TheDarkAngel

Jeg aner efterhånden ikke ....

8 indlæg i dette emne

mine levende råd.

Benjamin på næsten 4 er umulig at putte om aftenen. Han har som sådan været det siden han som 2-årig kom fra tremmesengen over i junior seng.

Dengang nægtede han at blive i sengen og han far fik så den "geniale" ide at så kunne han jo bare lægge sig i sengen og putte med ham til han sov. Det gik oxo fint indtil han ikke gad det mere. Farmand altså. Så blev Benjamin hysterisk og mørkeræd og gud ved hvad mere.

Han er mørkeræd... fair nok, mange gang fordi han er vågnet om nattet i bulder mørke og har overhørt vores ikke særligt behagelige skænderier.

Nu er hans far og jeg jo så gået fra hinanden i marts måned sidste år og det har jo heller ikke hjulpet på sagen. Som aftenen ser ud hos mig.

18.30 begynder vi så småt at hoppe i nattøjet og børste tænderne og derfra begynder helvede med benjamin. Han er totalt umulig, stikker af fra tandbørsten, prøver at bider når han skal have nattøj på osv jeg prøver at beherske mig, men det kan jeg ikk altid... kl. 19.00 ligger Liv i sin seng og læser lidt inden hun skal sove, jeg sidder med Gabriel i stuen og benjamin ligger i sin seng. Så begynder undskyldningerne.. mor jeg er tørstig, mor jeg vil ha den bamse der er hos far, mor jeg har ondt i min finger, mor jeg er sulten osv osv osv

Idag har jeg været heldig og han faldt i søvn efter "kun" 1 times bøvl, hyl, skrig og skælden ud fra mig. Mange dage sover han først mellem halv 9 og halv 10 hvilket er ALT for sent, især da han skal op kl halv 6-6 om morgenen og ikke sover til middag i børnehaven.

Jeg aner ikk hvad jeg skal gøre. Jeg er så træt af og ked af at hyggelige aftner skal laves til et helvede fordi han ikke vil sove. jeg er åben for ideer til hvad jeg kan gøre for at få ham til at sove hurtigere uden vi bliver sure på hinanden mig og ham.

/mette 12+1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Stella er 4½ og vi har også nogle dage de samme problemer som du beskriver dog ikke i lige så voldsom form. Men jeg gør altså det at hun får lov til enten at falde i søvn i vores seng og bliver så lagt i sin egen når vi går i seng.

Hun kan også få lov til at falde i søvn på sofaen og så bærer vi hende ind. (kun engang imellem)

Nogen gange skal hun bare have lyset i loftet tændt så er hun tilfreds.

Jeg tror det er tryghed de søger og så selvfølgelig om de kan presse bare en lille smule mere ud af mor.

Ved ikke om du kan bruge mit svar til noget, jeg tænker bare at for at få fred til dine andre børn og dig selv at du måske skal slække lidt på det med at sove i egen seng i en periode og så snakke med ham om det om dagen hvor han er udhvilet. Min erfaring med Stella er at den næste dag ligger hun sig til at sove i egen seng igen altså ikke at det escalerer til det værre med hende mht sovetid.

Jeg ved hvor hårdt det er, Stella er nr 3 og de to ældste var ÅR om at lære at sove igennem en hel nat. Tror Liva var 8 år før hun holdt op med at vække os om natten....

Håber det snart bliver bedre for dig.

Knus Pia

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal altid tage det alvorligt og seriøst når et barn siger at det er bange for mørket og så sætte en lille bitte lampe op på værelset, måske en lavalampe eller vågelampe i stikkontakten og så have en natlampe ved siden af sengen eller på væggen ved sengen, så han kan nå den.

Men....man skal ikke tage det alvorligt når barnet skal alt muligt andet natteroderi når der er sagt godnat!

Det kræver slf at i har sørget for han har spist, drukket, tisset og er blevet puttet, derefter er det FÆRDIG SLUT PRUT GODNAT vi ses I MORGEN og ikke et sekund før og du træder IKKE ud af sengen medmindre rummet brænder.

Altså....det er DEN følelse du skal ha ind i ham. Det er bare så skingrende forbudt at rejse sig når der er sagt godnat....SKULLE det ske at man skal tisse, - hvilke man normalt ikke skal førend 2 timer efter sidste vandladning, så skal det gå fløjtende stærkt og der er hverken snak, smil, eller på anden måde hyggeligt, hvis dette skulle ske.

Jeg kender jer overhovedet ikke, men en dreng på hans alder kan sagtens bruge skilsmissen som årsag til dit og dat uden der ligger noget i det, det kan også godt være han VIRKELIG savner sin far, hvor han så skal lære at ham ser han ...der og der og indtil da må i nøjes med fotos. Han skal på ingen måder kører om hjørner med dig og

det synes jeg at jeg kan læse ud af din tekst at han gør? Det lyder sådan. Hvem pokker har lært ham at lege fangeleg når der skal børstes tænder? Det er BARE ikke ok!

Jeg skælder ikke dig ud, jeg prøver at vise dig et billede af hvordan det også kan være og bør være. Så kan i lege tagfat når han har fri fra børnehave....

Giver det mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tale med børnehaven og fortælle der kommer en "bøvlet" tid, i det i skal have indøvet nogle godnat-rutiner.

Også ville jeg køre hårdt på..

jeg ville nok vælge at give ham en chance hver aften for at sige "godnat og sov godt" på den hyggelige måde. Når han så begyndte at være træls, ville jeg sige "godnat Benjamin, sov godt" og gå - selvom det er midt i tandbørstningen. Bare gå ind og gøre hans seng klar - tænde natlampe, finde nattøjet osv. Når det er fundet, ville jeg gå ud og lade som ingenting.

Så skaber han sig måske i mens, jeg ville ignorere det og bare nøjes med at sige "godnat Benjamin". På et tidspunkt falder han til ro - måske ikke første aften, men så aften efter.. Når han så er faldet til ro, kan man evt. putte ham.

Han skal finde ud af det er DIG der bestemmer - og at hvis han vil have DIN opmærksomhed, bliver det på DIN måde.

Det samme med at stå op om natten pga alt muligt.. Så må han have en flaske i køleskabet han kan gå ud og drikke af - så må han gå alene op på toilet osv.

En helt anden måde, var noget jeg så i et program engang, hvor forældrene havde en aftale om at fra kl. 19.30 var det voksentid. Så der fandt de børnenes dyner, de fik nattøj på og børstet tænder, så de var klar til 19.30.. Børnene gik så i seng eller faldt i søvn i stuen, og blev så lagt i seng. Men efter 19.30 var det VOKSENTID og der blev ikke talt til børnene medmindre det var "nødvendigt", som I at de var syge eller sådan..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tale med børnehaven og fortælle der kommer en "bøvlet" tid, i det i skal have indøvet nogle godnat-rutiner.

Også ville jeg køre hårdt på..

jeg ville nok vælge at give ham en chance hver aften for at sige "godnat og sov godt" på den hyggelige måde. Når han så begyndte at være træls, ville jeg sige "godnat Benjamin, sov godt" og gå - selvom det er midt i tandbørstningen. Bare gå ind og gøre hans seng klar - tænde natlampe, finde nattøjet osv. Når det er fundet, ville jeg gå ud og lade som ingenting.

Så skaber han sig måske i mens, jeg ville ignorere det og bare nøjes med at sige "godnat Benjamin". På et tidspunkt falder han til ro - måske ikke første aften, men så aften efter.. Når han så er faldet til ro, kan man evt. putte ham.

Han skal finde ud af det er DIG der bestemmer - og at hvis han vil have DIN opmærksomhed, bliver det på DIN måde.

Det samme med at stå op om natten pga alt muligt.. Så må han have en flaske i køleskabet han kan gå ud og drikke af - så må han gå alene op på toilet osv.

En helt anden måde, var noget jeg så i et program engang, hvor forældrene havde en aftale om at fra kl. 19.30 var det voksentid. Så der fandt de børnenes dyner, de fik nattøj på og børstet tænder, så de var klar til 19.30.. Børnene gik så i seng eller faldt i søvn i stuen, og blev så lagt i seng. Men efter 19.30 var det VOKSENTID og der blev ikke talt til børnene medmindre det var "nødvendigt", som I at de var syge eller sådan..

jeg giver dig fuldt ud ret...

sådan køre det her hos os, er der sagt godnat, så er det godnat.... nogen gange får knægten (snart 4) også sådan et hysterisk anfald mit på dagen og der får han også lov til først at henvende sig når han er færdig med det...

så tror at du bare skal lade ham være når han får det sådan, så han finder ud af det er dig der bestemmer :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må bestemt ikke være sjovt.. 7-9-13 har vi aldrig oplevet det, men vi har et vennepar der har en pige der gør præcis det samme..

Prøv som Mettemor foreslår, at sætte noget lys han kan se..Nu ved jeg jo ikke hvor hans værelse er, men kunne den lampe evt være tændt hele natten uden den forstyrre jer andre, eller have en lampe tændt i gangen eller et andet sted, så der ikke er så mørkt når han vågner om natten :)

Og det er helt udelukket han kan blive puttet i din seng, så han føler sig tryg ?? det kan også være vejen frem..

Uanset hvad så håber jeg det snart løser sig, kan se der er en ny baby på vej, så det ville jo være dejligt vhis du ikke skal bøvle med det, til den tid.. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Daniel ville pludselig en aften ikke sove med lukket dør længere og den første aften var det lidt bøvlet indtil vi fandt et arrangement som vi siden har hold kørende.

Vi læser vores godnathistorie, vi kysser og krammer, dutter næster og nusser og kysser så lige igen. Så viser Daniel med to fingre hvor meget døren skal stå på klem. Jeg sætter mine fingre til hans og viser ham dem hele vejen hen til døren hvor jeg siger han skal sove dejligt og lader døren stå på klem som han har vist den skal være.

Derved lytter jeg til hans ønske om ikke at være "alene" i rummet og han er med til at bestemme hvor meget døren skal være åben.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med putningen? Håber det g¨r bedre for det er bestemt ikke sjovt når de ikke vil såve.

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER