Nitzen1987

HJÆLP: Når barnet ikke vil falde i søvn selv i barnevognen...

18 indlæg i dette emne

Maja vil ikke falde i søvn selv i barnevognen om dagen. Hun har gjort det nogle ganske få gange. Hun falder i søvn, hvis jeg går ganske kortvarigt med hende. Men det duer jo ikke, at det er sådan, når hun snart skal i DP. Putter jeg Maja i barnevognen og bare lader hende stå, så skriger hun - nok mest af hysteri, men stadigvæk... Min mand (og mor) mener så bare, at jeg skal lade hende skrige :( Men det kan jeg slet ikke forliges med :boo Kan måske gå med til at hun skriger et par minutter, men synes at det er lang tid, hvis hun ligger og skriger i 5-10 minutter :boo det kan mit moderhjerte slet ikke bære :boo Udover at hun skriger/græder så sparker hun også både dyne og strømper/sko af, når hun er så gal......

Manden har så lige erklæret, at når ikke jeg vil lade hende skrige sig i søvn, så må jeg selv stå for putning fremover....

Hvad pokker kan jeg gøre for at lære Maja at falde i søvn uden skrig og gråd i barnevognen, for det er jo selvfølgelig uholdbart, at hun skal gåes i søvn i DP'en? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg følger lige med.. Kunne være folk havde nogle ideer der også kan bruges i tremmesengen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med.. Kunne være folk havde nogle ideer der også kan bruges i tremmesengen. :)

Ja der har vi også problemet :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der har vi også problemet :(

:( Men det er nu skønt at hører vi ikke er de eneste med problemet, selvom det er et trælst problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst, at for at vænne baby til selv at falde i søvn i vognen, skal man gå/vippe/trille frem og tilbage i kortere og kortere tid og til sidst slet ikke.

Måske det nu vil tage 5 min før hun sover, så sæt intervallet ned, måske et minut ad gangen og til sidst har hun MÅSKE vænnet sig til det.

Gav det mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores har haft en god periode hvor hun bare faldt i søvn uden problemer, men nu skriger hun også når hun bliver lagt.

Jeg står og vipper barnevogn ganske kort, men så hun ikke kan se mig. Så lister jeg lidt væk for at se om hun græder. Gør hun går jeg tilbage igen, og sådan fortsætter det lidt, ret hurtigt græder hun ikke mere. Hun kan klynke lidt og så er det det.

Ved ikke om det er en rigtigmåde at gøre det på men her synes jeg at kunne se en forbedring

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke "trappe hende ud" af at skulle gås i søvn ved at gå mindre og mindre, så gå over til at vippe barnevognen mens hun kan se dig, så vippe uden at hun kan se dig og til sidst vippe mindre og mindre, og så kun hvis hun skriger? :goodluck

Iøvrigt strengt af din mand bare at tørre problemet af på dig på den måde :klap

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst, at for at vænne baby til selv at falde i søvn i vognen, skal man gå/vippe/trille frem og tilbage i kortere og kortere tid og til sidst slet ikke.

Måske det nu vil tage 5 min før hun sover, så sæt intervallet ned, måske et minut ad gangen og til sidst har hun MÅSKE vænnet sig til det.

Gav det mening?

Dette har virket for os. Og Silke Elia har ellers skreget lungerne fulde så snart jeg bare lagde hende i vognen. Hvis jeg rammer det rigtige tidspunkt, er det nok bare lige at rokke vognen med hoften, imens jeg snørrer voksien - andre gange skal hun lige køres ud og frem og tilbage med vognen et par gangen. (Nogle gange må jeg stå der i op til 5 minutter, som en doodoo bamse sekvens tager, men det er sjældent, hvis hun bliver puttet, når hun er træt). Men det har taget mig, ja, 7 måneder at nå hertil :) Og det har været en kamp!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke "trappe hende ud" af at skulle gås i søvn ved at gå mindre og mindre, så gå over til at vippe barnevognen mens hun kan se dig, så vippe uden at hun kan se dig og til sidst vippe mindre og mindre, og så kun hvis hun skriger? :goodluck

Iøvrigt strengt af din mand bare at tørre problemet af på dig på den måde :klap

Det var egentlig også den strategi jeg havde tænkt mig og forleden faldt hun også fint i søvn, efter jeg havde vippet lidt med barnevognen og efterfølgende gav mig til at hænge vasketøj op, inden je var færdi med vasketøjet var hun faldet i søvn helt selv... Men det nytter jo så ikke noget, når manden putter hende også bare lader hende ligge og græde i 5-10 minutter, hvor det så ender med at jeg blander mig i hans putteseance, fordi jeg ikke kan have at hun skal stå og græde alene... hun skulle jo også gerne være glad for sin barnevogn og det er hun jo ikke hvis hun forbinder den med noget dårligt :(

Jeg synes også at at det var strengt sagt af ham :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var egentlig også den strategi jeg havde tænkt mig og forleden faldt hun også fint i søvn, efter jeg havde vippet lidt med barnevognen og efterfølgende gav mig til at hænge vasketøj op, inden je var færdi med vasketøjet var hun faldet i søvn helt selv... Men det nytter jo så ikke noget, når manden putter hende også bare lader hende ligge og græde i 5-10 minutter, hvor det så ender med at jeg blander mig i hans putteseance, fordi jeg ikke kan have at hun skal stå og græde alene... hun skulle jo også gerne være glad for sin barnevogn og det er hun jo ikke hvis hun forbinder den med noget dårligt :(

Jeg synes også at at det var strengt sagt af ham :prik

Åh ja, DET er altså strengt!! For det første så har du ret i, at hun skal være glad for vognen og forbinde det med noget dejligt, at blive puttet i den! Ellers lærer hun det aldrig!!

For det andet (ved ikke hvordan det er hos jer), men herhjemme går jeg hjemme med Bella og nu hvor min mand har ferie, vil han rigtig gerne gå en lille tur med barnevognen, så hun falder i søvn.. Men der skar jeg (stille og roligt) igennem og sagde, at det ikke nytter noget at vænne hende til det, for så står jeg med "lorten", når han skal på arbejde igen.. Så han må gå med hende, når hun er faldt i søvn :D haha.! Eller hvis vi skal noget selvfølgelig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilde var også vant til at blive trillet i søvn i sin barnevogn og det nåede jeg ikke at ændre på, inden hun startede DP. Det var intet problem - hun var så træt i DP at hun sov med det samme og på den måde vænnede sig til, ikke at skulle vippes/køres i søvn ;) DP havde også sagt, at det ikke var noget problem. Hun havde prøvet det mange gange og sagde at det ofte tog 1 uge, så var de vænnet fra det - og uden at ligge og skrige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke "trappe hende ud" af at skulle gås i søvn ved at gå mindre og mindre, så gå over til at vippe barnevognen mens hun kan se dig, så vippe uden at hun kan se dig og til sidst vippe mindre og mindre, og så kun hvis hun skriger? :goodluck

Iøvrigt strengt af din mand bare at tørre problemet af på dig på den måde :klap

Sådan gjorde vi, og det virkede super.

Selvfølgelig skal hun ikke skrige sig i søvn. Hvis hun bliver trappet ud er overgangen til dp ikke så svær, og alle dagplejere kender til børn, der er vant til at blive trillet. Maja skal nok finde ud af det, det plejer som regel hurtigt at blive vane for børnene ikke at blive trillet i dp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du snakket med dagplejeren om det? For det er ikke sikkert det er et problem. Hvis det kun tager 10-15 min at lulle hende i søvn, mon ikke dagplejeren nok skal finde tiden til det, og så skal dagplejeren nok hurtig sørge for at få hende til at falde i søvn uden lullen.

Erica fik ekstra opmærksomhed da hun startede i vs, men hurtigt lærte hun rutinerne at kende, og så var der intet problem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld hvis jeg skriver det samme som de andre, har ikke lige læst det hele.

Du kan prøve at ligge din hånd på hendes bryst og dermed vise at du er der, stå så hun ikke kan se dig. Det brugte vi i vuggestuen hvor jeg var, så børnene lærte at barnevognen kunne stå stille. For nogle er det fint hvis du bare taler til dem hver gang de skal til at græde, sig fx "godnat skat, nu skal du sove, mor passer på dig imens", sig det samme HVER gang hun brokker.

Hvis hun bliver trist ved det, ville jeg nok starte med at gå med hende længenok til hun bliver træt, men stoppe INDEN hun falder i søvn og så bruge de andre triks.

Ved ikke hvordan det virker på eget barn, men de fleste vuggebørn lærte det på et par uger (nogle efter nogle dage).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia brokker sig højlydt i ca. 5 min hver gang hun bliver lagt i barnevognen for tiden. Der har været perioder hvor hun ikke har brokket sig, men hun har stort set altid gjort det. Hvis jeg vugger hende/ kører med hende kan hun brokke sig i op til 30 min. Hvis jeg bare lader vognen stå, er det overstået på maks 5. Oftest foregår det sådan at hun bliver sur (ikke ked af det - man kan tydeligt høre forskel når jeg lægger hende ned, så er hun stille mens jeg triller vognen på plads, når den står stille brokker hun sig højlydt igen. Oftest er hun færdig med at brokke sig inden jeg kommer ind og har taget sko af og tændt babyalarmen ( altså maks 5 min). Hvis jeg prøver at vugge hende er hun stille mens jeg vugger, men eskalerer helt når jeg stopper igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise var også vant til at blive trillet i søvn, da hun startede i VS. I VS lærte hun så ret hurtigt at falde i søvn af sig selv. Det har slet ikke været noget problem for dem og det har ikke ladet hende ligge og græde, den politik bruger de ikke. Så jeg tror altså også at Maja nok skal lære det i DPen og de er jo vant til et sådant problem.

Men det betyder jo ikke at du kan starte med at prøve at lære hende det selv nu. Og så synes jeg du skal tage en rolig afslappet snak med din mand. Hvis du nu forklarer ham din strategi med at prøve at nedtrappe trilningen og vugningen, kan du så ikke overtale ham til at være med på den, så han samarbejder med dig istedet for bare at lade hende ligge? Brug bl.a. det argument med at hun jo skal forbinde barnevognen med noget trygt og rart. Og at du virkelig godt kan bruge hans hjælp i det her, så du ikke skal stå med det alene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest tak for alle jeres svar :kram

Tilde var også vant til at blive trillet i søvn i sin barnevogn og det nåede jeg ikke at ændre på, inden hun startede DP. Det var intet problem - hun var så træt i DP at hun sov med det samme og på den måde vænnede sig til, ikke at skulle vippes/køres i søvn ;) DP havde også sagt, at det ikke var noget problem. Hun havde prøvet det mange gange og sagde at det ofte tog 1 uge, så var de vænnet fra det - og uden at ligge og skrige ;)

Dejligt at høre at der er andre, der har stået i sammesituation uden, at det har været et problem i DP

Har du snakket med dagplejeren om det? For det er ikke sikkert det er et problem. Hvis det kun tager 10-15 min at lulle hende i søvn, mon ikke dagplejeren nok skal finde tiden til det, og så skal dagplejeren nok hurtig sørge for at få hende til at falde i søvn uden lullen.

Erica fik ekstra opmærksomhed da hun startede i vs, men hurtigt lærte hun rutinerne at kende, og så var der intet problem :)

Jeg nævnte det for DP'en, da vi var til møde der :) Og det tog hun ganske pænt, hun sagde, at hun jo selvfølgelig ikke kunne gå op og ned ad vejen med barnevognen, men det plejede nu heller ikke at være et problem :) Hvis jeg går med hende i barnevognen og hun er træt går der sjældent mere end et par minutter, inden hun sover :) Men jeg øver nu alligevel med hende herhjemme nu og det går faktisk fint... I dag brokkede hun sig (græd ikke) i et par minutter, hvorefter hun faldte i søvn, hun havde så moslet dynen af, selvom der er dækken på barnevognen, så den måtte jeg lige ud og putte om hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil os sige at de ikke skal skrige sig i søvn, for det bliver hurtigt til noget negativt hver gang barnet skal sove og jeg tror bare det bliver endnu værre af det, men at de brokker sig lidt, sker der nok ikke noget ved. Jeg tænker os, at man kører/vipper lidt med barnevognen og stopper inden de er faldet helt i søvn også stille og roligt trappe ud af det :) Det er ihvertfald den taktik jeg forsøger lige nu :P Og selvf. har dagplejeren tid til at vippe lidt med barnevognen hvis det er det, der skal til også går der ikke mange dage før de bare kan puttes uden at blive vippet ;) Taler af erfaring som tidligere dagplejer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER