ssb

Nej tak til igangsættelse, når man går over tid.

8 indlæg i dette emne

Hej alle.

Jeg nærmer mig termin med hastige skridt og har i den forbindelse fået en pjece af JM om "at gå over tid" hvor der bl.a. står at man kommer til en udvidet undersøgelse ca. 10 dage efter termin, hvor man også vil snakke igangsættelse - men man kan vælge at sige nej til igangsættelse. Er der nogle af jer der har sagt nej eller ved hvad det indebærer af risici?

Kommer jeg i den situation, at jeg går 10 dage over tid, er både min mand og jeg umiddelbart tilhænger af et "net tak" til igangsættelse og lade naturen gå sin gang, men jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle af jer der har sagt nej eller som har haft overvejelsen, så del meget gerne jeres erfaringer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sagde nej til igangsættelse.

7 dage over tid blev jeg tilbudt hindeløsning som jeg takkede ja til. Mente ikke det kunne skade da det ikke var et medicinsk indgreb. Jm mente de ville kunne tage vandet når jeg var fået 10 dage over, hvis jeg ikke havde født inden.

Dette var med mig også okay. Sjovt nok virker det ikke som direkte igangsættelse når de bare tager vandet ( min holdning, kan godt være der er andre der mener anderledes )

10 dage over kom vi på sygehuset som fortæller de ikke kan tage vandet, men jeg skal have stikpiller. Jeg bryder fuldstændig sammen da igangsættelse bare vare det sidste jeg ville.

Vi spørger ind til andre muligheder, hvor hun svare igangsættelse jo kun er tilbud men ikke tvang. Hvis jeg takket nej vil de dog lige scanne baby for at tjekke moderkagen er ok, baby er ok, og der er nok fostervand. Ud fra det vil de komme med en dag for hvor længe de tør lade mig gå over uden der er nogen risiko forbundet med det. Dommen var 12 dage over. De frygtede moderkagen ville stoppe med at virke derefter og ville derfor gerne jeg ikke gik længere end 12 dage.

Fik en tid på fødegangen til 12 dage over termin kl 7:30.

11 dage over om aftenen begynder jeg at få veer og 12 dage over kl 6:08 er Zoey født.

Er så glad for jeg slap for igangsættelse og at Zoey selv fik lov at vælge fødselsdag. Kan godt forstå man gerne vil have baby ud, men i mine øjne ved kroppen som oftest hvad den skal og kan godt gå i fødsel selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Gitte skriver er den eneste risiko vidst at man risikere a moderkagen ikke kan mere. De holder kun omkring 40 uger og det er svært at sige hvor meget længere den holder, så jo længere tid man går over jo større at risikoen for at den står fra og man skal have akut kejsersnit. Men evt at forslå at gøre som Gitte gjorde lyder ikke så dumt, så har man liiige nogle ekstra dage a løbe på. Og jeg føler også at hindeløsning ikke er nær så stort indgreb som medicinsk igangsættelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde mere eller mindre fået lovning på igangsættelse dagen efter termin (Mads valgte så at komme selv en uge før ;)) pga. familiehistorik, hvor min ældste søster fik en hjerneblødning efter fødslen - sandsynligvis grundet, at min mor gik 3 uger over tid, moderkagen var gammel, og alt fosterfedtet var optaget, så hun var så tør, så tør. Hun er i dag handicappet. Det er naturligvis en del år siden, så om det lige var årsagen, må jo stå i det uvisse. Men jeg skulle aldrig løbe den risiko. Men der er selvfølgelig også risici ved igangsættelse... for mit vedkommende, og den evige rumsteren af tanker mht min søster ville jeg til enhver tid vælge igangsættelsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også vælge en igangsættelse, hvis sundhedspersonalet mener, at det er den bedste beslutning for mit og barnets helbred.

Min mors veninde gik 3 uger over tid, da hun ikke kunne sættes igang grundet strejke, og hendes søn fik adfærdsproblem, som man mener skyldes, at han var derinde for længe.

Men hvis man kan bede om en vurdering lige som den Gitte fik, ville jeg ikke være bekymret, for så har der været en med erfaring og viden inde over og sige, at alt er ok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var meget imod igangsættelse men endte med at blive sat igang 12 dage efter termin. Jeg fik nærmest Intet valg idet der var i underkanten af fostervand...

Det var en positiv oplevelse. Dog mente min jordemoder også at det endte med at være mine 'egne veer' jeg fødte på da de først startede om aftenen og jeg blev igangsat kl 12.00

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sådan at du i dag bliver tilbudt en scanning af barnet og en CTG-"prøve" når du er 41+3 for at vurderer barnets trivsel. Hvis barnet har det godt, så bliver du tilbudt endnu en scanning 42+0 hvor man igen tjekker barnets trivsel.

Jeg gik helt til 41+5 denne gang før jeg havde født- men fordi han havde det godt derinde behøvede jeg ikke en igangsættelse.

- Grunden til at de vil sætte igang før 42+0 er fordi der statistisk set er flere dødsfald før/under fødslen og der bliver født børn som har haft det skidt inde i maven (plumret tykt fostervand og børn som har tabt sig og ikke er helt tip-top) primært fordi moderkagen har svært ved at følge med barnets behov.

Jeg ville personligt ikke turde at gå længere end 42+0, men jeg ved at de holder rigtig godt øje med en og barnet fra man er en uge over tid- og det er beroligende. Så hvis du bare virkelig ikke ønsker en igangsættelse, så tror jeg godt du kan slippe, så længe dit barn har det godt- men jeg tror du vil blive rådet på det kraftigste til at takke ja, hvis du når at ramme 42+0.

Pøjpøj med fødslen! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På OUH bestræber de at alle har født 42+0, da man efter der har større risiko for komplikationer.. :) Man får også det tjek, og det er vist ikke engang noget man skal bede om - det laver de på alle der går over tid.. :) Jeg var også rigtig ked af at skulle sættes i gang, men dagen for igangsættelse (40+6), gik fødslen selv i gang, så jeg fik kun hindeløsning..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER