tsecret

Barnedåb/navngivning

33 indlæg i dette emne

Er der nogen der er begyndt at tænke i de baner allerede? I så tilfælde hvad tænker i?

Vi har tænkt over hvornår vi skal holde det, og overvejer om vi kan få lov mellem jul og nytår. Der vil baby være ca. 2 måneder. Mange af vores gæster kommer langvejs fra, så tænkte det var smart med nogle fridager rundt.

Vil gerne bruge kjolen jeg blev døbt i. Jeg var 6 uger da jeg blev døbt, så tænker at vi nok ikke kan vente for længe hvis det er. Den er syet af min mors brudekjole, og der er navn broderet i for alle dem der siden er blevet døbt i den. Alternativt er der også en dåbskjole i mandens familie, og der er også muligheden for at starte vores egen tradition.

Vi bliver nok rimelig mange, så tror ikke vi kan holde det hjemme, men har ikke rigtigt kigget på hvor vi så kan holde det.

Hvad med jer? Hvad tænker i om jeres dåb eller navngivningsfest?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jo, jeg går da også og overvejer, hvad vi skal gøre. Vi har det sammen problem, at vores dåbskjole er temmelig lille - jeg var ca. 2½ måned, da jeg blev døbt, og jeg tror ikke, et barn der er mere end 3 mdr overhovedet kan være i den. Og det betyder rigtig meget for mig, at det bliver den...

Min mand har ikke ret meget familie - 1 søster og hendes voksne børn. Søster bor ved Århus og har altid så vanvittig travlt i december, at jeg tror, det bliver meget svært for os at lokke hende herover - barnedåb eller ej. Og er altså og meget vigtigt, at hun er til stede. - Jeg tror, jeg vil begynde at tale med hende om det i rigtig god tid, så vi kan finde en løsning, der fungerer for alle. Så lige nu går jeg og håber, at grønærten vælger at komme en uge til 10 dage for sent, for så kan det ret uproblematisk hedde første weekend i januar. (Så må vi bare håber, at morens planlægningsgen er gået videre... ;))

Ellers har jeg tænkt meget i hvilket regi, det skal være. Kun familie og så fylder vi stuen med borde, eller skal vi leje det lokale forsamlingshus og invitere alle vennerne - hvilket jeg dybest set har mest lyst til. Men det fordobler så også lige prisen..(mindst).

Hvordan tror du, I ender med at gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen jeg er ret hooked på 28/29.december, tror det vil blive bedst - men om en præst vil gå med til det ved jeg ikke. Familien tror jeg vil prioritere barnedåb højt, men det kan da være der kommer afbud fra nogle af vennerne pga december travlhed. Vi kommer til at invitere en håndfuld venner med som du nok kan høre. Tror du ikke at søsteren bliver overtalt hvis du begynder at bearbejde hende tidligt?

Men pladsmæssig kan det nok bare desværre ikke lade sig gøre at holde det hjemme, selvom jeg har en eller anden forkærlighed for det. Så det må blive et forsamlingshus eller en restaurant eller noget, har virkelig ingen anelse om hvad vi kan finde! Og der er jo også lige prisen at tænke på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke rigtig snakket så meget om det.. Men jeg tror faktisk ikke der er nogle dåbskjoler i familien, så her kan vi starte vores egen tradition. Jeg tror vi venter til februar, måske.. Så er vi ovre det meste julestress og træthed i januar :)

Vi har en ret stor familie, hvis mostre, onkler og fætre skal med, og det tror jeg altså de skal.. Så det bliver noget med at leje et forsamlingshus eller være på en restaurant et sted. Vi overvejer cafeen i byen..

Desuden, så bliver det en barnedåb. Ingen af mine nevøer eller niecer er døbt, men der går vi vist lidt imod strømmen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror bestemt, en præst vil sige ok til den 28./.29. Der er jo ikke nogle særlige helligdage lige der, så jeg kan ikke se, det skulle være noget særligt problem. Set fra den anden ende af livet, har jeg som kirkesanger sunget til rigtig mange begravelser lige deromkring, fordi folk gerne vil have det overstået inden det nye år - så hvorfor ikke en dåb? :)

Jeg er sikker på at søster meget gerne vil komme og prioriterer det meget højt - hun er bare ikke selv døbt, og det er hendes børn heller ikke, så det der med tid og dåbskjole, der bliver for lille osv. er bare ikke noget, der eksisterer i hendes verden. Men - selvfølgelig kommer hun :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi prøver stadig at finde ud af, om mini-monsteret skal døbes eller ej. :huh Vi har ingen traditioner omkring noget som helst, vi er de første der får børn (på trods af at vi er yngst, tsk tsk), så der er vist intet pres nogen steder fra. Hvilket egentlig bare gør beslutningen sværere... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket om dåb d. 1 december eller d. 8 december, så vi kan komme igang inden jul! Men vi har endnu ikke fastlagt os på noget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dåb - nej det har vi ikke talt om endnu... jeg går og kigger lidt på kager (i smug) og ellers har vi kun kort vendt om det skulle være i København eller Nordjylland...

Jeg tror egentligt vi er enige om at det skal være i København, da vi har mest familie her og i øvrigt venner og veninder :)

Men ellers er vi jo ikke engang kommet videre med navnet endnu :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi er ved at planlægge vores søns barnedåb lige nu.

vores søn blev født den 1 april og vi holder barnedåb den 23. juni. det er måske lidt hurtigt, men vi ville gerne holde barnedåben inden sommerferien.

både fordi at junior skal døbes i den dåbskjole som jeg selv er blevet døbt i, og nogen andre i familien også så han skulle jo helst kunne passe den.

efter dåben i kirken skal vi have mad i en lokalt forsamlingshus, som er lille og hyggeligt (kan rumme 90 mennesker).

glæder mig til den store dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun lige kort haft det oppe at vende, hvor vi blev enige om at det bliver i november og at det bliver på samme måde som da Magnus blev døbt.

Dåben skal foregå i en landsbykirke, hvor mine forældre blev gift i sin tid, og hvor Magnus også blev døbt.

Vi har ingen tradition mht. dåbskjole i vores familie, så min mormor og morfar købte en til Magnus, som vi kunne føre videre. - Så den skal lillesøster selvfølgelig i.

Sidst lejede vi et kulturhus med en flot sal, og inviterede venner og familie fra nær og fjern. Vi var omkring 35 mennesker. - Det gør vi også denne gang. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, Tsecret, du sendte mig så lige i totalt planlægger-mode. Mange tak for det! ;)

Vi har den lille udfordring, at min mand for nylig har meldt sig ud af folkekirken og ingen i hans (lille) familie er døbt, så det er sådan lidt svært at få ham på banen i forhold til fadder og alt det, der skal foregå i kirken. Men jeg VIL have barnedåb og kommer ikke til at gå på kompromis med den del.

Men derfor skal det jo alligevel give mening for os begge to, så i går fandt jeg ud af, at kassen, hvor alle barnedåbsplanerne skal smides ned i, skal hedde "Dåbs- og Velkommen til Verden Fest. Så lige nu har jeg en eller forestilling om, at der skal være nogle kirkelige faddere (selvfølgelig) men også en eller anden form for verdsligt ritual med verdslige faddere. Hvordan det så lige skal løbe af stabelen - absolut ingen anelse - men jeg tror måske faktisk, at ideen er god...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uuuundskyld Mistel ;)

Jeg er heller ikke selv medlem af folkekirken, men tænker at det da er nok en af os er det :) Det var det i hvert fald med bryllup, hvor situationen var den samme. Vi er selv døbt og vil egentlig mest den kirkelige dåb fordi barnet så ikke selv behøver at tage en ligeså stor beslutning når de kommer til konfirmationsalderen. Jeg var selv meget genert i den alder, og det ville helt klart have ødelagt meget for mig, hvis jeg skulle skille mig så meget ud lige der.

Min niece er ikke døbt, men forældrene holdt i stedet en velkommen til verden fest. Jeg er den eneste fadder for hende, og blev bedt om jeg kunne holde en tale til festen om det. Så spillede babys morfar en sang på trompet, og det var så ritualet til den fest. Det var meget fint syntes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uuuundskyld Mistel ;)

Jeg er heller ikke selv medlem af folkekirken, men tænker at det da er nok en af os er det :) Det var det i hvert fald med bryllup, hvor situationen var den samme. Vi er selv døbt og vil egentlig mest den kirkelige dåb fordi barnet så ikke selv behøver at tage en ligeså stor beslutning når de kommer til konfirmationsalderen. Jeg var selv meget genert i den alder, og det ville helt klart have ødelagt meget for mig, hvis jeg skulle skille mig så meget ud lige der.

Min niece er ikke døbt, men forældrene holdt i stedet en velkommen til verden fest. Jeg er den eneste fadder for hende, og blev bedt om jeg kunne holde en tale til festen om det. Så spillede babys morfar en sang på trompet, og det var så ritualet til den fest. Det var meget fint syntes jeg :)

Det er faktisk slet ikke nogen tosset ide, det der. Og en fin tanke. Ned i Dåbs og Velkommen til Verden fests-kassen :)

I øvrigt, så tror jeg ikke, det er noget problem i forhold til dåb, at du ikke er døbt. Kirken er vel principielt interesseret i at få de medlemmer de kan, og det er jo noget andet end bryllup og begravelse, hvis man ikke er medlem, og dermed heller ikke betaler til foreningen, tænker jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk slet ikke nogen tosset ide, det der. Og en fin tanke. Ned i Dåbs og Velkommen til Verden fests-kassen :)

I øvrigt, så tror jeg ikke, det er noget problem i forhold til dåb, at du ikke er døbt. Kirken er vel principielt interesseret i at få de medlemmer de kan, og det er jo noget andet end bryllup og begravelse, hvis man ikke er medlem, og dermed heller ikke betaler til foreningen, tænker jeg.

Velbekom' :)

Jeg er døbt og konfirmeret, bare ikke medlem i folkekirken længere. Og det var jeg heller ikke da vi blev gift, men der var det nok at en af os var medlem. Så jeg regner bestemt heller ikke med det bliver noget problem at få vores børn døbt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i flere uger spekuleret på det... nok af flere grunde..

Først og fremmest - så var det meningen hun skulle døbes i den kirke H og jeg blev gift i.. men efter som jeg vil flytte og ALDRIG vil sætte mine ben i den kirke igen - så har jeg tanker på den kirke jeg er døbt og konfirmeret i.

Vi snakkede lige hurtigt den anden dag, da vi kørte til kønsscanning - og begge var enige om at januar er bedst. Der vil være alt for mange afbud i december.

På min side er der INGEN dåbskjole så vidt jeg ved.. og jeg vil IKKE have hun skal døbes i den fra H's familie. Så jeg overvejer at finde en der kan "Hækle" en <3

Vi har for lang tid siden snakket gudmor og faddere - havde det dog lige oppe at vende med mig selv for nyligt grundet situationen. MEN efter som jeg flytter tæt på min bror og han bliver en stor del af Frk. Blåbærs liv - så bibeholder jeg det vi snakkede om:

Gudmor - H's søster

Fadder - Min bror

Fadder - 2 veninder - hvor jeg også står fadder for deres børn <3

Alt efter "hvor" jeg flytter hen - må jeg planlægge videre.. for der ligger en kro lige over for kirken.. er bare bange for det bliver for dyrt - når nu jeg selv fysisk skal ligge halvdelen af festen.

Gæstelisten er alen lang - fordi hans familie er så stor... og selvfølgelig skal de med. (Der er kun ET menneske der ihvertfald IKKE skal komme!)

Navne er vi også godt i gang med... har dog endnu ikke drøftet med ham at jeg KUN syntes hun skal have mit mellemnavn og ikke hans "Hansen" (det vil jeg selv have fjernet nu her!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i flere uger spekuleret på det... nok af flere grunde..

Først og fremmest - så var det meningen hun skulle døbes i den kirke H og jeg blev gift i.. men efter som jeg vil flytte og ALDRIG vil sætte mine ben i den kirke igen - så har jeg tanker på den kirke jeg er døbt og konfirmeret i.

Vi snakkede lige hurtigt den anden dag, da vi kørte til kønsscanning - og begge var enige om at januar er bedst. Der vil være alt for mange afbud i december.

På min side er der INGEN dåbskjole så vidt jeg ved.. og jeg vil IKKE have hun skal døbes i den fra H's familie. Så jeg overvejer at finde en der kan "Hækle" en <3

Vi har for lang tid siden snakket gudmor og faddere - havde det dog lige oppe at vende med mig selv for nyligt grundet situationen. MEN efter som jeg flytter tæt på min bror og han bliver en stor del af Frk. Blåbærs liv - så bibeholder jeg det vi snakkede om:

Gudmor - H's søster

Fadder - Min bror

Fadder - 2 veninder - hvor jeg også står fadder for deres børn <3

Alt efter "hvor" jeg flytter hen - må jeg planlægge videre.. for der ligger en kro lige over for kirken.. er bare bange for det bliver for dyrt - når nu jeg selv fysisk skal ligge halvdelen af festen.

Gæstelisten er alen lang - fordi hans familie er så stor... og selvfølgelig skal de med. (Der er kun ET menneske der ihvertfald IKKE skal komme!)

Navne er vi også godt i gang med... har dog endnu ikke drøftet med ham at jeg KUN syntes hun skal have mit mellemnavn og ikke hans "Hansen" (det vil jeg selv have fjernet nu her!)

Jeg tænkte på, nu hvor er i den situation, I er, om det ville give mening, at I hver især betalte for jeres gæster? Altså, hvis hans familie er meget større end din, så betaler han for sine familiemedlemmer og du for dine. Og så må evt. fælles venner betales fælles. Men det ved jeg ikke..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i flere uger spekuleret på det... nok af flere grunde..

Først og fremmest - så var det meningen hun skulle døbes i den kirke H og jeg blev gift i.. men efter som jeg vil flytte og ALDRIG vil sætte mine ben i den kirke igen - så har jeg tanker på den kirke jeg er døbt og konfirmeret i.

Vi snakkede lige hurtigt den anden dag, da vi kørte til kønsscanning - og begge var enige om at januar er bedst. Der vil være alt for mange afbud i december.

På min side er der INGEN dåbskjole så vidt jeg ved.. og jeg vil IKKE have hun skal døbes i den fra H's familie. Så jeg overvejer at finde en der kan "Hækle" en <3

Vi har for lang tid siden snakket gudmor og faddere - havde det dog lige oppe at vende med mig selv for nyligt grundet situationen. MEN efter som jeg flytter tæt på min bror og han bliver en stor del af Frk. Blåbærs liv - så bibeholder jeg det vi snakkede om:

Gudmor - H's søster

Fadder - Min bror

Fadder - 2 veninder - hvor jeg også står fadder for deres børn <3

Alt efter "hvor" jeg flytter hen - må jeg planlægge videre.. for der ligger en kro lige over for kirken.. er bare bange for det bliver for dyrt - når nu jeg selv fysisk skal ligge halvdelen af festen.

Gæstelisten er alen lang - fordi hans familie er så stor... og selvfølgelig skal de med. (Der er kun ET menneske der ihvertfald IKKE skal komme!)

Navne er vi også godt i gang med... har dog endnu ikke drøftet med ham at jeg KUN syntes hun skal have mit mellemnavn og ikke hans "Hansen" (det vil jeg selv have fjernet nu her!)

Åh for hulen da en situation du er kommet i øv øv :kram

Jeg håber de har situations fornemmelse nok til ikke at forvente at hun er velkommen <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det bliver i november engang. Tror ikke det vil være muligt at holde det i dec. da kirken jo er godt booket op med gudstjenester osv.

Det skal i hvert fald være forholdsvis hurtigt, da dåbskjolen ikke er forfærdelig stor. ;)

Vi holder det herhjemme, hvor det kun bliver den nærmeste familie og så nogle enkelte venner. Regner med at gøre som sidst, at få maden udefra, og så selv lave kage til kaffen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lillepigen skal helt sikkert døbes, men hvornår ved vi ikke endnu :)

Hun skal døbes i en anden dåbskjole end de to andre, pga. familieproblemer, og jeg ved ikke lige hvor stor den er - så det kommer også lidt an på det.

For nu føder jeg jo ikke ligefrem små børn; Silje var 3800 gram og Marius 4110 gram ;)

Derudover skal jeg opereres i januar, så måske det også er en god idé inden der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har besluttet at holde 'Velkommen til verden'-fest til næste sommer, med telt i haven (vi skal bare lige låne en, vi bor i lejlighed! :P) og helstegt pattegris! :glad Så er Storm også gammel nok til at hygge sig med, i stedet for at sove meget af tiden. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste vi har aftalt indtil videre er, at vi skal holde barnedåben i København, af hensyn til mine forældre ( de eneste bedsteforældre der er desværre)

Hvor det præcist bliver er ikke aftalt endnu og hvornår tager vi også når hun er født :)

Vi har ingen dåbskjole, vi skal have til at passe, så vi skal ud og købe dåbstøj til hende, spændende hvad vi ender ud med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste vi har aftalt indtil videre er, at vi skal holde barnedåben i København, af hensyn til mine forældre ( de eneste bedsteforældre der er desværre)

Hvor det præcist bliver er ikke aftalt endnu og hvornår tager vi også når hun er født :)

Vi har ingen dåbskjole, vi skal have til at passe, så vi skal ud og købe dåbstøj til hende, spændende hvad vi ender ud med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket om at holde det på hotellet i byen.. Og så er vi ved at snakke om hvor mange vi skal invitere.. Hvis det er hele familien plus venner bliver vi over 60, og det synes jeg egentlig er lidt voldsomt.. Men jeg vil jo gerne have dem alle sammen med.. :unsure

Vi har heller ikke nogen dåbskjole, men jeg er egentlig heller ikke fan.. SKAL man have sådan en hvid kjole på hvis man skal døbes i kirken?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket om at holde det på hotellet i byen.. Og så er vi ved at snakke om hvor mange vi skal invitere.. Hvis det er hele familien plus venner bliver vi over 60, og det synes jeg egentlig er lidt voldsomt.. Men jeg vil jo gerne have dem alle sammen med.. :unsure

Vi har heller ikke nogen dåbskjole, men jeg er egentlig heller ikke fan.. SKAL man have sådan en hvid kjole på hvis man skal døbes i kirken?

Nej, man skal da ej - det er bare en tradition. Jeg har set babyer have noget rigtig fint babytøj på - f.eks. sådan et lille smoking-sæt. Det var ret sødt. Så I kan gøre, som I synes. Personligt glæder jeg mig til at vi finder vores familiedåbskjole frem, og Grønærtens navn bliver broderet på den:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, man skal da ej - det er bare en tradition. Jeg har set babyer have noget rigtig fint babytøj på - f.eks. sådan et lille smoking-sæt. Det var ret sødt. Så I kan gøre, som I synes. Personligt glæder jeg mig til at vi finder vores familiedåbskjole frem, og Grønærtens navn bliver broderet på den:)

Super :yay Hvis vi havde en familiedåbskjole med historie og tradition i, så ville jeg gerne have brugt den, men når det bare bliver en ny, så synes jeg faktisk hellere vi vil døbe ham i noget andet.. Men lad os nu se ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER