Pumpkins

Nævne i jobansøgning, at man har barn?

18 indlæg i dette emne

Jeg er ved at skrive jobansøgninger til studiejob, og jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvorvidt jeg skal skrive i, at jeg har et barn.

På den ene side vil jeg gerne være ærlig, og det er da en ret væsentlig detalje.

På den anden side er jeg smadder bange for at jeg bliver valgt fra med det samme på grund af det. Jeg skal jo konkurrere med en masse andre studerende, hvoraf de fleste ikke har børn, og derfor er mere fleksible med deres tid, ikke skal have barn syg mm. Det har jo ikke noget med min arbejdsevne at gøre, og jeg kan jo altid nævne det til samtalen.

Hvad ville I gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville nævne det. Jeg tænker, at når du søger, så er det vel fordi du vil arbejde, og andre ansøgere uden børn kunne være ufleksible af alle mulige andre grunde. :)

Hvis jeg ikke skulle nævne mit barn, ville jeg i hvert fald intet nævne om familieforhold. Jeg synes det ville virke mærkeligt at f.eks. Nævne at man bor med sin mand, men uden at nævne sit barn. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved slet ikke, om jeg skal have noget om mine familieforhold med, eller om jeg helt skal udelukke det. Jeg vil i hvert fald ikke skrive, at jeg har mand, men ikke barn. Det ville være ret misvisende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved slet ikke, om jeg skal have noget om mine familieforhold med, eller om jeg helt skal udelukke det. Jeg vil i hvert fald ikke skrive, at jeg har mand, men ikke barn. Det ville være ret misvisende :)

Lige præcis :) Og jeg plejer altid at skrive et par personlige linjer, inkl. at jeg bor sammen med min mand, når jeg har skrevet ansøgninger :) Så derfor tænkte jeg sådan. Men hvis du kan udelukke alle de personlige oplysninger og stadig skrive en god ansøgning, så synes jeg ikke, at der er noget forkert/uærligt i det. Det kommer jo sådan set ikke dem ved :P Men jeg ville nok selv have skrevet det med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste sted jeg nævnte det, var i mit cv:

Gift, med to fælles børn

Fælles nævnte jeg for at vise at vi deler sygedage mv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, det ville da være meget naturligt at nævne i sit cv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er selvfølgelig en god mulighed for lige at liste det med :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste sted jeg har nævnt noget om barn er i mit cv hvor der under 2012 står barsel.. Ellers nævner jeg det ikke. Ligeledes står der gift i cvet, men ingen detaljer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slettet alt hvad der hedder personlig information om mand og børn fra mit cv og mine ansøgninger. Jeg var til en jobsamtale for et par måneder siden, og fik afslag med begrundelse om at de ikke turde ansætte mig fordi jeg har for mange små børn...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville skrive det. Jeg tænker fordelene ved at være forælder, opvejer da "ulemperne", ISÆR på et studiejob!!! Jeg tænker at man jo som forælder har man da nok sygedage pga barn, men som studerende har man måske en større tendens til byture osv ;) Jeg tænker altså at det udstråler ansvarlighed og en helt masse gode ting, at man er forælder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste sted jeg har nævnt noget om barn er i mit cv hvor der under 2012 står barsel.. Ellers nævner jeg det ikke. Ligeledes står der gift i cvet, men ingen detaljer

Sådan har jo også gjort det! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg som arbejdsgiver slet ikke kunne se i dit cv eller ansøgning at du havde børn, men så fandt ud af det til en samtale, ville jeg undre mig.

Jeg ville tænke om der var en årsag til at du ikke havde skrevet det samt om det var andre ting du havde undladt at fortælle?

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke ikke nævne det. Og det vil jeg ikke fordi, at der giver du arbejdsgiver en grund til at vælge dig fra. At det så er en latterlig grund, er en anden side af sagen. Men de får jo sikkert rigtig mange ansøgere, og så kan sådan noget som f.ex. børn, alder eller nationalitet være en nem måde at vælge fra på.

Edit: du skal jo bare sælge dig selv og dine kvalifikationer så godt som muligt og med mindre at egne børn er med til at vise kvalifikationer (som f.ex. ved pædagog), så undlad det. Ligesom med med mand og hund, så undlad det, hvis det ikke har relevans i forhold til jobbet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville altid nævne det et sted. Det står i mit CV som Civilstatus: Gift med Søren og mor til Anna fra december 2011.

Jeg synes det er en stor del af mig og i min verden siger det en del om den person de evt. ansætter, at man har mand og barn. Som Mille skriver, så ville jeg godt nok undre mig, hvis jeg bagefter fandt ud af, at du havde barn - for hvad var grunden mon til det og hvad har du ellers ikke fortalt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skriver aldrig noget personligt i selve ansøgningen. Det, synes jeg, simpelthen ikke hører hjemme der. Det handler om mine kvalifikationer, hvorfor jeg søger netop dette job, og hvorfor jeg vil være den rigtige til stillingen.

Jeg har til gengæld et punkt til sidst i mit CV, der hedder Personligt, og der ville jeg nævne det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skriver aldrig noget personligt i selve ansøgningen. Det, synes jeg, simpelthen ikke hører hjemme der. Det handler om mine kvalifikationer, hvorfor jeg søger netop dette job, og hvorfor jeg vil være den rigtige til stillingen.

Jeg har til gengæld et punkt til sidst i mit CV, der hedder Personligt, og der ville jeg nævne det.

:ditto Jeg har præcis samme holdning, at det er kvalifikationer og argumenter for hvorfor man søger stillingen der skal være i ansøgningen :)

Jeg har det til at stå under civilstand i CV'et,

At jeg er gift og vi har 1 fælles barn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide af fagforeningen at hvis jeg undlod at skrive civilstand og om jeg havde børn, så var det det samme som at lyve.

Så jeg har altid skrevet det på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har oplevet IKKE at blive ansat fordi jeg ikke havde børn (= det er sikkert i planerne eftersom jeg for nylig har skiftet efternavn = risiko for at jeg skal på barsel lige pludselig) så jeg skriver det i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER