Susanne

Skoldkopper - smittes med vilje?

17 indlæg i dette emne

Min chefs datter på 2½ år fik skoldkopper i onsdags og nu overvejer jeg oprigtigt at besøge dem i dag og 'få Anna smittet'. Inkubationstiden er ca. 2 uger og det ville faktisk passe okay med, at hun blev syg om ca. 14 dage. Det siges jo, at jo tidligere de får det, jo mildere er det. Min chefs datter sover stort set ikke hverken dag eller nat, fordi det klør så meget, hvorimod hans søn fik det som 10 mdr. gammel og der var det næsten ikke til at mærke på ham.

Hvis jeg får hende smittet nu, ville jeg heller ikke skulle bekymre mig om, at det kommer når det er allermest ubelejligt.

Men så er der jo også lige det med, at det virker temmelig grusomt, at gøre sit barn syg med fuldt overlæg.

Hvad er Jeres erfaringer med skoldkopper ift. alder og hvor nemt er det at blive smittet? Er vi sikre på hun får det, hvis vi besøger dem?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har Karla ikke fået det endnu, men det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer.

Jeg fik det, da jeg var knap 4 år gammel, og var nærmest ikke påvirket. Jeg fik dog smittet min lillesøster på 4 måneder, der måtte indlægges og have mad i sonde, fordi hun havde det i spiserør og urinrør og havde høj feber. Min kusine var omkring 6-7 år, og der var det en fordel, at hun var gammel nok til at forstå, at man ikke må klø i det, og at det går over.

Så jeg tror ikke nødvendigvis at det er en god ide at de får det tidligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville skynde mig, at få det overstået ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min erfaring med skoldkopper er at det smitter ganske meget, mest i starten af udbrud/lige før udbrud. Så en enkelt "legeaftale" ku sikkert gøre det.

Jeg har hørt fra min mødregruppe at hvis de små får det mens de stadig blir ammet er der risiko for at de ikke udvikler resistens og derfor godt kan få det igen. Så det er altså ikke smart at få dem alt for tidligt. Det er også rigtig forskelligt fra barn til barn hvor mildt forløb de har, men de fleste skal blive hjemme fra pasning 1-2 uger pga knopperne.

Jeg ville nok prøve at besøge de syge børn og se om hun blir smittet, hvis det passer jer nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også netop haft mulighed for at "få smittet" drengene..... Men det KAN jeg altså ikke få mig selv til!! Ligegyldig hvor mange gode argumenter jeg hører, så er det bare forkert for mig at "sørge for" de bliver dårlige :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også haft muligheden to gange nu, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til det!! Bella har slet ikke været syg endnu og jeg vil nødig gøre hende syg med vilje, før hun kan snakke og sige, hvor det evt. gør ondt/klør - tror dog heller ikke jeg vil kunne der!

Men jeg har da hørt, at det er ret smart at få overstået..

Du kan dog aldrig vide, om Anna bliver let eller voldsomt påvirket! Tænk nu, hvis hun får det VILDT dårligt, så vil du jo ikke kunne tilgive dig selv.. Så jeg vil mene, det er lidt af et sats på trods af, at det passer ind nu!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter samråd med min mor og min mavefornemmelse, så prøver jeg ikke at få hende smittet ;)

Det er alt for meget besvær, for noget jeg ikke er sikker på vil lykkes og jeg VED jo reelt ikke om det vil være mildere for hende nu end om ½ - 2 år. Og jo ældre hun bliver, jo mere forstår hun og f.eks. vil hun så nok til den tid være glad for film og tv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forsøgt at få Lise smittet med vilje (ved endnu ikke om det er lykkedes, da det kun er 10 dage siden nu) og jeg vil gøre det igen hvis jeg får chancen og hun ikke er blevet smittet nu. Jeg skulle lige samle mod og fordøje tanken lidt først, for det føles også helt forkert for mig at gøre mit barn syg med vilje. Men de skal jo alle igennem det på et tidspunkt ogman siger jo at sygdomsforløbet er meget kortere og de små bliver meget mindre berørt og syge af det end de ældre børn. Jo ældre de bliver kan de døje med feber, voldsom kløe, udslæt og generelt ubehag - som helt små kan man være heldig de stort set ikke mærker noget til det og ikke får feber.

Så jeg føler selv at jeg gør noget godt for Lise og tænker på hendes bedste, når jeg forsøger at få hende smittet og få det overstået så tidligt som muligt. Men kan sagtens forstå dem som ikke har lyst til at få deres børn smittet. De skal bare vide at det bliver de jo på et tidspunkt alligevel. Og jo længere tid der går, jo værre kan det blive for de små pus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har saa et helt andet argument FOR at faa sine boern igennem boernesygdommene. I forbindelse med at vi dels har har fravalgt og dels har udsat vaccinationerne af Noah har jeg laest meget om emnet, vaccinationerne og sygdomme(fordele/ulemper/risici osv). Blandt andet har jeg laest en artikel skrevet af Oeyvind Solum, "Vaccinationer i lys af antroposofisk medicin". Han skriver at barnet gennemgaar sygdommen og derved styrkes immunsystemet. Samtidig, skriver han, gennemgaar boernene en udvikling paa lige fod med derea psykologiske udviklingskriser. Ifoelge ham findes der ekspempler paa, at astma og allergi er gaaet over efter maeslinger. Altsaa at noget tyder paa, at noget ved sygdommen bringer barnets sundhed i en positiv retning.

Det er naturligvis set udfra det synspunkt, at man ikke boer vaccinere mod boernesygdommene, saa han skriver ikke, at man skal styrte ud og faa sit barn smittet. Men det er da interessant, synes jeg, at se boernesygdommene fra det synspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh jeg forsøgte at få August smittes mang gange, uden held men det lykkes da til sidst og hn var faktisk ikke mærket helt vildt, han sørged så for at Astrid fik det og der var heller ikke særlig meget forkel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise har netop fået skoldkopper idag og det er præcis 15 dage siden jeg lod hende lege med en pige med skoldkopper for at få hende smittet. Så det lykkedes altså :loveshower Så må vi håbe at hun får et meget mildt forløb. Hun har pt kun 2 knopper - en på hånden og en på halsen - og hun virkede meget frisk her til morgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ved man det er skoldkopper, hvis de ikke rigtig reagerer på det? Leo har fire røde knopper, to på kinden og to på øre, han har haft dem siden i fredags og de er i dag blevet lidt svagere i farven. Er der nogle kloge hoveder, der kan sige om det kan være skoldkopper? Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er skoldkopper hvis der kommer en blæne på knopperne med væske i ellers er det ikke skoldkopper :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er skoldkopper hvis der kommer en blæne på knopperne med væske i ellers er det ikke skoldkopper :)

Tak :) Så er vi vist ikke så heldige at det kunne klares med det :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som kejzer siger er der en væskefyldt blære i midten og så bliver huden lidt rød omkring den. Når blæren revner kommer der skorpe på. Typisk vil de have flere knopper på forskellige stadier samtidig, dvs. nogle med blære og andre med skorpe på samme tid.

Og så vil det være almindeligt at de har lidt feber samtidig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke havde ikke feber overhovedet, så det kan man godt slippe for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal huske, at hvis børnene bliver meget mildt ramt (hvilket de ofte gør når de er små) så er der risiko for, at de ikke bliver ordentligt immune overfor virus, og derfor kan udvikle helvedsild senere hen i livet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER