imod barnet ved sidste fødsel :yay så kan han slappe lidt mere af. Hun kommer ind og siger hej. Da hun ikke har fået morgenmad endnu får vi lige fundet lidt mad klar. Hun lytter lige til baby som har det superfint derinde. Jeg kigger i lidt reklamer og går lidt rundt i køkkenet og vi hyggesnakker lidt alle sammen, kun forstyrret af veerne som nu kommer 2-4 min imellem, mærkes som 30-40 sek, men når jordemoder mærker på maven så kan hun mærke at de varer noget længere, dvs at jeg nok kun mærker toppen af veerne. Jeg koncentrerer mig om vejrtrækningen og roterer med hofterne under veen og synes ikke de er slemme.

Kl. 8.30 undersøges jeg. Der er fin tegnblødning og jeg er 5 cm åben og baby står langt nede med hovedet og har fin hjertelyd og hindeblæren er spændt. Baby skønnes til 4200 g. Jeg må gerne komme i karret men har det egentlig bedst med at gå lidt rundt under veerne. De er stadig ikke så slemme.

Omkring kl. 9 begynder jeg så småt at fornemme en begyndende pressetrang under veerne og gør klar til at hoppe i fødekarret. Sidder på knæene og læner mig ind over kanten af karret. Efter et par veer heroppe begynder den uimodståelige pressetrang og jeg presser aktivt med. Vandet er endnu ikke gået og synes heller ikke jeg lige kan mærke at det går i karret. Efter måske 3 presseveer som gør virkelig nas, også mere end jeg husker fra sidste fødsel så kommer hovedet halvt frem stadig i fosterhinden som endnu ikke er brudt. Og et lille pres mellem presseveer så er hovedet født. Så måske derfor at det gjorde mere ondt, når man skal have hovedet ud inkl. Vandballon, det må jo være nogle seje hinder der var :blink I næste presseve kommer kroppen langsomt frem og vandet går i stort plask samtidig med. Kl. 9.07 er vores lille prinsesse Ella født – i sejrsskjorte og det hele, hvilket jo skulle være lykkebringende for hende :loveshower . Hun har navlesnoren under armen og op over halsen og ned igen (en flot lang en!) og samtidig er hun viklet ind i fosterhinderne, så det tager lige jordemoder et øjeblik at få hende viklet ud inden jeg kan få hende op til mig. Hun havde lige nået at få skidt i fostervandet da hun blev født/på vej ud. Hun grynter lidt og er fin og trækker vejret men det tager hende lige lidt tid at komme sig ovenpå fødslen, men hun har det hele tiden okay og skifter fint farve. Får apgar-score 9/1 og 10/5, får trukket lidt for kuløren lige efter fødslen.

Efter 5 min kommer vi op af karret. Hun græder lidt og har lidt slim/fostervand øverst i luftvejene som suges lidt. For at stimulere hende lidt får hun K-vitamin sprøjten som da også får hende til at give de første store skrig fra sig, og som rigtig får foldet hendes lunger godt ud, og fra da af har hun fin vejrtrækning. Kl. 9.35 er pulsationen væk i navlesnor og moderkagen fødes hel og fin, hinderne dog noget revet i stykker :unsure Lillepigen viser nu interesse for brystet og tager flot fat og sutter med imponerende kraft (hvilket også giver nogle gode lede efterveer). Jeg får syet et enkelt sting indvendigt. Efter 1-1½ times tid kommer jeg op og vi får undersøgt lillepigen som er helt skøn og perfekt og med gode reflekser, helt som hun skal være. Ella vejer flotte 4500 g og er 54 cm lang. Lidt inden middag tager jordemoderen afsted igen.

En helt igennem fantastisk hjemmefødsel som var en skøn og rolig oplevelse, hvor jeg følte at jeg var 100% med hele vejen. Og det gjorde bestemt ikke noget at fødslen tog lidt længere tid end sidst. Denne fødsel tog ca. 4 timer fra første ve til ankomst. Og så fantastisk at kunne byde sin lille ny velkommen i rolige og hjemmevante omgivelser. Næsten ærgerligt at vi ikke skal have flere børn for så kan man jo ikke opleve det igen :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke med Ella :hurra Lyder som en drømmefødsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som en skøn og rolig fødsel.. Stort tillykke med hende :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med den fredfyldte fødsel :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da som en fantastisk fødsel.. Igen stort tillykke med hende :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke dog en fantastisk dejlig hjemmefødsel, er helt glad på dine vegne, og ville ønske jeg kunne prøve at føde hjemme også! Bortset fra jeg var på sygehuset, lyder det lidt som min seneste fødsel, som faktisk også har gjort, at jeg glæder mig til at føde igen :)

Stort tillykke med Ella! :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke :loveshower

Det lyder godt nok som en drømmefødsels. Skøn læsning :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med hende. Det lyder som en skøn skøn fødsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med Ella :hurra Det lyder som en fantastisk fødsel :)

Er nødt til at spørge, om du er fra Mariagerfjord området? Jordmødrene her hedder nemlig Pia og Dorthe (da jeg skulle føde var det Pia og Helle/Pia og Kathrine (Helle overtog for Kathrine, da hun skulle på barsel).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med jeres Ella, sådan et dejligt navn. Det lyder også som en rimelig perfekt fødsel - ret vildt at hun blev født inde i fostersækken, det må ha set ret specielt ud.

Hvor er det overskudsagtigt at du allerede finder tid til at skrive din beretning nu :respekt Tak fordi vi måtte læse med.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder da som en drømmefødsel - og totalt overskudsagtigt at du allerede har så fin en beretning nedskrevet :respekt

Stort tillykke med prinsesse Ella!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak. Det var også en rigtig dejlig fødsel. Bare så rolig og jeg var med hele vejen. Og jeg har kun skrevet den allerede for ellers synescat jeg glemmer mange af tingene rimelig hurtigt :-)

Tillykke med Ella :hurra Det lyder som en fantastisk fødsel :)

Er nødt til at spørge, om du er fra Mariagerfjord området? Jordmødrene her hedder nemlig Pia og Dorthe (da jeg skulle føde var det Pia og Helle/Pia og Kathrine (Helle overtog for Kathrine, da hun skulle på barsel).

Jeg bor i aalborg men både jordemoderteam Hadsund (pia og dorthe) og jordemoderteam Hobro dækker Aalborg kommune. Så det er de samme dejlige mennesker :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som en god fødselsoplevelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med lille pigen! Det lyder som en skøn fødsel. Så selvom der ikke umiddelbart bliver flere, så er det da en skøn en at slutte af med! Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med hende! :loveshower :loveshower :loveshower

Det lyder bare som en drømmefødsel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh totalt drømmefødsel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER