rusternille

Komælk??

40 indlæg i dette emne

Hej øko-alter-damer! ;)

Jeg ved ikke om emnet har været oppe før (jeg har været lidt fraværende på det seneste), men nu bringer jeg det i hvert fald på banen..

Hvad er jeres holdning til komælk, -og de små! Skal jeres bebser have det, fra hvornår vil i give det hvis ja? Og har i overvejet, som mig at gå mod strømmen, og finde andre (og bedre) alternativer?

Hvis i vælger at lade være, vil i så bruge en erstatning som kalk-kilde istedet? såsom mandelmælk, soja/ris-mælk eller sesamdrik?

Mine tanker er at gå uden om det, så vidt muligt! Dvs. jeg introducerer det ikke for Livia, og håber på at hendes interesse for det ikke blusser op alt for tidligt.. De første 2 år må det være en mulighed at undgå totalt, selvom faderen drikker 2 liter om dagen!

Jeg vil dog også hade at stå nede i VS og være hippiemoderen som siger det vil jeg absolut ikke have at mit barn får, jeg har allerede mødt store ?? fra de andre i min mødregruppe, -de er allerede er begyndt at introducere det i grød og andet!

Mine tanker udspringer fra inspirationen af Rebecca Persson http://rebeccapersson.com/tag/komaelk/ da de ting hun skriver om i sin bog og på nettet giver ufattelig god mening for mig :) Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvad der er bedst, og det er bestemt ikke min mening at starte en diskussion, jeg vil bare rigtig gerne høre andres tanker og gode ideer :D

Så tak fordi i vil dele ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her i huset drikker vi ikke mælk, vi undgår dog ikke helt mælkeprodukter og jeg bruger dem fx i madlavning i form af ost og madfløde og lignende, men syns ikke der er nogen god grund til at drikke mælk. Lilly får modermælkserstatning fordi hun er en baby og fordi det denne gang ikke lykkedes mig at amme så længe som håbet, til måltiderne drikker hun vand af en kop og jeg tænker at i takt med at hun stopper flaske, stopper hun med mme og drikker vand ligesom os andre. Vi bruger ikke erstatnings produkter, men jeg kan da finde på at købe rismælk, hvis nogen i en periode gerne vil ha fx cornflakes til morgenmad. Soya produkter er jeg selv meget allergisk overfor så vi får ikke soya mælk eller tofu osv.

Mht kalk må jeg indrømme at jeg ikke gør noget, ud over at servere en sund og varieret kost, da jeg mener at det er ret overdrevet angst man har i DK for at folk ikke skal få dækket kalk behovet via mælk. Jeg har hørt helse folk påstå at man ikke særlig godt optager kalken fra mælk alligevel, men jeg ved ikke om det er sandt... til gengæld ved jeg at der er masser af kalk og andre sunde ting at hente fra grønne grøntsager, nødder og kerner, som vi får masser af til daglig.

Hvis jeg skulle bruge kalk tilskud ville jeg vælge dolomit kalk pulver, for det er billigt og man undgår tilsætningsstoffer og piller at sluge/tygge. Man rører simpelthen ½ tsk pulver ud i vand/juice/smoothie/havregrød el andet 1 gang dagligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skræmmende i øvrigt at din mand drikker 2 l mælk om dagen... har han ingen problemer med mave/led/svamp eller andet? Selv sundhedsstyrelsen anbefaler jo at voksne drikker max ½ l dagligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie får ikke komælk i kop. Jeg har selv problemer med komælk derfor er det ikke noget jeg bevidst indfører i Mies kost. Vi bruger mælk i madlavningen og jeg spiser selv yoghurt en gang imellem som Mie får lov at smage på min ske. Jeg er sikker på at det er godt at jeg lige så stille introducerer mælkeprodukterne men ikke som en del af hendes kost. Mie er en Baby og ikke en kalv ;) Jeg fik engang at vide at det at mennesker kan lide komælk er en genfejl (aner ikke om det passer) og derudover er mælk lige så vanedannede som sukker. Det er ikke ubetinget godt for menneskekroppen.

Jeg er slet ikke bange for vitamin mangel, kalkmangel og jernmangel så på den måde gør jeg ikke en aktiv indsats for at få proppet hende med alt det. Hun får masser af MME lige nu og det er fyldt med alle de vitaminer hun har brug for. Jeg tror på at hvis man holder sig fra alt det som er vanedannende (mælk, sukker, stivelse) i store mængder kræver kroppen selv det den har brug for. Derfor er jeg ikke indstillet på at tvinge mad i Mie. Hun vil ikke have mos af nogen art lige nu, men så får hun tilbudt en masse hapsere i stedet. Både blød pære, banan, Avocado, broccoli, ærter og andre kogte grøntsager + ristet rugbrød og skorper. Det er ikke meget der ryger ind, men hun styrer det helt selv. For mig er det vigtigt at det er motiverende at spise og en god oplevelse...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skræmmende i øvrigt at din mand drikker 2 l mælk om dagen... har han ingen problemer med mave/led/svamp eller andet? Selv sundhedsstyrelsen anbefaler jo at voksne drikker max ½ l dagligt.

Ja det synes jeg bestemt også! Men jeg vidste altså ikke at man kunne kæde for meget mælk sammen med sundhedsproblemer.. Men jo han har generelt altid problemer med maven i hvert fald!! :o

Tak for jeres svar, dejligt at høre om det fra andre, jeg synes godt man kan føle sig som palle alene i verden!! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det synes jeg bestemt også! Men jeg vidste altså ikke at man kunne kæde for meget mælk sammen med sundhedsproblemer.. Men jo han har generelt altid problemer med maven i hvert fald!! :o

Tak for jeres svar, dejligt at høre om det fra andre, jeg synes godt man kan føle sig som palle alene i verden!! :P

Mælk mistænkes for at være skyld i - og forværre rigtig mange sundheds problemer.

Man kan også drikke sig mæt i mælk og på den måde optager kroppen ikke alt det den bør fra andre fødevare kilder, præcis som ved sukker. Som der forøvrigt er meget af i mælk.

Og så optages jern dårligere. Men det er som regel kun ved mælke junkies.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm tjah. Altså det argument med at komælk er til kalve, den bider ikke rigtig på mig. Der er så mange ting, som jeg synes det er "ulogisk" eller "underligt" at vi spiser. Jeg gad da f.eks. nok vide, hvad der lige har foregået i hovedet på den person, der første gang tænkte "Hey, den hvide kugle, der lige kom ud af måsen på den der høne - den spiser jeg da!". Og jeg synes da, at det er mere logisk at spise den mad, som er lavet til at gøre en lille spinkel kalv til en stor stærk okse, end det er at æde selve kalven. :lolhit Og alle de kemiske sjove ting, der er i slik osv, det er jo heller ikke særlig "naturligt" at spise dem, men jeg gør det jo alligevel ;) Jeg ved godt, at det slet ikke er det samme som mælk, men min pointe er bare, at min kost ikke skal være indskrænket til, hvad det er "naturligt" for mig som menneske at spise. Jeg tror personligt ikke på, at man altid kan sætte lighedstegn mellem naturligt og rigtigt :)

Når det så er sagt, så har jeg stor respekt for, at der er videnskabelige undersøgelser, der tyder på at komælk giver en del helbredsproblemer. Og derfor tænker jeg over mælk i forhold til min søn.

Valdemars mælkeindtag er primært modermælk. Det er udmalket modermælk, der kommer i hans grød og i hans kartoffelmos og i hvad der ellers laves alene til ham, og som der skal mælk i. Og sådan fortsætter det minimum indtil han er et år, eller indtil jeg løber tør for mælk. Han får så komælk, når han spiser "vores mad", men vi bruger egentlig sjældent mælk i maden. Men han får ost - det er han ret vild med :D Og når han bliver større må han for min skyld gerne spise cornflakes og havregryn med mælk. I sin kop får han vand :)

Uden at være fuldt opdateret med sundhedsstyrrelsens anbefalinger, så tror jeg, at vi følger dem nogenlunde, bortset fra at vi erstatter komælk med modermælk, der hvor vi kan, og sålænge vi kan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah faar ikke maelk at drikke. Hverken M eller jeg drikker maelk, saa laengere er den ikke :)

Vi spiser yogurt, parmesanost og gede/faareoste - Noah er vild med parmesan og staerk huleost! Maelken i de oste er upasturiseret, saa det er gode proteiner. Derudover laver jeg selv noeddemaelk, som vi begge faar at drikke enten i kop(Noah), paa gryn(jeg) eller i smoothies(og jeg).

Nogle af de bedste kilder til kalk er f.eks. broccoli og sesam og maelk er ikke den bedste kilde til kalk.

Italienske boerns morgenmad bestaar forresten af maelk og smaakager og de har heldagsskole, de store uden frikvarter :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme drikker både jeg og E mælk.

Anna får ikke komælk endnu, men hun får forskellig ost og skyr. Når hun bliver et år, så vil hun også blive introduceret til komælk. :)

Jeg har ingen decideret forbud på sigt. Alt med måde er min overbevisning og holdning. Det er vigtigt at spise efter kroppens behov.

Men for mig er tidspunktet og mængden for/ved introducering vigtigt. Gluten, ost omkring 8 mdr. alderen - Komælk og yoghurt først omkring 1 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme drikker både jeg og E mælk.

Anna får ikke komælk endnu, men hun får forskellig ost og skyr. Når hun bliver et år, så vil hun også blive introduceret til komælk. :)

Jeg har ingen decideret forbud på sigt. Alt med måde er min overbevisning og holdning. Det er vigtigt at spise efter kroppens behov.

Men for mig er tidspunktet og mængden for/ved introducering vigtigt. Gluten, ost omkring 8 mdr. alderen - Komælk og yoghurt først omkring 1 år.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna har fået mælk og yoghurt siden hun var ca. 6 mdr. Der har ingen problemer været og jeg har absolut ingen skupler ved, at det er sådan. Hun elsker mælk og jeg ved ikke hvad vi skulle have gjort uden yoghurt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt som man kan blive beriget med andre holdninger/tanker end den gængse. Jeg har ikke nogen holdning til mælk - jeg er vokset op med at det skulle være sundt og ergo er det sundt! :P

Den anden dag læse jeg i Sundhedsstyrelsens bog og indså at Erica slet ikke får nok mælk i forhold til anbefalingerne og fik da et stik af dårlig samvittighed over ikke at gå mere op i det. Hun får nogle gange havregrød på mælk og nogle gange på vand og så får hun tilbudt mælk til sin morgenmad. I vs drikker de ikke mælk af økonomiske grunde. Om aftenen får hun oftest tilbudt mælk, men drikker ikke altid af det.

Men så læser man denne tråd og indser at nogen bevist fravælger det, og så har jeg slet ikke så dårlig samvittighed alligevel. Tak BK!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt som man kan blive beriget med andre holdninger/tanker end den gængse. Jeg har ikke nogen holdning til mælk - jeg er vokset op med at det skulle være sundt og ergo er det sundt! :P

Den anden dag læse jeg i Sundhedsstyrelsens bog og indså at Erica slet ikke får nok mælk i forhold til anbefalingerne og fik da et stik af dårlig samvittighed over ikke at gå mere op i det. Hun får nogle gange havregrød på mælk og nogle gange på vand og så får hun tilbudt mælk til sin morgenmad. I vs drikker de ikke mælk af økonomiske grunde. Om aftenen får hun oftest tilbudt mælk, men drikker ikke altid af det.

Men så læser man denne tråd og indser at nogen bevist fravælger det, og så har jeg slet ikke så dårlig samvittighed alligevel. Tak BK!

Noah faar ikke maelk eller maelkeerstatning som sundhedsstyrelsen anbefaler det - han naegter ogsaa at drikke mme. Saa han faar bryst som han nu vil og ellers sesamdrik og kalkholdige groentsager :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt ærligt, uden at høvle nogen ned, så synes jeg godt nok at det er lidt for meget hysteri omkring mælk - Det skulle kun være usundt, hvis det indtages i abnorme mængder...

Jeg drikker ikke selv særlig meget mælk, men det ER pga. fedt indhold. Caroline får sødmælk, dvs. vi har kun sødmælk i huset. Hun kan godt lide det, og får også fløde i sin mad, hvis hun slet ikke vil spise -Og ja, ligesom Susanne ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre uden youghurt i forbindelse med maden, når hun ikke vil spise....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv opvokset med at man selvfølgelig drikker mælk, og det var først da mit ældste barn begyndte at få mellemørebetændelse hver 2. uge og jeg hørte om "øre børn" og læste mig til at det kunne være mælkens skyld, at jeg selv tænkte den tanke. Så jeg tog mælken fra ham, selv om sundhedsplejersken nærmest var rystet og lød som om det tangerede børnemishandling hvad jeg gjorde, og mellemørebetændelserne holdt op, sammen med den næsten kroniske snotnæse han havde haft. Da jeg så blev gravid med nr 2 talte jeg med en, som mente at mælk bl.a kunne medvirke til at man fik bækkenløsning, og da jeg havde lidt ret meget af det under min første graviditet, allerede fra uge 16, tænkte jeg at det var forsøget værd. Jeg gik til en alternativ kostvejleder og fik hjælp til at lave en sund kost uden mælk og sukker og havde en fantastisk graviditet, også uden den store vægtøgning jeg havde haft første gang. Derudover blev mine allergiske reaktioner mindre mens jeg fulgte kostplanen (Jeg har birkepollen krydsallergi så det er en masse rå grønt og frugt jeg reagerer på).

Så altså, jeg syns på ingen måde jeg er hysterisk, jeg har simpelthen selv kunnet mærke hvad det gjorde ved mig og mine børn at stoppe med mælk. Men om mælk er usundt for andre, det er der jo meget delte meninger om, så det kommer an på hvem man spørger. Jeg er dog ikke i tvivl om at vi ikke skal ha mælk her i huset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo den gode gamle med at vaere hysterisk eller afslappet i forhold til alt muligt, som ikke er som sundhedssturelsen anbefaler/SP siger det/"man" altid har gjort. Pyt da med om det er hys eller ej, hovedsagen er at enhver skal handle efter bedste overbevisning, oder? Jeg er "hys", for Noah vil ikke faa komaelk, men afslappet, for han maa godt faa smaa maengder yogurt og parmesanost :) Men er det relevant, om jeg er hys/afslappet eller relevant, hvordan jeg griber det med komaelk an og hvorfor? Jeg synes det sidste :)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fuldstændig græsk katolsk med hvad andre gør - Og blander mig som hoved regel ikke i andres. Men nu har jeg bare hørt det så mange, at det skulle være unaturligt at drikke mælk.... Oh, come ón :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fuldstændig græsk katolsk med hvad andre gør - Og blander mig som hoved regel ikke i andres. Men nu har jeg bare hørt det så mange, at det skulle være unaturligt at drikke mælk.... Oh, come ón :-)

Ak, jamen, det kan der vaere noget om, men traade boer i mine oejne handle om emnet og ikke om emnet og dets meningers berettigelse. Det blander jge mig som hovedregel heller ikke i, men nu synes jeg der er saa mange traade om "alternative ting og sager" og altid med kommentarer om Hys & Co. Saa min tanke var ogsaa lige: Oh come on... :D :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare herligt at der efterhånden er kommet mange flere på banen her, og tuuuuusind tak for alle jeres gode svar... :D

Ak, jamen, det kan der vaere noget om, men traade boer i mine oejne handle om emnet og ikke om emnet og dets meningers berettigelse. Det blander jge mig som hovedregel heller ikke i, men nu synes jeg der er saa mange traade om "alternative ting og sager" og altid med kommentarer om Hys & Co. Saa min tanke var ogsaa lige: Oh come on... :D :kiss

Jeg er mega enig, og synes bestemt også at jeg prøvede at appelere til at alt var ok i denne tråd, uanset om det er hys-hed på komælkens side eller ej!! Det er jo i alternativ-bunken, her må man godt være "hippie-hys"... Det er sååååå træls at man i hverdagen skal møde forundring og diverse meninger om at man overdriver, bare fordi man vælger at gøre tingene liiiidt anderledes, og lige præcis her ville det være rart at være lidt fri for det ;)

Så lad os lade det handle om emnet "komælk og alternativer" og ikke diskutere om det er hysteri! :D

Der er bestemt også gode egenskaber ved mejeriprodukter som yoghurt og oste, jeg er mest i mod mælken som drik, da den i mit hovede er blevet "pisket" til uigenkendelighed, jeg ville være mere positiv overfor mælk hvis det var rent og friskt direkte fra mor muh, uden fraspaltnings processer!

Jeg vil dog give L meget begrænsede mængder, men det lyder også til at det er det mange af i andre gør ;) jeg er selv viiiiiild med mandelmælk, så jeg forestiller mig at hun vil blive tilbudt det som drik, næsten hver dag... Jeg har ikke prøvet sesammælk endnu???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt som man kan blive beriget med andre holdninger/tanker end den gængse. Jeg har ikke nogen holdning til mælk - jeg er vokset op med at det skulle være sundt og ergo er det sundt! :P

Den anden dag læse jeg i Sundhedsstyrelsens bog og indså at Erica slet ikke får nok mælk i forhold til anbefalingerne og fik da et stik af dårlig samvittighed over ikke at gå mere op i det. Hun får nogle gange havregrød på mælk og nogle gange på vand og så får hun tilbudt mælk til sin morgenmad. I vs drikker de ikke mælk af økonomiske grunde. Om aftenen får hun oftest tilbudt mælk, men drikker ikke altid af det.

Men så læser man denne tråd og indser at nogen bevist fravælger det, og så har jeg slet ikke så dårlig samvittighed alligevel. Tak BK!

Haha, jaaaaaaah Bk er bare genialt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare herligt at der efterhånden er kommet mange flere på banen her, og tuuuuusind tak for alle jeres gode svar... :D

Jeg er mega enig, og synes bestemt også at jeg prøvede at appelere til at alt var ok i denne tråd, uanset om det er hys-hed på komælkens side eller ej!! Det er jo i alternativ-bunken, her må man godt være "hippie-hys"... Det er sååååå træls at man i hverdagen skal møde forundring og diverse meninger om at man overdriver, bare fordi man vælger at gøre tingene liiiidt anderledes, og lige præcis her ville det være rart at være lidt fri for det ;)

Så lad os lade det handle om emnet "komælk og alternativer" og ikke diskutere om det er hysteri! :D

Der er bestemt også gode egenskaber ved mejeriprodukter som yoghurt og oste, jeg er mest i mod mælken som drik, da den i mit hovede er blevet "pisket" til uigenkendelighed, jeg ville være mere positiv overfor mælk hvis det var rent og friskt direkte fra mor muh, uden fraspaltnings processer!

Jeg vil dog give L meget begrænsede mængder, men det lyder også til at det er det mange af i andre gør ;) jeg er selv viiiiiild med mandelmælk, så jeg forestiller mig at hun vil blive tilbudt det som drik, næsten hver dag... Jeg har ikke prøvet sesammælk endnu???

Laver du det selv? eller køber du det??? Fik den gode opskrift af den søde Camilla, men fik aldrig lavet det for så kom der lige en tiger periode og så var det ikke lige DET der stod øverst på prioriteringslisten :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver sesamnoeddedrik paa en halv til en hel dl af hver af sesam og noedder(paranoedder eller hjemmesmuttede mandler) og ca en halv dl. vand - saa kommer jeg en daddel i, for sesam kan godt vaere skarpt i smagen. en hel dl af hver giver en tyk noeddemaelk, en halv en tynd noeddemaelk, saa jeg sjusser mig lidt frem til noget midt imellem. Noeddemassen toerrer jeg i ovnen som tynde klatkager/crackers :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeps jeg laver den selv :) købt er lidt for dyrt for mig!

Om aftenen hælder jeg kogt vand over mandlerne (ca.2dl), og smutter dem. Derefter ligger de i blød natten over -næste dag blender jeg dem sammen med 6dl vand og 2spsk agavenektar eller honning! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HUSK at baby ikke maa faa honning ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER