MumiMor

BLW opstart - det går langsomt fremad

6 indlæg i dette emne

Så skal vi igang! Lillefisen nærmer sig de 6 mdr, og jeg har besluttet mig for at prøve BLW - forhåbentlig bliver det en succeshistorie :)

Jeg har tænkt mig at prøve at lave en dagbogstråd her omkring det, både for at føje vores erfaringer og oplevelser ned på skrift, og for at få gode råd fra andre BLW'ere samt måske endda kunne inspirere andre.

Kort fortalt har vores søn indtil nu klaret sig på en kombi af MM og MME, og da han vokser fint og sover godt både dag og nat har jeg slet ikke været fristet til at begynde på grød og mos. Jeg har læst en del omkring BLW, både i blogs, her på siden og selvfølgelig Gill Rapleys bog, og så har jeg fra flere bekendte hørt rigtig godt om metoden. Når vi nu går igang med det herhjemme kan I jo regne ud, at jeg kan lide hvad jeg har læst og hørt ;)

Man anbefaler at starte ved 6 mdr, men kun hvis barnet er klar, dvs er interesseret i maden. Vi har over de sidste par uger mærket en tydelig udvikling hos vores søn; han følger interesseret med i vores spisning, og vi prøver at lade ham sidde med ved bordet ved alle måltider. Som regel sidder han lidt i sin tripp trapp stol, og resten af tiden hos en af os, og han er nu begyndt at række ud efter maden. Og nu er vi altså nået dertil, hvor han får lov til at tage noget og smage på det, hvis han vil. Så længe det er salt og sukkerfrit osv.

De sidste par dage har Fisen (frygteligt kælenavn, I know, men det hænger ved) fået lidt forskelligt at lege med - dampede gulerodsstænger, agurk (ingen succes!), rød peber, brødstænger, pære og oksekød. Bortset fra agurken har han suttet og gumlet grundigt på det hele, men der er vist ikke blevet slugt noget. Men, det skal nok komme, han skal jo lige lære det... Glæder mig så meget til at kunne levere fotos til BLW foto-tråden!

Hvad virkede godt som "første finger mad" hos jeres BLW babyer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Honningmelon! :D

Melon generelt hittede. Jordbær, druer, broccoli, dampet persillerod er vores søn også glad for :) Og så at have hænderne DYBT nede i grøden og grave :rolleyes Ostehaps har også været stort en overgang :badgirl

Held og lykke med det :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for tips - Melon skal prøves i dag!

I går stod aftensmenuen på broccoli, kødboller og tomatsauce i bedste Lady & Vagabondenstil - need I say more? Der var tomatsauce overalt, men L havde en fest :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagbog er det jo så ikke blevet til...der har ikke været tid til at skrive, men projekt BLW kører stadig!

Der er fremskridt hver dag, men det går jo ikke lynende stærkt for lillefisen det der med at lære at spise. Måske meget sundt for moderen at skulle være tålmodig.

Vi har nu prøvet:

Pærebåde - vel modtaget

Honningmelon - mmmmm (tak Barbamama)

Avocado, i både og som spread på speltgaletter

Broccoli - badr

Gulerodsstænger, dampede - ok, sjove at mase og smøre ud på bordet

Rød peber i stave - gnasker godt på dem, spiser vist ikke noget

Kødboller med tomatsovs, Lady & Vagabonden style - mmmmmmm, og SÅ sjove at lege med

Speltgaletter - dejlige, også gode til at klø gummerne med

Bagte søde kartofler - mums, smager godt og er sjove at mase

Butternut squash, bagt med hvidløg, rosmarin og olivenolie - også guf, alene eller rørt op i hirsegrød

Hirsegrød - spises af en ske som vi rækker ham, og ellers med fingrene (ret vildt at han allerede forstår det med skeen)

I aften prøver vi med hummus, bagt aubergine og andet middelhavsinspireret fingermads guf, som forældrene er vilde med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagbog er det jo så ikke blevet til...der har ikke været tid til at skrive, men projekt BLW kører stadig!

Der er fremskridt hver dag, men det går jo ikke lynende stærkt for lillefisen det der med at lære at spise. Måske meget sundt for moderen at skulle være tålmodig.

Vi har nu prøvet:

Pærebåde - vel modtaget

Honningmelon - mmmmm (tak Barbamama)

Avocado, i både og som spread på speltgaletter

Broccoli - badr

Gulerodsstænger, dampede - ok, sjove at mase og smøre ud på bordet

Rød peber i stave - gnasker godt på dem, spiser vist ikke noget

Kødboller med tomatsovs, Lady & Vagabonden style - mmmmmmm, og SÅ sjove at lege med

Speltgaletter - dejlige, også gode til at klø gummerne med

Bagte søde kartofler - mums, smager godt og er sjove at mase

Butternut squash, bagt med hvidløg, rosmarin og olivenolie - også guf, alene eller rørt op i hirsegrød

Hirsegrød - spises af en ske som vi rækker ham, og ellers med fingrene (ret vildt at han allerede forstår det med skeen)

I aften prøver vi med hummus, bagt aubergine og andet middelhavsinspireret fingermads guf, som forældrene er vilde med :)

Dejligt at høre om forslag til fingermad, jeg ville egentlig også gerne igang med det men sidder med hjertet i halsen hver gang hun har noget ikke findelt i munden. Så jeg suger til mig af inspiration :)

Mht speltgaletter, så er hovedingrediensen ris og fødevarestyrelsen har lavet nye anbefalinger:

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/Arkiv_2013/Sider/Nye-råd-om-riskiks-og-risdrik.aspx

de anbefaler at børn ikke får riskiks og speltgaletter er desværre riskiks. Ved ikke om du var klar over det så ville bare lige give dig linket :)

Glæder mig til at læse flere fingermadsforslag så jeg forhåbentligt også kan komme igang med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre om forslag til fingermad, jeg ville egentlig også gerne igang med det men sidder med hjertet i halsen hver gang hun har noget ikke findelt i munden. Så jeg suger til mig af inspiration :)

Mht speltgaletter, så er hovedingrediensen ris og fødevarestyrelsen har lavet nye anbefalinger:

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/Arkiv_2013/Sider/Nye-råd-om-riskiks-og-risdrik.aspx

de anbefaler at børn ikke får riskiks og speltgaletter er desværre riskiks. Ved ikke om du var klar over det så ville bare lige give dig linket :)

Glæder mig til at læse flere fingermadsforslag så jeg forhåbentligt også kan komme igang med det :)

Jeg er helt med på, at man advarer mod riskiks, men de speltgaletter jeg giver Fisen er 100% spelt, så de skulle være sikre nok :)

Kan godt forstå man kan blive nervøs for om barnet får noget galt i halsen, men man skal huske på at deres brækrefleks sidder ret langt fremme i munden, og de derfor er gode til selv at regulere madens vej bagud mod svælget - kommer der for stor en bid langt bagud i munden/svælget på min søn hoster han den automatisk fremad, og oftest helt ud, igen. Det han er dårligst til er faktisk at drikke vand, det er måske netop fordi det for let glider i den gale hals...

Når det så er sagt, så er det selvfølgelig stadig vigtigt at huske på, at de ALDRIG skal spise/sidde med mad uden opsyn, og at man har styr på hvordan man håndterer et stykke mad i den gale hals, dvs kan førstehjælp.

Mht forslag til fingermad, så prøver jeg i det daglige at lade ham smage det meste - det er så meget nemmere ikke at skulle lave særlig mad til ham. Jeg skærer grøntsagerne ud i stænger eller stykker han kan håndtere, og det er ret tydeligt at gribefunktionen og pincetgreb udvikles lynhurtigt når man giver sit barn lov til at sidde og pille, lege, gratte, udforske og smatte med maden. Og det går fremad med svineriet, der kommer mere og mere indenbords, og mindre og mindre ud over kanten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER