Hønemor2100

PCO og graviditet - hvor lang tid tog det Jer?

18 indlæg i dette emne

Hej alle andre PCO-damer derude ;)

Til juni går kæresten og jeg i gang med PB - jubiii! Dejligt at vi endelig begge er klar :P

For et halvt år siden fik jeg konstateret PCOS - jeg har ikke forhøjede androgener og er ikke overvægtig overhovedet (nærmere omvendt hehe), men har cyster på æggestokkene og uregelmæssige ægløsninger/cykli.

Jeg har derfor lige et par spørgsmål til andre med PCO, der prøver at blive/har opnået graviditet;

  • Hvor lang tid tog det Jer at blive gravide?
  • Skulle I have hjælp?
  • Hvordan gør I lige med ÆL tests når nu cyklus er så varierende??
  • Har I ændret kost og har det hjulpet?

Ha' en dejlig søndag ladies - jeg glæder mig til at høre hvordan det er lykkedes jer :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke, jeg har PCO, men jeg har fulgt lidt med herinde de sidste par måneder, og hold nu op, hvor er der meget viden og gode råd, man kan finde her, så der skal nok være nogle PCO'er, der kan komme med gode tip omkring kost osv. Jeg synes, jeg er faldet over flere indlæg om, at kostændringer har hjulpet, og der er vist også flere, der har skrevet om zoneterapi og/eller akupunktur. Ægløsningsteste skal man nok regne med at bruge mange af, når man har PCO, men de kan fås ret billigt på billigeteste.dk eller på ebay. Derudover kunne du måske overveje en fertilitetsmonitor - jeg har lige selv købt en brugt. Ægløsningsteste eller monitor tror jeg er ret smart, hvis man ikke rigtigt aner hvor lang ens cyklus vil være, og monitoren skulle have den fordel frem for almindelige ægløsningsteste, at den også identificerer de frugtbare dage, der kommer inden ægløsning. Som sagt kommer du nok til at bruge en del teste, men med mindre at I ofte "hygger", så er det måske meget rart at vide, hvornår der skal fokuseres lidt ekstra på lagengymnastik...

Håber I får succes med projektet :) :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har derfor lige et par spørgsmål til andre med PCO, der prøver at blive/har opnået graviditet;

  • Hvor lang tid tog det Jer at blive gravide?

Fra jeg smed pillerne til jeg var hos gyn og fik konstateret PCOS gik der 7 måneder. Efter det blev konstateret blev jeg gravid i 3. cyklus

  • Skulle I have hjælp?

Ja, jeg fik hormoner til at hjælpe ægmodningen på vej. Fik 2 Pergotime om dagen i 5 dage og blev scannet for at følge ægudviklingen.

  • Hvordan gør I lige med ÆL tests når nu cyklus er så varierende?

Inden jeg fik konstateret PCO prøvede jeg med ÆL-tests, men jeg gik hurtigt over til at bruge temperatur-metoden til at holde øje med om jeg havde haft ÆL. Jeg fik dog en enkelt gang en positiv ÆL-test.

  • Har I ændret kost og har det hjulpet?

Ja, vi lagde vores kost om til 90% PCO-kost, da det blev konstateret. Min gyn sagde, at det med stor sandsynlighed var medvirkende til, at jeg reagerede så fint på hormonerne.

Ha' en dejlig søndag ladies - jeg glæder mig til at høre hvordan det er lykkedes jer :rolleyes

Jeg er også normalvægtig og anede ikke jeg havde PCO før jeg smed p-pillerne. Held og lykke :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

[*]Hvor lang tid tog det Jer at blive gravide?

[*]Skulle I have hjælp?

[*]Hvordan gør I lige med ÆL tests når nu cyklus er så varierende??

[*]Har I ændret kost og har det hjulpet?

Nu tror jeg man skal passe på med at sammenligne sig med andre Pco piger. Vi er jo alle forskellige :)

Men her tog det lige knap 7 års behandling.

Har prøvet alt med kosten men lige lidt hjalp det. Sidenhen er min dna tjekket i forhold til kost - og iflg. Dem skal jeg spise modsat Pco kost :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, jeg har PCO, men jeg har fulgt lidt med herinde de sidste par måneder, og hold nu op, hvor er der meget viden og gode råd, man kan finde her, så der skal nok være nogle PCO'er, der kan komme med gode tip omkring kost osv. Jeg synes, jeg er faldet over flere indlæg om, at kostændringer har hjulpet, og der er vist også flere, der har skrevet om zoneterapi og/eller akupunktur. Ægløsningsteste skal man nok regne med at bruge mange af, når man har PCO, men de kan fås ret billigt på billigeteste.dk eller på ebay. Derudover kunne du måske overveje en fertilitetsmonitor - jeg har lige selv købt en brugt. Ægløsningsteste eller monitor tror jeg er ret smart, hvis man ikke rigtigt aner hvor lang ens cyklus vil være, og monitoren skulle have den fordel frem for almindelige ægløsningsteste, at den også identificerer de frugtbare dage, der kommer inden ægløsning. Som sagt kommer du nok til at bruge en del teste, men med mindre at I ofte "hygger", så er det måske meget rart at vide, hvornår der skal fokuseres lidt ekstra på lagengymnastik...

Håber I får succes med projektet :) :bd

Gode tips :-) Det kan godt være at det er et lidt dumt spørgsmål, men hvad er en "fertilitetsmonitor"? Det har jeg ikke lige hørt om før :) Men det lyder umiddelbart som noget der ville være meget smart for os!

Jeg har også en veninde der har haft gode erfaringer med akupunktur, så det kan være jeg skal overveje det - det kan jo ikke skade! ^_^

Jubii, jeg håber også at det hele kommer til at gå godt - er meget spændt og glad :P

Håber :stork snart kommer din vej også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også normalvægtig og anede ikke jeg havde PCO før jeg smed p-pillerne. Held og lykke :balloons

Det var dog en dejlig succeshistorie at høre :P

Jeg har som nævnt fået konstateret PCO allerede inden vi begynder PB i juni og jeg skal til gyn i maj, hvor han vil scanne mig og se hvordan det ser ud (det kan jo forsvinde spontant - man har jo lov at håbe!) og vi skal diskutere hvordan vi hurtigst/nemmest bliver gravide :)

Hvordan fungerer temperatur-metoden? :unsure

Kh.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid tog det Jer at blive gravide?

Vi havde i et par år ikke rigtig gjort noget for at undgå det, men da jeg havde mens 2-3 gange om året var det mere end svært at ramme det rigtige tidspunkt. Jeg aner heller ikke om jeg havde ÆL. Fra vi fandt ud af jeg havde PCO til jeg var gravid gik der 14 måneder (Havde forinden en BIO efter 6 måneder).

Skulle I have hjælp?

Jeg spiste efter KISS-kost og de sidste måneder inden jeg blev gravid tog jeg Metformin. Jeg har derudover gået til SDS-behandlinger, og er blevet behandlet med Lifewave-plastre, men om det har haft nogen indflydelse er svært at svare på.

Hvordan gør I lige med ÆL tests når nu cyklus er så varierende??

I starten prøvede jeg at teste med lidt ÆL-teste, men opgav hurtigt, da jeg jo ikke anede hvor jeg var i cyklus. Da min mens begyndte at blive regelmæssig efter et lille års tid, var jeg ikke så fokuseret på PB, så der testede jeg heller ikke.

Har I ændret kost og har det hjulpet?

Jeg tror helt sikkert det er KISS-kosten der har hjulpet min krop på rette kurs. Jeg kan virkelig mærke på mig selv, når jeg spiser anderledes. Nu har du ikke problemer med overvægt, men den har også hjulpet mig til at smide 20 kg, uden jeg føler jeg har gjort det store for det.

Held og lykke :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode tips :-) Det kan godt være at det er et lidt dumt spørgsmål, men hvad er en "fertilitetsmonitor"? Det har jeg ikke lige hørt om før :) Men det lyder umiddelbart som noget der ville være meget smart for os!

Jeg har også en veninde der har haft gode erfaringer med akupunktur, så det kan være jeg skal overveje det - det kan jo ikke skade! ^_^

Jubii, jeg håber også at det hele kommer til at gå godt - er meget spændt og glad :P

Håber :stork snart kommer din vej også :)

Jeg anede heller ikke, at sådan en sag fandtes, og den er jo heller ikke helt billig. Du får lige et link her . Jeg har som sagt købt en brugt, så det var til halv pris af nyprisen. Jeg synes, at testene der hører med er lidt dyre, så det kan godt gå hen og være en dyr fornøjelse, så man skal nok lave en lille liste med fordele og ulemper inden man impulskøber sådan en sag. Men igen, hvis man tror, at man måske kommer til at overse nogle frugtbare dage pga. uregelmæssig cyklus, så er det måske givet godt ud. Andre holder øje med temperatur - det er måske også en mulighed.

Tak for hep :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har pco men er ligesom dig ikke overvægtig og lider ikke synderligt af det.

Jeg blev gravid i første cyklus og havde på det tidspunkt levet efter pco-kosten i en måned.

Jeg brugte ikke æl teste men målte min temp hver morgen inden jeg stod op. Når man indtaster sine data på fx fertilityfriend.com kan man se hvornår man har haft æl, men først 3 dage efter... Kan derfor ikke bruges til at finde ud af hvornår man er mest fertil men kun til at se om æl har været der og hvornår man så kan forvente mens (altid 12-16 dage efter æl). Lidt ærgerligt man ikke kan se sine mest fertile dage men det opvejede vi med masser af sex rimelig tit og så er det ikke til at misse æl ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har pco og er normalvægtigt.

Hvor lang tid tog det Jer at blive gravide?

- det tog 2,5 år

Skulle I have hjælp?

- ja men ku nøjes med iui

Hvordan gør I lige med ÆL tests når nu cyklus er så varierende??

- har aldrig brugt æl-test

Har I ændret kost og har det hjulpet?

- nej ikke rigtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle andre PCO-damer derude ;)

Til juni går kæresten og jeg i gang med PB - jubiii! Dejligt at vi endelig begge er klar :P

For et halvt år siden fik jeg konstateret PCOS - jeg har ikke forhøjede androgener og er ikke overvægtig overhovedet (nærmere omvendt hehe), men har cyster på æggestokkene og uregelmæssige ægløsninger/cykli.

Jeg har derfor lige et par spørgsmål til andre med PCO, der prøver at blive/har opnået graviditet;

  • Hvor lang tid tog det Jer at blive gravide?
    Ca. 6 måneder fra p-pillerne blev smidt. Blev gravid i 4. Cyklus. Der gik altså lang tid før første mens efter pillestop, men så gik det stærk.
  • Skulle I have hjælp?
    Nåede gennem indledende undersøgelser på fertilitetsklinik, der viste at cysterne var væk, og sædtallet fint :)
  • Hvordan gør I lige med ÆL tests når nu cyklus er så varierende??
    Brugte dyre ÆL-tests fra clearblue (digitale), og fandt ud af, at min ÆL lå på dag 19-20 ca. Dette gjorde den også næste cyklus. Og så var jeg gravid...:) Man kan fint have en nogenlunde regelmæssig cyklus med PCO, men ofte er cyklusen længere end normalt.
  • Har I ændret kost og har det hjulpet?
    Har spist sådan ca. KISS-kost, samt fået Metformin. Det ser ud til at have hjulpet meget, da jeg altså ikke havde cyster ved sidste undersøgelse.

Ha' en dejlig søndag ladies - jeg glæder mig til at høre hvordan det er lykkedes jer :rolleyes

Jeg fik konstateret PCOS i 2006, og er normalvægtig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid tog det Jer at blive gravide?

Forsøgte selv i 1,5 år før jeg fik konstateret PCOS, derefter gik der yderligere ca. 4 mdr.

Skulle I have hjælp?

Var i behandling med Metformin og Pergotime i 4 mdr.

Hvordan gør I lige med ÆL tests når nu cyklus er så varierende??

Først kørte jeg på med ÆL-strimler, men fandt aldrig helt ud af at tyde dem. Forsøgte så at "lytte til kroppen" i en periode, men endte ud med at købe en monitor (som dog kan være usikker når man har PCOS). Da jeg først kom i behandling, var det hormonerne der udløste hvornår der var ÆL, så det var bare at tælle dage, efter anvisning fra gynækologen.

Har I ændret kost og har det hjulpet?

Jeg ændrede kost til 100% Kiss, hvilket Gyn mente kunne ses i mini prøver, og jeg følte mig også mere "sund", men trr såmænd også det var lykkes uden så radikale ændringer.

Held og lykke med det hele. Kan godt huske nervøsiteten og spændingen da man skulle til at begynde projektet :)

Skriver fra tlf. så beklager hvis der er tastefejl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har pco men er ligesom dig ikke overvægtig og lider ikke synderligt af det.

Jeg blev gravid i første cyklus og havde på det tidspunkt levet efter pco-kosten i en måned.

Jeg brugte ikke æl teste men målte min temp hver morgen inden jeg stod op. Når man indtaster sine data på fx fertilityfriend.com kan man se hvornår man har haft æl, men først 3 dage efter... Kan derfor ikke bruges til at finde ud af hvornår man er mest fertil men kun til at se om æl har været der og hvornår man så kan forvente mens (altid 12-16 dage efter æl). Lidt ærgerligt man ikke kan se sine mest fertile dage men det opvejede vi med masser af sex rimelig tit og så er det ikke til at misse æl ;)

Åh det lyder fantastisk! Dejligt at det var så nemt for Jer! Jeg krydser fingre for at vi kan være lige så heldige som Jer! :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak til jer alle for de gode råd og dejlige succeshistorier! Det er dejligt at høre inden vi går i gang :o)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh det lyder fantastisk! Dejligt at det var så nemt for Jer! Jeg krydser fingre for at vi kan være lige så heldige som Jer! :-)

ja vi var også selv meget overraskede over at det gik så hurtigt når jeg nu havde pco! havde vi slet ikke regnet med så vi var meget chokerede i starten og var slet ikke lige helt klar haha, men det er vi nu. skulle lige ud og finde et hus, men det er købt og klar til indflytning denne uge :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor dejligt at det hele flasker sig - det er bare skønt når det sker :-) Jeg kan godt forstå at I lige skulle vænne Jer til tanker - når man lidt har fået stillet i udsigt at det kan tage lang tid, bliver man jo lidt overrasket - på den gode måde! :-)

Vi har fået at vide at vi skal prøve et halvt til et helt år selv og derefter kan vi få hjælp pga. PCO'en - men håber selvfølgelig at vi bliver naturligt gravide inden da :-) Man har jo lov at håbe ikke? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid tog det Jer at blive gravide?

Vi har aldrig gjordt noget for at jeg ikke skulle blive gravid! Efter vores bryllup og 2½ med jævnlig ubeskyttet sex til vi kontakt til ivf-syd for at få en udredning :)

Skulle I have hjælp?

Ja vi får behandling med ICSI.... Jeg har PCO i svær grad.. Mange små cyster på æggestokkene, kraftig hårvækst på hals/hage/overlæbe, også på maven fra navlen og ned, på brystet og generelt bare ALT FOR MEGET HÅR!! Tsk tsk... (ja! suk jeg er træt af at have skæg... :P )

Der ud over viste undersøgelser og blodprøver at jeg højest sandsynligt ikke, eller i hvert fald sjældent, har ægløsning og derfor kunne vi ikke blive gravide på egen hånd!

Min mand har nedsat og svingende sædkavlitet og derfor får vi hjælp ved mikroensiminering!

Hvordan gør I lige med ÆL tests når nu cyklus er så varierende??

Prøvede at bruge ÆL tests i et par måneder inden vi gik i behandling men fik desværre aldrig en positiv :/ havde stadig min blødning og smerter men det var kun slimhinden, der blev udstødt...

Har I ændret kost og har det hjulpet?

Jeg har meget let ved at tage på i vægt.. så jeg skal generelt altid tænke over hvad jeg spiser... :( Og jeg er ikke god til det! Jeg ELSKER mad...

Er ikke vildt overvægtig men svinger ml. en str. 38 og 42... er som regel størst i vinter halvåret...

Som bivirkning af PCOS har jeg meget bøvl med mit blodsukker.. hvilket besværliggør min kost en lille smule... Det har hjulpet at jeg har opstartet på metformin, men får dog utrolig meget kvalme af det :(

Dog skal det siges at det første ICSI hvor jeg der var æg til oplægning resulterede i en positiv test.. desværre blev dette til en MA i uge 8 grundet udviklingen hos fosteret var stoppet i uge 6...

Her anden gang fik jeg lagt 2 æg op! Har testdag om 2 dag og alt tegner godt... :)

Fortvivl ikke... mit PCOS har gjort det svært for os.. men jeg har hørt MANGE historier om kvinder hvor det ikke har haft det store at skulle have sagt! :)

Faktisk har rigtig mange kvinder sygdommen, men mange opdager det slet ikke ;)

Held og lykke med PB! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle af Jer der har eksempler på kostplan efter PCO-diæt principper? Eller det der I kalder KISS kost- hvad er det?

Og er der eksempler på dette? Det skal siges, at jeg er vegetar (spiser ikke kød/fisk men æg og mælk).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER