Nitzen1987

Putte problemer - både dag og aften

5 indlæg i dette emne

Putte-problemer

:prik Vi har fået putte-/soveproblemer med Maja :prik både om dagen og om aftenen/natten... Vi har lige været inde i en god periode, hvor Maja er faldet i søvn selv i egen seng, hvis jeg har siddet hos hende og ind i mellem har nusset hende på ryggen. Det er for os store fremskridt, når hun ellers har villet falde i søvn ved brystet.... Men her de seneste dage har hun igen kun villet falde i søvn ved brystet og mit indtryk er altså at hun sover betydelig kortere stræk om natten, når hun falder i søvn ved brystet og når hun så vågner, så forlanger hun at komme til brystet for at kunne sove videre.... Dårlig vane! Men hvordan får jeg bugt med den dårlige vane? Hvordan kan jeg lære Maja at komme videre i søvnen uden, at hun skal have brystet????

Tilbage til putte-problemet. Jeg arbejder på at få Maja til at kunne falde i søvn selv, men når hun har spist færdig og jeg putter hende i sengen, så tumler hun simpelthen rundt. Det er vel egentlig meget normalt, at hun lige mosler lidt rundt i sengen, ikke? Nå men så tænker jeg jo lidt, at hvis hun alligevel mosler rundt, så kan jeg jo lige gå ud af soveværelset og lade hende finde ro og så komme tilbage og putte hende... Men hvis jeg gør det, så skriger/græder hun... Ikke som at hun er ked af det, men som om, at det er brok og skæld ud og lige så snart, at jeg viser mig døren, så stopper hun. Jeg går så hen og putter hende ned i sengen igen og så kan vi ellers starte forfra med at mosle rundt... og dette bliver gentaget adskillige gange... Til sidst i aften lod jeg hende så brokke sig i 5-10 minutter inden jeg gik ind til hende og da jeg så kom ind var hun klar til at blive puttet... Men jeg skulle blive og nusse/ae hende på ryggen eller armene indtil hun sov og hvis jeg stoppede inden så var hun lynhurtigt oppe og se efter om jeg nu stadig var der... Hvordan forbedrer jeg putningen af hende? Det er som om, at hun ikke rigtig vil overgive sig til søvnen....

Om dagen har vi så fået det problem, at når vi putter Maja i barnevognen, så sparker hun dynen af sig og mosler rundt og vil ikke sove... Her har vi ellers også lige haft et par gode uger, hvor hun enten er faldet i søvn helt selv eller er blevet trillet en lille smule frem og tilbage i barnevognen... Men her i weekenden har vi skullet kæmpe for at få hende til at sove... Er det en fase? og hvad kan vi i så fald gøre for at komme igennem denne fase?

:help :help :help

Skal vist lige have kigget lidt i Helens bog igen... :help men måske I BK-piger har nogle andre guldkorn :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er bare rigtig træls når de ikke vil overgive sig til søvnen, jeg har haft samme problemer med min dreng men han er så kun fra december..

Der var en herinde der foreslog, jeg skulle lave det samme putte ritual hver gang han skulle sove, det gjorde jeg så i en længere periode og nu er han blevet god til at falde i søvn både i barnevognen og i hans egen egen om aftenen.. Men håber da bare det er en fase i gennemgår og den hurtig er ovre igen ;) har desværre ikke rigtig nogle gode råd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, ja det må være lidt svært når de er vant til at putte ved brystet. Altså Anna har altid fået mælk i sengen efter hun er blevet puttet, for at undgå det problem, så jeg har meget svært ved at hjælpe. Men jeg tror jeg ville fortsætte som du gør nu. Lade hende mosle rundt 5 minutters tid og gå så ind og put hende igen, men kun hvis hun brokker sig. Ellers tror jeg bare du skal lade hende mosle sig færdig.

Vi havde også det problem at Anna sparkede dynen af. Det startede da hun var omkring 5 måneder. Jeg bruger en sovepose der bliver spændt fast nærmest som en sele. Den er fantastisk. Det er min mors oldgamle, så jeg ved ikke om man kan få liige den, men soveposer kan man jo i hvert fald få :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du ikke, at det skyldes opstarten i DP? Jeg kan nemlig nikke genkendende til problematikken - dog minus det med amning ;)

Melissa bliver uden problemer puttet til formiddagslur og middagslur i barnevognen, men eftersom hun kun sover 1 time ved hver af de lure, så kører hun træt ved 15-16 tiden og har brug for et lille hvil! Men hun NÆGTER at falde i søvn i barnevognen, hun skriger og skriger! Det eneste der virker er at lade hende få en lur på min arm- og det holder jo slet ikke!

Aftenputningen har længere været så hun blev lagt i seng også får hun lov til at rode rundt lidt, hvorefter jeg har sunget for hende og nusset hende en smule på armene, hænderne eller ryggen. Når hun slapper af får hun godnat kysset og nusset også kunne jeg gå ud, hvorefter hun selv faldt i søvn. Efter DP starten vil hun også helst falde i søvn på en arm, når hun skal puttes- og hvis ikke det går, så skal jeg sidde og nusse hendes hænder indtil hun er HELT væk i drømmeland. Jeg tror, det skyldes at hun nu ved, at jeg/vi ikke er der hele tiden- det virker jo mærkeligt, når det hele startede da hun begyndte i DP i tirsdags ;)

DP har spurgt til dagene når vi kommer hjem, hun mener at det er M.'s måde at reagere på. Hun tager det fint at blive afleveret i DP, så hun skal jo reagere på anden vis på ændringen :)

Jeg har ikke nogen gode råd, andet end at forklaringen måske er ved starten i DP :)

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med hensyn til aftenputningen bruger jeg se-til-metoden (som er i Helens bog).

Jeg citere:

Mange søvnstrategier går ud på at lægge barnet og så gå fra det - og så kigge til det med mellemrum. Metoden kalder jeg for se-til-metoden. Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for, at man forlænger intervallerne hele tiden. Jeg synes, det er vigtigt, at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør soveværelset til et trygt og rart sted at være, før man går igen. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter ad gangen, så går man tilbage og viser barnet, at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen. Man skal vende tilbage hele tiden, så barnet lærer, at man er der, selvom man er ude af syne. I skal altid vende tilbage, hvis barnet græder, men også tilbage, selv om barnet ikke græder - det handler altså om, at barnet skal lære at sove selv, vel vidende at mor og far er der og passer på det. Den bevidsthed har barnet endnu ikke. Hvis barnet ikke kan se mor eller far, føler det sig forladt og alene. Barnet forstår simpelthen ikke, hvor man forsvinder hen, når man går - heller ikke selv om det kun er ud på den anden side af væggen.

Når C har fået bryst putter jeg hende i sengen og kysser hende godnat. Så går jeg og jeg bruger så intervallet på hver 3. minut (eller hvis hun græder) og kommer så tilbage og lægger hende ordentlig i sengen, giver hende dyne på igen og/eller aer hende - hvis hun græder bruger jeg lidt tid, hvor vi "leger" med et af hendes plysdyr. Nogle gange har jeg tænkt at hun aldrig falder i søvn fordi hun virker lysvågen og mosler rundt, men der plejer maks at gå 30 min. Normalt går der 20 min, hvilket jeg synes er fint, jeg tager også selv lidt tid om at falde til ro.

Jeg ved ikke om det vil virke for dig, men det er da et forsøg værd. Jeg tror kun vi brugte en uges tid på at "køre" ritualet ind og har indtil nu kun haft 1 gang på 2 måneder hvor der har været problemer med at hun blev ved med at hyle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER