Tinkerbell

Baby står ikke fast - skal man lægge sig ned hvis vandet går?

18 indlæg i dette emne

Jeg er i dag 37+5 og da jeg var til scanning i torsdags stod det klart at Hoppeduttens hoved IKKE står fast. Han ligger dog heldigvis med hovedet nedad :)

Jeg fik at vide til jordemoder 35+ at hvis vandet gik skulle jeg lægge mig ned og ringe til fødemodtagelsen fordi vandet kunne få navlestrengen til at gå i klemme under hovedet.

Jeg kan læse mig frem til at flere skriver noget af det samme så længe hovedet ikke står fast.

Men hverken jordemoder i tirsdags eller læge torsdag sagde noget om det. Jeg har først jordemoder igen 40+1 så der er jo alligevel en god chance for at fødslen går igang inden, måske med vandafgang.

Er der nogen der har erfaring med at hovedet ikke stod fast og hvad de skulle gøre?

Tænker lige at ringe til jordemoderen tirsdag og høre men det kunne jo være nogen herinde havde erfaring ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min veninde havde samme situation og skulle laegge sig ned og ringe efter ambulance. Det var ikke som i "jeg ordner lige det og det, saa laegger jeg mig ned" - det var lige med det vuns, saa snart hun havde fìundet telefonen.

Hoppedutten kan sagtens vaere en af de babyer, der foerst staar fast til allersidst, men ja, det er bedst for dig at vaere forberedt. Ihhhh, taenk, at du er saa langt henne, darling :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ida stod ikke fast med hovedet før til sidst hos mig(scanning i 39+3 bekræftede at nu stod hun fast).

Men gik vandet skulle jeg ligge mig ned MED DET SAMME, når jeg havde fundet telefonen. Og jeg skulle blive liggende til ambulancen kom efter mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også hvad jeg har hørt, at du skal ligge dig ned hvis vandet går :)

Ayah stod heller ikke fast i uge 37, men da vi nåede uge 39 kunne hun overhovedet ikke rokkes og stod HELT fast :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar tøser! Jeg tænkte nok det var noget med at ringe til fødegangen først og så høre dem ad, men godt lige at vide at man ikke først lige bør gå hjem fx.

Men undrer mig bare lidt over at man ikke har endnu et jordemoderbesøg før 40+1, selv om førstegangs fødende ofte går over tid synes jeg da det er liiige sent nok at se om han står fast eller ej, er det bare mig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg oplevede det med min søn. Han stod ikke fast, men med hovedet nedaf. Pludselig gik vandet midt om natten 35+4, da jeg skulle ind til min datter der vågnede, i en stor skylle. Jeg blev chokeret, havde jo ikke lige regnet med det var tid :o

Men lagde mig ned med det samme, fik manden til at ringe til fødegangen og blev hentet af en ambulance. Så det er lige præcis det du skal gøre hvis vandet går :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide at det "var en skrøne"... Det er kun i helt specielle tilfælde man skal lægge sig ned: Hvis man har for meget fostervand, hvis man er før uge 34 eller 35, eller hvis baby vender forkert.. De har i mange år rådet til det, men der er umiddelbart intet der "beviser" at det gør til eller fra, så derfor er det ikke noget man råder til mere.. Jeg ved ikke hvornår man er stoppet med det, for troede faktisk det var flere år siden, men det ser det da ikke ud til.. Men der er da ingen grund til IKKE at gøre det, hvis det gør en tryg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik intet at vide om at ligge mig ned påtrods af at jeg blev sat i gang og hun ikke stod fast.. ved ikke om det ændrer noget at man bliver sat igang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror måske nok, at jeg ville ringe til jordemoderen - og få be- eller afkræftet, om det er en skrøne (i jeres område).

Bare for en sikkerheds skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg fik at vide, da jeg var gravid med min datter (hun er 14 mdr), at jeg skulle ligge mig ned, hvis vandet gik.

Hun sad ikke fast og vendte den forkerte vej, jeg ved ikke om det gør en forskel at hun havde hovedet opaf.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født for 7 uger siden og vores lille pige stod "højt bevægeligt", dvs ikke fast. Jeg skulle lægge mig ned ved vandafgang, og det skulle være med det samme. Og så ind på fødegangen med Falck. Og jeg kom faktisk afsted med Falck pga vandafgang ;)jeg spurgte jm om hvor meget man stadig brugte det, havde nemlig læst herinde at det ikke var alle fødesteder der tilråder det. Hun sagde at de (det var på Skejby jeg fødte) heller ikke siger det til så mange mere, men at det altså er nødvendigt for nogle stadigvæk. Navlestrengsfremfald er jo temmeligt alvorligt, så hellere ned at ligge en gang for meget :) held og lykke med din kommende fødsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

David stod heller ikke fast, og jeg fik fra min jm besked på at skulle lægge mig ned ved evt vandafgang. Jeg blev sat i gang, hvor de blandt andet tog vandet - og da de gjorde det, var der en ekstra jm på stuen, for at holde David lidt tilbage, så han ikke kunne komme til at afklemme navlestrengen. Først da de havde sikret sig at alt var sikkert, blev jeg efterladt med én jm. Så umiddelbart tænker jeg at det stadig bruges...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

David stod heller ikke fast, og jeg fik fra min jm besked på at skulle lægge mig ned ved evt vandafgang. Jeg blev sat i gang, hvor de blandt andet tog vandet - og da de gjorde det, var der en ekstra jm på stuen, for at holde David lidt tilbage, så han ikke kunne komme til at afklemme navlestrengen. Først da de havde sikret sig at alt var sikkert, blev jeg efterladt med én jm. Så umiddelbart tænker jeg at det stadig bruges...

Det var helt det samme da de tog vandet hos mig, kontrolleret hindesprængning hedder det vist :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres beskeder! Vidste jeg kunne få svar herinde :lovebk

Men altså, ih hvor er det bare gylle når der sådan er forskel på anbefalingerne! Synes virkelig det er dumt. Især fordi jeg jo helst vil på det "sikre" hold og lægge mig ned hvis vandet går, men hvad hvis de på hvidovre ikke mener det er nødvendigt? Hm! Nå, men ringer til jordemoderen i dag i deres korte tid fra 12.15-12.45 og ser hvad de siger.

Aller helst ville jeg lige en tur forbi min egen læge ( på den anden side af gaden ) og lige få tjekket om han nu skulle ligge fast, så man ikke skulle bekymre sig om den del.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, ringede til jordemoderen og jeg skal slet ikke gøre noget specielt hvis vandet går. Det var bare noget man troede tidligere så jeg behøver slet ikke lægge mig ned.

Ved ikke helt hvad jeg skal synes om den udmelding... Altså hun mente ikke at det var praksis nogle som helst steder i dk så længe hovedet lå ned ad. På en måde er det jo fint nok, men kan alligevel ikke helt lide det når du andre får andet at vide...

Så lad os håbe min fødsel bare starter med veer og vandet først går på hospitalet, så er der ingen ko på isen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Spurgte lige min jordemoder i dag, da lillepigens hoved heller ikke står fast. Hun sagde at hvis vandet går i en kæmpe skylle i morgen, så skulle jeg lægge mig ned, men når jeg har passeret uge 38 på fredag så betød det ikke så meget! Hun sagde at hvis vandet bare siver så er hovedet gledet med ned og så skal man ikke lægge sig ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev godt nok sat i gang (40+1) men nåede kun at få livmoderhalsmodner så gik det hele i gang selv=var altså på sygehuset

Men har slet ikke fået fortalt noget om at skulle ligge mig ned.

min søn stod heller ikke fast før presse veerne men jeg stod op eller var i badekarret under det meste af fødslen til trods for vandet var gået? ??? Og hørte aldrig noget om det skulle være farligt.

Men ok fødte heller ikke i dk men i Luxembourg? De har nogle andre fokus punkter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER