Nitzen1987

Må jeres barn opholde sig i solen? Hvilke anbefalinger følger I?

28 indlæg i dette emne

Der er forskellige anbefalinger angående børn og sol. Men fælles for dem alle er, at små børn bør holdes væk fra solen kl. 12-15. Netdoktor og flere solcremeproducenter anbefaler at børn under tre år ikke må udsættes for direkte soleksponering på noget tidspunkt - altså må barnet ikke opholde sig i direkte sol på noget tidspunkt i løbet af dagen. Andre skriver at børn der ikke kan kravle eller gå bør holdes væk fra solen.

Maja og jeg har i dag været hjemme ved mine forældre og har været i deres have og på terassen fra kl. 15.30-18.00. Eftersom at Maja kravler rundt er noget af tiden blevet tilbragt i solen. Maja havde en heldragt og en kyse på... Men hænder, ansigt, hals og nakke er jo udsat for solen, da dette ikke er dækket 100%... Hun havde dog solcreme faktor 30 på. Så jeg synes jo, at jeg har gjort alt det rigtige. Men da jeg kommer hjem her til aften himler min mand så op med, at jeg har udsat min datter for risikoen for at få hudkræft. Og at hun under ingen omstændigheder må være i direkte sol før end hun er 3 år gammel. Dvs. at hvis solen er fremme må jeg ikke tage Maja med på legepladsen for at gynge, fordi der er ikke skygge. Jeg kan købe en parasol til at tage med hvis vi skal lege i sandkassen, men mon barnet holder sig inden for skyggeområdet eller skal jeg løbe rundt og holde parasollen over hende, når hun kravler/går rundt?

Jeg er enig med min mand i at man skal være påpasselig med og have respekt for solen.... Men jeg synes godt nok, at han er lidt for hysterisk.....

Må jeres børn opholde sig i solen når vi kommer hen på eftermiddagen eller er det no go?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Camille må ikke. Men.. nu er hun også helt rødhåret, og hendes far er sådan en der bare skal snitte solen, så bliver han til aske ;) Så vi holder hende ude af solen.. Nu kravler hun heller ikke, så det er forholdsvis let jo. Hun får dog altid solhat og lange ærmer/bukser og solcreme på for en sikkerhedsskyld :) Havde hun IKKE været rødhåret, så havde jeg nok ikke været SÅ hysterisk....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager det meget meget let. Mie skal selvfølgelig beskyttes, have solhat og solcreme på men er man et fornuftigt menneske så går det altså nok. Da jeg selv var spæd havde mine forældre sat mig i skyggen i barnevognen, men en rude reflekterede solen og jeg blev forbrændt (ikke solskoldet men forbrændt) i hele den ene side. Jeg har hverken kræft eller ar eller psykiske mén derfra. Jeg tror på at solen har en masse sunde ting fx er det den bedste kilde til D-vitamin så helt at undgå den kommer jeg aldrig til, og hun vil heller ikke blive smurt med solfactor 50 eller blive proppet i en masse tøj. Sund fornuft og vurdering fra dag til dag er fint nok for mig.

For mig at se er alt den kemi der er i solcremer mindst lige så "farlige" som solen - der er faktisk børn der lider af D-vitamin mangel fordi de bliver beskyttet FOR meget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min foerste tanke, Anita, var "aj, slap dog af..." :unsure

For hvad pokker skal smaa boern saa lave, hvis de ikke maa komme ud, naar solen skinner? Jeg taenker ikke ud og bades i sol i timevis, men hvis de faar et solstrejf og saa ioevrigt har solcreme og paaklaedning paa til det... De faar da kronisk vinterdepression ellers!

Bedre spoergsmaal maaske endda hernede: Hvis det er saa pokkers forkert(undskyld, men det virker jo til at vaere meget dramatisk for din mand, at Maja har vaeret i solen), hvad skal jeg stille op med Noah fra ca. juni til september, hvor solen skinner hele tiden naermest hver dag? Vaere inde fra 12 til 15-16 stykker, ja, men ellers skal han da ud i den friske luft om formiddagen, hvor man kan holde varmen ud, og om eftermiddagen, hvor man igen kan holde varmen ud. Klart skal vi have en UV-dragt til vand og en del solhatte til at ligge overalt Og saa nogle tuber solcreme.

Aj, come on... :rolleyes

PS. Boern begynder jo ogsaa at kunne danne d-vitamin, som er essentielt for immunforsvaret og knoglerne, naar de er ca. et aar. Saa der SKAL de da ogsaa have lidt sol, saa de ikke gaar i d-vitaminmangel. Aj, jeg er den mor, der ikke har smurt Noahs ansigt ind i solcreme endnu, selvom vi har gaaet tur i solskin. Han er kun udsat for direkte sol i korte oejeblikke i klapvognen, saa der vil jeg hellere undgaa en masse cremekemi lidt endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Italieneren lavede ogsaa :rolleyes

;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg er ikke så hysterisk så solen slet ikke må snitte Camille.. Men jeg sætter hende i skyggen, og det.. Men altså, hun sidder jo i barnevognen når vi skal hjem fra dagpleje, og der rammer solen hende da engang i mellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Regitze er meget lys, men må gerne være i solen hvis hun har solcreme og dækkende tøj på. Hun er aldrig blevet forbrændt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, sorry, men kan ikke lade være med at smile lidt over at han mener hun skal holdes ude af solen til hun bliver 3 år..... Held og lykke med det ;) Marlon kunne på ingen måde holdes under en parasol eller andet hvis jeg ønskede det..... Han er jo overalt! Og sådan som han nyder at tulle rundt i haven og lege, så ville jeg virkelig også synes det var synd! I går havde han kasket på, og lange bukser og tshirt, og så faktor 30 på den blottede hud. Charlie har indtil videre haft langærmet body, lange bukser og solhat, der går ned i nakken, og solcreme på hænderne, og han leger også i solen om eftermiddagen :)

Selvfølgelig skal man have respekt for solen, men jeg bliver aldrig den mest solforskrækkede...... Måske fordi jeg selv har erfaring med vinterdepressioner, og VED hvor stor en forskel solens stråler gør for mig! Alt det gode og dejlige ved solen, vil jeg ikke frarøve mine børn!

Så ja..... Jeg synes han overreagerer temlig meget.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det virker en kende overdrevet. Hvis vi skulle overholde de regler, ville vi da være buret fuldstændig inde. Vi bor i sydtyskland, her er altså sol og varme det meste af sommeren, så ville vi jo ingen steder kunne gå.

Cassandra kommer ud når vi har tid og lyst, hun har solcreme på faktor 50 når hun er i direkte sol, men hun får ikke på altid. Hendes sandkasse har et dække hen over, så hun sidder i skygge her og vi forsøger da at have skygge omkring hende, men det er ligeså meget fordi vi selv gerne vil have det og regner med hun også gerne vil :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe - sys din mands reaktion er lidt sød. Men ja også urealistisk:)

Zoey nægter at beholde solhat på. Så hun har langærmet og langbukser og så solcreme på hvor huden er blottet.

Hun er allerede blevet meget brun, men i mine øjne er det uundgåelig.

I dp er døren åben og de må gå ud som de vil, så Zoey er ude når hun ikk sover eller blir skiftet. Hun blir puttet 11:30 og vågner mellem 14&15 så hun er ikke i direkte sol i de stærke timer. Men når jeg kommer efter hende mellem 15&16 er hun ude.

Nu har Zoey også et ret stærkt filippinsk gen så hun kan lidt bedre klare det. Havde jeg en lille sart guldklump kan det godt være jeg var mere sart. Men under alle omstændigheder kan man ikke komme udenom de leger i solen når de er i dp eller vs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes absolut ikke der er noget galt i at I var på terassen mellem 15 og 18. Er sikker på Maja storhyggede, og du havde jo gjort alt det rigtige ift påklædning og solcreme. Hvis kl havde været mellem 12 og 15 kunne jeg forstå din mands frustration :)

Sophia har heldigvis arvet sin fars glød, og er ikke sart i huden. Hun får solhat på når vi er ude, og har ind til videre lange ærme og bukser. Hvis vi går op og handler kl 16 f.eks. giver jeg hende ikke solcreme på. Vi er maks udenfor i 30 min, solen strejfer hende sjældent og så er der altså en masse skidt og møg i solcreme :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at man med den rigtige påklædning og solcreme har taget de nødvendige forholdregler. Børn skal have lov til at udfolde sig, og kravle rundt og mærke græsset :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville på ingen tænkelig måde være mig muligt, at holde Anna fuldstændig ude af solen! :o Held og lykke med det, siger jeg bare :D

De er ude i VS om formiddagen (dvs. ml. kl. 10 og 11), de spiser ml. 11 og 12, børnene sover 12-14, spiser frugt 14-14:30 og bliver så hjulpet i skoene og ud igen -> der er ikke ude ml. 11 og 14:30 og det er jeg glad for. At hun så er ude om formiddagen og eftermiddagen synes jeg bare er skønt (og hvordan skulle jeg få VS overtalt til, at hun ikke måtte komme ud?)!

Jeg synes det ville være helt naturstridigt, at holde en 2-årig ude af solen :blink Så længe der er solcreme og solhat til de helt små og de større i meget direkte sol i længere tid, så kan jeg virkelig ikke se problemet. Det var da i hvert fald ikke nogen i vores generation, der blev holdt ude af solen til vi var 3 år. Man ville gøre mere for sine børns helbred på den front, hvis man forbød dem at gå i solarie, når de bliver gamle nok til at synes det er fedt!

Jeg synes din mand overreagerer. Man skal have respekt for solen, men at undgå den fuldstændig til de er 3 år er i mine øjne naivt (og synd for barnet!) Solen har også fordele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville på ingen tænkelig måde være mig muligt, at holde Anna fuldstændig ude af solen! :o Held og lykke med det, siger jeg bare :D

De er ude i VS om formiddagen (dvs. ml. kl. 10 og 11), de spiser ml. 11 og 12, børnene sover 12-14, spiser frugt 14-14:30 og bliver så hjulpet i skoene og ud igen -> der er ikke ude ml. 11 og 14:30 og det er jeg glad for. At hun så er ude om formiddagen og eftermiddagen synes jeg bare er skønt (og hvordan skulle jeg få VS overtalt til, at hun ikke måtte komme ud?)!

Jeg synes det ville være helt naturstridigt, at holde en 2-årig ude af solen :blink Så længe der er solcreme og solhat til de helt små og de større i meget direkte sol i længere tid, så kan jeg virkelig ikke se problemet. Det var da i hvert fald ikke nogen i vores generation, der blev holdt ude af solen til vi var 3 år. Man ville gøre mere for sine børns helbred på den front, hvis man forbød dem at gå i solarie, når de bliver gamle nok til at synes det er fedt!

Jeg synes din mand overreagerer. Man skal have respekt for solen, men at undgå den fuldstændig til de er 3 år er i mine øjne naivt (og synd for barnet!) Solen har også fordele :)

:ditto

Ronja ville på ingen måde sidde stille hvis jeg prøvede at få hende til det.

Hun gider ikke solhat i øjeblikket, men jeg håber da hun gerne snart vil have en på. Hun har heldigvis arvet både sin far og mors hud så hun er allerede nu meget solbrændt. Vi sørger for at smøre hende i solcreme om morgenen og efter lur inden de skal ud igen i vs smørre de hende igen. Så hun er godt dækket.

Vi tager det meget let med solen, men sørger for hun ikke bliver forbrændt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville på ingen tænkelig måde være mig muligt, at holde Anna fuldstændig ude af solen! :o Held og lykke med det, siger jeg bare :D

De er ude i VS om formiddagen (dvs. ml. kl. 10 og 11), de spiser ml. 11 og 12, børnene sover 12-14, spiser frugt 14-14:30 og bliver så hjulpet i skoene og ud igen -> der er ikke ude ml. 11 og 14:30 og det er jeg glad for. At hun så er ude om formiddagen og eftermiddagen synes jeg bare er skønt (og hvordan skulle jeg få VS overtalt til, at hun ikke måtte komme ud?)!

Jeg synes det ville være helt naturstridigt, at holde en 2-årig ude af solen :blink Så længe der er solcreme og solhat til de helt små og de større i meget direkte sol i længere tid, så kan jeg virkelig ikke se problemet. Det var da i hvert fald ikke nogen i vores generation, der blev holdt ude af solen til vi var 3 år. Man ville gøre mere for sine børns helbred på den front, hvis man forbød dem at gå i solarie, når de bliver gamle nok til at synes det er fedt!

Jeg synes din mand overreagerer. Man skal have respekt for solen, men at undgå den fuldstændig til de er 3 år er i mine øjne naivt (og synd for barnet!) Solen har også fordele :)

Enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De skal da bare lære at have er fornuftigt forhold til solen. Og du har da de helt rigtige holdninger.

Sætter lige et billede ind af August den sidste dag efter 2 uger i Bulgarien. Hvor vi badede non stop og forsøgte ar holde os fra middags solen.

Ikke bliv forskrækket ;)

http://i.imgur.com/BiaK64c.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med de andre. Sol er da livsvigtig, selvfølgelig med måde.

God fornøjelse med at holde en 2-3 årig væk fra solen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan lige bidrage med, at en engelsk undersøgelse viser, at fordelene ved at opholde sig i solen og få masser af sollys, overstiger den lille fare der er for hudkræft.

De mener at have fundet ud af, at sollys (ud over at være kilde til d-vitamin) også hjælper med at forebygge hjerte-kar-sygdomme.

Link

Så mon ikke det bare handler om at være lidt fornuftig, og tage det med et gran salt? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

100% enig med de andre :)

Tænker også at det ikke bare er urealistisk at holde et barn i den alder ude af solen, men det er også direkte synd for barnet! De skal have lov at udfolde sig, lege og udforske! Og så er der jo også alle de positive ting for helbreddet ved solen. Men selvfølgelig er alt med måde og man skal tage sine forholdsregler, præcis som du gjorde!

Dog er børn jo forskellige og man er derfor også nødt til at kigge på det enkelte barn. I Mylionas tilfælde fx hvor Camille er meget sart overfor solen er man måske nødt til at være lidt mere hysterisk.

Indtil at barnet kan kravle/gå er jeg så også lidt mere hysterisk - her er det nemt at holde baby ude af solen og de er noget mere sarte - så derfor kan man ligeså godt gøre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe sider og griner af billedet af dig der render rundt efter hende med en parasol :D Det må da være din mands opgave hvis han mener hun ikke må være i solen.. Her får hun solfaktor 50 i hovedet og på hænder og en solhat med skygge i nakken. Hun er ikke såå meget om sig når vi er ude, der sider hun mest i barnvognen, Jeg vil nok så vidt muligt prøve at holde hende i skyggen ml 12 og 15. Men det er jo umuligt og de får jo ikke kræft af at få lidt sol. Det er jo de store mængder der er farlige. D-vitamin er jo vigtigt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk, at din mand lyder yderst fornuftig. Dem kan vi ikke få for mange af. :)

Men nu var du jo ikke tre timer i solen fra 12-15.00 - men fra 15.00 til 18.00, hvor solens stråler er markant svagere. Desuden var hun jo beskyttet.

Det anbefales heller ikke at voksne opholder sig i direkte sol fra kl. 12-15 på meget varme dage.

Et barn kan jo sagtens være udenfor uden at være i direkte sol. Hvis det er beskyttet med en høj faktor 30 + og en solhat og lidt løst tøj, ja så er hun jo heller ikke i direkte sol.

Men man skal ikke spøge med hudkræft. Det er den oftest forekommende kræftform, og kan være meget aggressiv.

Børn har ikke "brug for" solen de første 2 år, da de får D-vitamin. Og desuden er et kvarter om dagen i solens stråler mere end rigeligt til at opfylde D-vitamin depoterne. Børn der får D-vitamin-mangel er helt tildækkede børn og underernærende børn.

Men selvfølgelig kan du være udenfor uden en parasol - men den er nu alligevel god at have med, hvis man skal være ved stranden, på legepladsen i flere timer i tidsrummet hvor solen står højest. Især til når barnet sover mv.

Men som sagt med en let påklædning, en solhat og en god solcreme på hænder , i nakke og ansigt så er man altså godt dækket ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige hurtigt sige at kræftens bekæmpelse har lavet en app der viser uv-indeks for dagen på aktuelt sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spammer lige tråden, men hvornår er det man skal være ops i forhold til UV-index. Skal det være noget bestemt, før man giver solcreme på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er et nyttigt link http://www.cancer.dk/skrunedforsolen/solbeskyttelse/solcreme/

Solfaktor 15 er nok til de fleste, det handler mest af alt om at smøre NOK på, en tube solcreme rækker kun til ca 5 indsmøringer. Solfaktor 30 er ikke dobbelt så effektivt som solfattige 15 pg solfaktor 50 ikke dobbelt så effektivt som solfaktor 25 (men ofte ca dobbelt så dyrt), derfor anbefaler kræftens bekæmpelse at det er bedre at smøre masser af en lidt lavere faktor på, frem for lidt solcreme af en høj faktor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at man skal bruge solcreme når UV index er 3 eller derover :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER